Producerande betyder att de ska göra poäng pålitligt under säsongen. Spets kanske vi har men Josef och Ågren ( eller Rakshani) ligger knappast högst i poängligan. Andra kvaliteter absolut. När vi gick till final hade vi fyra kedjor som kunde nöta ner motståndarna genom intensiv press hela matchen. Nu orkar vi inte mer än en period per match och då är vi väldigt trubbiga och bekväma med skott från kant och ingen kamp framför mål.mb81 skrev: ↑2021-01-24 18:15:06Ifjol låg vi i mitten lönebudget om man ska tro Madhawk. Runt 8-10. Sen var det väl meningen att vi skulle öka till denna säsong(tyvärr kom en pandemi ivägen) med ett mål att faktiskt ha en så bra ekonomi att vi långsiktigt har bland de fyra högsta spelarbudgeterna i serien. Korrelationen spelarbudget kontra resultat är rätt stor om man ska stabilt ska vara ett topplag. Vi har väl egentligen överpresterat sett till vår budget. Men det är svårt att göra det år efter år.Mattias_87 skrev: ↑2021-01-24 17:27:20 Ja man är ju skapligt avundsjuk på Leksands förstakedja. Såna lirare som löser saker som PP på egen hand för att dom är extremt individuellt skickliga helt enkelt. Vi värvar ju alltid skadebenägna förstakedjespelare. Och då brukar även våran sportchef säga att vi ligger på den övre halvan lönemässigt. Vi ska kunna få bättre spelare helt enkelt.
Här har Örebrobloggen bunker snack försökt sig på en tabell från fjolåret med poäng/krona. Vi fick ut tredjemest av alla lag.
https://bunkersnack.se/budgetligan/budg ... l-2019-20/
Sen är det såklart fantastiskt att ha en bra förstakedja men jag tror nog det är ännu viktigare att ha en bred och bra forwardsuppställning. En supervass förstakedja skulle kunna vara på bekostnad av Basse, Bergdors och Wandell och ha mycket tunnare framför den yttersta toppen. Jag är osäker om det skulle bli bättre. Man blir ännu mer känslig för skador om man likt Brynäs och Leksand bgger med så tydlig spets och tunnare bakom.
Sen har vi väl faktiskt haft spets. Denna säsong i Rhett, Dick, Josefson. Ifol hade vi Bulan, Dick och Josef osv tidigare år.
Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg
Nej Ågren är såklart inte spets, det har jag väl aldrig sagt. Men Dick, Josefson, Rhett, Bulan osv är alla det och ska vara producerande spelare. Det har de väl också varit till och från.EspenK skrev: ↑2021-01-24 22:25:43Producerande betyder att de ska göra poäng pålitligt under säsongen. Spets kanske vi har men Josef och Ågren ( eller Rakshani) ligger knappast högst i poängligan. Andra kvaliteter absolut. När vi gick till final hade vi fyra kedjor som kunde nöta ner motståndarna genom intensiv press hela matchen. Nu orkar vi inte mer än en period per match och då är vi väldigt trubbiga och bekväma med skott från kant och ingen kamp framför mål.mb81 skrev: ↑2021-01-24 18:15:06Ifjol låg vi i mitten lönebudget om man ska tro Madhawk. Runt 8-10. Sen var det väl meningen att vi skulle öka till denna säsong(tyvärr kom en pandemi ivägen) med ett mål att faktiskt ha en så bra ekonomi att vi långsiktigt har bland de fyra högsta spelarbudgeterna i serien. Korrelationen spelarbudget kontra resultat är rätt stor om man ska stabilt ska vara ett topplag. Vi har väl egentligen överpresterat sett till vår budget. Men det är svårt att göra det år efter år.Mattias_87 skrev: ↑2021-01-24 17:27:20 Ja man är ju skapligt avundsjuk på Leksands förstakedja. Såna lirare som löser saker som PP på egen hand för att dom är extremt individuellt skickliga helt enkelt. Vi värvar ju alltid skadebenägna förstakedjespelare. Och då brukar även våran sportchef säga att vi ligger på den övre halvan lönemässigt. Vi ska kunna få bättre spelare helt enkelt.
Här har Örebrobloggen bunker snack försökt sig på en tabell från fjolåret med poäng/krona. Vi fick ut tredjemest av alla lag.
https://bunkersnack.se/budgetligan/budg ... l-2019-20/
Sen är det såklart fantastiskt att ha en bra förstakedja men jag tror nog det är ännu viktigare att ha en bred och bra forwardsuppställning. En supervass förstakedja skulle kunna vara på bekostnad av Basse, Bergdors och Wandell och ha mycket tunnare framför den yttersta toppen. Jag är osäker om det skulle bli bättre. Man blir ännu mer känslig för skador om man likt Brynäs och Leksand bgger med så tydlig spets och tunnare bakom.
Sen har vi väl faktiskt haft spets. Denna säsong i Rhett, Dick, Josefson. Ifol hade vi Bulan, Dick och Josef osv tidigare år.
Vi har verkligen inte saknat spelare som ska kunna producera de senaste åren och vi har värvat namnkunnigt.
- Harmageddon
Tittar man på de tre senaste säsongerna poängmässigt i toppen i SHL så är det följande spelare som stuckit ut när det kommer till första kedjan
Efternamn, Matcher, Poäng, Poäng Ranking(SHL)
Lilja 52, 37, 12
Bemström 47, 35, 14
Brodin 52, 35, 16
De senaste två säsongerna har är inte alls lika rolig läsning när det kommer till första kedjan och framförallt när man tittar i SHL:s poängliga. Strandberg i topp i år och Hultström/Berglund(förra säsongen).
Helt klart hade vi en helt annan kontinuitet med Brodin-Lilja-Bemström för att dem inte drabbades av skador och producerade. Samt att övriga kedjor leverade på en hög lägsta nivå när vi gick till final. Även Josefsson hade 35 poäng på 40 matcher. Bortsett från Josefsson så lyckades man väl att inte få skador på de bärande/ledande spelarna. PP var också ca 23% och mycket berodde just på trion från första kedjan samt Hulta och Josefsson.
Men de senaste två säsongerna har DIF behövt möblera om första kedjan betydligt oftare pga skador, form, etc. Visst vi har/haft spelare men de har inte producerat som en första kedja ska göra. Då är det snarare andra kedjan som sticker ut under senaste två säsongerna poängmässigt.
Som de flesta vet är det inte alls optimalt.
Kort o gott så saknar vi i dagsläget en första kedja som visar kontinuitet och producerar framåt.
Om man hade en kristallkula vore det enkelt. Men man kan ju börja med att värva spelare som inte blir skadade och som är tänkt att spela i första kedjan. Sen gärna 1-2 backar på det. I år är det försent men något man måste ta hänsyn inför kommande säsonger.
Efternamn, Matcher, Poäng, Poäng Ranking(SHL)
Lilja 52, 37, 12
Bemström 47, 35, 14
Brodin 52, 35, 16
De senaste två säsongerna har är inte alls lika rolig läsning när det kommer till första kedjan och framförallt när man tittar i SHL:s poängliga. Strandberg i topp i år och Hultström/Berglund(förra säsongen).
Helt klart hade vi en helt annan kontinuitet med Brodin-Lilja-Bemström för att dem inte drabbades av skador och producerade. Samt att övriga kedjor leverade på en hög lägsta nivå när vi gick till final. Även Josefsson hade 35 poäng på 40 matcher. Bortsett från Josefsson så lyckades man väl att inte få skador på de bärande/ledande spelarna. PP var också ca 23% och mycket berodde just på trion från första kedjan samt Hulta och Josefsson.
Men de senaste två säsongerna har DIF behövt möblera om första kedjan betydligt oftare pga skador, form, etc. Visst vi har/haft spelare men de har inte producerat som en första kedja ska göra. Då är det snarare andra kedjan som sticker ut under senaste två säsongerna poängmässigt.
Som de flesta vet är det inte alls optimalt.
Kort o gott så saknar vi i dagsläget en första kedja som visar kontinuitet och producerar framåt.
Om man hade en kristallkula vore det enkelt. Men man kan ju börja med att värva spelare som inte blir skadade och som är tänkt att spela i första kedjan. Sen gärna 1-2 backar på det. I år är det försent men något man måste ta hänsyn inför kommande säsonger.
"All the gods, all the heavens and all the hells are within you."
Sen är väl frågan, borde inte "C" ryckas av JJs tröja inför nästa säsong, både för hans egen och lagets skull? Han är säkert en bra kapten, men inte i ett lag i motvind.
- Harmageddon
Det gör ont i hjärtat men håller med. Vi kan inte ha en spelare som både är kapten och spelar i första kedjan som är så skadebenägen. 40 matcher(18/19), 30 matcher(19/20) och 27 matcher(20/21) av 35.
Ger inte alls den kontinuitet som laget behöver.
Med tanke på alla skador och hjärnskakningar borde han ta sig en funderare inför framtiden. Skadorna skedde ju tätt under hans NHL karriär också. JJ är en grym spelare och person så det vore tråkigt om det skulle bli värre.
Borde kanske tas i skadetråden, men kör här då det blir sillysnack. Relativt positiva skadenyheter. Dick och Ågren är aktuella för spel imorgon, Josefson är nära spel. Dock är Högström borta på obestämd tid vilket innebär att vi har kort med backar. Vi kan gå på 6 backar och Hedström i några matcher men känns väldigt känsligt i det långa loppet. Någon back från AHL-lagen som inte ska spela kanske går att lösa billigt?
Ska man tänka positivt och egoistiskt runt skadorna vi nu har fått och det vill man väl?
Basse utmanade om en topp-10 placering i poängligan innan skadan(och en liten dipp i poägproduktion). Skulle han komma så högt i poängligan skulle nog en del KHL-klubbar rycka i honom. Nu blir han nog med största sannolikhet kvar över kommande säsong. Tror inte det lockar lika många KHL-klubbar. Han kommer dessutom inte spela landslag då våra spelare inte kommer tas ut till nsta turnerig då vi har matcher. Så chansen att han blir kvar har ökat väldigt mycket.
Sen har Willes stökiga säsong med missat JVM och blindtarm osv nog gjort att han sjunker en del i draften. Bara gissning men det tror jag iaf. Draftfolket brukar väl värdera JVM rätt högt till exempel. Bra för oss om han ramlar utanför toåå-10 i draften så får vi förhoppningsvis ha kvar honom en säsong till.
Ledsamt med Högströms skada. Är hans skada så allvarlig att han missar resten av säsongen så kan det ha varit det sista vi ser av honom i DIF. Det skulle inte sluta så här. En av de största hjältarna i DIF på 2000-talet! Så hoppas att hans skada inte är så allvarlig och han är tillbaka efter landslagsbrejket.
Basse utmanade om en topp-10 placering i poängligan innan skadan(och en liten dipp i poägproduktion). Skulle han komma så högt i poängligan skulle nog en del KHL-klubbar rycka i honom. Nu blir han nog med största sannolikhet kvar över kommande säsong. Tror inte det lockar lika många KHL-klubbar. Han kommer dessutom inte spela landslag då våra spelare inte kommer tas ut till nsta turnerig då vi har matcher. Så chansen att han blir kvar har ökat väldigt mycket.
Sen har Willes stökiga säsong med missat JVM och blindtarm osv nog gjort att han sjunker en del i draften. Bara gissning men det tror jag iaf. Draftfolket brukar väl värdera JVM rätt högt till exempel. Bra för oss om han ramlar utanför toåå-10 i draften så får vi förhoppningsvis ha kvar honom en säsong till.
Ledsamt med Högströms skada. Är hans skada så allvarlig att han missar resten av säsongen så kan det ha varit det sista vi ser av honom i DIF. Det skulle inte sluta så här. En av de största hjältarna i DIF på 2000-talet! Så hoppas att hans skada inte är så allvarlig och han är tillbaka efter landslagsbrejket.
- Harmageddon
Nu är jag inte en läkare så det är mest en spekulation och vet inte hur off topic detta inlägg är. Kan flytta det till skadetråden om ni önskar det.mb81 skrev: ↑2021-01-26 11:58:44 Ska man tänka positivt och egoistiskt runt skadorna vi nu har fått och det vill man väl?
Hur trevligt det en låter att dem stannar kvar så borde inte risken för skador öka i framtiden för dessa nämnda spelare. Mao de blir betydligt mer lättpåverkade för skador som i sin tur kan sätta DIF problem på långsikt. Det i sin tur kanske leder till att spelarna inte vågar gå fullt i alla närkampssituationer el. vanliga situationer för den delen.Då slutar det med ad hoc-lösningar och visst, det är inget man kan komma ifrån i hockeyn el. i sportsammanhang. Men i DIF:s fall så tycker jag vi blivit extremt sårbara av det. X antal spelare i DIF dressen har ju drabbats extra hårt av det genom tiden.
Vill poängtera att att jag förstår att skador kan ske närsomhelst och förstår vad du menar men det är ingenting som jag ser som något positivt el. bra. Dels om man vill få ut max av spelaren hos DIF. Däremot hoppas jag såklart att så inte är fallet utan de kommer tillbaks starkare än nånsin och inte drabbas av ytterligare skador.
Senast redigerad av Harmageddon den 2021-01-26 12:41:03, redigerad totalt 1 gånger.
Givetvis aldrig bra. Men just i de två fallen jag nämnde har vi redan kontrakt med Basse och Wille. De är dessutom inte speciellt skadedrabbade sen tidigare. Wille har väl egentligen inte ens varit borta på grund av skador, det har varit covid och blindtarmen. Basse har ingen historik av skador och verkar inte vara så illa däran.Inte speciellt orolig för just dessa två. Det är inte som med Josefson och Dick som varje säsong missar en del på grund av olika skador.Harmageddon skrev: ↑2021-01-26 12:28:42Nu är jag inte en läkare så det är mest en spekulation och vet inte hur off topic detta inlägg är. Kan flytta det till skadetråden om ni önskar det.mb81 skrev: ↑2021-01-26 11:58:44 Ska man tänka positivt och egoistiskt runt skadorna vi nu har fått och det vill man väl?
Hur trevligt det låter en låter att dem stannar kvar så borde inte risken för skador öka i framtiden för dessa nämnda spelare. Mao de blir betydligt mer lättpåverkade för skador som i sin tur kan sätta DIF problem på långsikt. Det i sin tur kanske leder till att spelarna inte vågar gå fullt i alla närkampssituationer el. vanliga situationer för den delen.Då slutar det med ad hoc-lösningar och visst, det är inget man kan komma ifrån i hockeyn el. i sportsammanhang. Men i DIF:s fall så tycker jag vi blivit extremt sårbara av det.
Förstår vad du menar men det är ingenting som jag ser som något positivt el. bra. Dels om man vill få ut max av spelaren hos DIF. Däremot hoppas jag såklart att så inte är fallet utan de kommer tillbaks starkare än nånsin och inte drabbas av ytterligare skador.
Men såklart är det inte positivt med skador men det kan göra att vi kan ha ett bättre lag nästa år. Det var min lilla ljuset i tunnelsynvinkel.
- Harmageddon
Ja, i dessa tider behöver man ljusglimtarmb81 skrev: ↑2021-01-26 12:40:59 Givetvis aldrig bra. Men just i de två fallen jag nämnde har vi redan kontrakt med Basse och Wille. De är dessutom inte speciellt skadedrabbade sen tidigare. Wille har väl egentligen inte ens varit borta på grund av skador, det har varit covid och blindtarmen. Basse har ingen historik av skador och verkar inte vara så illa däran.Inte speciellt orolig för just dessa två. Det är inte som med Josefson och Dick som varje säsong missar en del på grund av olika skador.
Men såklart är det inte positivt med skador men det kan göra att vi kan ha ett bättre lag nästa år. Det var min lilla ljuset i tunnelsynvinkel.

Bra mycket mer orolig över att vi sitter med kontrakt en säsong till med Josefson som är riktigt dyrt. Inte för hans kvalitéer på isen utan att han missar 10-20 matcher/säsong.Harmageddon skrev: ↑2021-01-26 12:53:42Ja, i dessa tider behöver man ljusglimtarmb81 skrev: ↑2021-01-26 12:40:59 Givetvis aldrig bra. Men just i de två fallen jag nämnde har vi redan kontrakt med Basse och Wille. De är dessutom inte speciellt skadedrabbade sen tidigare. Wille har väl egentligen inte ens varit borta på grund av skador, det har varit covid och blindtarmen. Basse har ingen historik av skador och verkar inte vara så illa däran.Inte speciellt orolig för just dessa två. Det är inte som med Josefson och Dick som varje säsong missar en del på grund av olika skador.
Men såklart är det inte positivt med skador men det kan göra att vi kan ha ett bättre lag nästa år. Det var min lilla ljuset i tunnelsynvinkel.![]()
- Harmageddon
Jag håller med dig, där ser det inte alls ljust ut. Men får han hålla sig frisk(smärre mirakel) och komma upp i nivå som man förväntar sig han ska vara då är det ett rejält sparkapital.mb81 skrev: ↑2021-01-26 13:03:01Bra mycket mer orolig över att vi sitter med kontrakt en säsong till med Josefson som är riktigt dyrt. Inte för hans kvalitéer på isen utan att han missar 10-20 matcher/säsong.Harmageddon skrev: ↑2021-01-26 12:53:42Ja, i dessa tider behöver man ljusglimtarmb81 skrev: ↑2021-01-26 12:40:59 Givetvis aldrig bra. Men just i de två fallen jag nämnde har vi redan kontrakt med Basse och Wille. De är dessutom inte speciellt skadedrabbade sen tidigare. Wille har väl egentligen inte ens varit borta på grund av skador, det har varit covid och blindtarmen. Basse har ingen historik av skador och verkar inte vara så illa däran.Inte speciellt orolig för just dessa två. Det är inte som med Josefson och Dick som varje säsong missar en del på grund av olika skador.
Men såklart är det inte positivt med skador men det kan göra att vi kan ha ett bättre lag nästa år. Det var min lilla ljuset i tunnelsynvinkel.![]()
Där skulle vara intressant att höra Jockes tankegångar kring JJ roll inför kommande säsong med tanke på skadehistoriken. Känns också riskfyllt att man ska bygga ett lag kring JJ även om jag gillar JJ skarpt.
Så länge vi har Josefson i truppen och han har kontrakt och ändå är skadefri den största delen så måste vi planera och bygga utifrån det. Han har ändå bara missat 5 matcher denna säsong. Men skulle hans kontrakt gå ut nu skulle det nog inte vara en självskriven förlängning och då är skadorna den enda anledningen.Harmageddon skrev: ↑2021-01-26 15:44:23Jag håller med dig, där ser det inte alls ljust ut. Men får han hålla sig frisk(smärre mirakel) och komma upp i nivå som man förväntar sig han ska vara då är det ett rejält sparkapital.mb81 skrev: ↑2021-01-26 13:03:01Bra mycket mer orolig över att vi sitter med kontrakt en säsong till med Josefson som är riktigt dyrt. Inte för hans kvalitéer på isen utan att han missar 10-20 matcher/säsong.Harmageddon skrev: ↑2021-01-26 12:53:42Ja, i dessa tider behöver man ljusglimtarmb81 skrev: ↑2021-01-26 12:40:59 Givetvis aldrig bra. Men just i de två fallen jag nämnde har vi redan kontrakt med Basse och Wille. De är dessutom inte speciellt skadedrabbade sen tidigare. Wille har väl egentligen inte ens varit borta på grund av skador, det har varit covid och blindtarmen. Basse har ingen historik av skador och verkar inte vara så illa däran.Inte speciellt orolig för just dessa två. Det är inte som med Josefson och Dick som varje säsong missar en del på grund av olika skador.
Där skulle vara intressant att höra Jockes tankegångar kring JJ roll inför kommande säsong med tanke på skadehistoriken. Känns också riskfyllt att man ska bygga ett lag kring JJ även om jag gillar JJ skarpt.
- Harmageddon
Hm, såvida jag inte räknar helt fel så har han missat 8 matcher, nionde matchen idag.mb81 skrev: ↑2021-01-26 15:56:39 Så länge vi har Josefson i truppen och han har kontrakt och ändå är skadefri den största delen så måste vi planera och bygga utifrån det. Han har ändå bara missat 5 matcher denna säsong. Men skulle hans kontrakt gå ut nu skulle det nog inte vara en självskriven förlängning och då är skadorna den enda anledningen.
Använde statistiken från SHL:s hemsida. Någon får gladeligen rätta mig där