Hahaha Edin, den där ramsan är underbar!Edin skrev:Vi é Djurgårn, vi é Djurgårn, spöar Tingsryd, Almtuna, vi ska vinna Kvalserien, vi är Sveriges tolfe bästa lagHockeyhjärta skrev:Är det några nya ramsor och sånger på gång inför säsongen!?
Kan mycket väl tänka oss att vi blir hälsade ner i Allsvenskan av vartenda bondegäng och då känns det som det vore skönt med svar på tal. Att fortsätta svara upp med "En jävla massa bönder!" känns inte så jävla nyskapande. Är själv inget vidare på att skapa nya ramsor/sånger så därför hoppas jag att JK och de som är lite nyskapande tänker på det här, snart är det säsongsstart och första bondegänget kliver in på Hovet!!
Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt
Re: Klacktråden - Järnkaminerna
Det jobbiga med framgången 09/10 är att hälften av de som står i klacken idag inte har någon känsla för läktarkultur eller kunskap om historian på våra läktare. Där ligger fotbollen före just nu. Och det är även därför det är så viktigt att få tillbaka de stora profilerna på läktarn, som försvunnit pga skandalerna förra året. Annars kommer vi få dras med "den som inte hoppar" och kämpa DIF hela säsongen.
Därmed inte sagt att jag stått i klacken sen tidigt 90-tal, men jag har iaf anpassat mig och anammat läktarkulturen. Prata med människor och läsa på lite skulle fler i dagens klack behöva! Ett praktexempel är när någon vill hitta på en ny ramsa i techno-tempo medan vi har dussintals som samlar damm i arkivet redan.
Därmed inte sagt att jag stått i klacken sen tidigt 90-tal, men jag har iaf anpassat mig och anammat läktarkulturen. Prata med människor och läsa på lite skulle fler i dagens klack behöva! Ett praktexempel är när någon vill hitta på en ny ramsa i techno-tempo medan vi har dussintals som samlar damm i arkivet redan.
Losing all hope was freedom.
Du pratar så otroligt mycket om att ha ett stort sångarkiv men vill inte att folk kommer med nya ramsor? Ser inte riktigt hur det går ihop, och om majoriteten i klacken inte tycker en ramsa är bra så lär den inte sjungas.
Dock håller jag med dig om att vi skulle behöva folk med lite "tyngd" och auktoritet i klacken. Annars blir det dem fulla grabbarna med störst kompisgäng som till slut styr sångerna och tempot.
Dock håller jag med dig om att vi skulle behöva folk med lite "tyngd" och auktoritet i klacken. Annars blir det dem fulla grabbarna med störst kompisgäng som till slut styr sångerna och tempot.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Tycker det saknats stora profiler ända sedan säsongen 09/10, tyvärr!Raus skrev:Och det är även därför det är så viktigt att få tillbaka de stora profilerna på läktarn, som försvunnit pga skandalerna förra året.
Dessa stora profiler syns väldigt mycket på räcket på Stadion och runt fotbollsarenorna i landet. Hockeyklacken gnälls det mest om att den är full av turister och fjortisar, därav är intresset inte lika stort där. Lastar dem inte för det, var och en har sina intressen och prioriteringar. Hade kanske gjort samma sak om jag kunde vem vet!
- Andy
Hunden Leif och Kylskåp/Tegelsten - det är DIF!Tessan skrev:Håller med! Hunden Leif är skön, unik och annorlunda - den borde sjungas varje match.Rix skrev:Hockeyhjärta skrev:android skrev: 10 bönder hoppas/klappar i otakt är ju numer en klassiker när vi har bönderna på besök. Sen precis som Android säger så har vi en jävla massa låtar som aldrig används. Jag skulle gärna se att Hunden Leif och de lite äldre låtarna används på premiären.
Hoppas någon orkar vara klackledare i år, vi skulle helt klart behöva en för att hålla tempot samt få lite variation på låtarna.
Klackledare är ett måste - hoppas någon ställer upp. Vi på AS hakar förstås på!
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
-
Hunden Leif känns som ett bra exempel på en ramsa som nästan inga kan i klacken, något som borde göras är att första matchen i klacken dela ut några blad med lite ramsor som är bra men tyvärr inte sjungs så mkt för det e så få som kan dem, därefter skriva att dessa kommer att sjungas så nästa match skall du kunna dessa...
- "Det finns bara två slags kvinnor här i världen. Kvinnor som alltid talar och kvinnor som aldrig tiger"
+1! Bästa ramsan någonsin, almtuna lär varken veta ut eller in om vi drar igång den.Pogue Mahone skrev:Hunden Leif känns som ett bra exempel på en ramsa som nästan inga kan i klacken, något som borde göras är att första matchen i klacken dela ut några blad med lite ramsor som är bra men tyvärr inte sjungs så mkt för det e så få som kan dem, därefter skriva att dessa kommer att sjungas så nästa match skall du kunna dessa...
Allsvenskan blir det vi gör den till.
- Andy
Ni kan inte rubba oss vill jag höra mer av också
Kalla mig efterbliven - men jag hittar inga texter till sångerna på JKs hemsida? Tittar i sångarkivet men jag lyckas bara inte... 
Om man kan dvs? kändes lite skumt att man inte skulle kunna...

Om man kan dvs? kändes lite skumt att man inte skulle kunna...

Senast redigerad av Stentuff den 2012-08-19 20:29:05, redigerad totalt 1 gånger.
-
En av mina favoriter är Blåränder går aldrig ur en järnkamin. Den borde köras oftare!
Inte heller jag får fram texterna.Stentuff skrev:Kalla mig efterbliven - men jag hittar inga texter till sångerna på JKs hemsida? Tittar i sångarkivet men jag lyckas bara inte...
Annars kom jag att tänka på "Vi kommer alltid älska er" (Voulez-vous med ABBA) som av någon anledning knappt kördes förra året. Tyckte att det blev ett skönt tryck när den kördes säsongen 2010/11. En version av denna gjordes också till Stefan Livs ära vill jag minnas och melodin kanske fick en alltför tråkig klang över sig. Bara en teori.
Annars ser jag gärna att man kör den lite långsammare till tvåtakt-klapp med händerna för att ibland bara gå på kaos när man känner av den stämningen i matchen. Problemet är bara att det är svårt att hålla takten i rätt tempo då det hela tiden finns dem som bara tycker att det ska gå fort i alla låtar.
7:05 in i detta klipp för den som inte förstår vad jag menar angående klappandet.
Hörs mer på Stadion än Hovet. I hockeyn finns ju Här är mesta mästarna, hurra, hurra i samma melodi och den körs ju relativt ofta.Metal Machine skrev:En av mina favoriter är Blåränder går aldrig ur en järnkamin. Den borde köras oftare!
Edit: För att bidra till det pågående samtalsämnet är det bara att hylla Oh when the saints som körts alldeles för lite på både fotbollen och hockeyn de senaste säsongerna, vår kanske tyngsta ramsa om den sjungs rätt.
Den där klappen kommer vi aldrig använda i ett seriöst sammanhang.Struten skrev:Inte heller jag får fram texterna.Stentuff skrev:Kalla mig efterbliven - men jag hittar inga texter till sångerna på JKs hemsida? Tittar i sångarkivet men jag lyckas bara inte...
Annars kom jag att tänka på "Vi kommer alltid älska er" (Voulez-vous med ABBA) som av någon anledning knappt kördes förra året. Tyckte att det blev ett skönt tryck när den kördes säsongen 2010/11. En version av denna gjordes också till Stefan Livs ära vill jag minnas och melodin kanske fick en alltför tråkig klang över sig. Bara en teori.
Annars ser jag gärna att man kör den lite långsammare till tvåtakt-klapp med händerna för att ibland bara gå på kaos när man känner av den stämningen i matchen. Problemet är bara att det är svårt att hålla takten i rätt tempo då det hela tiden finns dem som bara tycker att det ska gå fort i alla låtar.
7:05 in i detta klipp för den som inte förstår vad jag menar angående klappandet.
- Andy
Självklart! Den är ett måsteByström skrev:Hörs mer på Stadion än Hovet. I hockeyn finns ju Här är mesta mästarna, hurra, hurra i samma melodi och den körs ju relativt ofta.Metal Machine skrev:En av mina favoriter är Blåränder går aldrig ur en järnkamin. Den borde köras oftare!
Edit: För att bidra till det pågående samtalsämnet är det bara att hylla Oh when the saints som körts alldeles för lite på både fotbollen och hockeyn de senaste säsongerna, vår kanske tyngsta ramsa om den sjungs rätt.