Men herrejösses. Verkligen jättekonstigt att unga talangfulla spelare vill spela i världens bästa liga istället för i SHL? Spelare som inte ens har ambitioner att vilja vidare är jag desto mer benägen att skeppa iväg kontra killar som drömmer om grönare gräs.Magnutz skrev:Tror ingen är förvånad.
För egen del så blir jag lika satansförbannad. Varje gång en svensk klubb fostrar fram en spelare med potential - inte ens ett "LÖFTE" om storhet - så köps killen upp på chans. "Han kan ju bli bra" och vips är han borta.
Ang. lånet till hemmaklubben: På lån under ett år. Jävligt heta killar i den sitsen som bara går och tänker på The Over There Scenario. De gör ju säkert allt de kan och spelar så bra de bara kan i det lag som fått dem till låns. De täcker skott och tar tacklingar och står framför motståndarmålet och skymmer för skott från blå.. De vill ju aldrig i livet riskera skada så nära inpå sin egen pojkdröm.. helvete vilket jävla nerköp. Så fort de har skrivit på kontraktet är de borta. Helt ovidkommande att de kanske lånas ut. Det är till och med en förbannad belastning för laget att sådana spelare dröjer kvar. Det är en kugge i en formation som är i stort sett impotent. Fan.
Ja, sånt här retar mig så in i helvete.
Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägget
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg
Nej, och det har jag inte sagt heller. Eller hur?
Däremot tycker jag illa om systemet som tar killarna allt för tidigt.
Skickat från min HTC One via Tapatalk
Däremot tycker jag illa om systemet som tar killarna allt för tidigt.
Skickat från min HTC One via Tapatalk
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
- -daniel-
I praktiken är det precis vad du säger, eftersom du också vill att han åker utan utlåning. Du verkar ju på något konstigt sätt tro att en spelare inte skulle göra allt i sin gamla klubb? Det är nog precis tvärtom skulle jag gissa mig till; för att ens det NHL-lag som man signat kontrakt med skulle vara intresserade att plocka över en gäller nog att man ger 100% och inte ett uns mindre... befängt att tro något annat. Vidare snackar du om "en belastning för laget", hur fan kan det vara en belastning för laget...? På vilket sätt?Magnutz skrev:Nej, och det har jag inte sagt heller. Eller hur?

Okej, det är vad du läser in för det är INTE det jag menar.-daniel- skrev:I praktiken är det precis vad du säger, eftersom du också vill att han åker utan utlåning. Du verkar ju på något konstigt sätt tro att en spelare inte skulle göra allt i sin gamla klubb? Det är nog precis tvärtom skulle jag gissa mig till; för att ens det NHL-lag som man signat kontrakt med skulle vara intresserade att plocka över en gäller nog att man ger 100% och inte ett uns mindre... befängt att tro något annat. Vidare snackar du om "en belastning för laget", hur fan kan det vara en belastning för laget...? På vilket sätt?Magnutz skrev:Nej, och det har jag inte sagt heller. Eller hur?
Utlåning är helt ok OM spelaren verkligen ger allt i alla situationer. Endast då. (Vilket jag inte håller för troligt)
Ang att bli en belastning: Om du inte kör 100% för att försöka undvika skada blir du en belastning. Det är inte konstigt. Klart en ung kille som står med ena foten i NHL tänker sig för lite innan han agerar och - mitt antagande - minimerar riskerna. Det betyder att en signad spelare inte medvetet utsätter sig för situationer som kan medföra skador.
För att vara ytterligare lite "konspirationsteori-isk" kan ju signade spelare mycket väl få direktiv från sin framtida arbetsgivare. "Play hard and fast but do NOT X or XY! Back check and work on your skills but NEVER XX or XYX!"
Slut-tanke: Spelare som redan är borta/på väg bort är inte 100% "där" - det är vad jag upplevt. Nu hoppas jag ju naturligtvis att Linus visar mig att jag har fel (om han lånas ut till oss).
Slut-tanke2: Killarna borde lira kvar "hemma" tills de är något år över 20. 22-23 känns ju som en bra gräns. Det gör också att det blir lättare för våra klubbar att växla generation och bibehålla dräglig kvalitet i lagen.
Jaja.. Det blir väl bra.
Krüger, Engqvist, Hörnqvist... Om inte jag missminner mig hade alla dessa NHL-kontrakt och var utlånade till DIF under deras sista säsonger i Elitserien. Och om jag inte missminner mig ännu mer så gjorde alla dessa riktigt starka säsonger innan de stack över. Jag minns inte att någon av dem ryggade för att täcka skott eller ta emot en tackling. Jag minns inte att någon av dem var en belastning för laget. Det jag minns är att alla dessa tre var bland de absolut bästa spelarna i laget under dessa säsonger, och det kanske rentav var så att de blev ännu bättre för att visa sina respektive NHL-klubbar att de förtjänade en plats nästa år.
- -daniel-
Men det är just det här som är problemet...en spelare får för fan inte direktiv om att inte ge allt, det är ju då skaderisken är som störst. Så är det i ALLA idrotter. Jag är ledsen men det är ett så töntigt argument så jag inte vet vad jag skall svara.Magnutz skrev:Okej, det är vad du läser in för det är INTE det jag menar.-daniel- skrev:I praktiken är det precis vad du säger, eftersom du också vill att han åker utan utlåning. Du verkar ju på något konstigt sätt tro att en spelare inte skulle göra allt i sin gamla klubb? Det är nog precis tvärtom skulle jag gissa mig till; för att ens det NHL-lag som man signat kontrakt med skulle vara intresserade att plocka över en gäller nog att man ger 100% och inte ett uns mindre... befängt att tro något annat. Vidare snackar du om "en belastning för laget", hur fan kan det vara en belastning för laget...? På vilket sätt?Magnutz skrev:Nej, och det har jag inte sagt heller. Eller hur?
Utlåning är helt ok OM spelaren verkligen ger allt i alla situationer. Endast då. (Vilket jag inte håller för troligt)
Ang att bli en belastning: Om du inte kör 100% för att försöka undvika skada blir du en belastning. Det är inte konstigt. Klart en ung kille som står med ena foten i NHL tänker sig för lite innan han agerar och - mitt antagande - minimerar riskerna. Det betyder att en signad spelare inte medvetet utsätter sig för situationer som kan medföra skador.
För att vara ytterligare lite "konspirationsteori-isk" kan ju signade spelare mycket väl få direktiv från sin framtida arbetsgivare. "Play hard and fast but do NOT X or XY! Back check and work on your skills but NEVER XX or XYX!"
Slut-tanke: Spelare som redan är borta/på väg bort är inte 100% "där" - det är vad jag upplevt. Nu hoppas jag ju naturligtvis att Linus visar mig att jag har fel (om han lånas ut till oss).
Slut-tanke2: Killarna borde lira kvar "hemma" tills de är något år över 20. 22-23 känns ju som en bra gräns. Det gör också att det blir lättare för våra klubbar att växla generation och bibehålla dräglig kvalitet i lagen.
Jaja.. Det blir väl bra.
Förstår att du är besviken men det är så här det fungerar, just deal with it.
Bara be till högre makter att Arnesson lånas ut.
En av få backar som faktiskt klarar av att spela fysiskt.
En av få backar som faktiskt klarar av att spela fysiskt.
Ja, ok, du har säkert rätt och jag har säkert fel.-daniel- skrev:Men det är just det här som är problemet...en spelare får för fan inte direktiv om att inte ge allt, det är ju då skaderisken är som störst. Så är det i ALLA idrotter. Jag är ledsen men det är ett så töntigt argument så jag inte vet vad jag skall svara.Magnutz skrev:Okej, det är vad du läser in för det är INTE det jag menar.-daniel- skrev:I praktiken är det precis vad du säger, eftersom du också vill att han åker utan utlåning. Du verkar ju på något konstigt sätt tro att en spelare inte skulle göra allt i sin gamla klubb? Det är nog precis tvärtom skulle jag gissa mig till; för att ens det NHL-lag som man signat kontrakt med skulle vara intresserade att plocka över en gäller nog att man ger 100% och inte ett uns mindre... befängt att tro något annat. Vidare snackar du om "en belastning för laget", hur fan kan det vara en belastning för laget...? På vilket sätt?Magnutz skrev:Nej, och det har jag inte sagt heller. Eller hur?
Jaja.. Det blir väl bra.
Förstår att du är besviken men det är så här det fungerar, just deal with it.
Hur som helst. Jag HATAR att de stjäl våra unga killar och att de gör vår liga sämre.
Engqvist var bra men Krüger fick väl en del skit från forumet. Han trillade och var vek etc. Bengan har jag inte alls koll på.Olon skrev:Krüger, Engqvist, Hörnqvist... Om inte jag missminner mig hade alla dessa NHL-kontrakt och var utlånade till DIF under deras sista säsonger i Elitserien. Och om jag inte missminner mig ännu mer så gjorde alla dessa riktigt starka säsonger innan de stack över. Jag minns inte att någon av dem ryggade för att täcka skott eller ta emot en tackling. Jag minns inte att någon av dem var en belastning för laget. Det jag minns är att alla dessa tre var bland de absolut bästa spelarna i laget under dessa säsonger, och det kanske rentav var så att de blev ännu bättre för att visa sina respektive NHL-klubbar att de förtjänade en plats nästa år.
Kan ha fel nu, men vi har än så länge inte fått en krona, och kommer inte få nångonting innan nyår.Axel_K skrev:Det var väl i princip klart att han skulle skriva på för Boston och bli utlånad till oss? Det är vad jag trott sedan sillyn började i alla fall! C-daniel- skrev:Men vänta nu, hur kan någon vara förvånad att han skriver kontrakt med Boston? Lika stor sannolikhet nu att han skall spela i DIF kommande säsong som innan.
Hur mycket är det DIF fått in från NHL hittills denna säsong? Fyra mille?
Wennberg 1.2, Åberg 1.2 och Arnesson 1.6, right?
Har för mig att John Terry här på forumet skrev att, för de första 10 svenska spelarna som signas av NHL får svenska klubbarna "orginalavgiften" 1,6 miljoner, medan varje spelare därefter genererar mer pengar (kommer inte ihåg summan). Allt detta summeras till en stor pot.
Så säg att 20 spelare signas, så kommer 10 stycken generera 1.6 mille och 10 stycken generera säg 2 mille. (1,6*10 + 2,0*10)/20 = 1.8 mille per spelare.
Men denna "pot" på antalet spelare som signas av NHL summeras efter 2014. Alltså kommer vi inte få pengarna förrän inför nästa säsong, alternativt till slutspurten 14/15.
ÅTERIGEN, KAN HA FEL
Förövrigt så går väll dessa pengar till juniorverksamheten?
Däremot ser det ändå ut att bli en fortsättning i Djurgården nästa säsong. Mycket talar för att Bruins kommer att låna ut Arnesson till Stockholm.
– Det blir nog en sådan lösning. Men jag vet att jag måste jobba ännu hårdare, att ta en plats i Boston är inte det lättaste, säger 19-åringen.
Arnesson kommer att ansluta till Bostons träningsläger innan han återvänder till Djurgården för en avslutande säsong i SHL.
– Det mest spännande är ju att Boston tror på mig, att de är villiga att skriva kontrakt. Annars är det lätt att man bara blir dryftad och sedan bortglömd, avslutar han.
Är väl såklart inget som sats i sten, men det lutar ju åt det hållet iaf.
Källa: Viasat sport
– Det blir nog en sådan lösning. Men jag vet att jag måste jobba ännu hårdare, att ta en plats i Boston är inte det lättaste, säger 19-åringen.
Arnesson kommer att ansluta till Bostons träningsläger innan han återvänder till Djurgården för en avslutande säsong i SHL.
– Det mest spännande är ju att Boston tror på mig, att de är villiga att skriva kontrakt. Annars är det lätt att man bara blir dryftad och sedan bortglömd, avslutar han.
Är väl såklart inget som sats i sten, men det lutar ju åt det hållet iaf.
Källa: Viasat sport
Mycket möjligt att han fick det, men det finns ganska många spelare som fått oförtjänt mycket kritik från forumet. Forumet är inget facit med hockeyexperter. Jag minns att Krüger var extremt bra, men andra kanske hade sina förväntningar alldeles för uppskruvade efter silversäsongen. Han vann ju den interna poängligan samtidigt som han var bäste forward defensivt. Jag vet inte vad man kan begära mer av en 20-åring.Magnutz skrev:Engqvist var bra men Krüger fick väl en del skit från forumet. Han trillade och var vek etc. Bengan har jag inte alls koll på.Olon skrev:Krüger, Engqvist, Hörnqvist... Om inte jag missminner mig hade alla dessa NHL-kontrakt och var utlånade till DIF under deras sista säsonger i Elitserien. Och om jag inte missminner mig ännu mer så gjorde alla dessa riktigt starka säsonger innan de stack över. Jag minns inte att någon av dem ryggade för att täcka skott eller ta emot en tackling. Jag minns inte att någon av dem var en belastning för laget. Det jag minns är att alla dessa tre var bland de absolut bästa spelarna i laget under dessa säsonger, och det kanske rentav var så att de blev ännu bättre för att visa sina respektive NHL-klubbar att de förtjänade en plats nästa år.
- SirDIFalot
I efterhand minns alla dom bra sakerna. Öppna valfri matchtråd från tiden med Engqvist och Kruger så ska ni se att dom fick sig ungefär lika mycket skit som alla andra som spelat i Djurgården genom åren.
Expert.
- Jim Morrison
Oroa er inte, Arnesson kommer att spela ett år i SHL innan han drar över. Han hade definitivt försvunnit om vi spelat i HA på ett eller annat sätt, men nu blir han nog utlånad hit. Kontraktet han skrev på var väl det mest väntade på länge?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Som sagt, forumet säger inte så mycket om hur bra/dålig en spelare var. Det är ofta ganska onyanserade analyser, och det är väl naturligt att det är enklare för folk att se snygga mål eller värdelösa tabbar, än att någon spelade ett stabilt spel. Jag minns just dessa spelare eftersom det är spelartyper som jag tittar extra på, och som tilltalar mig. Och ingen av dem åkte runt och var rädd för att skada sig, vilket var ursprungspåståendet.