Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Re: Glöm Hagis han saknar både ambitioner och självinsikt

Inlägg av Bautabröl »

m0ng00se skrev:hehe det är ganska roligt att se den inbitne sthlmaren höja sin stad till skyarna om det stora utbudet av saker att göra osv....sanninen är den att om ni orkar er utanför tullarna och kollar in en medelstor stad så har den i princip det utbud av aktiviteter och annat som sthlm har...fast inom en mindre yta och med lättare kommunikationer o ch kanske lite mindre skala. OK Mora kanske inte är sååå stor men Skellefteå är ganska så precis en tiondel av sthlm och rätt lagom för många...Sthlm och DJurgårns problem med istider och annat runt omkring som rör la familia (barnomsorg, jobb till fruga osv osv) lär väga rätt så tungt....att ta en landsortsgrabb/familjefar till sthlm och tro att han smidigt ska finna sig till rätta i den stressiga storstan är ju bara att drömma om...visst..somliga klarar det men säkert men skulle gissa på att 7 av 10 vantrivs... och trivs man inte utanför isen så presterar man inte på isen...Tycker ledningen är helt på rätt spår när det gäller att värva gubbs med sthlms-anknytning men det är jääkligt oroväckande att våra egna "hemvändare" vänder oss ryggen...
Bystan är bystan och utan våra pengar genom det kommunala skatteutjämningssystemet skulle dessa orter inte klara sig länge!

Hur som helst så trivs jag i Stockholm och jag har bott i Luleå och där vantrivdes jag å det grövsta. Kaxiga människor som tror att dom bor i en storstad i en region utan städer överhuvudtaget.
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

Bautabröl skrev:
m0ng00se skrev:hehe det är ganska roligt att se den inbitne sthlmaren höja sin stad till skyarna om det stora utbudet av saker att göra osv....sanninen är den att om ni orkar er utanför tullarna och kollar in en medelstor stad så har den i princip det utbud av aktiviteter och annat som sthlm har...fast inom en mindre yta och med lättare kommunikationer o ch kanske lite mindre skala. OK Mora kanske inte är sååå stor men Skellefteå är ganska så precis en tiondel av sthlm och rätt lagom för många...Sthlm och DJurgårns problem med istider och annat runt omkring som rör la familia (barnomsorg, jobb till fruga osv osv) lär väga rätt så tungt....att ta en landsortsgrabb/familjefar till sthlm och tro att han smidigt ska finna sig till rätta i den stressiga storstan är ju bara att drömma om...visst..somliga klarar det men säkert men skulle gissa på att 7 av 10 vantrivs... och trivs man inte utanför isen så presterar man inte på isen...Tycker ledningen är helt på rätt spår när det gäller att värva gubbs med sthlms-anknytning men det är jääkligt oroväckande att våra egna "hemvändare" vänder oss ryggen...
Bystan är bystan och utan våra pengar genom det kommunala skatteutjämningssystemet skulle dessa orter inte klara sig länge!

Hur som helst så trivs jag i Stockholm och jag har bott i Luleå och där vantrivdes jag å det grövsta. Kaxiga människor som tror att dom bor i en storstad i en region utan städer överhuvudtaget.
har åxå bott i både sthlm och i Norrbotten och jag skulle aldrig bosätta mig i sthlm igen.....men men det är nog därför vi är männiksor...vi tycker olika..och det är ju bra....

men att tro att sthlm har sån dragningskraft bara för att det är en storstad är nog ett förlegat tankesätt i mitt tycke...
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

m0ng00se skrev:...men att tro att sthlm har sån dragningskraft bara för att det är en storstad är nog ett förlegat tankesätt i mitt tycke...
Om inte annat så visar det sig nu, i avsaknad av ekonomiska muskler, då vi inte kan få hit spelare bara för att vi lirar i Stan.
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Vi har nu nästan ett helt lag med spelare som DIF bekräftat att man varit ute efter, men som valt andra klubbar. Värdelöst.

Marcus Ragnarsson
Robin Jonsson
Daniel Fernholm
Staffan Kronwall
Dick Tärnström
Andreas Holmqvist

Linus Klasen
Patrik Lundh
Yared Hagos
Patrick Zackrisson
Pär Arlbrandt
Jonas Höglund
Nils Ekman
Michael Holmqvist
Johan Lindström
Mika Hannula
Mats Sundin

I fjol var det bland andra Niclas Persson, Joakim Eriksson och Oscar Steen. TUNGT.
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

jensa öhling skrev:Vi har nu nästan ett helt lag med spelare som DIF bekräftat att man varit ute efter, men som valt andra klubbar. Värdelöst.

Marcus Ragnarsson
Robin Jonsson
Daniel Fernholm
Staffan Kronwall
Dick Tärnström
Andreas Holmqvist

Linus Klasen
Patrik Lundh
Yared Hagos
Patrick Zackrisson
Pär Arlbrandt
Jonas Höglund
Nils Ekman
Michael Holmqvist
Johan Lindström
Mika Hannula
Mats Sundin

I fjol var det bland andra Niclas Persson, Joakim Eriksson och Oscar Steen. TUNGT.
Glöm inte Säckens resa till Bofors. Du minns när han skulle köpa Nick Angell - men kom hem med Fredrik Ericsson (som tydligen är med för det är bra med åtta backar på träning). Man kan fråga sig om det inte vore bättre att ha From-Björk som träningskon?

Johan Ryno valde Frölunda ifjol.

Läser man AB/XP mellan raderna verkar det som att Klasén, Hagos etc. blev lovade viktiga roller i sina ny föreningar. Vilket vi kanske inte gör? Någon som vet?
Användarvisningsbild
Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Frasse »

När det gällde Klasén så ville han ha försäkran på att han skulle få mycket med istid och då inte minst i powerplay.

Med Hagos var det något liknande men så vitt jag vet så har vi på senare år aldrig gått ut med en sådan försäkran till någon spelare.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
kungK2
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av kungK2 »

m0ng00se, det du skriver tror jag är en väldigt viktig del i värvningsarbetet. I kombination med rätt svaga ekonomiska muskler blir det fan näst intill omöjligt att värva klass det är ju bara att inse.

I Linköping eller för all del Jönköping där jag själv bor finns nog det mesta som en hockeylirare med familj kan tänkas behöva vid sidan av hockeyn. Dessutom finns det väldigt duktiga spelare i de båda lagen med tydliga toppambitioner och klubbarna kan erbjuda höga löner till de spelare de vill ha.

Sådan är verkligheten och det är nog bara att ta några magra år och hoppas på att laget verkligen blir bättre och bättre med tiden - vi har ju trots allt en hel del unga och intressanta spelare att bygga en framtid kring.

Jag fortsätter att vara optimist iaf, framtiden får utvisa om jag har rätt eller ej!!
Pepp91

Inlägg av Pepp91 »

Djurgården har fått fram för bra spelare genom junior-leden helt enkelt! Spelarna inser också att dom är för bra för en klubb som bäst kan hamna i mitten av tabellen och väljer då bort oss för en topklubb i ES eller vilken annan serie som helst i Europa t. ex. Rysska eller Schweiziska.

Dags för oss att satsa på medelmåttor som inte kan gå hur långt som helst, för dom har vi en chans att få behålla för oss själva ialla fall.
NervoO

Inlägg av NervoO »

Pepp91 skrev: Dags för oss att satsa på medelmåttor som inte kan gå hur långt som helst, för dom har vi en chans att få behålla för oss själva ialla fall.
Låter som ett vinnande koncept... :lol:
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

peppe// det är ju precis det vi gör.
corrado_boy

Inlägg av corrado_boy »

Faan vad härligt det skulle vara om Djurgården tar hem guldet i år 8)
Det skulle vara så skönt att ge fernholm, Holmqvist mm. en knäpp på näsan :P

även om många tror, tycker, vet att det är svårt med det lag vi har idag.
men då ska man veta att vi hadde den bässta start på senare tid förra sässongen om jag inte missminner mig :wink:
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

corrado_boy skrev:Faan vad härligt det skulle vara om Djurgården tar hem guldet i år 8)
Det skulle vara så skönt att ge fernholm, Holmqvist mm. en knäpp på näsan :P

även om många tror, tycker, vet att det är svårt med det lag vi har idag.
men då ska man veta att vi hadde den bässta start på senare tid förra sässongen om jag inte missminner mig :wink:
Det är fortfarande inte omöjligt ;) HV71 1995...
Pepp91

Inlägg av Pepp91 »

jensa öhling skrev:peppe// det är ju precis det vi gör.
Inte riktigt, Hörnqvist kommer nog om han inte blir skadad att spela resten av sin karriär i NHL. Han är helt enkelt för bra. Men Ribbenstrand, Löfberg samt Thörn var perfekta! Det är sådana "talanger" vi ska försöka få fram. Alla 3 kommer få inskolning på senior-nivå i Allsvenskan och när dom om några år utvecklats lite till så kommer vi ha en ärlig chans att få tillbaka dom.
corrado_boy

Inlägg av corrado_boy »

Pepp91 skrev:
Inte riktigt, Hörnqvist kommer nog om han inte blir skadad att spela resten av sin karriär i NHL. Han är helt enkelt för bra. Men Ribbenstrand, Löfberg samt Thörn var perfekta! Det är sådana "talanger" vi ska försöka få fram. Alla 3 kommer få inskolning på senior-nivå i Allsvenskan och när dom om några år utvecklats lite till så kommer vi ha en ärlig chans att få tillbaka dom.

Säg inte det....Hörnqvist valde nu tex, att stanna för att mogna till!!
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

corrado_boy skrev:
Pepp91 skrev:

Säg inte det....Hörnqvist valde nu tex, att stanna för att mogna till!!
Yepp, och ett riktigt bra beslut av Bengan. Nu kommer han verkeligen lyckas i NHL, hoppas att han bara kommer hem när cirkeln är sluten där borta.
Skriv svar