Jag är övertygad om att vi är närmare nästa trepoängare nu än vi var innan matchen.SirDIFalot skrev:Fem raka nollpoängare hemma. Första gången sedan 96/97 säsongen.
SHL Omgång 49: Djurgårdens IF - Växjö 19/2 2015
- minalman
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: SHL Omgång 49: Djurgårdens IF - Växjö 19/2 2015
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
- SirDIFalot
Tellans säsong
Första 10: 92.81%
Första 20: 92.03%
Senaste 17: 90.15%
Senaste 10: 89.58%
37 matcher.
Oroväckande trend. Sliten?
37 matcher.
Expert.
Inte helt omöjligt, detta i takt med att laget också ser slitet ut och spelar sämre.SirDIFalot skrev:Tellans säsong
37 matcher.
Ja, man får inte glömma att defensiven inte är som i början på säsongen längre, det gör det ju inte lättare för målvakten direkt...
- SirDIFalot
Är den verkligen det? Defensiven första 15 omgångarna tycker jag var väldig svag. Visst, vi var bra på att hålla rent runt kassen och den biten men vi släppte ju ibland till 20-tal skott från skottsektorn varje match. Det gör vi inte nu.Don66-2 skrev:Ja, man får inte glömma att defensiven inte är som i början på säsongen längre, det gör det ju inte lättare för målvakten direkt...
Expert.
Vi klarade oss ju så bra JUST för att motståndarna inte fick så mycket farliga skott utan fick skjuta mycket från dåliga vinklar, jobbet framför kassen tycker jag har varit dåligt hela säsongen.SirDIFalot skrev:Är den verkligen det? Defensiven första 15 omgångarna tycker jag var väldig svag. Visst, vi var bra på att hålla rent runt kassen och den biten men vi släppte ju ibland till 20-tal skott från skottsektorn varje match. Det gör vi inte nu.Don66-2 skrev:Ja, man får inte glömma att defensiven inte är som i början på säsongen längre, det gör det ju inte lättare för målvakten direkt...
- SirDIFalot
Det tycker jag var lite av en myt. Vi släppte till mest skott i skottsektorn av alla lag i serien under den delen av säsongen.Don66-2 skrev:Vi klarade oss ju så bra JUST för att motståndarna inte fick så mycket farliga skott utan fick skjuta mycket från dåliga vinklar, jobbet framför kassen tycker jag har varit dåligt hela säsongen.SirDIFalot skrev:Är den verkligen det? Defensiven första 15 omgångarna tycker jag var väldig svag. Visst, vi var bra på att hålla rent runt kassen och den biten men vi släppte ju ibland till 20-tal skott från skottsektorn varje match. Det gör vi inte nu.Don66-2 skrev:Ja, man får inte glömma att defensiven inte är som i början på säsongen längre, det gör det ju inte lättare för målvakten direkt...
Expert.
Mycket möjligt, men vi hade oftast folk i vägen.SirDIFalot skrev:Det tycker jag var lite av en myt. Vi släppte till mest skott i skottsektorn av alla lag i serien under den delen av säsongen.Don66-2 skrev:Vi klarade oss ju så bra JUST för att motståndarna inte fick så mycket farliga skott utan fick skjuta mycket från dåliga vinklar, jobbet framför kassen tycker jag har varit dåligt hela säsongen.SirDIFalot skrev:Är den verkligen det? Defensiven första 15 omgångarna tycker jag var väldig svag. Visst, vi var bra på att hålla rent runt kassen och den biten men vi släppte ju ibland till 20-tal skott från skottsektorn varje match. Det gör vi inte nu.Don66-2 skrev:Ja, man får inte glömma att defensiven inte är som i början på säsongen längre, det gör det ju inte lättare för målvakten direkt...
- SirDIFalot
Fast det var ju skott PÅ MÅL.Don66-2 skrev:Mycket möjligt, men vi hade oftast folk i vägen.SirDIFalot skrev:Det tycker jag var lite av en myt. Vi släppte till mest skott i skottsektorn av alla lag i serien under den delen av säsongen.Don66-2 skrev:Vi klarade oss ju så bra JUST för att motståndarna inte fick så mycket farliga skott utan fick skjuta mycket från dåliga vinklar, jobbet framför kassen tycker jag har varit dåligt hela säsongen.SirDIFalot skrev:Är den verkligen det? Defensiven första 15 omgångarna tycker jag var väldig svag. Visst, vi var bra på att hålla rent runt kassen och den biten men vi släppte ju ibland till 20-tal skott från skottsektorn varje match. Det gör vi inte nu.Don66-2 skrev:Ja, man får inte glömma att defensiven inte är som i början på säsongen längre, det gör det ju inte lättare för målvakten direkt...
Expert.
Det betyder ju inte nödvändigtvis att folk i linje med skottriktningen inte hjälper. Målvakten får ju anpassa sig efter hur spelarna framför står. Dvs målvakten kan täcka ena stolpen mer än den andra vilket gör många skott på mål ofarliga.SirDIFalot skrev:Fast det var ju skott PÅ MÅL.Don66-2 skrev:Mycket möjligt, men vi hade oftast folk i vägen.SirDIFalot skrev:Det tycker jag var lite av en myt. Vi släppte till mest skott i skottsektorn av alla lag i serien under den delen av säsongen.Don66-2 skrev:Vi klarade oss ju så bra JUST för att motståndarna inte fick så mycket farliga skott utan fick skjuta mycket från dåliga vinklar, jobbet framför kassen tycker jag har varit dåligt hela säsongen.SirDIFalot skrev: Är den verkligen det? Defensiven första 15 omgångarna tycker jag var väldig svag. Visst, vi var bra på att hålla rent runt kassen och den biten men vi släppte ju ibland till 20-tal skott från skottsektorn varje match. Det gör vi inte nu.
Det finns ingen större Djurgårdare än Marcus Nilson - Wikegård
- SirDIFalot
Det där lät inte särskilt logiskt tycker jag. Går skottet på mål så föredrar ju målvakten definitivt att inte ha några spelare i skottlinjen utan mycket hellre fri sikt. Om dom inte blockeras förstås. Men det har dom ju inte gjorts om dom går på mål.
Expert.
Backarna sammarbetade bättre i början med Tellan. Ja, vi släppte till mer skott men vi höll spelarna utanför och skotten dom tog hade Tellan koll på hela vägen och det blev mer eller mindre plockpotatis.SirDIFalot skrev:Det där lät inte särskilt logiskt tycker jag. Går skottet på mål så föredrar ju målvakten definitivt att inte ha några spelare i skottlinjen utan mycket hellre fri sikt. Om dom inte blockeras förstås. Men det har dom ju inte gjorts om dom går på mål.
Nu kommer stöket och böket och grisigt bra styrningar som vi är chanslösa på istället.
Tack för allt Tellan. https://www.youtube.com/watch?v=VSYY4LB ... &index=109
Den som klagar ikväll är troligen idiotförklarad eller bara väldigt okunnig inom hockey och Djurgårdens IF. I am sorry but that is the truth. DIF har i princip ett Allsvensktlag och förlorar med uddamålet mot ett lag som är tippat att vinna helt skiten i år. Det är inte så illa skjutet. 14 skott och 3 mål - När hände det senast? Det största positiva jag tar med mig är att viljan, moralen och framförallt lojaliteten till klubben finns där. Underläge 3-5 med 2 minuter kvar och man ger ändå 100% och reducerar till 4-5, och försöker återigen med en kvittering. Vid dessa tillfällen betyder det otroligt mycket, även om förlusten är rejält sur.
Trots förlusten så är jag ändå hyfsad nöjd med hur det såg ut på Hovet. Visst att laget blev uppsnurrat och petar med klubben mer än att gå på kropp, och att vissa spelare inte borde ha spelat andra perioden, men helheten så är jag som sagt hyfsad nöjd. Alla har sina dalar och DIF dal har varit lång, för lång. Trist med oförutsedda skador och sjunkande kvalité - Eller är DIF helt enkelt sönderlästa efter 40-tal omgångar?
DIF ska inte vara nöjda med matchen, men heller inte missnöjda. Det finns saker att förbättra men även saker att ta med sig och bara fortsätta öka med. Pressen i anfallszon, kvalité i PP och spel 6-5 bland annat. Sen att vi har backar som inte kan backchecka ordentligt med en ordentligt tryckare är en hel annan femma - Skandal att man petar med klubban istället för att trycka spelare när tillfälle ges. Djurgårdens IF ingav respekt hos motståndarna tidigare år, nu är det precis om Örebro. Det ska göra ont och vara tufft att möta Djurgården - Oavsett arena och tid. Viljan finns och prövas flertal gånger idag, men tyvärr räcker det inte med att vilja vinna. Sett det till verket och gör allt som finns i makten att köra över varenda bonde som gör ett skär på Hovets is, eller skitsamma vilken Köping-arena matchen spelas i, så fort det är en bonde så ska det smälla i varenda närkamp och det ska göra ont att möta Djurgården.
Kämpa Djurgår'n!
Trots förlusten så är jag ändå hyfsad nöjd med hur det såg ut på Hovet. Visst att laget blev uppsnurrat och petar med klubben mer än att gå på kropp, och att vissa spelare inte borde ha spelat andra perioden, men helheten så är jag som sagt hyfsad nöjd. Alla har sina dalar och DIF dal har varit lång, för lång. Trist med oförutsedda skador och sjunkande kvalité - Eller är DIF helt enkelt sönderlästa efter 40-tal omgångar?
DIF ska inte vara nöjda med matchen, men heller inte missnöjda. Det finns saker att förbättra men även saker att ta med sig och bara fortsätta öka med. Pressen i anfallszon, kvalité i PP och spel 6-5 bland annat. Sen att vi har backar som inte kan backchecka ordentligt med en ordentligt tryckare är en hel annan femma - Skandal att man petar med klubban istället för att trycka spelare när tillfälle ges. Djurgårdens IF ingav respekt hos motståndarna tidigare år, nu är det precis om Örebro. Det ska göra ont och vara tufft att möta Djurgården - Oavsett arena och tid. Viljan finns och prövas flertal gånger idag, men tyvärr räcker det inte med att vilja vinna. Sett det till verket och gör allt som finns i makten att köra över varenda bonde som gör ett skär på Hovets is, eller skitsamma vilken Köping-arena matchen spelas i, så fort det är en bonde så ska det smälla i varenda närkamp och det ska göra ont att möta Djurgården.
Kämpa Djurgår'n!
Det känns som att när vi gick på kropp och spelade fysiskt så fick vi press på Växjö. När vi spelade tamt och inte vågade gå på kropp så kom vi ingenstans. Märkte inte laget det?
I en kamp vid sargen eller när motståndarna tar emot en passning vid sargen ska fokus ligga på spelaren, tryck till honom ordentligt. De ska inte våga ta emot puckarna utan att behöva kolla över axeln helt enkelt. Vi har spelare som kan tacklas och spela ett fysiskt spel, varför gör vi bara det varannan minut?
Visst, det kan vara så att Växjö fick upp spelet och därför fick vi inte till det fysiska men spela småfult, grisa på puckförare. Detta är orsaken till varför jag älskar Hank och Ahlen, de är inte de skickligaste spelarna men de får det att fungera på grund av sina tacklingar.
Till något helt annat, kan Tellan kanske vara småskadad? Tycker han spelar annorlunda på något sätt, släpper mycket returer från benskydd, inte samma sidoförflyttningar som tidigare. Ljumskarna som spökar? Kanske var därför han vilade på läktaren mot HV?
I en kamp vid sargen eller när motståndarna tar emot en passning vid sargen ska fokus ligga på spelaren, tryck till honom ordentligt. De ska inte våga ta emot puckarna utan att behöva kolla över axeln helt enkelt. Vi har spelare som kan tacklas och spela ett fysiskt spel, varför gör vi bara det varannan minut?
Visst, det kan vara så att Växjö fick upp spelet och därför fick vi inte till det fysiska men spela småfult, grisa på puckförare. Detta är orsaken till varför jag älskar Hank och Ahlen, de är inte de skickligaste spelarna men de får det att fungera på grund av sina tacklingar.
Till något helt annat, kan Tellan kanske vara småskadad? Tycker han spelar annorlunda på något sätt, släpper mycket returer från benskydd, inte samma sidoförflyttningar som tidigare. Ljumskarna som spökar? Kanske var därför han vilade på läktaren mot HV?
- SirDIFalot
Tellan har ju en dålig höft. Det vet vi ju sen länge. Den kan säkert ge honom lite problem.
Expert.