Väntar fortfarande på svar på ovanstående.-daniel- skrev:Jag förstår inte hur du kan dra slutsatsen att vi fascineras och intresserade av förlorare. Ser inte alls den kopplingen. Man är ute efter dramatiken och spänningen när allt skall avgöras... vad menar du egentligen?sensei skrev:Hehe, så pass. Så du följde kvalserien slaviskt när inte DIF var inblandat?-daniel- skrev:Kan vara ett av de märkligaste påstående jag läst på det här forumet. Det är ju när det verkligen gäller något som det är intressant. Som andra också säger blir det ju sjukt ointressant för bottenlagen om inte just de här streckstriderna skulle finnas. Att folk går och ser på matcher i NHL är för att det är världsstjärnor på i praktiken varenda position. Det går liksom inte alltid att snegla mot nordamerika för att hitta vägar att gå där förutsättningarna är helt annorlunda.sensei skrev:
Vidare så är ångestmatcherna kring strecket helt ointressanta ur ett spelperspektiv. Riktigt pissiga och defensiva tråkmatcher faktiskt, som bara de närmast sörjande vill se -- uttryckligen drivet av ångest.
Vidare har du fortfarande inte bemött min kritik om vad som händer med alla spelare som "inte får plats" i högsta serien. Tror du på fullaste allvar att en Hockeyallsvenska / Div1 utan chans till avancemang skulle intressera en endaste kotte? Väldigt många yngre spelare kommer inte få samma utvecklingsmöjligheter.
Jag fattar kanske inte frågan. Det är väl redan idag med kvalserie, det normala att individuella spelare avancerar i seriesystemet genom förvärv snarare än att deras egna lag går upp en serie?!
När jag drog en parallell med NHL så var det på det filosofiska planet där de fascineras av vinnare medan vi är osunt intresserade av förlorare -- så pass att vi till och med har skapat en specialserie för dem för att suga ut den allra sista ångesten trots att det är otidsenligt och destruktivt för hockeyn som helhet.
Och ja, Kvalserien har alltid varit intressant för mig. Fajten runt strecken i Elitserien har alltid varit intressant. Utan de skulle ju läktarna max vara fyllda till en tredjedel under halva säsongen när en drös med lag inte har ett skit att spela för? Hur menar du att man skall hålla intresset vid liv när lagen inte har ett skit - mer än heder - att spela för?
Förstod inte riktigt vad du menade med det här stycket:
"Jag fattar kanske inte frågan. Det är väl redan idag med kvalserie, det normala att individuella spelare avancerar i seriesystemet genom förvärv snarare än att deras egna lag går upp en serie?!"
DIF i Media
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: DIF i Media
Jag vet inte vad jag ska svara? Jag kan bara konstatera att du gillar kvalserien, och tycker att vi skall ha kvar den och öppna ligor. Jag tycker det rakt motsatta på alla de punkterna.-daniel- skrev:Väntar fortfarande på svar på ovanstående.-daniel- skrev:Jag förstår inte hur du kan dra slutsatsen att vi fascineras och intresserade av förlorare. Ser inte alls den kopplingen. Man är ute efter dramatiken och spänningen när allt skall avgöras... vad menar du egentligen?sensei skrev:Hehe, så pass. Så du följde kvalserien slaviskt när inte DIF var inblandat?-daniel- skrev:Kan vara ett av de märkligaste påstående jag läst på det här forumet. Det är ju när det verkligen gäller något som det är intressant. Som andra också säger blir det ju sjukt ointressant för bottenlagen om inte just de här streckstriderna skulle finnas. Att folk går och ser på matcher i NHL är för att det är världsstjärnor på i praktiken varenda position. Det går liksom inte alltid att snegla mot nordamerika för att hitta vägar att gå där förutsättningarna är helt annorlunda.sensei skrev:
Vidare så är ångestmatcherna kring strecket helt ointressanta ur ett spelperspektiv. Riktigt pissiga och defensiva tråkmatcher faktiskt, som bara de närmast sörjande vill se -- uttryckligen drivet av ångest.
Vidare har du fortfarande inte bemött min kritik om vad som händer med alla spelare som "inte får plats" i högsta serien. Tror du på fullaste allvar att en Hockeyallsvenska / Div1 utan chans till avancemang skulle intressera en endaste kotte? Väldigt många yngre spelare kommer inte få samma utvecklingsmöjligheter.
Jag fattar kanske inte frågan. Det är väl redan idag med kvalserie, det normala att individuella spelare avancerar i seriesystemet genom förvärv snarare än att deras egna lag går upp en serie?!
När jag drog en parallell med NHL så var det på det filosofiska planet där de fascineras av vinnare medan vi är osunt intresserade av förlorare -- så pass att vi till och med har skapat en specialserie för dem för att suga ut den allra sista ångesten trots att det är otidsenligt och destruktivt för hockeyn som helhet.
Och ja, Kvalserien har alltid varit intressant för mig. Fajten runt strecken i Elitserien har alltid varit intressant. Utan de skulle ju läktarna max vara fyllda till en tredjedel under halva säsongen när en drös med lag inte har ett skit att spela för? Hur menar du att man skall hålla intresset vid liv när lagen inte har ett skit - mer än heder - att spela för?
Förstod inte riktigt vad du menade med det här stycket:
"Jag fattar kanske inte frågan. Det är väl redan idag med kvalserie, det normala att individuella spelare avancerar i seriesystemet genom förvärv snarare än att deras egna lag går upp en serie?!"
När det gäller intresset på matcher så är min åsikt att streckångest inte är en bra drivkraft för att locka publik, dvs gemene man. Jag tror alltså att vi tvärt om skulle få betydligt mer publik med stängda ligor. Skälen till det är många, och har redovisats i tidigare inlägg tillsammans med exempel från vår omvärld.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Streck bidrar till stämning och ökat intresse.
Matcher som gäller något ökar intresset och spänningen och leder till mer publik.
Stängd liga betyder färre streck och färre matcher som gäller något.
Kort sagt serien blir mindre intressant, kvalitén på serien spelar i detta land ingen större roll utan det är spänningsfaktorer samt matchnerv som lockar folk.
Att då minska ner på dessa vore att skjuta sig själva i foten och skulle jag vara fan till ett lag i högsta serien skulle mitt intresse sjunka rejält och resultatet skulle antagligen bli att man tittade på kanske 5-6 matcher per säsong. Skulle "mitt lag" hamna i andra liga skulle jag antagligen bara följa det via resultatservice.
Helt ärligt hur många härinne skulle verkligen bry sig om våra matcher denna säsong om vi visste om att det inte spelade minsta roll hur många matcher vi vann för vi skulle fortfarande inte kunna bli uppflyttade?
NHL-upplägget har prövats i vissa idrotter i Sverige bl a basket och slutresultatet blev allt annat än lyckat.
Skulle till och med vilja gå så långt som att hävda att allt som har med lagidrott från Nordamerika att göra är skräp och då tänker jag på allt från korkade "draftsystem" till "plast-arrangemang" dit publiken mer verkar dyka upp för att käka "supersizade" burgare och klappa i händerna för att det står på en skärm än på att faktiskt följa sitt lag på ett passionerat sätt.
Matcher som gäller något ökar intresset och spänningen och leder till mer publik.
Stängd liga betyder färre streck och färre matcher som gäller något.
Kort sagt serien blir mindre intressant, kvalitén på serien spelar i detta land ingen större roll utan det är spänningsfaktorer samt matchnerv som lockar folk.
Att då minska ner på dessa vore att skjuta sig själva i foten och skulle jag vara fan till ett lag i högsta serien skulle mitt intresse sjunka rejält och resultatet skulle antagligen bli att man tittade på kanske 5-6 matcher per säsong. Skulle "mitt lag" hamna i andra liga skulle jag antagligen bara följa det via resultatservice.
Helt ärligt hur många härinne skulle verkligen bry sig om våra matcher denna säsong om vi visste om att det inte spelade minsta roll hur många matcher vi vann för vi skulle fortfarande inte kunna bli uppflyttade?
NHL-upplägget har prövats i vissa idrotter i Sverige bl a basket och slutresultatet blev allt annat än lyckat.
Skulle till och med vilja gå så långt som att hävda att allt som har med lagidrott från Nordamerika att göra är skräp och då tänker jag på allt från korkade "draftsystem" till "plast-arrangemang" dit publiken mer verkar dyka upp för att käka "supersizade" burgare och klappa i händerna för att det står på en skärm än på att faktiskt följa sitt lag på ett passionerat sätt.
- -daniel-
Jag har inte läst ett enda argument till hur du vill locka publik till arenorna när matcherna inte gäller något. Det räcker inte att hänvisa till att "Se på Nordamerika, där är det bra service och regler som publiken vill se som lockar folk". Det är inte ens ett tänkbart giltigt skäl eller anledning, och dessutom väldigt vagt formulerat.sensei skrev:
Jag vet inte vad jag ska svara? Jag kan bara konstatera att du gillar kvalserien, och tycker att vi skall ha kvar den och öppna ligor. Jag tycker det rakt motsatta på alla de punkterna.
När det gäller intresset på matcher så är min åsikt att streckångest inte är en bra drivkraft för att locka publik, dvs gemene man. Jag tror alltså att vi tvärt om skulle få betydligt mer publik med stängda ligor. Skälen till det är många, och har redovisats i tidigare inlägg tillsammans med exempel från vår omvärld.
Det är nog uppenbart för de allra flesta att det fungerar där borta pga stjärnstatusen ligan har. Världsstjärnor som faktiskt är bäst på det de gör, istället för "leftovers". Stjärnspelare lockar folk.
Dessutom har du inte bemött kritiken vad som händer med övriga spelare som inte får plats i den stängda ligan. Vad händer med idrottssverige när inte moroten för att klättra i seriesystemen finns? Begriper helt enkelt inte hur du resonerar, förtydliga gärna.
Hinner inte skriva nu, har fullt upp på jobbet. Vi kan väl diskutera det här IRL istället i någon matchpaus 
Tankenöt: Tror du NHL skulle vara mer eller mindre populärt och framgångsrikt om det var öppet?

Tankenöt: Tror du NHL skulle vara mer eller mindre populärt och framgångsrikt om det var öppet?
Kanske får ett litet facit i elitserien nu om två lag blir avhängda tidigt. Hur viktigt kommer det vara för tex säg brynäs om de ligger tia att ens försöka vinna för att istället komma åtta. Jag skulle personligen inte känna nån motivation alls att gå på en hockeymatch som inte gällde ett skit. Tror till och med marginalsupportrarna tycker det. Är det de du vill locka med det extremt mycket mer underhållande spelet som det kommer bli Sensei?
För jag tror alla med genuint intresse skulle vägra gå på 30 matcher om året som knappt gäller nåt. Har själv haft svårt att motivera mig alltid i hockeyn de åren man varit självklar till slutspel tidigt på säsongen eller när fotbollen har hamnat i mittenträsket utan chans på varken toppen eller risk att åka ur.
Varför skulle hockeyn bli roligare med en stängd liga? Mindre känslor, förmodligen mindre tacklingar(tråkigt för dig Sensei!) förmodligen mer mål och mer avslagen stämning.
För jag tror alla med genuint intresse skulle vägra gå på 30 matcher om året som knappt gäller nåt. Har själv haft svårt att motivera mig alltid i hockeyn de åren man varit självklar till slutspel tidigt på säsongen eller när fotbollen har hamnat i mittenträsket utan chans på varken toppen eller risk att åka ur.
Varför skulle hockeyn bli roligare med en stängd liga? Mindre känslor, förmodligen mindre tacklingar(tråkigt för dig Sensei!) förmodligen mer mål och mer avslagen stämning.
Det är alltid otroligt dumt att jämföra med amerikansk idrott som har en hundraårig(eller mer?) tradition av att deras liga är stängd och de har aldrig upplevt det på något annat sätt. Tror säkert de skulle gilla det men då skulle de behöva ändra massa andra saker också. Skulle förmodligen inte kunna köra draft och allt på liknande sätt heller(vilket jag skulle vara glad för). Skulle förmodligen bli mer som i fotbollen då där NHL skulle kunna jämföras med Premier League. Skulle bli 3-4 lag som dominerar år efter år förmodligen och vissa lindansarlag. Deras andraliga skulle hålla betydligt högre klass än ahl också.sensei skrev:Hinner inte skriva nu, har fullt upp på jobbet. Vi kan väl diskutera det här IRL istället i någon matchpaus
Senast redigerad av mb81 den 2013-09-24 11:37:03, redigerad totalt 1 gånger.
- -daniel-
Äh, återkom när du har tid. Vet hur det är när det är stressigt.sensei skrev:Hinner inte skriva nu, har fullt upp på jobbet. Vi kan väl diskutera det här IRL istället i någon matchpaus
Det är helt omöjligt att sia om i fallet med NHL där det är så traditionsbundet med nuvarande upplägg. Som jag och flera andra varit inne på tidigare är det ju snudd på omöjligt att dra några som helst paralleller till NHL då förutsättningarna är helt annorlunda. Svaret på din fråga är således att jag inte riktigt vet eller har någon uppfattning.
- Lee Harvey Oswald
Jahaa, vad är det för fel med det nu då helt plötsligt?!!!!sensei skrev: Vidare så är ångestmatcherna kring strecket helt ointressanta ur ett spelperspektiv. Riktigt pissiga och defensiva tråkmatcher faktiskt, som bara de närmast sörjande vill se -- uttryckligen drivet av ångest.

Nästan all stor konst av betydande mening är "driven ur ångest", vare sig du pratar målarkonst, författarskap, musikskapande.
Väljer att flika in hockeyn på ett hörn här också för ibland skapas det verkligen konst ute på isen
Men när saker & ting ställs på sin spets, när det är skarpt läge som man säger, det är underhållning i en djupare mening för mig, för den berör.
Om det sedan är I-landsångest alá SM-final eller som på senare år "förnedrings-final" i lägre serier spelar ingen roll.
Om det "känns" kommer det alltid vara relevant
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Jag tror jag lämnar denna här. Notera datumen.
https://pbs.twimg.com/media/BU9YwjPCAAAuGOx.png:large
-
Du är så jävla klok. +1Lee Harvey Oswald skrev:Jahaa, vad är det för fel med det nu då helt plötsligt?!!!!sensei skrev: Vidare så är ångestmatcherna kring strecket helt ointressanta ur ett spelperspektiv. Riktigt pissiga och defensiva tråkmatcher faktiskt, som bara de närmast sörjande vill se -- uttryckligen drivet av ångest.
![]()
Nästan all stor konst av betydande mening är "driven ur ångest", vare sig du pratar målarkonst, författarskap, musikskapande.
Väljer att flika in hockeyn på ett hörn här också för ibland skapas det verkligen konst ute på isen
Men när saker & ting ställs på sin spets, när det är skarpt läge som man säger, det är underhållning i en djupare mening för mig, för den berör.
Om det sedan är I-landsångest alá SM-final eller som på senare år "förnedrings-final" i lägre serier spelar ingen roll.
- Nummer19
Äh, är väl känt sen gammalt att Herr Ros är en av de största kappvändarna i världen?nevyn skrev:Jag tror jag lämnar denna här. Notera datumen.
"Play for the name on the front of the shirt, and they'll remember the name on the back." - Tony Adams
Ros är ju bara ett skämt! Har aldrig gillat honom
RÖTT FÖR BLODET GENOM HJÄRTA OCH VEN
GULT FÖR SOLENS VÄRMANDE SKEN
BLÅTT FÖR HIMMEL,REGN OCH HAV
STOCKHOLMS STOLTHET VÅRAT LAG!
GULT FÖR SOLENS VÄRMANDE SKEN
BLÅTT FÖR HIMMEL,REGN OCH HAV
STOCKHOLMS STOLTHET VÅRAT LAG!
Haha, ja det var tänkvärt. Bevisligen är det dock så att marginalsupportrarna a.k.a. den stora massan inte riktigt resonerar på samma sätt. Sen kan man tycka vad man vill om folks driv att ha roligt och bli underhållna på sin fritid och äta goda popcorn på matcher osv.Metal Machine skrev:Du är så jävla klok. +1Lee Harvey Oswald skrev:Jahaa, vad är det för fel med det nu då helt plötsligt?!!!!sensei skrev: Vidare så är ångestmatcherna kring strecket helt ointressanta ur ett spelperspektiv. Riktigt pissiga och defensiva tråkmatcher faktiskt, som bara de närmast sörjande vill se -- uttryckligen drivet av ångest.
![]()
I sammanhanet vill jag dock poängtera för Lee att jag har en ytterst exklusiv musiksmak, där jag avskyr för "glada" låtar. Så jag är inte mainstraeam innom alla områden

- BaronVonDif
Sv: DIF i Media
Lite småkul. http://tv.aftonbladet.se/webbtv/sport/s ... le19943.ab
Får fixa en video nästa gång så Breitholtz inte spexar bort allt.
Får fixa en video nästa gång så Breitholtz inte spexar bort allt.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
http://www.djurgardshjalpen.com/