Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
John Terry
Djurgården Hockey

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av John Terry »

Calle skrev:Oron för att vårt nya SHL-lag inte håller måttet (ännu) är naturlig, hotet känns överhängande att vi ska harva i nedre botten och tvingas till kval i bäst av sju mot Malmö eller kanske SSK. Usch.

Men jag tänker såhär. Vad hade jag valt först? Ett guldtippat lag a la säsongen 11/12? Som sedan floppar totalt, aldrig blir ett lag och sedan åker ur - eller det lag vi nu har med stommen kvar med viss tillagd spets? Inget svårt val för mig iaf.

Vilja slår klass, den gamla klyschan, tror det är helt rätt att mer bygga för framtiden och inte värva in en massa tunga dyra profiler som ska göra jobbet. Den läxan har vi lärt oss nu. Kolla Leksand förra säsongen, riktigt nära slutspel första året utan väldigt många sylvassa spelare. Men ett par till spetsspelare a la Ante och kanske Murray för att göra det kul vore ju bra. Men det är ju på G!

Jag tror på slutspel nästa år. Oddsen är emot mig såklart, just därför händer det.
Jag hade också valt bort laget som åkte ur... ;)
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Calle skrev:Oron för att vårt nya SHL-lag inte håller måttet (ännu) är naturlig, hotet känns överhängande att vi ska harva i nedre botten och tvingas till kval i bäst av sju mot Malmö eller kanske SSK. Usch.

Men jag tänker såhär. Vad hade jag valt först? Ett guldtippat lag a la säsongen 11/12? Som sedan floppar totalt, aldrig blir ett lag och sedan åker ur - eller det lag vi nu har med stommen kvar med viss tillagd spets? Inget svårt val för mig iaf.

Vilja slår klass, den gamla klyschan, tror det är helt rätt att mer bygga för framtiden och inte värva in en massa tunga dyra profiler som ska göra jobbet. Den läxan har vi lärt oss nu. Kolla Leksand förra säsongen, riktigt nära slutspel första året utan väldigt många sylvassa spelare. Men ett par till spetsspelare a la Ante och kanske Murray för att göra det kul vore ju bra. Men det är ju på G!

Jag tror på slutspel nästa år. Oddsen är emot mig såklart, just därför händer det.
Visst kan vi göra bra ifrån trots ett på förhand lite väl "Allsvenskt-lag" på papperet.

Däremot är jämförelsen med Leksand missvisande. De var rätt överlägsna året de gick upp. Utan ansträngning till kvalserien och väl där var det inget snack. Deras lag var betydligt mer väl rustat att gå upp.
Personligen tycker jag det var rätt oväntat att det blev uppflyttning i år. Visst gjorde vi en härlig upphämtning med Säcken, men resultaten gick väldigt mycket i vår favör när det avgjordes.

Min realistiska syn är att vi kommer sluta i botten nästa år. Mitt hjärta säger att vi krigar oss till en topp 10 placering och därmed spelar slutspel nästa vår.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
rikkard

Inlägg av rikkard »

Det råder en allmän missuppfattning att de två bottenlagen kommer kvala mot topplagen i bäst av 7. Detta gäller INTE nästa säsong, utan en specialvariant av kvalserien gäller.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Mattias_87 »

Det är visst bäst av sju för lag 11 och 12 kommande säsong. Mot tredje och fjärde bästa laget i HA.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Mattebo

Inlägg av Mattebo »

Mattias_87 skrev:Det är visst bäst av sju för lag 11 och 12 kommande säsong. Mot tredje och fjärde bästa laget i HA.
Det som gäller är:

"Direktkval till SHL

Förloraren från HockeyAllsvenska finalen, lag 1-3 från Slutspelsserien och 2 lag från SHL möts i Direktkval till SHL i en matchserie bäst av 7. Segrarna till SHL. Förlorarna spelar i HockeyAllsvenskan kommande säsong."

Om jag inte är helt ute och cyklar är det alltså 3 stycken bäst av 7-serier, där alla vinnarna går upp. Alltså 3 vinnare från den här kvalserien/bäst av 7-serien plus vinnaren av hockeyallsvenska finalen.

Att antingen kalla det för bara en kvalserie eller bara en bäst av-serie, försvårar förståelsen. Har knappt fattat det här förrän nu.
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Jag som supporter vägrar att i juni, året då vi tog steget tillbaka till Elitserien (känns bättre att säga), sitta och tänka på en ev. kvalserie om ca 10 månader.

Nu ser jag bara fram emot att komma in på Hovet och se att det är FBK eller HV som står för motståndet. Kommer vara fantastiskt.
Användarvisningsbild
bastis7

Inlägg av bastis7 »

crike skrev:Jag som supporter vägrar att i juni, året då vi tog steget tillbaka till Elitserien (känns bättre att säga), sitta och tänka på en ev. kvalserie om ca 10 månader.

Nu ser jag bara fram emot att komma in på Hovet och se att det är FBK eller HV som står för motståndet. Kommer vara fantastiskt.

Ja det kommer faktiskt vara helt fantastiskt att slippa möta Troja, Asplöven Bik mm.

Orka tänka på kval redan nu, jag är inte alls så säker på att vi hamnar där, det gäller bara att vi får ihop den här gruppen i ett lag.
mb81

Inlägg av mb81 »

Mattias_87 skrev:Det är visst bäst av sju för lag 11 och 12 kommande säsong. Mot tredje och fjärde bästa laget i HA.
Man skulle kunna säga lag 4 och 5 i allsvenskan för shl-lagen. Ettan och tvåan i ha möts i final bäst av 5 där vinnaren går upp. Förloraren möter vinnaren i en förkvalserie mellan lag 3-8 i ha där vinnaren går upp. Tvåan i förkvalserien mot tolvan i shl och trean mot elvan.
Hoppas det blev rätt nu. Körde direkt från huvudet.
Skidlöparn

Inlägg av Skidlöparn »

Så länge lagkänslan från förra året kan stanna kvar och byggas vidare på ser jag ingen jätterisk att behöva åka ner igen nästa år. Det ska mycket till att bli ett av de två sämsta lagen i en liga, då det ofta är det något lag som fallerar med just laget. Så även om vi är på papperet det sämsta laget har vi antagligen ett topplag vad gäller sammansvetsningen. Det räcker kanske inte långt, men oftast tillräckligt för att slippa nedflyttning.

Btw, sjukt vad OT denna tråd blivit. Detta ska väl egentligen diskuteras i SHL 14/15. ;)
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

Säcken jobbar inte med dyra spelartrupper, så är det bara!
2014-04-07, vad hände?
mb81

Inlägg av mb81 »

Jepe skrev:Säcken jobbar inte med dyra spelartrupper, så är det bara!
Han jobbade väl med rätt dyra i lhc? Men då fick han kicken.
ciirree

Inlägg av ciirree »

Jacob Josefsson har det varit snack om innan här inne.

Skulle inte han vara perfekt som förstacenter hos oss? Inget nytt kontrakt för Devils ännu.
Debacle

Inlägg av Debacle »

Enligt Jacob själv så kittlar det lite med klubbens i hans hjärta men känns som helt fel steg i hans karriär.

Killen kan lätt krita ett kontrakt i KHL på X antal miljoner om han inte skulle få något over there.
ciirree

Inlägg av ciirree »

Debacle skrev:Enligt Jacob själv så kittlar det lite med klubbens i hans hjärta men känns som helt fel steg i hans karriär.

Killen kan lätt krita ett kontrakt i KHL på X antal miljoner om han inte skulle få något over there.
Aha okej.

Men inte HELT uteslutet ännu alltså?
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

Emil Lundberg till Björklöven enligt galenhöken. Ska ha tackat nej till bla Malmö eftersom han förväntades skriva på för DIF och lånas ut, men nu blir det tydligen Björklöven.
2014-04-07, vad hände?
Låst