Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
isolerad

Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av isolerad »

Det man kan hoppas på är att Ahlén frigör löneutrymme för en riktig klasscenter. Ahlén bör vara betydlig billigare än Kalus eller Ölvestad.
i
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Det stämmer säkert.
Frågan är bara hur stor del av budgeten som "kastats i sjön" pga av klausulerna i bland annat Timmys och Lidströms kontrakt?
Sedan kan man väl utgå från att våra kontrakt genrellt sett måste vara lite högre då det är dsyrare att bo t ex i Stockholm jämfört med på andra orter.
rikkard

Inlägg av rikkard »

Ahlén kommer säkert harva i fjärdekedjan. Varför värvar vi överhuvudtaget spelare till den kedjan. Bättre att satsa på våra egna juniorer där istället. Honken, Hank, Ahlen = noll talang, ingen utvecklingspotential. Vi måste få in spelare som kan mer än att jobba hårt och tacklas. Det är satsningen på den här typen av spelare som varit vårt problem de senaste åren. Cehlin, Brodin, Kalus, Ölvestad, Hank, Blomstrand, Eklund m.fl. Övriga lag har en spelare av den här typen, inte ett helt lag. Titta på finallagen Luleå och Skellefteå. De har många spelare som kämpar, tacklas och samtidigt kan hantera en puck med finess. Det behöver inte vara antingen eller.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

rikkard skrev:Ahlén kommer säkert harva i fjärdekedjan. Varför värvar vi överhuvudtaget spelare till den kedjan. Bättre att satsa på våra egna juniorer där istället. Honken, Hank, Ahlen = noll talang, ingen utvecklingspotential. Vi måste få in spelare som kan mer än att jobba hårt och tacklas. Det är satsningen på den här typen av spelare som varit vårt problem de senaste åren. Cehlin, Brodin, Kalus, Ölvestad, Hank, Blomstrand, Eklund m.fl. Övriga lag har en spelare av den här typen, inte ett helt lag. Titta på finallagen Luleå och Skellefteå. De har många spelare som kämpar, tacklas och samtidigt kan hantera en puck med finess. Det behöver inte vara antingen eller.
Sensei approves this message.
Expert.
Användarvisningsbild
pulverapa

Sv: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av pulverapa »

Honken talanglös? Hahaha
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Min gissning är att Ahlén är en direkt ersättare till Ölvestad.

Gissar också att det finns två forwardsplatser kvar att fylla och dessa måste enligt mig vara "top 6" spelare, alltså spelare som kan och skall producera.

Hoppas innerligt att en av dem är en gjuten 1a center samt att den andra är en pålitlig målskytt.

Skulle de två sista spelarna in bli Ölvestad och Gustafsson ja då ser det ILLa ut!
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:
rikkard skrev:Ahlén kommer säkert harva i fjärdekedjan. Varför värvar vi överhuvudtaget spelare till den kedjan. Bättre att satsa på våra egna juniorer där istället. Honken, Hank, Ahlen = noll talang, ingen utvecklingspotential. Vi måste få in spelare som kan mer än att jobba hårt och tacklas. Det är satsningen på den här typen av spelare som varit vårt problem de senaste åren. Cehlin, Brodin, Kalus, Ölvestad, Hank, Blomstrand, Eklund m.fl. Övriga lag har en spelare av den här typen, inte ett helt lag. Titta på finallagen Luleå och Skellefteå. De har många spelare som kämpar, tacklas och samtidigt kan hantera en puck med finess. Det behöver inte vara antingen eller.
Delvis åtminstone, tycker exemplen är lite överdrivna.

Generellt så tycker jag att "kreativitet" och vad som kallas "talang" ovan tenderas att överskattas lite, speciellt då fokus ligger på vår prestation i en framtida kvalserie. Kreativa spelare med svagare fysiskt spel som kanske till och med tvekar att ta emot en smäll i närkamper fungerar mycket dåligt i slutspelssammanhang, det finns många exempel på det.

Däremot har de såklart bra förutsättningar att raka in poäng i någon random grundseriematch då vi redan leder med 3-1 och ingen bryr sig längre.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
DIF_Söderort
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DIF_Söderort »

Undrar om Ahlen är inköpt för att bli ny kapten?

Mitt tips är platserna som är kvar går till Saviano, kalus och Ölvestad/fimpen. Frågor på det.
Karel måste avgå
Användarvisningsbild
Boeman

Inlägg av Boeman »

sensei skrev:
SirDIFalot skrev:
Delvis åtminstone, tycker exemplen är lite överdrivna.

Generellt så tycker jag att "kreativitet" och vad som kallas "talang" ovan tenderas att överskattas lite, speciellt då fokus ligger på vår prestation i en framtida kvalserie. Kreativa spelare med svagare fysiskt spel som kanske till och med tvekar att ta emot en smäll i närkamper fungerar mycket dåligt i slutspelssammanhang, det finns många exempel på det.

Däremot har de såklart bra förutsättningar att raka in poäng i någon random grundseriematch då vi redan leder med 3-1 och ingen bryr sig längre.
Bofors är ett lag som bygger sitt lag på sådana spelare,Men det håller liksom inte i längden.Dom kan vara med och röra om,Det funkar ett tag,Men sen visar det sig återigen att det behövs kvalitet för att lyckas.Dom har gjort det bra.Men dom lever till hälften på sitt fula spel tjuvnyp och filmningar och de vettefan om det är så jag vill se mitt lag spela.
Rix

Inlägg av Rix »

Jag ser inte Ahlén som ersättare till Fimpen. Fimpen är center och en av de bättre defensiva centrarna som DIF har haft de senaste säsongerna.

Ahlén är snarare ersättare till Tim Eriksson, nu har dem inte alls samma spelstil, men han kommer få spela lika mycket som Tim och vara en slitvarg i fjärdekedjan. Vi tappar teknik, puckkontroll och fart men får istället in vinnarskalle, bra ledare och en riktigt kämpe.
Egentligen har jag inget emot Ahlén och jag tror att han kommer göra det helt ok i DIF.

För tillfället ser kedjorna ut såhär: (om jag får spekulera)

Ny - Johner - Guter
Sörenssen - Ny - Ljungh
Huddinge
Hank - Honken - Ahlén.

Jag tycker vi ska satsa på en riktigt bra center till 1-2 kedjan och flytta ut Ljungh på kanten. Sen vill jag gärna ha in en riktigt bra forward också till första kedjan. Får vi in två riktigt bra lirare så har vi ett bra lag.
Dock så känns det mer och mer som att Ölvestad inte kommer förlänga.
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Rix skrev:...men får istället in vinnarskalle, bra ledare och en riktigt kämpe.
Nu beskriver du ju mig, får jag också lira med DIF? Nej just det ja, jag är ju ingen bra hockeyspelare trots dessa kvaliteterna.
Rix

Inlägg av Rix »

crike skrev:
Rix skrev:...men får istället in vinnarskalle, bra ledare och en riktigt kämpe.
Nu beskriver du ju mig, får jag också lira med DIF? Nej just det ja, jag är ju ingen bra hockeyspelare trots dessa kvaliteterna.
Hade jag varit coach hade du varit given crike :lol:, nej men faktum är att Ahlén inte är ett supernyförvärv men han är inte heller den sämsta spelaren i världen som vissa försöker att få det att låta som. Självklart hade man hellre tagit in någon annan, men vi har en budget som vi ska hålla och behöver fortfarande en bra målvakt och två forwards till top 6.
Lägg därtill att vi ska ha pengar fall någon skadas eller om vi behöver nyförvärv till december/januari.
Användarvisningsbild
Rocky3000

Inlägg av Rocky3000 »

Ska nu "Jimpa" sluta vill jag ha in en ny krigare! En som är fri på marknaden just nu är Jonathan Hedström, han har representerat Djurgården förut och det gör inte saken sämre. Kan bilda kedja med Ahlén och det som fattas nu är som sagt en riktigt jävla bra center och framförallt en grym målvakt!
Bild
MadDIF

Inlägg av MadDIF »

Rocky3000 skrev:Ska nu "Jimpa" sluta vill jag ha in en ny krigare! En som är fri på marknaden just nu är Jonathan Hedström, han har representerat Djurgården förut och det gör inte saken sämre. Kan bilda kedja med Ahlén och det som fattas nu är som sagt en riktigt jävla bra center och framförallt en grym målvakt!
Borde inte den killen ligga en del över vår budget? Bättre satsa på spetskompentens istället
Kan inte rå för att jag är näst intill perfekt
Manijock

Inlägg av Manijock »

Ett jävla skämt. Sen när blev våran sköld = Förlorare. Vad hände med "Lite finare, lite bättre"? Ahlén stämmer inte in på något av dessa. Inte arg på honom, han kan inte hjälpa att han är en dålig värvning, men Challe visar exakt vad han vill med denna säsong. Först fotbollen som går käpprätt åt skogen och nu det här. 2000-talets sämsta värvning! Vad är värst tro?

Blir ruggigt spännande att se om DIF kan lyckas rida ur denna storm som kommer emot oss, nämligen en extremt tung bottenstrid ihop med Karlskrona, Troja, Asplöven osv. Hur lång tid kommer det ta innan publiken buar denna säsong? Ett par minuter när lag som Almtuna åker åttor kring våra stabbiga bollinvalider till spelare. Usch, kill me now, fullständig katastrof!
Låst