DIF Fotboll

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av SirDIFalot »

baate skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:
SirDIFalot skrev:
minalman skrev:Någon kan väl dra hela historien från början igen och berätta varför bengaler och fotboll hör ihop?
Det verkar ha större betydelse än vad vatten har för sjöfarten.
Ska vi verkligen börja på den nivån? Ska vi ifrågasätta varför bengaler finns på läktaren? Utan dessa pyroshower och tifon skulle intresset för allsvenskan dö ut tror jag.

Jag tror absolut på längre sikt att det skulle fungera ändå, det handlar om att hitta rätt målgrupp.

Det är så otroligt många idag som kommer till match av helt andra orsaker än de rent sportsliga.
Tror vissa skiter helt i hur laget spelar, bara man får visa upp sig, konfrontera och låta sig provoceras (det är ju det många söker efter, för att försvara sitt GrottMongo-beteende).
På allvar, Allsvenskan dör ut om huliganerna inte får kasta bengaler på varandra? Hur skulle det vara med att höja kvalitén på spelet? Skapa en schysst supporterkultur så fler vågar ta dit kommande generationer av supporters? Jag brukade ta barnen och frun till Stadion förr, skulle aldrig komma i närheten av Tele2, med dessa betahannar som springer runt och bär sig åt. Jag är så djävla sur idag. Varför skall man som enda plats i samhället få maskera sig och riskera mordbrand?

Det finns fler som har ett Djurgårdshjärta än rageoholics mellan 18-25, med men de är tydligen oviktigt?
Ja, exakt så är det.

Hur kan du ens få någonting som skrivits här till det?
Expert.
Användarvisningsbild
minalman
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Sv: DIF Fotboll

Inlägg av minalman »

baate skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:
SirDIFalot skrev:
minalman skrev:Någon kan väl dra hela historien från början igen och berätta varför bengaler och fotboll hör ihop?
Ska vi verkligen börja på den nivån? Ska vi ifrågasätta varför bengaler finns på läktaren? Utan dessa pyroshower och tifon skulle intresset för allsvenskan dö ut tror jag.

Jag tror absolut på längre sikt att det skulle fungera ändå, det handlar om att hitta rätt målgrupp.

Det är så otroligt många idag som kommer till match av helt andra orsaker än de rent sportsliga.
Tror vissa skiter helt i hur laget spelar, bara man får visa upp sig, konfrontera och låta sig provoceras (det är ju det många söker efter, för att försvara sitt GrottMongo-beteende).
På allvar, Allsvenskan dör ut om huliganerna inte får kasta bengaler på varandra? Hur skulle det vara med att höja kvalitén på spelet? Skapa en schysst supporterkultur så fler vågar ta dit kommande generationer av supporters? Jag brukade ta barnen och frun till Stadion förr, skulle aldrig komma i närheten av Tele2, med dessa betahannar som springer runt och bär sig åt. Jag är så djävla sur idag. Varför skall man som enda plats i samhället få maskera sig och riskera mordbrand?

Det finns fler som har ett Djurgårdshjärta än rageoholics mellan 18-25, med men de är tydligen oviktigt?
+1000!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

SirDIFalot skrev:
baate skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:
SirDIFalot skrev:

Ja, exakt så är det.

Hur kan du ens få någonting som skrivits här till det?
Han syftar väl på det du skrev:
Du är nog ute och cyklar, tror jag. Konsekvensen av illegal pyroteknik blir ofta stök och bök. Det är sällan en pyroshow görs under ordnade former...
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Ja, jag hänvisade till det allsvenska intresset kommer dö ut utan tifon pyroshower och han svarar med "På allvar, Allsvenskan dör ut om huliganerna inte får kasta bengaler på varandra?". Det tycker jag var jättekonstigt.

Jag skulle vilja hävda att 95-99% av alla organiserade bränningar som UCS utfört inte resulterat i bråk eller stök.

Vad menar du med ordnade former?
Expert.
ciirree

Re: Sv: DIF Fotboll

Inlägg av ciirree »

4.9.5 skrev:
ciirree skrev:Det jag vill komma fram till gäller väl alla klubbar egentligen och inte varför det finns bengaler och liknande, för det gillar jag också. Men varför använder man bengaler på fel sätt och varför stormar man planen när man istället kan njuta av matchen?

Ta guldmatchen mellan Elfsborg-Malmö exempelvis.

Med cirka 2-3 min kvar av matchen då Malmö leder komfortabelt och fansen står några centimeter från sidlinjen och härjar så går man ut med en uppmaning att man inte får bestiga planen, då avbryts matchen (dessutom har man sagt att matchen kommer skjutas upp och inte avslutas samma dag pga stormen).

Det som jag inte förstår är då att när det är någon minut kvar och domaren blåser för frispark, så är det hela långsidan som börjar att storma planen och riskerar alltså att på egen hand avbryta en guldmatch för det lag man påstår att man älskar så mycket!?

Är det då 2 hjärnceller som arbetar emot varandra, eller är det bara 1 som inte fattar vad som sägs i högtalaren? Jag förstår inte, jag hittar inte en enda vettig förklaring... kanske är jag som är dum i huvudet!
fast Malmö supportrarna trodde väl att domaren blåste av matchen

skickat från min Xperia Z1 med Tapatalk
Mjaa... men när domaren blåser för frispark och för att matchen är slut så är det två olika signaler, dem var för ivriga helt enkelt. Såg jävligt roligt ut och kommentatorn gjorde narr av dem också!
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Om vi nu ändå skulle "börja på den nivån". På vilket sätt hör bengaler och fotboll ihop? Jag tränar själv ett pojklag där alla älskar att komma och spela vid varje tillfälle. Deras föräldrar, anhöriga och många andra kommer på matcherna och hejar. Inga bengaler har någonsin krävts för att skapa en fantastisk stämning.
Jag tycker skiten ska bort. Det har alltid funnits upp- och nedgång i intresset för allsvenskan. Men hemligheten till att allsvenskan är en intressant produkt ligger inte i pyroteknik, utan i det som händer på plan.
Edit: Vad jag menar är att fotboll är till för dem som gillar fotboll.
Användarvisningsbild
JohanPez

Inlägg av JohanPez »

minalman skrev:Om vi nu ändå skulle "börja på den nivån". På vilket sätt hör bengaler och fotboll ihop? Jag tränar själv ett pojklag där alla älskar att komma och spela vid varje tillfälle. Deras föräldrar, anhöriga och många andra kommer på matcherna och hejar. Inga bengaler har någonsin krävts för att skapa en fantastisk stämning.
Jag tycker skiten ska bort. Det har alltid funnits upp- och nedgång i intresset för allsvenskan. Men hemligheten till att allsvenskan är en intressant produkt ligger inte i pyroteknik, utan i det som händer på plan.
Förbundet verkar tycka annorlunda eftersom man gör seriösa tester och utvärderar huruvida det ska vara tillåtet eller inte. Supporterkulturen i storstadsklubbarna är av hög europeisk klass, det allsvenska spelet är det inte.

Jag tycker inte någon ska bestämma varför andra går på fotboll. Vissa gör det för fotbollen, andra för stämningen och många för de båda. Jag är helt med DIFalot i att svensk fotboll skulle tappa enormt av att apa efter den engelska modellen.

Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

SirDIFalot skrev:Ja, jag hänvisade till det allsvenska intresset kommer dö ut utan tifon pyroshower och han svarar med "På allvar, Allsvenskan dör ut om huliganerna inte får kasta bengaler på varandra?". Det tycker jag var jättekonstigt.

Jag skulle vilja hävda att 95-99% av alla organiserade bränningar som UCS utfört inte resulterat i bråk eller stök.

Det jag menar med ordnade former är att det i vissa fel ges tillstånd till olika typer av pyro-tifon vilket kan vara riktigt häftigt. Men allt som oftast är det maskerade supportrar som går ned strax innan avspark och tänder på 40-50 bengaler. Den här gången gick det åt helvete, och har gjort det flera gånger förut. Skitsamma... Allt det som skedde igår berodde på den där banderollen. Hade inte den kommit upp hade ingen stormat planen.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

pulverapa skrev:
SirDIFalot skrev:Ja, jag hänvisade till det allsvenska intresset kommer dö ut utan tifon pyroshower och han svarar med "På allvar, Allsvenskan dör ut om huliganerna inte får kasta bengaler på varandra?". Det tycker jag var jättekonstigt.

Det jag menar med ordnade former är att det i vissa fel ges tillstånd till olika typer av pyro-tifon vilket kan vara riktigt häftigt. Men allt som oftast är det maskerade supportrar som går ned strax innan avspark och tänder på 40-50 bengaler. Den här gången gick det åt helvete, och har gjort det flera gånger förut. Skitsamma... Allt det som skedde igår berodde på den där banderollen. Hade inte den kommit upp hade ingen stormat planen.
Det kanske var före min tid, men jag har aldrig varit med om att det "gått åt helvete" på något liknande sätt tidigare. Att pyrot inte blir av och pjäser hamnar någon annanstans eller dylikt.
Expert.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

SirDIFalot skrev:
pulverapa skrev:

Det kanske var före min tid, men jag har aldrig varit med om att det "gått åt helvete" på något liknande sätt tidigare. Att pyrot inte blir av och pjäser hamnar någon annanstans eller dylikt.
Okej. Jo, det jag menar är att folk plockar med sig pyroteknik och istället för att bränna av dem under ordnade former så börjar man kasta in dem på planen eller mot motståndarna. Den här gången gick det ju ännu mer käpprätt åt helvete än vad det brukar.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Äsch jag skiter i den här debatten. Jag skiter också i att varenda jävel ser ut som en inföding med alla tatueringar. Jag är nog för gammal för att fatta.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

pulverapa skrev:
SirDIFalot skrev:
pulverapa skrev:

Okej. Jo, det jag menar är att folk plockar med sig pyroteknik och istället för att bränna av dem under ordnade former så börjar man kasta in dem på planen eller mot motståndarna. Den här gången gick det ju ännu mer käpprätt åt helvete än vad det brukar.
Fast jag tycker "vi" har varit väldigt bra och hårda på att inga pjäser ska slängas in ens nedanför läktaren. Har aldrig varit med om att det kastats pyroteknik på några motståndare.
Expert.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

JohanPez skrev:
minalman skrev:Om vi nu ändå skulle "börja på den nivån". På vilket sätt hör bengaler och fotboll ihop? Jag tränar själv ett pojklag där alla älskar att komma och spela vid varje tillfälle. Deras föräldrar, anhöriga och många andra kommer på matcherna och hejar. Inga bengaler har någonsin krävts för att skapa en fantastisk stämning.
Förbundet verkar tycka annorlunda eftersom man gör seriösa tester och utvärderar huruvida det ska vara tillåtet eller inte. Supporterkulturen i storstadsklubbarna är av hög europeisk klass, det allsvenska spelet är det inte.

Jag tycker inte någon ska bestämma varför andra går på fotboll. Vissa gör det för fotbollen, andra för stämningen och många för de båda. Jag är helt med DIFalot i att svensk fotboll skulle tappa enormt av att apa efter den engelska modellen.

Sent from my iPad using Tapatalk
Det tragiska är att du har rätt, dvs det finns säkert folk som även går på Bio bara för att det är schyst ljud.
Trodde i min enfald ett tag att man gillade sporten som sådan, så uppenbart att så inte är fallet många gånger.
På JK:s dag mot TIK uttalade sig ordförande (tror jag) i pausen, han fick då frågan om själva matchen,-äh jag kan inte spelet så bra löd svaret.

Svår balansgång detta, tror DIF kommer behöva göra ett tydligt val framöver.
Får du en för stor del av publiken som är på plats liksom "mest för sin egen skull", -det är vi som är DIF, då kommer en mindre del av denna sektion "drägget" alltid gå segrande ur pyroteknikdimman.
Varje match med lite högra "aggro-halt" verkar det dessutom vara standard att ha med sig en hel säck med knallskott/rörbomber.

Hoppas jag hinner ligga steget före den dagen nån planera att dra av en sån nära mig, den smällaren kommer isf placeras långt upp "där bak" på nämnd person......strax innan den smäller av
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
FFFHTB

Inlägg av FFFHTB »

baate skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:
SirDIFalot skrev:

Vi kan börja med att du inte behöver vara orolig. Ta med barnen och ha en rolig upplevelse med resten av Djurgårdsfamiljen på Stockholmsarenan.

Det går dock inte att ifrågasätta att majoriteten på våra läktare är 15-25. Hade det blivit bengalförbud eller liknande hade vårt publiksnitt sjunkit i rasande fart tyvärr och som någon nämnde tidigare är en viss del på matcherna av fel anledningar. Tycker dock du kan ta med frugan och dina barn på en match och uppleva de positiva vi ändå skapar. Allting som sker behöver inte vara negativt.
20002001

Inlägg av 20002001 »

Förstår inte hur man kan vara rädd att ta med sina barn på fotboll.
Hur många publikskandaler hade vi, Djurgårdens IF, på Tele2 föregående år?
0.

och hur fan kan man påstå att man riskerar mordbrand genom pyroteknik? Mig veterligen har vi ALDRIG haft en brand på en svensk fotbollsläktare PGA pyrotekniska föremål. Har jag fel ber jag om ursäkt.

Enligt mig är "rädsla" bara en undanflykt för att man inte orkar gå.

Ska dock tilläggas att jag tycker bangers och banderollen var åt helvete fel.
Djurgårns IF du är allt jag har!
ALDRIG lämnar jag dig ensam kvar
Skriv svar