Calle skrev:Oron för att vårt nya SHL-lag inte håller måttet (ännu) är naturlig, hotet känns överhängande att vi ska harva i nedre botten och tvingas till kval i bäst av sju mot Malmö eller kanske SSK. Usch.
Men jag tänker såhär. Vad hade jag valt först? Ett guldtippat lag a la säsongen 11/12? Som sedan floppar totalt, aldrig blir ett lag och sedan åker ur - eller det lag vi nu har med stommen kvar med viss tillagd spets? Inget svårt val för mig iaf.
Vilja slår klass, den gamla klyschan, tror det är helt rätt att mer bygga för framtiden och inte värva in en massa tunga dyra profiler som ska göra jobbet. Den läxan har vi lärt oss nu. Kolla Leksand förra säsongen, riktigt nära slutspel första året utan väldigt många sylvassa spelare. Men ett par till spetsspelare a la Ante och kanske Murray för att göra det kul vore ju bra. Men det är ju på G!
Jag tror på slutspel nästa år. Oddsen är emot mig såklart, just därför händer det.
Visst kan vi göra bra ifrån trots ett på förhand lite väl "Allsvenskt-lag" på papperet.
Däremot är jämförelsen med Leksand missvisande. De var rätt överlägsna året de gick upp. Utan ansträngning till kvalserien och väl där var det inget snack. Deras lag var betydligt mer väl rustat att gå upp.
Personligen tycker jag det var rätt oväntat att det blev uppflyttning i år. Visst gjorde vi en härlig upphämtning med Säcken, men resultaten gick väldigt mycket i vår favör när det avgjordes.
Min realistiska syn är att vi kommer sluta i botten nästa år. Mitt hjärta säger att vi krigar oss till en topp 10 placering och därmed spelar slutspel nästa vår.