Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg
- DIF_Soldier
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg
Håller Östman på att spela till sig nytt kontrakt? Jag tycker det.
Robban ska givetvis vara kvar om han själv vill.
Säg den glädje som varar
Halva säsongen in. Tycker det är för tidigt att säga.DIF_Soldier skrev:Håller Östman på att spela till sig nytt kontrakt? Jag tycker det.
Robban skall vi självklart hålla hårt i.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Jag tycker det. Bör inte vara så dyr och centersidan vet man inte hur det blir nästa säsong. Haga kommer inte få förlängt, Wandell gör det bra men kostar en del och rätt gammal och Basse kan nog om han forsätter vara lika bra andra halvan av säsongen att försvinna till KHL. Sen ska väl med stor sannolikhet Krüger in. Östman känns perfekt som tredje/fjärdecenter.DIF_Soldier skrev:Håller Östman på att spela till sig nytt kontrakt? Jag tycker det.
Jag börjar hoppas allt mer att Jocke glor på lite Marie Kondo inför kommande silly, "does this player spark joy?". Många utgående kontrakt, och i ärlighetens namn tycker jag att vi ska skiljas åt från de flesta för att skapa utrymme för en injektion av ny energi. Det känns som att det börjat sätta sig en attityd i gruppen, kanske rentav ett missmod. Spelare som individuellt skulle kunna vara motiverade att förlänga med om det varit en fungerande trupp kan behöva sorteras bort. De enda utgående kontrakten vi absolut borde försöka förlänga är Tom Nilssons, Bobby Nardellas och kanske även Rakshanis beroende på prisbild och hur han avslutar säsongen. Dick såg jag tidigare som en självklar förlängning, men jag börjar ställa mig allt mer frågande till hur väl övriga truppen kan hantera att ha en så stor profil med så mycket frustration i sig. Dick själv kan balansera på gränsen till vansinne och ändå göra en kanonsäsong, men ser man att det finns en risk att han påverkar mentaliteten hos de yngre spelarna är det dags för ett tufft beslut.
- diftobbe89
Jag håller med. Jag skulle bli glatt överraskad om det rensades endel till nästa år men det lär ju inte hända, tabelläget får säga vad det vill men jag tilltalas inte av årets upplaga, ett tråkigt, vekt och icke underhållande DIF med få järnkaminer, inget att ha..
Lite fler backar av Alexander Urbom typen, och lite fler forwards av Glenn Gustafsson typen, om vi nu var intresserade av honom så är det en bra början.
Robban tjatar om att vi ska vara aggressiva och jobbiga att möta men då skulle det ju underlätta om Jocke gav han material med spelare som förespråkar den typen av hockey, no shit sherlock....
Lite fler backar av Alexander Urbom typen, och lite fler forwards av Glenn Gustafsson typen, om vi nu var intresserade av honom så är det en bra början.
Robban tjatar om att vi ska vara aggressiva och jobbiga att möta men då skulle det ju underlätta om Jocke gav han material med spelare som förespråkar den typen av hockey, no shit sherlock....
Spela fult
DIF behöver hitta tillbaka till Järnkamins-andan och vara jävliga att möta, motståndarna ska inte se fram emot att möta oss, oavsett om det är på Hovet eller när vi gästar packet på vischan. Det ska göra ont att möta DIF...
Jag minns när jag någon gång i mitten på 90-talet satt och surrade med Mattias Timander i Modo. Jag frågade vad som var jobbigast när de mötte oss, han sa - "Det är en lagmaskin som gör ont att möta och dessutom spelar det ingen roll om du tacklar en Djurgårdare tillbaka, dom hoppar upp igen som kinadockor. Det tar musten ur en. Sedan är dom jäkligt spelskickliga, har bra målvakter och det går inte att slappna av en hundradels sekund."
Visst, hockeyn är annorlunda idag men det jag ser nu är inget av det han nämnde. Idag är DIF inget lag som sätter skräck i någon, tvärtom...
Jag minns när jag någon gång i mitten på 90-talet satt och surrade med Mattias Timander i Modo. Jag frågade vad som var jobbigast när de mötte oss, han sa - "Det är en lagmaskin som gör ont att möta och dessutom spelar det ingen roll om du tacklar en Djurgårdare tillbaka, dom hoppar upp igen som kinadockor. Det tar musten ur en. Sedan är dom jäkligt spelskickliga, har bra målvakter och det går inte att slappna av en hundradels sekund."
Visst, hockeyn är annorlunda idag men det jag ser nu är inget av det han nämnde. Idag är DIF inget lag som sätter skräck i någon, tvärtom...
- Hepsnastian
Om vi ska få tillbaka järnkamin-andan så behövs järnkaminer i tränarstaben, Ölvestad är väl den enda men han skulle tillsammans med andra föregående ledande dif-spelare ha mer samtal och utbildningar med laget. Personer som kan peka på vissa saker som utgör en tydlig järnkamin. Det är så vi får det vidare till yngre spelare, och andra som ska slå sig in i laget. Det måste finnas ett tydligt sätt högt uppifrån om hur Dif ska spela och agera.
Jag vill se oss hänga kvar denna säsong bara.
Delägare
Lite samma som Zlatan i landslaget. Brilliant spelsinne men kan påverka laget negativt pga attityden.Puckey skrev: ↑2021-01-23 23:42:33 Jag börjar hoppas allt mer att Jocke glor på lite Marie Kondo inför kommande silly, "does this player spark joy?". Många utgående kontrakt, och i ärlighetens namn tycker jag att vi ska skiljas åt från de flesta för att skapa utrymme för en injektion av ny energi. Det känns som att det börjat sätta sig en attityd i gruppen, kanske rentav ett missmod. Spelare som individuellt skulle kunna vara motiverade att förlänga med om det varit en fungerande trupp kan behöva sorteras bort. De enda utgående kontrakten vi absolut borde försöka förlänga är Tom Nilssons, Bobby Nardellas och kanske även Rakshanis beroende på prisbild och hur han avslutar säsongen. Dick såg jag tidigare som en självklar förlängning, men jag börjar ställa mig allt mer frågande till hur väl övriga truppen kan hantera att ha en så stor profil med så mycket frustration i sig. Dick själv kan balansera på gränsen till vansinne och ändå göra en kanonsäsong, men ser man att det finns en risk att han påverkar mentaliteten hos de yngre spelarna är det dags för ett tufft beslut.
Helt rätt! Jag vet också att förr så fick varje nykomling sin plats i omklädningsrummet bredvid en av de "gamla" Järnkaminerna i laget, för att just se till att denne fick rätt fostran redan från start.Hepsnastian skrev: ↑2021-01-24 08:38:17 Om vi ska få tillbaka järnkamin-andan så behövs järnkaminer i tränarstaben, Ölvestad är väl den enda men han skulle tillsammans med andra föregående ledande dif-spelare ha mer samtal och utbildningar med laget. Personer som kan peka på vissa saker som utgör en tydlig järnkamin. Det är så vi får det vidare till yngre spelare, och andra som ska slå sig in i laget. Det måste finnas ett tydligt sätt högt uppifrån om hur Dif ska spela och agera.
Jag skulle gärna se Ludwig Blomstrand, Albin Lundin och Linus Andersson som tredjelina till nästa säsong, om man får drömma fritt. Skulle kunna bli en riktigt jobbig lina att möta om Linus tar till vara på vad han lärt sig av matcherna med Hank & Wandell, och lär varken vara ofarlig framåt eller särskilt dyr.
Jag skulle gärna se en producerande förstaline nästa säsong. Det räcker ganska långt i shl.
Vi har ju materialet. Om folk bara inte går sönder eller blir sjuka eller uttagna till turneringar som gör att allt blir kaos.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Material till en max 8-10 plats.
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Ja man är ju skapligt avundsjuk på Leksands förstakedja. Såna lirare som löser saker som PP på egen hand för att dom är extremt individuellt skickliga helt enkelt. Vi värvar ju alltid skadebenägna förstakedjespelare. Och då brukar även våran sportchef säga att vi ligger på den övre halvan lönemässigt. Vi ska kunna få bättre spelare helt enkelt.
Avskaffa tre mot tre.
Ifjol låg vi i mitten lönebudget om man ska tro Madhawk. Runt 8-10. Sen var det väl meningen att vi skulle öka till denna säsong(tyvärr kom en pandemi ivägen) med ett mål att faktiskt ha en så bra ekonomi att vi långsiktigt har bland de fyra högsta spelarbudgeterna i serien. Korrelationen spelarbudget kontra resultat är rätt stor om man ska stabilt ska vara ett topplag. Vi har väl egentligen överpresterat sett till vår budget. Men det är svårt att göra det år efter år.Mattias_87 skrev: ↑2021-01-24 17:27:20 Ja man är ju skapligt avundsjuk på Leksands förstakedja. Såna lirare som löser saker som PP på egen hand för att dom är extremt individuellt skickliga helt enkelt. Vi värvar ju alltid skadebenägna förstakedjespelare. Och då brukar även våran sportchef säga att vi ligger på den övre halvan lönemässigt. Vi ska kunna få bättre spelare helt enkelt.
Här har Örebrobloggen bunker snack försökt sig på en tabell från fjolåret med poäng/krona. Vi fick ut tredjemest av alla lag.
https://bunkersnack.se/budgetligan/budg ... l-2019-20/
Sen är det såklart fantastiskt att ha en bra förstakedja men jag tror nog det är ännu viktigare att ha en bred och bra forwardsuppställning. En supervass förstakedja skulle kunna vara på bekostnad av Basse, Bergdors och Wandell och ha mycket tunnare framför den yttersta toppen. Jag är osäker om det skulle bli bättre. Man blir ännu mer känslig för skador om man likt Brynäs och Leksand bgger med så tydlig spets och tunnare bakom.
Sen har vi väl faktiskt haft spets. Denna säsong i Rhett, Dick, Josefson. Ifol hade vi Bulan, Dick och Josef osv tidigare år.