Säsongen 20/21

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
mb81
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 20/21

Inlägg av mb81 »

Praetori skrev:
mb81 skrev:
Praetori skrev:
mb81 skrev:Nu är jag ingen draftexpert och man draftar hur bra en spelare kan bli och inte hur bra den faktiskt är just nu. Men är det inte lite konstigt att spelare som Fabian Lysell som ifjol snittade runt en halv poäng i J20 och mest spelade J18 är den högst rankade svensken. Wille låg på dryga 1ppg i J20 och spelade 20 matcher i SHL redan ifjol. Och nu har han redan gjort hälften så många poäng i SHL som Holtz gjorde under hela sitt draftår.
Wille lär draftas topp-10 om det fortsätter så här.
William saknar än så länge storleken som ger en spelare men hans skillset en garanterad plats i övre halvan av draften. Han har några cm och ett gäng kilo kvar för att hamna i den övre delen av draften nästa år. NHL-lagen är lite insnöade på det sättet.
Var lite därför jag jämförde med just Lysell också. De är lika långa och väger ungefär lika.

Men förstår vad du menar. Zion Nybeck blev draftad först som nummer 115 fast jag tycker han är grym. Men han är endast 172 cm. Wille är 178 cm(om man ska tro eliteprospects).
Man behöver ju inte vara Marchand för att slå sig in i NHL men NHL-lagen tar gärna sina högre draftpicks bland klassiskt "säkra" egenskaper. En stor ungdomsspelare som är teknisk som junior kanske inte blommar ut till en McDavid men då är han åtminstone "stor". Att plocka en spelare under 180 och hoppas på att speed och handleder kommer att fortsätta utvecklas i samma takt är ett lite större risktagande. Och de högre draftvalen är i högsta grad strategiska eftersom de använder dem som handelsvara och valuta. Han kommer garanterat att bli draftad men om han inte växer 5-10cm och/eller lägger på sig lika många kilo till nästa draft så tror jag inte att han kommer gå som topp 10 sett till konkurrensen (om han nu inte börjar tokdominera SHL).
Även om han ser ut att vara hockeyspelare nog för att platsa där uppe så är NHL-klubbarna mer strategiskt tänkande pengastinna maskiner än hockeyälskande publikfriare. Fortsätter han på det inslagna spåret i DIF kan han nog dock kanske gå i förstarundan åtminstone.

Jag ser ju gärna att han blir kvar hos oss i 2-3år till dock. :lol:
Jag fattar det där men ändå konstigt att en så omeriterad kille som Lysell i Frölunda som är lika stor Wille och gör sin första riktiga säsong i J20 och inte spelat SHL ändå rankas topp-10 på de flesta rankingar jag har sett.
Men hoppas Wille draftas sent så vi får ha kvar honom en säsong till iaf. Mer kan vi knappast hoppas på med det spel han visar nu iaf.
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

BOMBOM BOUCHARD skrev:https://hockeynews.se/articles/16923/

Intressant av Ek, testa att byta Linus mot Bergfors?
Gillar Bergfors, och han gör mycket av slitgörat för Basse och Dick, men samtidigt är Bergfors lite för ineffektiv. Linus har mycket skills i sig och jag tycker det är nu vi behöver testa för att se om vi kan få ut mer av laget. Bokk är också ett alternativ där på kanten i andra.
Blir det inte bättre så vet vi ju att Bergfors fungerar.

Skulle även vilja testa Ågren-Josef-Lillfimp några matcher. Visserligen var förstkedjan riktigt effektiva igår, men i spelet med puck tycker jag Holtz är lite som femte hjulet i den kedjan. Men okey, de kan få några matcher till.

Mest av allt skulle jag dock vilja att backarna lärde sig att bli bättre i spelet utan puck.
Utan koll på statistik, men ytan framför vårt egna mål verkar vara en trevlig yta för motståndarna. Inte mycket till markering där.
Tycker det är Svedbergs närspel som räddat en 5-6 mål i den ytan, bara de 2 senaste matcherna.

Linköping var lika coronableka som Haga. Tror vi kommer få bekänna "Färj" nästa match.
Är fullständigt enig rörande främst det fetstilta men håller med i det mesta. Skulle vilja se hur Ågren fungerar i första, samtidigt som jag kan tänka mig att Holtz skulle kunna få en boost av att ha Dickens utmärkta passningsöga vid sin sida.

Rörande just försvarsspelet så har det verkligen varit mycket hönsgård i de senaste två fighterna. Spelar man över centrallinjen tar man sig till farligheter mot oss, iallafall just nu. Känns fortsatt också som att vi är ganska bra på att i tid och otid spela fast oss i egen zon med missade förstapass, ombågningar och generell oordning. Lite samma som jag var inne på för något år sen, att back måste spela öppen passning - vi förmår inte riktigt att omorganisera utifall att vi missar det läget.
25/4-2025
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Mb81: Tycker inte heller vi ska röra första, inte än. :)
Men vi måste få till en ledande kedja som tar oss uppåt i tabellen.

Kanske kan Linus/Bokk- Basse - Dick bli vår ledande kedja som dessutom håller mot annat än LHC.

Lite för mycket mellanmjölk just nu. Tror också det är därför vi ligger där vi gör.

Förevigtdjurgården: Bra beskrivet, undrar lite om Bemström verkligen är rätt man på rätt plats?
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Praetori

Inlägg av Praetori »

BOMBOM BOUCHARD skrev:Mb81: Tycker inte heller vi ska röra första, inte än. :)
Men vi måste få till en ledande kedja som tar oss uppåt i tabellen.

Kanske kan Linus/Bokk- Basse - Dick bli vår ledande kedja som dessutom håller mot annat än LHC.

Lite för mycket mellanmjölk just nu. Tror också det är därför vi ligger där vi gör.

Förevigtdjurgården: Bra beskrivet, undrar lite om Bemström verkligen är rätt man på rätt plats?
Jag tror vi ligger där vi gör för att vi bara lirat 10 matcher och dessutom med avbräck och långa uppehåll.

Även om jag tror att Holtz skulle gynnas av att spela med Dick så är jag inte säker på att laget som helhet skulle göra det. Varken Wille eller Holtz är defensivt erfarna nog. Josefs tvåvägsegenskaper är livsviktiga där även om det innebär att vi inte får ut det mesta av SHLs bästa center mellan två fjunisar.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Nja, syns lång väg att vi inte hänger med lagen högre upp i tabellen. Utan vettigt försvar och total avsaknad av förstafemma kommer vi behöva kriga till oss poäng hemma och verkligen se till att vinna rätt matcher. Då kan vi lyckas ha 2 lag av Malmö, Brynäs och/eller Linköping bakom oss i tabellen.
Senast redigerad av BOMBOM BOUCHARD den 2020-11-14 20:53:06, redigerad totalt 1 gånger.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
gaspo

Inlägg av gaspo »

Kommer bli en sjukt jobbig säsong detta. Vi e ju så löjligt tunna både framåt o bakåt. Sedan Musse o Bemström e nog inte dom mest kompetenta ledarna. Nä fy fan mycket som e uselt i detta DIF.
Morwiin

Inlägg av Morwiin »

gaspo skrev:Kommer bli en sjukt jobbig säsong detta. Vi e ju så löjligt tunna både framåt o bakåt. Sedan Musse o Bemström e nog inte dom mest kompetenta ledarna. Nä fy fan mycket som e uselt i detta DIF.
Nej Musse har gjort sitt i klubben tycker även vi ska ge bort Robban för att få in någon med pondus i båset.
mb81

Inlägg av mb81 »

Det är fascinerande att varje gång vi har en mindre bra period poängmässigt ska tränarna sparkas. Tycker ni inte de har byggt upp ett förtroende senast tre åren då vi gjort bra säsonger. Ska vi rasera det nu och framförallt under en pandemi där varje krona är viktig.

Den här säsongen känns lite som Robbans första säsong. Vi spelar bra i 5vs5 men målvakterna och special teams fungerar inte speciellt bra. Även fast PP och målvakterna var ännu värre i starten av säsongen 16/17. Denna säsong har vi endast negativ corsi i tre matcher till exempel. I premiären mot Frölunda, borta mot Rögle och hemma mot Oskarshamn. Vi borde verkligen fått bättre utdelning i poäng. Vårt PP borde kunna få lite bättre utdelning även fast man inte ska räkna med för stor förbättringspotential. Sen måste målvakterna upp. Svedberg har varit godkänd men inte mycket mer och Mantas har varit dålig förutom i premiären. Får verkligen precis som säsongen 16/17 när Reideborn gick från att vara en av seriens sämsta målvakter första halvan av säsongen sen steppade upp och blev en av seriens bästa målvakter andra halvan.

Sen är gnället att vi inte skulle ha en förstakedja rätt konstig. Vi har nästan två kedjor just nu som ligger i produktion som en förstakedja(dock liten sample-size). Dick, Basse, Holtz, Wille och Josefson. Då har vi dessutom varit ineffektiva i PP och ingen av dessa spelare har gjort mycket poäng i PP.

Så jag tycker vi ska ha tålamod och hoppas att målvakterna och special teams steppar upp. Sparka inga utan spara dessa pengar till eventuella nyförvärv mot slutet av säsongen/JVM om vi fortfarande ligger runt samma placering. Få inte panik för vi förlorade stort mot våra värsta konkurrenter i SHL. Jag hatar Färjestad och att förlora mot dem också och jag förstår känslan. Det förstör en hel helg att just förlora mot dem.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Är väl en tidsfråga nu innan man stänger säsongen helt, eller åtminstone under resten av året. Är väl hyfsat sannolikt att även hockey förbjuds efter den 24:e? Fast kanske undantas men jag tycker det är oerhört märkligt.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Tycker Andreas Falk är väldigt sympatisk i media. Raka motsatsen till en viss herrtränare i fotbollslaget. :wink:

Vet ej om han är Aik:are eller så, men annars känns han som en het kandidat att ta över efter Robban. Skellefteå spelar på det sätt vi vill (eller åtminstone försöker) spela.
Adderar vi lite fysiskt spel så har vi vårt spelsätt. Mycket skridskoåkning, behålla pucken inom laget och checka stenhårt.
Och Andreas har gjort det mycket bra med ett lag som genomgår ett generationsskifte.
kaminor

Inlägg av kaminor »

BOMBOM BOUCHARD skrev:Tycker Andreas Falk är väldigt sympatisk i media. Raka motsatsen till en viss herrtränare i fotbollslaget. :wink:

Vet ej om han är Aik:are eller så, men annars känns han som en het kandidat att ta över efter Robban. Skellefteå spelar på det sätt vi vill (eller åtminstone försöker) spela.
Adderar vi lite fysiskt spel så har vi vårt spelsätt. Mycket skridskoåkning, behålla pucken inom laget och checka stenhårt.
Och Andreas har gjort det mycket bra med ett lag som genomgår ett generationsskifte.
Tror faktiskt att Andreas Falk är djurgårdare sedan barnsben.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

kaminor skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:Tycker Andreas Falk är väldigt sympatisk i media. Raka motsatsen till en viss herrtränare i fotbollslaget. :wink:

Tror faktiskt att Andreas Falk är djurgårdare sedan barnsben.
Ok, kanske därför han var så sympatisk mot oss både på presskonferensen samt intervjun i Cmore.
Igår lyckades Saik verkligen fullt ut med deras plan inför tredje. De skulle ut och visa vilka som hade mest ork, få oss på hälarna och sedan bara gasa. Alla tränare kan säga så, men inte alla på ett sätt så att gruppen gör det fullt ut tillsammans.

Som sagt, bra att han får sin skolning i annan klubb, då är han mer redo när han kommer till oss sedan. :wink:
mb81

Inlägg av mb81 »

17-20 Dec ska det vara landslagsturnering. Redan nu har fyra lag matcher den 17 december. Fler lär det bli. Svårt att ta ut spelare endast från halva SHL, framförallt om man fortsätter att inte ta ut från KHL/NLA. Så med andra ord ställ in alla landslagsturneringar innan säsongen är slut.

Edit: turneringen är i Ryssland och KHL-spelare ska spela i första hand.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Tänkte skriva typ detta, men orkade inte :wink: .
Håller med, får otroligt bra vibbar från den mannen

Han har mest varit jobbig att möta rent smartness-mässigt i HV, har aldrig tänk på honom som person förens nu
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
DRC

Inlägg av DRC »

Håkan Södergren sa något tänkvärt angående den usla tredje perioden mot SAIK. Han sa ungefär att efter man chippat ut ur egen zon i panik så får det aldrig, oavsett om man försöker checka hårt efter chippen eller om man tar hem/säkrar zonen, vara mer än en zon mellan fw längst fram och back längst bak. Håll ihop laget.

Det är hockeyskolans första klass men i tredje perioden var det övertydligt gång på gång: Back vinner puck i egen zon, hittar inte spelalternativ, vänder hem, checkas fast, kastar ut pucken ur zon i panik. En forward försöker sätta press men blir varje gång överspelad och istället för att lyfta upp pressen blir laget långt och man öppnar upp gata för SAIK att ta zon igen. Sen upprepades samma visa i princip hela perioden.

Att inte i den situationen kunna stänga egen blå är ett underbetyg till alla. Om, av olika anledningar, de snabba spelvändningarna inte sitter så måste man kunna stoppa blödningen och minimera motståndarnas kontrollerade ingångar. Inte fortsätta med disco-hockeyn.
Skriv svar