Bystan är bystan och utan våra pengar genom det kommunala skatteutjämningssystemet skulle dessa orter inte klara sig länge!m0ng00se skrev:hehe det är ganska roligt att se den inbitne sthlmaren höja sin stad till skyarna om det stora utbudet av saker att göra osv....sanninen är den att om ni orkar er utanför tullarna och kollar in en medelstor stad så har den i princip det utbud av aktiviteter och annat som sthlm har...fast inom en mindre yta och med lättare kommunikationer o ch kanske lite mindre skala. OK Mora kanske inte är sååå stor men Skellefteå är ganska så precis en tiondel av sthlm och rätt lagom för många...Sthlm och DJurgårns problem med istider och annat runt omkring som rör la familia (barnomsorg, jobb till fruga osv osv) lär väga rätt så tungt....att ta en landsortsgrabb/familjefar till sthlm och tro att han smidigt ska finna sig till rätta i den stressiga storstan är ju bara att drömma om...visst..somliga klarar det men säkert men skulle gissa på att 7 av 10 vantrivs... och trivs man inte utanför isen så presterar man inte på isen...Tycker ledningen är helt på rätt spår när det gäller att värva gubbs med sthlms-anknytning men det är jääkligt oroväckande att våra egna "hemvändare" vänder oss ryggen...
Hur som helst så trivs jag i Stockholm och jag har bott i Luleå och där vantrivdes jag å det grövsta. Kaxiga människor som tror att dom bor i en storstad i en region utan städer överhuvudtaget.