Intressant tankegång. Kalus vore med andra ord en perfekt förlängning. Han är nog en bättre spelare med vår klack.SirDIFalot skrev:Typ alla spelare verkar må bättre av att spela i lag där man inte behöver hantera någon press. Det tror jag är en stor nyckel.Metal Machine skrev:Samtidigt undrar jag fortfarande vad som är problemet med DIF. Både i fotbollen och hockeyn tycks allting vi tar i förvandlas till skit. Varför?
Vi kan nog låtsas att vår klack och stöd hjälper hur mycket vi vill, men ska vi vara ärliga tror jag inte alla spelare mår bättre av det. Tragiskt nog.
Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlägget
Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä
Tänkte ge min syn på nuvarande spelare samt vad jag tycker borde in i laget.
Målvakter:
Adam Reiderborn:
Adam har tre säsonger i rad spelat ca 10 matcher i AS och legat runt 92%. Inte ett grymt snitt, men nog för att vara en duglig backup. Kan säkerligen ha kvalitetet för att kunna ta förstaspaden, samtidigt är det såklart en chansning då man inte vet hur han håller för tuffare matchning.
Kommentar: Jag ser gärna att en mer rutinerad målvakt plockas in. Jonas Fransson gjorde en sjukt bra säsong 10/11 men har sedan dess varit stabil men inte mer. Gjorde dock en riktigt bra kvalserie när Rögle gick upp. Hört rykten om att han kostar en del, är det värt det? Känns ändå som det bästa, realistiska, alternativet just nu.
Nils Andersson
Jaha, hur var det här då? Målats upp som en grym back av många här inne efter hans prestationer på försäsongen. Personligen tyckte jag att han var ok, varken mer eller mindre. En säsong utan ishockey lär också sätta sina spår. Kommer förhoppningsvis bli en viktig kugge längre fram men man får nog ha tålamod med Nils. Ska vi gissa att tränare och fans väljer att se honom som en frälsare i början av säsongen för att sedan bli griniga för att han "är den sämsta ishockeyspelaren som någonsin dragit på sig Djurgårdströjan"? Lär dock ha en fin uppsida och förhoppningsvis kan mer rutinerade backar dra sitt strå till stacken så att Nils kan växa brevid dessa.
Linus Arnesson
Smart, skridskoskicklig back. Jobbar bra vid sargerna. Inte särskilt fysisk men backar inte undan heller. Som dom flesta unga backar saknar han en del i sitt positionsspel. Är duktig på att anpassa sitt spel till motståndet och kommer förhoppningsvis spela enkelt till en början för att sedan växa mer och mer.
Alexander Falk
Riktigt bra attityd. Lite sega fötter vilket kan ställa till det och jag hoppas att han prioriterar detta framför att lägga på sig kilon. Saknar också vissa bitar i positionsspelet. Tycker ändå att han tog ett stort kliv framåt under förra säsongen. Kan bli en riktigt trevlig överraskning. Får han inte spela kontinuerligt så tycker jag att en utlåning till ettan är på sin plats.
Philip Holm
Philip var nästan lika dominant förra säsongen som han var i J20 för ett par år sedan. Måste däremot jobba med sitt spel framför eget mål. Jag tycker att han stirrar för mycket puck där och vill för mycket. Har en säsong och en försäsong till i ryggen när han går in nu vilket borde gett honom ytterliggare bättre fysik och mer hårdhet i kropp och psyke. Frågan är bara om han klarar den nya press som uppstått på honom. Helt plötsligt ska han vara en ledande back från början.
David Lidström
Alla vill ju att Lidström ska lyckas. Började OK för att sedan bli en katastrof. Spelade upp sig på slutet, men jag håller inte med om att han var så jävla bra som många vill få det till. Tog mer intiativ framåt men har en konstig förmåga att kunna rensa puckar rakt till motståndarna. Nåja, lär inte vara dominant i år heller men kan förhoppningsvis hålla en hyfsad nivå för att vara en stabil pjäs på backsidan.
Sam Lofquist
Kommer från en liten klubb utan press och har gjort det bra där. I matcherna mot DIF verkade han dock ha lite attityd i sig vilket är en fördel. Gillade även hans rörelsemönster på offensiv blå. Har två bra säsonger bakom sig. Måste hålla en hög nivå.
Timmy Pettersson
Gamle Timmy tyckte jag höll fram till SSK matchen då han blev tacklad in i sargen. Efter det såg han ängslig ut och gick inte in 100% i alla situationer. Blev lite bättre på slutet och jag hoppas att han kan hålla upp det nästa säsong. Nu har vi Lofquist, Lidström och kanske Andersson som kan vara ledande PP-backar så att Timmy slipper tänka på det. Jag hoppas att den här säsongen har gett Timmy hög motivation till sommarträningen. Med mindre ansvar framåt och en bättre start av laget så tror och hoppas jag att Timmy kan bli en riktigt stabil pjäs.
Kommentar backar: Man blir väl aldrig nöjd med backarna. Jag hoppas att man sparar pengar för att eventuellt plocka in en ny back under säsongen. Om Pettersson och Lidström återgår till gamla synder eller Nils Andersson visar sig vara en flopp så lär det behövas en ny back. Dock finns det en grym uppsida i laget. Nils kan visa sig mått bra av ett år off och mogna till sig. Hur mycket kan man hämta ur Philip Holm, Linus Arnesson och Alexander Falk? Kan Lofquist lyfta ytterliggare i en större förening? 50% spännande, 50% skrämmande..
Forwards:
Henrik Eriksson
Henke måste sluta skämmas och kliva in i alla situationer. En handske i ansiktet på motståndarna i varje avblåsning. In framför mål Henke. Lägg inte på dig 10kg muskler till nu under sommaren. Plocka bort något kilo och fokusera på smidighet och kvickhet istället. Om inte Hank är en Tank så bidrar han inte med någonting och då ska han inte spela.
Mattias Guter
Guter har någon en nivå till i sitt spel. Jag tror att han gör över 20 mål nästa säsong också.
Nicklas Heinerö
En av dom bästa 92orna bland gnagets faktiskt riktigt bra 92 kull. Samtidigt är ju steget upp från ettan till HA rätt stort. Nicklas ska ju dock vara kvick, smart och söka sig mot målet. Bra egenskaper i grunden.
Michael Holmqvist
Riktigt viktigt pjäs. Kan vissa matcher se ut som en härförare. Bra på mycket och stort arsle.
Dustin Johner
Tycker att Dustin var våran bästa spelare sista månaderna. Fantastiskt bra. Jag hoppas att han hittar den formen lite tidigare nästa säsong.
Måns Krüger
Ruggigt bra spelsinne. Är snudd på Linkanklass där. Sen har han varken lika starka ben som Linkan eller samma grymma kondition som Linkan, men grunden finns där och förhoppningsvis tränar Måns hårt i sommar, gör han det så blir en ett rejält utropstecken i vinter. Annars lär han likna den Bremberg som vi såg på isen nu i vintras.
Markus Ljungh
Såg honom kanske två matcher i Västerås när han fick guldgallret. Imponerade inte så värst mycket på mig. Tycker dock att han hade ett par riktigt bra matcher i vintras. Tror att han tar ett steg uppåt i år.
Matthias Sundberg
Säkert sett honom i Huddinges J20, men gjorde inget större avtryck och jag har inga större förväntningar på Matthias. Just därför lär han göra succé i vinter. Efter vad man hör så verkar hans inställning vara helt rätt vilket ofta kan leda till bra prestationer.
Marcus Sörensen
Jag hoppas Marcus har en plan hur han ska bli starkare i kroppen. Hans grundspel bygger mycket på att hålla i pucken, något han hade problem med pga starkare motståndare, istället fick han förlita sig på sin speed och kvickhet. Jag hoppas verkligen att han kan behålla speeden men samtidigt träna upp sin balans och styrka. Då kommer han bli svårstoppad i HA.
Kommentar forwards: Spontant tycker jag att det saknas power i laget. Både på backsidan och anfallssidan. Just nu är man nio forwards. 13 är väl ganska normalt att ha, varav en lär vara en junior. Tre till forwards lär gå in i laget. Jag hoppas att Ölvestad är en av dessa. Jag hoppas även att vi kan hitta en spelande center, gärna en transatlant då jag har gått på myten att deras psyke är annorlunda. Främst vill jag se någon utifrån. Sista platsen är jag mer osäker på. Jag tycker att vi har fyllt våran kvot av offensiv kraft i Guter, Johner, Sörensen, Kruger, Heinerö, ny center. Jag säger inte att den är bra, men tillräckligt många i alla fall. Däremot har vi dåligt med attityd. Därför skulle jag gärna ha in Kalus eller i värsta fall Ahlén.
Jag förväntar mig inte att huddingekedjan ska vara dominanta framåt och ösa in poäng. Däremot hoppas jag verkligen att man ska kunna hålla tätt bakåt.
Reiderborn
Ny
Löfquist - Pettersson
Holm - Lidström
Andersson - Arnesson
Falk
Sörensen - Johner - Kalus
Guter - Ny - Ölvestad
Heinerö - Sundberg - Kruger
Hank - Holmqvist - Ljungh
Lindberg
Inget fantastisk lag, men känns helt ok framåt. Dock beroende på om huddingekedjan är värdelösa eller stabila. Backsidan tycker jag fortfarande är osäker.
Ostrukturerat och motsägelsefullt som vanligt.
Målvakter:
Adam Reiderborn:
Adam har tre säsonger i rad spelat ca 10 matcher i AS och legat runt 92%. Inte ett grymt snitt, men nog för att vara en duglig backup. Kan säkerligen ha kvalitetet för att kunna ta förstaspaden, samtidigt är det såklart en chansning då man inte vet hur han håller för tuffare matchning.
Kommentar: Jag ser gärna att en mer rutinerad målvakt plockas in. Jonas Fransson gjorde en sjukt bra säsong 10/11 men har sedan dess varit stabil men inte mer. Gjorde dock en riktigt bra kvalserie när Rögle gick upp. Hört rykten om att han kostar en del, är det värt det? Känns ändå som det bästa, realistiska, alternativet just nu.
Nils Andersson
Jaha, hur var det här då? Målats upp som en grym back av många här inne efter hans prestationer på försäsongen. Personligen tyckte jag att han var ok, varken mer eller mindre. En säsong utan ishockey lär också sätta sina spår. Kommer förhoppningsvis bli en viktig kugge längre fram men man får nog ha tålamod med Nils. Ska vi gissa att tränare och fans väljer att se honom som en frälsare i början av säsongen för att sedan bli griniga för att han "är den sämsta ishockeyspelaren som någonsin dragit på sig Djurgårdströjan"? Lär dock ha en fin uppsida och förhoppningsvis kan mer rutinerade backar dra sitt strå till stacken så att Nils kan växa brevid dessa.
Linus Arnesson
Smart, skridskoskicklig back. Jobbar bra vid sargerna. Inte särskilt fysisk men backar inte undan heller. Som dom flesta unga backar saknar han en del i sitt positionsspel. Är duktig på att anpassa sitt spel till motståndet och kommer förhoppningsvis spela enkelt till en början för att sedan växa mer och mer.
Alexander Falk
Riktigt bra attityd. Lite sega fötter vilket kan ställa till det och jag hoppas att han prioriterar detta framför att lägga på sig kilon. Saknar också vissa bitar i positionsspelet. Tycker ändå att han tog ett stort kliv framåt under förra säsongen. Kan bli en riktigt trevlig överraskning. Får han inte spela kontinuerligt så tycker jag att en utlåning till ettan är på sin plats.
Philip Holm
Philip var nästan lika dominant förra säsongen som han var i J20 för ett par år sedan. Måste däremot jobba med sitt spel framför eget mål. Jag tycker att han stirrar för mycket puck där och vill för mycket. Har en säsong och en försäsong till i ryggen när han går in nu vilket borde gett honom ytterliggare bättre fysik och mer hårdhet i kropp och psyke. Frågan är bara om han klarar den nya press som uppstått på honom. Helt plötsligt ska han vara en ledande back från början.
David Lidström
Alla vill ju att Lidström ska lyckas. Började OK för att sedan bli en katastrof. Spelade upp sig på slutet, men jag håller inte med om att han var så jävla bra som många vill få det till. Tog mer intiativ framåt men har en konstig förmåga att kunna rensa puckar rakt till motståndarna. Nåja, lär inte vara dominant i år heller men kan förhoppningsvis hålla en hyfsad nivå för att vara en stabil pjäs på backsidan.
Sam Lofquist
Kommer från en liten klubb utan press och har gjort det bra där. I matcherna mot DIF verkade han dock ha lite attityd i sig vilket är en fördel. Gillade även hans rörelsemönster på offensiv blå. Har två bra säsonger bakom sig. Måste hålla en hög nivå.
Timmy Pettersson
Gamle Timmy tyckte jag höll fram till SSK matchen då han blev tacklad in i sargen. Efter det såg han ängslig ut och gick inte in 100% i alla situationer. Blev lite bättre på slutet och jag hoppas att han kan hålla upp det nästa säsong. Nu har vi Lofquist, Lidström och kanske Andersson som kan vara ledande PP-backar så att Timmy slipper tänka på det. Jag hoppas att den här säsongen har gett Timmy hög motivation till sommarträningen. Med mindre ansvar framåt och en bättre start av laget så tror och hoppas jag att Timmy kan bli en riktigt stabil pjäs.
Kommentar backar: Man blir väl aldrig nöjd med backarna. Jag hoppas att man sparar pengar för att eventuellt plocka in en ny back under säsongen. Om Pettersson och Lidström återgår till gamla synder eller Nils Andersson visar sig vara en flopp så lär det behövas en ny back. Dock finns det en grym uppsida i laget. Nils kan visa sig mått bra av ett år off och mogna till sig. Hur mycket kan man hämta ur Philip Holm, Linus Arnesson och Alexander Falk? Kan Lofquist lyfta ytterliggare i en större förening? 50% spännande, 50% skrämmande..
Forwards:
Henrik Eriksson
Henke måste sluta skämmas och kliva in i alla situationer. En handske i ansiktet på motståndarna i varje avblåsning. In framför mål Henke. Lägg inte på dig 10kg muskler till nu under sommaren. Plocka bort något kilo och fokusera på smidighet och kvickhet istället. Om inte Hank är en Tank så bidrar han inte med någonting och då ska han inte spela.
Mattias Guter
Guter har någon en nivå till i sitt spel. Jag tror att han gör över 20 mål nästa säsong också.
Nicklas Heinerö
En av dom bästa 92orna bland gnagets faktiskt riktigt bra 92 kull. Samtidigt är ju steget upp från ettan till HA rätt stort. Nicklas ska ju dock vara kvick, smart och söka sig mot målet. Bra egenskaper i grunden.
Michael Holmqvist
Riktigt viktigt pjäs. Kan vissa matcher se ut som en härförare. Bra på mycket och stort arsle.
Dustin Johner
Tycker att Dustin var våran bästa spelare sista månaderna. Fantastiskt bra. Jag hoppas att han hittar den formen lite tidigare nästa säsong.
Måns Krüger
Ruggigt bra spelsinne. Är snudd på Linkanklass där. Sen har han varken lika starka ben som Linkan eller samma grymma kondition som Linkan, men grunden finns där och förhoppningsvis tränar Måns hårt i sommar, gör han det så blir en ett rejält utropstecken i vinter. Annars lär han likna den Bremberg som vi såg på isen nu i vintras.
Markus Ljungh
Såg honom kanske två matcher i Västerås när han fick guldgallret. Imponerade inte så värst mycket på mig. Tycker dock att han hade ett par riktigt bra matcher i vintras. Tror att han tar ett steg uppåt i år.
Matthias Sundberg
Säkert sett honom i Huddinges J20, men gjorde inget större avtryck och jag har inga större förväntningar på Matthias. Just därför lär han göra succé i vinter. Efter vad man hör så verkar hans inställning vara helt rätt vilket ofta kan leda till bra prestationer.
Marcus Sörensen
Jag hoppas Marcus har en plan hur han ska bli starkare i kroppen. Hans grundspel bygger mycket på att hålla i pucken, något han hade problem med pga starkare motståndare, istället fick han förlita sig på sin speed och kvickhet. Jag hoppas verkligen att han kan behålla speeden men samtidigt träna upp sin balans och styrka. Då kommer han bli svårstoppad i HA.
Kommentar forwards: Spontant tycker jag att det saknas power i laget. Både på backsidan och anfallssidan. Just nu är man nio forwards. 13 är väl ganska normalt att ha, varav en lär vara en junior. Tre till forwards lär gå in i laget. Jag hoppas att Ölvestad är en av dessa. Jag hoppas även att vi kan hitta en spelande center, gärna en transatlant då jag har gått på myten att deras psyke är annorlunda. Främst vill jag se någon utifrån. Sista platsen är jag mer osäker på. Jag tycker att vi har fyllt våran kvot av offensiv kraft i Guter, Johner, Sörensen, Kruger, Heinerö, ny center. Jag säger inte att den är bra, men tillräckligt många i alla fall. Däremot har vi dåligt med attityd. Därför skulle jag gärna ha in Kalus eller i värsta fall Ahlén.
Jag förväntar mig inte att huddingekedjan ska vara dominanta framåt och ösa in poäng. Däremot hoppas jag verkligen att man ska kunna hålla tätt bakåt.
Reiderborn
Ny
Löfquist - Pettersson
Holm - Lidström
Andersson - Arnesson
Falk
Sörensen - Johner - Kalus
Guter - Ny - Ölvestad
Heinerö - Sundberg - Kruger
Hank - Holmqvist - Ljungh
Lindberg
Inget fantastisk lag, men känns helt ok framåt. Dock beroende på om huddingekedjan är värdelösa eller stabila. Backsidan tycker jag fortfarande är osäker.
Ostrukturerat och motsägelsefullt som vanligt.
Född till sportchef.
Android bra inlägg, mycket läsvärt faktiskt. Angående den andra debatten så är det så att dem spelare DIF värvar utifrån får en helt annan mental press på sig, nu går det tufft för oss, men vi är ändå mesta mästarna och en av de största föreningar som finns i Sverige. Lägg därtill att vi är det lag med bäst stämning på läktarna, det är llättare att vara stjärna i en mindre ort där det sitter 4000-5000 på läktaren och klappar i takt till någon dansbandslåt, jämfört med när 1000 i klacken hänför Sveriges mest aktiva och bästa sittplats. Många spelare klarar inte av pressen som blir när man lirar i DIF och en enkel lösning på det är en mental coach i båset som är med laget jämt.
Dåligt av DIF som organisation att inte anställa en sån när det är så uppenbart vart det brister mest hos spelarna.
Dåligt av DIF som organisation att inte anställa en sån när det är så uppenbart vart det brister mest hos spelarna.
Var inte det något som togs upp på informationsmötet?Rix skrev:Android bra inlägg, mycket läsvärt faktiskt. Angående den andra debatten så är det så att dem spelare DIF värvar utifrån får en helt annan mental press på sig, nu går det tufft för oss, men vi är ändå mesta mästarna och en av de största föreningar som finns i Sverige. Lägg därtill att vi är det lag med bäst stämning på läktarna, det är llättare att vara stjärna i en mindre ort där det sitter 4000-5000 på läktaren och klappar i takt till någon dansbandslåt, jämfört med när 1000 i klacken hänför Sveriges mest aktiva och bästa sittplats. Många spelare klarar inte av pressen som blir när man lirar i DIF och en enkel lösning på det är en mental coach i båset som är med laget jämt.
Victory is sweetest when you've known defeat.
Jag var inte där men minns inget från Sjöwalls Twitter om det, någon som var på plats och kan berätta om detta togs up?Henke95 skrev:Var inte det något som togs upp på informationsmötet?Rix skrev:Android bra inlägg, mycket läsvärt faktiskt. Angående den andra debatten så är det så att dem spelare DIF värvar utifrån får en helt annan mental press på sig, nu går det tufft för oss, men vi är ändå mesta mästarna och en av de största föreningar som finns i Sverige. Lägg därtill att vi är det lag med bäst stämning på läktarna, det är llättare att vara stjärna i en mindre ort där det sitter 4000-5000 på läktaren och klappar i takt till någon dansbandslåt, jämfört med när 1000 i klacken hänför Sveriges mest aktiva och bästa sittplats. Många spelare klarar inte av pressen som blir när man lirar i DIF och en enkel lösning på det är en mental coach i båset som är med laget jämt.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Färjestad vill värva en av KHLs bästa målvakter. Hur skulle vi kunna "hinna före" och framför allt ha råd att ge ett bättre bud än FBK? Vi snackar ju om en lön som vi förmodligen inte ens skulle kunna ge även om vi fortfarande var en elitserieklubb.Rocky3000 skrev:Enligt Expressen är FBK intresserade av norska VM-målvakten Lars Haugen, kan vi hinna före?
Expert.
På en helt annan fråga, du var på infomötet va? Sades något om mentalcoach till laget?SirDIFalot skrev:Färjestad vill värva en av KHLs bästa målvakter. Hur skulle vi kunna "hinna före" och framför allt ha råd att ge ett bättre bud än FBK? Vi snackar ju om en lön som vi förmodligen inte ens skulle kunna ge även om vi fortfarande var en elitserieklubb.Rocky3000 skrev:Enligt Expressen är FBK intresserade av norska VM-målvakten Lars Haugen, kan vi hinna före?
- SirDIFalot
Challe sa väl att han hade tittat på det och träffat några men inte hittat någon som kändes rätt. Har jag för mig.Rix skrev:På en helt annan fråga, du var på infomötet va? Sades något om mentalcoach till laget?SirDIFalot skrev:Färjestad vill värva en av KHLs bästa målvakter. Hur skulle vi kunna "hinna före" och framför allt ha råd att ge ett bättre bud än FBK? Vi snackar ju om en lön som vi förmodligen inte ens skulle kunna ge även om vi fortfarande var en elitserieklubb.Rocky3000 skrev:Enligt Expressen är FBK intresserade av norska VM-målvakten Lars Haugen, kan vi hinna före?
Expert.
Okej tackSirDIFalot skrev:Challe sa väl att han hade tittat på det och träffat några men inte hittat någon som kändes rätt. Har jag för mig.Rix skrev:På en helt annan fråga, du var på infomötet va? Sades något om mentalcoach till laget?SirDIFalot skrev:Färjestad vill värva en av KHLs bästa målvakter. Hur skulle vi kunna "hinna före" och framför allt ha råd att ge ett bättre bud än FBK? Vi snackar ju om en lön som vi förmodligen inte ens skulle kunna ge även om vi fortfarande var en elitserieklubb.Rocky3000 skrev:Enligt Expressen är FBK intresserade av norska VM-målvakten Lars Haugen, kan vi hinna före?

Djurgårdshjälpen + Lars Haugen = SantSirDIFalot skrev:Färjestad vill värva en av KHLs bästa målvakter. Hur skulle vi kunna "hinna före" och framför allt ha råd att ge ett bättre bud än FBK? Vi snackar ju om en lön som vi förmodligen inte ens skulle kunna ge även om vi fortfarande var en elitserieklubb.Rocky3000 skrev:Enligt Expressen är FBK intresserade av norska VM-målvakten Lars Haugen, kan vi hinna före?
- SirDIFalot
Djurgårdshjälpens pengar kommer ju inte in i DIF förrän efter säsongen har börjat. Så du kan väl i alla fall sluta med dessa poster tills dess?Rocky3000 skrev:Djurgårdshjälpen + Lars Haugen = SantSirDIFalot skrev:Färjestad vill värva en av KHLs bästa målvakter. Hur skulle vi kunna "hinna före" och framför allt ha råd att ge ett bättre bud än FBK? Vi snackar ju om en lön som vi förmodligen inte ens skulle kunna ge även om vi fortfarande var en elitserieklubb.Rocky3000 skrev:Enligt Expressen är FBK intresserade av norska VM-målvakten Lars Haugen, kan vi hinna före?
Expert.
Mikael Ahlén alltså! Antar att vi kan stryka Jimpa eller Petr nu, va?
- SirDIFalot
Osexigt.
Vart ska han spela? Ska han ersätta Jimmie som topp 6 winger?
Huddinge-killarna måste vara tänkta som andrakedja. Annars skulle vi väl inte gå efter en rollspelare som Ahlén?
Vart ska han spela? Ska han ersätta Jimmie som topp 6 winger?
Huddinge-killarna måste vara tänkta som andrakedja. Annars skulle vi väl inte gå efter en rollspelare som Ahlén?
Expert.
Tror ni det finns det någon risk/chans att Ahlén blir kapten?
i