Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Mattebo
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Mattebo »

Som tidigare påpekats tror jag också att Tambellini blir bra med Anderson och Ikonen. Tambellini främst som avslutare, Ikonen främst som framspelare. Och som Anderson bäst beskriver sig själv: som en kompletterande spelare, som gör lite allt möjligt.
Axel_K
Säsongskort: Ja

Inlägg av Axel_K »

Jag såg inte Sallinen som en stjärnvärvning vilket B.i.b.a verkar ha gjort. En finsk spelare som levererat en säsong i ett lag som åkte ur.

Nej, Tambellini är ingen Thoresen. Men för vårt spelsystem nästa säsong passar han bättre in än Sallinen.
Ni kan inte förvänta er att vi värvar spelare som Ryan Lasch.

Dessutom så har Tambellini liknande poängsnitt i NHL som Nick Johnson samt bättre poängsnitt i AHL.
Jag tror att Jeff passar bättre i DIF nästa år än hur han passade in i Modo 13/14.
Dessutom så står han för rutin vilket vi verkligen behöver. Innan denna värvning var 9 av 26 spelare 20 eller yngre och 10 spelare 25 eller äldre.
Användarvisningsbild
DRC

Silly-season 2016-17 ständigt uppdaterat i första inlägget

Inlägg av DRC »

B.I.B.A skrev:
Att DIF försöker skapa en hype med denna värvningen och lägga upp videor etc är skrattretande. Vi gör vårt typ 10e nedköp på spelarsidan och försöker sälja biljetter på en kille som borde spela i kedja 3 eller bästa fall 2. Jämför det med förra året när Sallinen, Hulström kom in och Thoresen ringde runt.

Vi får hoppas Robert Ohlsson kan skapa bra magi med den sämsta trollerilådan.
Fast det stämmer ju inte att alla värvningar är nedköp. Thoresen/Hultström är som alla redan sagt svåra att ersätta. Reideborn lär få svårt att fylla Mantas skor - men i övrigt kan man nog argumentera för att laget är bättre.

Om man jämför förra säsongens sista lineup med en tänkbar för nästa säsong så här:

Bild

Så skulle man kunna ställa värvningarna mot sina ersättare så här:

Bild

I alla fall 10 fruktansvärda nedköp som du försöker göra gällande...
JulesAttar

Inlägg av JulesAttar »

B.I.B.A skrev:
mb81 skrev:
B.I.B.A skrev:
altsich skrev: Och du har för för dig att SHL är mycket vassare än AHL? skulle säga att det enda som är bättre är bottenskiktet öga av flera lag i AHL. Toppskiktet i AHL är garanterat starkare än SHL. sett över hela serien. Kan finnas något enstaka undantag. Men att producera i AHL ska räknas minst lika högt som att producera i SHL.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Har aldrig hävdat att SHL är bättre än AHL. Men det är två helt olika ligor och han har levererat betydligt sämre i den ena. Tycker inte heller hans säsong i AHL var särskilt fantastisk i år, rent poängmässigt.
Hur många poäng ska han göra för att det ska vara fantastiskt? Han kom ändå trea totalt i skytteligan och hade bättre poäng än Åberg, Zaar och Schremp för att ta några exempel.
Han öste in poäng i AHL för 7-8 år sedan också, men titta på vad han gjort i Europa efter det. Förutom första året i Schweiz så har han knappast etablerat sig som en poängspelare eller stjärna. Högst mediokra resultat för en kanadensare med hans meriter.

Jag har ingen aning om vilka han spelat med i AHL och jag tror inte någon annan här har det heller. Med tanke på detta var hans överlägset sämsta säsong i AHL och att han inte var någon superstjärna i SHL tidigare så har jag mycket svårt att tro att han kommer bli det nu.

Killen hade vart en rimlig ersättare till Alvarez. Inte till förstakedjan.

Att DIF försöker skapa en hype med denna värvningen och lägga upp videor etc är skrattretande. Vi gör vårt typ 10e nedköp på spelarsidan och försöker sälja biljetter på en kille som borde spela i kedja 3 eller bästa fall 2. Jämför det med förra året när Sallinen, Hulström kom in och Thoresen ringde runt.

Vi får hoppas Robert Ohlsson kan skapa bra magi med den sämsta trollerilådan.
På vilket sätt är det skrattretande att försöka skapa intresse för värvningar man gör?
Och vad har du för syn på den ekonomiska verklighet Djurgården befinner sig i för tillfället, Thoresen hade inte varit en möjlighet för oss om han inte hade kraftigt gått med på att sänka sin lön.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

Kul att du helt plockar bort Thoresen som förlust. Skulle nog vilja jämföra följande:

Armalis > Reideborn

Hultström > Ny
Höström > Varakas
Englund > Urbom
Holm = E. Johansson
Norell = Westlund

Thoresen > Tambellini
Alvarez = Lundh
Lehtonen < Fällström
Sörensen > Ikonen
Hage = L. Johansson
Lundberg < Possler
Sallinen = Ljungh
Ljungh > Vejdemo
Vejdemo = Junior

Om vi jämför kedjorna som du ställde upp:

Sörensen - Anderson - Thoresen > Tamebellini - Anderson - Ikonen
Brodin - Ljungh - Lehtonen = Possler - Ljungh - Fällström
Alvarez - Ljungh - Vejdemo > Lundh - Vejdemo - Brodin
Eriksson - Hage - Ahlén = Eriksson - Johansson - Ahlén.

- Dvs kedja ett ser betydligt svagare ut med obeprövade Ikonen och Tambellini som jag inte tycker hör hemma i en förstakedja i SHL. Han är som sagt mer lämplig att ta över Alvarez plats. Även oklart hur bra Anderson är utan Thoresen.
- Kedja två är väl likvärdig om Fällström håller sig frisk. Kanske marginellt bättre än förra året.
- Kedja tre skulle jag nog ranka som klart sämre utan Ljungh och Alvarez.
- Kejda 4 ungefär samma som förra året.
Avgå Jocke.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

JulesAttar skrev:På vilket sätt är det skrattretande att försöka skapa intresse för värvningar man gör? Och vad har du för syn på den ekonomiska verklighet Djurgården befinner sig i för tillfället, Thoresen hade inte varit en möjlighet för oss om han inte hade kraftigt gått med på att sänka sin lön.
För att det är ett fult sätt att lura fansen att köpa biljetter och säsongskort. Man målar upp att vår "Kanadensiska målskytt" till nyförvärv är i klass med Ryan Lasch eller Thoresen när han egentligen är en medelmåttlig SHL-spelare. Svårt att se typ Växjö eller ens Brynäs värva denna killen till något högre än en andrakedja. Folk som har sämre koll på spelarna förväntar sig mer av laget och kommer bli besvikna när de ser vad de egentligen får för pengarna. Kan man inte leva upp till förväntningarna man bygger så lurar man de som betalar för biljetter och medlemskap. Det håller inte på sikt.

Jag är inte extremt insatt. Men jag känner att antingen spelade i princip alla våra spelare för extremt låga löner förra året, eller så har vi betalat överpriser för de spelare vi värvat i år, för nivån är klart lägre. Många nyförvärv är rena chansningar.
Avgå Jocke.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

B.I.B.A skrev:
JulesAttar skrev:På vilket sätt är det skrattretande att försöka skapa intresse för värvningar man gör? Och vad har du för syn på den ekonomiska verklighet Djurgården befinner sig i för tillfället, Thoresen hade inte varit en möjlighet för oss om han inte hade kraftigt gått med på att sänka sin lön.
För att det är ett fult sätt att lura fansen att köpa biljetter och säsongskort. Man målar upp att vår "Kanadensiska målskytt" till nyförvärv är i klass med Ryan Lasch eller Thoresen när han egentligen är en medelmåttlig SHL-spelare. Svårt att se typ Växjö eller ens Brynäs värva denna killen till något högre än en andrakedja. Folk som har sämre koll på spelarna förväntar sig mer av laget och kommer bli besvikna när de ser vad de egentligen får för pengarna. Kan man inte leva upp till förväntningarna man bygger så lurar man de som betalar för biljetter och medlemskap. Det håller inte på sikt.

Jag är inte extremt insatt. Men jag känner att antingen spelade i princip alla våra spelare för extremt låga löner förra året, eller så har vi betalat överpriser för de spelare vi värvat i år, för nivån är klart lägre. Många nyförvärv är rena chansningar.
Då får vi tipsa DIF Hockey om att de bör marknadsföra kommande säsongs spelare och ledare med ord som "Medioker dussinspelare utan framtid" och "chanstagning utöver det vanliga" och "Det kommer nog att bli ett skitår i år" och "Supportrar håll i er för denna säsongs förvärv är ren skit"

Hur fan tänker du? På riktigt?
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Puckey

Inlägg av Puckey »

Sörensen låg nog väldigt långt under sitt marknadsvärde med tanke på att vi förlängde innan han slagit igenom fullt ut (även om man såg potentialen under försäsongen). Hultström vet vi om att han tackade nej till betydligt högre bud från andra klubbar (Leksand erbjöd förlängning med lön över 200' i månaden innan degraderingen var ett faktum). Högström låg på allsvenskt kontrakt och sen Thoresen ovanpå det.

Kort sammafattat blev det här sillyn där alla lämnade och ingen vände hem (av spetsspelarna). När det ser ut som det gör med två europeiska ligor som åker ifrån oss blir det svårt att få en sexig trupp utan ekonomiskt stöd.. Blir gärna överraskad, men för mig handlar 16/17 om att stödja laget så att vi kan satsa 17/18 när Cehlin, Engqvist, Kronwall, Kempe m.fl. kommer ut på marknaden.
JulesAttar

Inlägg av JulesAttar »

B.I.B.A skrev:

Jag är inte extremt insatt. Men jag känner att antingen spelade i princip alla våra spelare för extremt låga löner förra året, eller så har vi betalat överpriser för de spelare vi värvat i år, för nivån är klart lägre. Många nyförvärv är rena chansningar.[/quote]

Är en spelare något statistiskt som aldrig förändras? Du talar om att Tambellini är en ersättare för Alvarez, som hade ett tufft första år i SHL och ett betydligt bättre andra. Sportcheferna och tränare ser uppenbarligen stegen spelarna ska och att de ska ske en utveckling
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

Magnutz skrev: Då får vi tipsa DIF Hockey om att de bör marknadsföra kommande säsongs spelare och ledare med ord som "Medioker dussinspelare utan framtid" och "chanstagning utöver det vanliga" och "Det kommer nog att bli ett skitår i år" och "Supportrar håll i er för denna säsongs förvärv är ren skit"

Suck. Allt är inte svart eller vitt. Folk här måste sluta bli förbannade så fort man kritiserar klubben. Är det något som inte funkar så måste det få sägas. Dunkar vi alla varandra om ryggen oavsett vad så spelar vi snart i allsvenskan igen. Jag skriver inte för att göra folk arga eller för att vara taskig.

Säg ärligt från början att "vi har tappat bra spelare men vi ska göra vårt bästa med att ersätta dem". Svårare är det inte. Som det har gjorts nu har det målats upp som att vi ska bli bättre än förra året. Dessutom så utnyttjar man det faktum att Tambellini är kanadensare och att få har koll på honom och målar upp honom som en stjärna i SHL. Argumenten är att "han gjorde ett bra slutspel i Växjö" och "Han gjorde mycket mål i AHL förra året". Verkligheten är att han inte hade spelat i en förstakedja i något annat lag i serien och det syns om man har sett honom spela eller kollar hans statistik.
Avgå Jocke.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

JulesAttar skrev: Är en spelare något statistiskt som aldrig förändras? Du talar om att Tambellini är en ersättare för Alvarez, som hade ett tufft första år i SHL och ett betydligt bättre andra. Sportcheferna och tränare ser uppenbarligen stegen spelarna ska och att de ska ske en utveckling
Tambellini är 32 år och har knappast blivit vassare med åren. Kolla på hans spel och statistik. Hade det vart 2011 hade jag vart betydligt mer positiv.
Avgå Jocke.
JulesAttar

Inlägg av JulesAttar »

B.I.B.A skrev:
JulesAttar skrev: Är en spelare något statistiskt som aldrig förändras? Du talar om att Tambellini är en ersättare för Alvarez, som hade ett tufft första år i SHL och ett betydligt bättre andra. Sportcheferna och tränare ser uppenbarligen stegen spelarna ska och att de ska ske en utveckling
Tambellini är 32 år och har knappast blivit vassare med åren. Kolla på hans spel och statistik. Hade det vart 2011 hade jag vart betydligt mer positiv.
Då får vi hoppas du har fel :D . I övrigt så har ju det från den sportsliga ledningen talats om förhoppningar om att laget ska fortsätta utvecklas och dessa är spelarna som ska göra det. Det är väl det enda löftet vi fått, Thomas Johansson diskuterar detta ganska ofta med folk på twitter, intressanta trådar att ögna igenom.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

B.I.B.A skrev:
Magnutz skrev: Då får vi tipsa DIF Hockey om att de bör marknadsföra kommande säsongs spelare och ledare med ord som "Medioker dussinspelare utan framtid" och "chanstagning utöver det vanliga" och "Det kommer nog att bli ett skitår i år" och "Supportrar håll i er för denna säsongs förvärv är ren skit"

Suck. Allt är inte svart eller vitt. Folk här måste sluta bli förbannade så fort man kritiserar klubben. Är det något som inte funkar så måste det få sägas. Dunkar vi alla varandra om ryggen oavsett vad så spelar vi snart i allsvenskan igen. Jag skriver inte för att göra folk arga eller för att vara taskig.

Säg ärligt från början att "vi har tappat bra spelare men vi ska göra vårt bästa med att ersätta dem". Svårare är det inte. Som det har gjorts nu har det målats upp som att vi ska bli bättre än förra året. Dessutom så utnyttjar man det faktum att Tambellini är kanadensare och att få har koll på honom och målar upp honom som en stjärna i SHL. Argumenten är att "han gjorde ett bra slutspel i Växjö" och "Han gjorde mycket mål i AHL förra året". Verkligheten är att han inte hade spelat i en förstakedja i något annat lag i serien och det syns om man har sett honom spela eller kollar hans statistik.
Men varför göra det i termer som drar ner allt i smutsen? Varför göra det med ordval och uttryck som mer eller mindre idiot-förklarar vår förenings arbete och de som utför detta arbete?

Klar att alla ska diskutera och föra fram åsikter men när det blir för mycket domedags-feeling över det och för mycket som smutsar ner, då blir det Bajen/Aik över det.

Så, visst. Flera av killarna som kommer till oss i år är chanstagningar, men det är naturligt. Vi VET ju inte om de kommer funka men har värvat dem utifrån en tro ATT de kommer fungera. Sen får matcherna i början av säsongen visa väg.

Vi VET ju inte heller om Robban Ohlsson kommer att klara av sitt jobb men så är det ju med den saken också. DIF Hockey vill ha Robban för att han är en ruskigt kompetent man som formligen badat i hockey-kunskap och framgång i sporten sedan han började sin tränarkarriär. Han borde kunna bli vår framgångs-man över tid men det är ju INGET vi kan veta.

Fällström kanske går sönder och Ollas-Matsson kanske går sönder och Varakas kanske verkligen kommer att vara kass och allt det där men varför ska vi pumpa ut det på DIF Hockeys officiella forum utan stopp och nedvärdera vår klubb innan det ens börjat tävlas om saken?

Upp med blicken nu och försök att se nyktert på den verklighet vi lever i.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

JulesAttar skrev:
B.I.B.A skrev:
Då får vi hoppas du har fel :D . I övrigt så har ju det från den sportsliga ledningen talats om förhoppningar om att laget ska fortsätta utvecklas och dessa är spelarna som ska göra det. Det är väl det enda löftet vi fått, Thomas Johansson diskuterar detta ganska ofta med folk på twitter, intressanta trådar att ögna igenom.
Jag hoppas också att jag har fel. :) Har inga problem med den strategin alls. Finns gott om utvecklingsmöjligheter i spelare som Possler, Ljungh, Vejdemo mfl. Problemet blir när det är för många spelare som måste utvecklas för att vi ska kunna nå våra mål. Det är oroväckande att så många chansningar måste slå väl ut på samma gång.
Avgå Jocke.
JulesAttar

Inlägg av JulesAttar »

B.I.B.A skrev:
JulesAttar skrev:
B.I.B.A skrev:
Jag hoppas också att jag har fel. :) Har inga problem med den strategin alls. Finns gott om utvecklingsmöjligheter i spelare som Possler, Ljungh, Vejdemo mfl. Problemet blir när det är för många spelare som måste utvecklas för att vi ska kunna nå våra mål. Det är oroväckande att så många chansningar måste slå väl ut på samma gång.
Gött :D Absolut, den risken finns. Men det är ju ekonomiskt försvarbart att gå efter denna modell, speciellt i den sits vi befinner oss i. Inte ekonomiskt möjligt att ta in bra spelare som är dyra och så går det inte vägen.

Samtidigt kan det gå vägen, lex 2010. Laget är intressant och det ska bli spännande att se vart det landar!
Låst