DIF i Media

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rudi
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF i Media

Inlägg av Rudi »

Jag kan förstå att Elitserielagen vill minska risken för degradering, men det känns också lite kontraproduktivt. Minskar man risken för degradering, minskar man också möjligheten för övriga lag att nå högsta serien och då minskar man ju även intresset för hockeyn i stort.

Vill man stärka produkten borde man väl ur ett objektivt perspektiv snarare öka streckstriderna ytterligare, i stället för att i princip stänga serien.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Rudi skrev:Jag kan förstå att Elitserielagen vill minska risken för degradering, men det känns också lite kontraproduktivt. Minskar man risken för degradering, minskar man också möjligheten för övriga lag att nå högsta serien och då minskar man ju även intresset för hockeyn i stort.

Vill man stärka produkten borde man väl ur ett objektivt perspektiv snarare öka streckstriderna ytterligare, i stället för att i princip stänga serien.
Såvitt jag vet så finns det inget som stödjer din teori. Däremot finns det åtskilliga real-world exempel på hur mer stängda ligor ökar populariteten och naturligtvis är utmärkt för klubbarna.

Vidare kan man fundera på om ångest-drivna kvalsystem är en bra motor för att locka publik. Vad ska vi göra när publiken dalar? Införa ännu mer ångest-streckstrider? Osv osv. Det är lite "vargen kommer" över att försöka mobilisera publik genom att hänvisa till ev. nedflyttning. Till slut tröttnar gemene man på det. Till råga på allt så tenderar kvalsystem att locka fram den allra pissigaste och tråkigaste skithockeyn som har otroligt lågt underhållningsvärde.

Nej, det är bättre att klubbarna och serien får förutsättningar och ekonomiska muskler för att kunna konkurrera och fortsätta locka publik på ett positivt sätt utan ångestsystem. Det kräver kända varumärken (klubbarna) och kontinuitet.

Alternativet är att svensk hockey fortsätter sin kräftgång i den internationella konkurrensen.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Mattias_87 »

Att införa detta förslag i verkligheten vore döden för ishockeyn och för dom lag som befinner sig utanför SHL. Då kan vi lika gärna stänga ligan på riktigt istället och sedan låta Cmore bestämma vilka lag som ska vara med i den ligan.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Äh, det där kommer aldrig ske. Som tur är inser man nog vilken idioti en mer stängd liga skulle innebära. Jag är helt övertygad om att en stängd liga på sikt skulle trasa sönder hela hockeysverige och orsaka väldigt stor skada på utvecklingen för vår hockey. Vad händer med klubbar som vill uppåt i seriesystemen? Alla talanger som "inte får plats" i den stängda ligan, ska de spela i en serie där det finns noll och åter noll intresse? Hur främjar det utvecklingen av sporten? Förstår mig inte på ens hur man kan tänka tanken.

Däremot tror jag man i framtiden kommer sträva efter att få till en stark europeisk liga (där man möter lag från sitt eget land 85% av säsongen och resten närliggande europeiska lag. Sen har man ett slutspel i varje land, korar en vinnare precis som tidigare men som sen går vidare till ett internationellt slutspel. Eller nåt liknande upplägg).

Sen vet jag inte om svensk hockey verkligen kan betraktas gå kräftgång internationellt, som sensei beskriver ovan. Är väl bara kolla på European Trophy där svenska klubbar år efter år går bra. Nu vet jag förvisso inte riktigt om det är tecken på att svenska lag tar mer seriöst på den turneringen och har ett annat försäsongsupplägg än andra, kan väl möjligtvis vara så.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Apropå idioti så är en bättre definition av idioti att fortsätta med förlorande koncept.

Det säger ju sig självt att den öppna serien är idiotisk ur ett kommersiellt perspektiv. Är inte det fullständigt uppenbart?! Det är ju också det som är gemensamt för alla serier som nu drar ifrån oss lönemässigt.

Vi har idag generationer av fans som är förstörda av Åshöjden-filmerna. Det är bara att gratulera de länder som slapp skiten och den enorma baksmälla det gav. Ena lagets dröm är ju det andra lagets mardröm, med förlorade jobb och meningslöst bortkastande av existerande publikunderlag med konkurser och annat elände som följd.

Allt skit det öppna systemet för med sig döljs av klyschor som "dom förtjänade att åka ur", vilket givetvis är totalt meningslöst påstående då de aktuella spelarna inom kort har kontrakt med det laget som istället gick upp.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:Äh, det där kommer aldrig ske. Som tur är inser man nog vilken idioti en mer stängd liga skulle innebära. Jag är helt övertygad om att en stängd liga på sikt skulle trasa sönder hela hockeysverige och orsaka väldigt stor skada på utvecklingen för vår hockey. Vad händer med klubbar som vill uppåt i seriesystemen? Alla talanger som "inte får plats" i den stängda ligan, ska de spela i en serie där det finns noll och åter noll intresse? Hur främjar det utvecklingen av sporten? Förstår mig inte på ens hur man kan tänka tanken.

Däremot tror jag man i framtiden kommer sträva efter att få till en stark europeisk liga (där man möter lag från sitt eget land 85% av säsongen och resten närliggande europeiska lag. Sen har man ett slutspel i varje land, korar en vinnare precis som tidigare men som sen går vidare till ett internationellt slutspel. Eller nåt liknande upplägg).

Sen vet jag inte om svensk hockey verkligen kan betraktas gå kräftgång internationellt, som sensei beskriver ovan. Är väl bara kolla på European Trophy där svenska klubbar år efter år går bra. Nu vet jag förvisso inte riktigt om det är tecken på att svenska lag tar mer seriöst på den turneringen och har ett annat försäsongsupplägg än andra, kan väl möjligtvis vara så.
När Experter som Garpenlöv pratar om att stänga ligan för att få en roligare ishockey verkar de inte svårt att gemena man kanske inte ser hockey på samma sätt som honom. Man har inte samma hockeykunnande helt enkelt. Visst, det kanske blir roligare hockey för de 10-15 experterna vi har i TV. Men för gemena man som går till arenan kommer det bara bli sämre då all form av spänning och nerv blir borttagen.
Expert.
Användarvisningsbild
Rudi

Inlägg av Rudi »

sensei skrev:Vidare kan man fundera på om ångest-drivna kvalsystem är en bra motor för att locka publik. Vad ska vi göra när publiken dalar? Införa ännu mer ångest-streckstrider? Osv osv. Det är lite "vargen kommer" över att försöka mobilisera publik genom att hänvisa till ev. nedflyttning. Till slut tröttnar gemene man på det. Till råga på allt så tenderar kvalsystem att locka fram den allra pissigaste och tråkigaste skithockeyn som har otroligt lågt underhållningsvärde.
Jag tänker mig att man helt enkelt flyttar ned lag 11 och 12, utan kvalserie. Ska man inte ha en stängd serie så borde man i stället öppna upp den mer. Dagens lösning är ju något mellanting. Att åka ur högsta serien behöver ju inte heller få så ödesdigra konsekvenser om det är lättare att ta sig upp igen.

Jag vet inte heller vad klubbarna utanför den stängda högstaligan skulle ha för incitament till fortsatt verksamhet och talangutveckling om möjligheten till avancemang i seriesystemet helt stängdes. Det är väl ändå tävlingsmomentet och drömmen om framgång som skapar intresse och håller föreningar vid liv?
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Rudi skrev:Jag vet inte heller vad klubbarna utanför den stängda högstaligan skulle ha för incitament till fortsatt verksamhet och talangutveckling om möjligheten till avancemang i seriesystemet helt stängdes. Det är väl ändå tävlingsmomentet och drömmen om framgång som skapar intresse och håller föreningar vid liv?
Frågan är om Asplöven, Almtuna och Oskarshamn kämpar för att nå SHL? För det lär dom antagligen inte göra och det vet dom själva. Men visst finns det en del som gör det. Ska vi ha en stängd liga måste vi antagligen ha 16 lag.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Mattias_87 skrev:
Rudi skrev:Jag vet inte heller vad klubbarna utanför den stängda högstaligan skulle ha för incitament till fortsatt verksamhet och talangutveckling om möjligheten till avancemang i seriesystemet helt stängdes. Det är väl ändå tävlingsmomentet och drömmen om framgång som skapar intresse och håller föreningar vid liv?
Frågan är om Asplöven, Almtuna och Oskarshamn kämpar för att nå SHL? För det lär dom antagligen inte göra och det vet dom själva. Men visst finns det en del som gör det. Ska vi ha en stängd liga måste vi antagligen ha 16 lag.
Det gör dom garanterat. Alla småklubbar runt om i landet drömmer ju om att göra en "Åshöjdens BK" resa.
Expert.
ciirree

Inlägg av ciirree »

Hur orolig bör man vara för att ett sånt här förslag ska gå igenom? Måste inte båda parter (HA, SHL) godkänna innan Hockeyligan kan ändra? För ett tag sen var det ju snack om "en enklare" övergång från HA till SHL - nu vill de helt plötsligt stänga. Så tråkigt.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Rudi skrev:
sensei skrev:Vidare kan man fundera på om ångest-drivna kvalsystem är en bra motor för att locka publik. Vad ska vi göra när publiken dalar? Införa ännu mer ångest-streckstrider? Osv osv. Det är lite "vargen kommer" över att försöka mobilisera publik genom att hänvisa till ev. nedflyttning. Till slut tröttnar gemene man på det. Till råga på allt så tenderar kvalsystem att locka fram den allra pissigaste och tråkigaste skithockeyn som har otroligt lågt underhållningsvärde.
Jag tänker mig att man helt enkelt flyttar ned lag 11 och 12, utan kvalserie. Ska man inte ha en stängd serie så borde man i stället öppna upp den mer. Dagens lösning är ju något mellanting. Att åka ur högsta serien behöver ju inte heller få så ödesdigra konsekvenser om det är lättare att ta sig upp igen.

Jag vet inte heller vad klubbarna utanför den stängda högstaligan skulle ha för incitament till fortsatt verksamhet och talangutveckling om möjligheten till avancemang i seriesystemet helt stängdes. Det är väl ändå tävlingsmomentet och drömmen om framgång som skapar intresse och håller föreningar vid liv?
Jamen vad ska då SHL-lagen drömma om isåfall menar du? Det är klart att alla vill tävla i sin egen liga. För att ta ett extremt exempel så riskerar F1-förare livet för att vinna trots att serien är tokstängd.

Tanken att ångest, nedflyttning och bottenstrider är något positivt och spännande är tyvärr väldigt etablerad i Sverige. Få människor har sån fascination för förlorande lag som oss.

Vi måste bort från det, ångest är inte roligt i längden. I NHL är det full fokus på de som försöker vinna, de andra glöms bort och får komma igen nästa år. Jag menar att jag gillar det bättre, och spelarna har något att vinna istället för att förlora under säsongen.

Vidare så är ångestmatcherna kring strecket helt ointressanta ur ett spelperspektiv. Riktigt pissiga och defensiva tråkmatcher faktiskt, som bara de närmast sörjande vill se -- uttryckligen drivet av ångest.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:
Rudi skrev:

Jamen vad ska då SHL-lagen drömma om isåfall menar du? Det är klart att alla vill tävla i sin egen liga. För att ta ett extremt exempel så riskerar F1-förare livet för att vinna trots att serien är tokstängd.

Tanken att ångest, nedflyttning och bottenstrider är något positivt och spännande är tyvärr väldigt etablerad i Sverige. Få människor har sån fascination för förlorande lag som oss.

Vi måste bort från det, ångest är inte roligt i längden. I NHL är det full fokus på de som försöker vinna, de andra glöms bort och får komma igen nästa år. Jag menar att jag gillar det bättre, och spelarna har något att vinna istället för att förlora under säsongen.

Vidare så är ångestmatcherna kring strecket helt ointressanta ur ett spelperspektiv. Riktigt pissiga och defensiva tråkmatcher faktiskt, som bara de närmast sörjande vill se -- uttryckligen drivet av ångest.
Hur kan man tycka det? Det är ju dom matcherna som är absolut roligast på hela säsongen. När allt ska avgöras. There is no fucking tomorrow känslan.

För övrigt måste du sluta jämföra med ligor som alltid varit stängda. Det är ju en jävla skillnad på NHL där det finns 30 lag som kan spela i NHL punkt slut. Har man haft upp och nedflyttning i typ hundra år går det ju inte att bara sluta med helt plötsligt och döda verksamheten för hundratals föreningar landet över? Om jag var en division 1 eller allsvenskan förening skulle jag förmodligen lägga ner verksamheten direkt. Vad ska man jobba för om man inte kan gå upp? Blir ju helt meningslöst.

Hela det nordamerikanska systemet med farmarligor och juniorligor går ju inte att göra i Sverige. Ska man bara gå till Oskarshamn och säga, ni får agera farmarlag om ni ska fortsätta er verksamhet, och alla division 1 klubbar får bli juniorlag som WHL, OHL och QMJHL-lagen. För det är ju det som krävs om du ska ha en stängd liga.
Expert.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Självklart föredrar lag som Asplöven och alla övriga landsortslag en öppen högstaserie, men tyvärr kan inte alla få som dom vill alltid. Den större frågan är hur vår högstaserie kan konkurrera internationellt samt i den inhemska konkurrensen över folks pengar och fritid.

På individuell spelarnivå så finns ju alltid drömmen kvar, givetvis. Jag tror att det kommer kännas väldigt naturligt för ett lag som Almtuna att deras plats där dom passar in bäst är i allsvenskan. De kan helt enklet inte få ihop en budget som passar en högstaserie. Sen är ju inte stängda serier "stängda" för alltid, förändrinar kan ske om det finns behov.

Att man tar ett etablerat lag, med stor publik som har för vana att gå till en arena och bara kastar bort det för att spelarna hade ett dåligt år, är helt sinnesjukt. Jag är väldigt svårt att hitta motsvarigheter på sådant självdestruktivt beteende i någon annan bransch.

Resultatet börjar ju nu också bli tydligt när spelare flyr till andra europeiska serier för att "tjäna pengar". Kvar står vi fans med det som blir kvar och undrar hur fan det kunde bli så här. Att offra kvalet tycker jag är en väldigt liten eftergift för att i gengäld ge klubbarna bättre förutsättningar.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:Självklart föredrar lag som Asplöven och alla övriga landsortslag en öppen högstaserie, men tyvärr kan inte alla få som dom vill alltid. Den större frågan är hur vår högstaserie kan konkurrera internationellt samt i den inhemska konkurrensen över folks pengar och fritid.

På individuell spelarnivå så finns ju alltid drömmen kvar, givetvis. Jag tror att det kommer kännas väldigt naturligt för ett lag som Almtuna att deras plats där dom passar in bäst är i allsvenskan. De kan helt enklet inte få ihop en budget som passar en högstaserie. Sen är ju inte stängda serier "stängda" för alltid, förändrinar kan ske om det finns behov.

Att man tar ett etablerat lag, med stor publik som har för vana att gå till en arena och bara kastar bort det för att spelarna hade ett dåligt år, är helt sinnesjukt. Jag är väldigt svårt att hitta motsvarigheter på sådant självdestruktivt beteende i någon annan bransch.

Resultatet börjar ju nu också bli tydligt när spelare flyr till andra europeiska serier för att "tjäna pengar". Kvar står vi fans med det som blir kvar och undrar hur fan det kunde bli så här. Att offra kvalet tycker jag är en väldigt liten eftergift för att i gengäld ge klubbarna bättre förutsättningar.
Konkurrera internationellt? Vi har ju inget "Champions League" eller något. Även om något sånt förmodligen kommer i framtiden.

Vad tror du skulle hända med publiksiffrorna för lagen i botten av SHL när det inte finns något att spela för? Eller här i allsvenskan? Jag skulle definitivt inte gå på några matcher i alla fall. Det är ju bara träningsmatcher av det hela. Serielunken i högsta ligan skulle bli ännu mer ointressant än vad den redan är. Nä jag kan verkligen inte förstå mig på vad det skulle ge för fördelar.
Expert.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:
sensei skrev:Självklart föredrar lag som Asplöven och alla övriga landsortslag en öppen högstaserie, men tyvärr kan inte alla få som dom vill alltid. Den större frågan är hur vår högstaserie kan konkurrera internationellt samt i den inhemska konkurrensen över folks pengar och fritid.

Konkurrera internationellt? Vi har ju inget "Champions League" eller något. Även om något sånt förmodligen kommer i framtiden.

Vad tror du skulle hända med publiksiffrorna för lagen i botten av SHL när det inte finns något att spela för? Eller här i allsvenskan? Jag skulle definitivt inte gå på några matcher i alla fall. Det är ju bara träningsmatcher av det hela. Serielunken i högsta ligan skulle bli ännu mer ointressant än vad den redan är. Nä jag kan verkligen inte förstå mig på vad det skulle ge för fördelar.
Som det ser ut idag så håller med dig där till 100%. Det är därför viktigt att hockey blir attraktivt att gå på "i sig själv", utan pålagd extrakrydda som kval som i sig är destruktivt. Här finns MASSOR att göra, inte minst i stockholm. Arenamässigt, faciliteter, marknadsföring, ...

Vidare så måste regelverket anpassas för att förbättra upplevelsen. Hybrid icings och allt annat som vi har tjatat om i 10 år utan att någon lyssnar.

Hockeyn har stått still i sverige för länge. Vi saknar en stark ledare med en vision. Målet är man skall kunna ta med sig bekanta som går från arenan med en wow-känsla, även om matchen är en i "lunket".
Skriv svar