klintan85 skrev: ↑2024-10-20 01:44:50
DjurgårdareiNorrland skrev: ↑2024-10-19 22:23:41
peter johansson skrev: ↑2024-10-19 22:08:43
En undran bara när det gäller kontraktet för Ortio som gällde 2021/22 och han fullföljde det bara och avslutade sedan för att därefter skriva på för HV71. Borde han då straffas bara för att han fullföljde sitt kontrakt eller skulle han brutit direkt och åkt på en ekonomisk smäll?? Skillnaden hade väl varit om han hade skrivit på ett nytt kontrakt i KHL något som han inte gjorde! Bara en undran alltså.....
Generellt menar folk att att alla som hade kontrakt skulle bryta det omgående och sticka från Ryssland dagen efter att kriget bröt ut.
Men det är helt orealistiska krav från en allmänhet som har noll insyn i varken spelarens ekonomiska eller familjesituation.
Min personliga åsikt är att folk i sina TV-soffor hemma i Sverige inte har en jävla aning om nånting.
Sålänge man haft ett gällande kontrakt så tänker jag inte bedöma huruvida den personen ”bara kan dra” eller inte.
Har man dock skrivit på ett nytt kontrakt eller förlängt efter Februari 2022 då har man gjort ett aktivt val och det är en helt annan sak.
Det är inte bara svart eller vitt det finns många gråzoner. Sen tycker jag också det beror på hur länge man är kvar efter kriget började. Ortio försvann därifrån rätt snabbt, men har man över ett år kvar på kontraket efter kriget började och man är kvar hela tiden och säger att man inte kan göra något åt det... det är bara skitsnack. Men ser man på en stor liga som NHL, de har under hela kriget tillåtit ryska spelare även fast de flesta sporter har förbjudit ryska idrottare. Men jag hoppas att en som Reideborg adrig kommer vara välkommen i DIF igen. Även hur välkommen en målvakt av den kalibern än hade varit nu.
(obs. Min åsikt)
Eller så kan man rikta kritiken mot regeringen/SIF, som hade kunnat gå in och lösa alla kontrakt för att få hem våra svenska idrottsutövare. Hur jävla svårt kan det ha varit? Nej, man strutsar, och vad händer? Media och folk på sociala medier osv går bananas och hänger ut en (Adam) som årtiondets Putin kompis, som en mördare, som en som är direkt inbland i Ukraina kriget?! Fatta att ha det på axlarna. Plus att inte få känna sig välkommen hem. Folk kommer att spotta efter honom om det fortsätter såhär.
Allt tack vare att han gjorde fullföljde sitt kontrakt som målvakt i ett förbannat hockeylag, som han dessutom skiter fullständigt i.
Och vad jag har läst så har detta runnit ut över hans familj.
Jag tycker inte att det är fair.
Nu har ju Adam förvisso sagt att det inte är aktuellt att åka hem till Sverige. Så det kan säkert dröja ett par år. Och då hoppas jag att folk svalnat gällande det här.
Det sista jag vill se är "Reideborn klar för Ajk 26/27" och spelar upp dom medans vi är kvar.
Har vi några Idrottare i Israel btw? Eller i något annat land i krig?