Säsongen 2009/10

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
sensei
Kontakt:

Re: Säsongen 2009/10

Inlägg av sensei »

Såg resultatet i modo-saik. Bra för oss om modo inte ingår i slutspelet, men visst hade det vart lite extra krydda med näslund och forsberg i ett slutspel. Jaja, det är inte helt klart än.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
android
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av android »

Måste säga att tränarna känns grymt bra.

Alla har accepterat spelidén. Vi spelar hyfsat rolig hockey att titta på. Vi släpper in väldigt lite mål, dock kanske man skulle önska att vi kunde göra lite fler, men men.

Sen tycker jag även att den individuella spelarutvecklingen verkar fungera som den ska. Ta t ex Oscar Eklund. Han har spelat nästan 20 minuter två fighter i rad. Skulle han gjort det i början av säsongen så hade han kostat oss 3-4 mål dessa matcher. Visst gör han fortfarande lite idiotiska saker, men jag tycker ändå han har gått framåt. Han åker hela vägen till pucken och skapar sig en del tid, han vågar hålla i pucken och blindspelar den inte varje gång. Killen är väl bara 21?

Tycker även att Enqvist har höjt sig under året. Tycker att han har en annan spelstil nu jämfört med förra året. Smäller på mer.

Vad jag inte gillar är att vi inte skjuter direktskott. Vad fan är problemet? Är ju bara Kyle som vågar bössa direkt. Är det passningarna till skytten som är för kassa? Är man rädd att klubban ska gå av? Kan man inte skjuta direkt?
Skott överhuvudtaget tycker jag är ett litet problem. Ofta skjuter vi inte i förstaläget utan väntar till tredje, fjärdeläget.

Skönt att vi värderar situationerna bättre nu än i början av säsongen. Då körde man ju på "håll pucken inom laget" till absurditet.

Wesslau är ungefär lika bra som förra året. Skillnaden är väl att han blivit lite mer explosiv, släpper något färre returer och har backar som tar bort returerna. Tycker fortfarande han kan vara lite otät. En bra elitseriemålvakt just nu.

Mackan har gjort näst flest mål i ES. Bra gjort av en brunkare.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

http://www.youtube.com/watch?v=qAMRW-ayxGA

Klippte ihop en rulle om våra 90-talister.
Expert.
Honken

Inlägg av Honken »

SirDIFalot skrev:http://www.youtube.com/watch?v=qAMRW-ayxGA

Kanon, sånt här är alltid roligt att se.

Poängen i de första omgångarna är lika värdefulla som de i slutet.
Men desto längre säsongen går desto mer samspelta blir lagen, samt eventuella nyförvärv, artistspelare tillkommer och förbättrar (ev.) lagen.
Så om man plockar bort de första 11 matcherna så ser tabellen enlig nedan.
Det som förvånade mig var att HV71 inte längre var ett topplag.
Det är två topplag, två bottenlag, relativt jämt mellan resten.
1 Linköpings 133 - 106 76
2 Djurgården 125 - 97 74
3 Brynäs IF 113 - 97 65
4 HV 71 132 - 123 65
5 Skellefteå 110 - 107 65
6 MODO 131 - 110 63
7 Timrå IK 107 - 114 62
8 Färjestads BK 101 - 108 62
9 Frölunda HC 120 - 114 59
10 Luleå HF 102 - 111 55
11 Södertälje 101 - 143 44
12 Rögle BK 93 - 138 39
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Användarvisningsbild
Snazzi
Tipsmästare 2009/10

Inlägg av Snazzi »

SirDIFalot skrev:http://www.youtube.com/watch?v=qAMRW-ayxGA

Ännu en bra video från ditt håll, cred!
Lycka är att vara Djurgårdare.
Vi é med dig överallt! Kämpa Nisse!
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=4353

HAHA, vem fan har skrivit texten om Oscar Eklund?

En mycket lovande tvåvägsback. Eklund har imponerande rörlighet och är duktig både offensivt och defensivt. Spelar säkert och moget och går sällan bort sig. Skicklig passningsspelare med fin puckkontroll och vassa uppåkningar.
Expert.
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

SirDIFalot skrev:http://www.eliteprospects.com/player.php?player=4353

HAHA, vem fan har skrivit texten om Oscar Eklund?

En mycket lovande tvåvägsback. Eklund har imponerande rörlighet och är duktig både offensivt och defensivt. Spelar säkert och moget och går sällan bort sig. Skicklig passningsspelare med fin puckkontroll och vassa uppåkningar.
Beskrivningen stämmer kanske inte på elitnivå men killen har ändå utvecklats mycket under året. Jämför Oscar Eklund omgång 1 och omgång 53 - det går åt rätt håll och han är ändå +9 trots en hel del speltid på slutet...
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

android skrev:Måste säga att tränarna känns grymt bra.

Alla har accepterat spelidén. Vi spelar hyfsat rolig hockey att titta på. Vi släpper in väldigt lite mål, dock kanske man skulle önska att vi kunde göra lite fler, men men.

Sen tycker jag även att den individuella spelarutvecklingen verkar fungera som den ska. Ta t ex Oscar Eklund. Han har spelat nästan 20 minuter två fighter i rad. Skulle han gjort det i början av säsongen så hade han kostat oss 3-4 mål dessa matcher. Visst gör han fortfarande lite idiotiska saker, men jag tycker ändå han har gått framåt. Han åker hela vägen till pucken och skapar sig en del tid, han vågar hålla i pucken och blindspelar den inte varje gång. Killen är väl bara 21?

Tycker även att Enqvist har höjt sig under året. Tycker att han har en annan spelstil nu jämfört med förra året. Smäller på mer.

Vad jag inte gillar är att vi inte skjuter direktskott. Vad fan är problemet? Är ju bara Kyle som vågar bössa direkt. Är det passningarna till skytten som är för kassa? Är man rädd att klubban ska gå av? Kan man inte skjuta direkt?
Skott överhuvudtaget tycker jag är ett litet problem. Ofta skjuter vi inte i förstaläget utan väntar till tredje, fjärdeläget.

Skönt att vi värderar situationerna bättre nu än i början av säsongen. Då körde man ju på "håll pucken inom laget" till absurditet.

Wesslau är ungefär lika bra som förra året. Skillnaden är väl att han blivit lite mer explosiv, släpper något färre returer och har backar som tar bort returerna. Tycker fortfarande han kan vara lite otät. En bra elitseriemålvakt just nu.

Mackan har gjort näst flest mål i ES. Bra gjort av en brunkare.
Tycker Wesslau är klart jämnare/bättre denna säsong.
Men positionsspelet är fortfarande Wessalus minst bra sida, ser ofta konstigt ut vid sidledsförflyttningar då han liksom har svårt att få stopp på sin kroppstyngd & ”glider ur bild helt”.
Vilket gör att 2:a puckar/returer lämnas över åt backarna, en rätt bra fördelning kan tyckas... när det funkar, när inte funkar ser vissa baklängesmål lite väl billiga ut.
Men men, på det stora hela gör han en riktigt bra säsong.

Trodde aldrig att jag skulle förespråka Wesslau framför Ridderwall i ett slutspel, men nu känns det givet…
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Enligt mina beräkningar slutar vi på fjärde plats i serien. Detta efter att vi torskar idag och kryssar i Götet. Samtidigt som Skellefteå vinner en och torskar en och Färjestad likaså.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Honken

Inlägg av Honken »

Snittplacering inför omg. 55 Beräknat efter full omg (ej speldatum)

Pl. Lag Snitt
1 HV71 1,13
2 Färjestad 3,15
3 Linköping 3,74
4 SAIK 4,13
5 Djurgården 4,59
6 Luleå HF 5,98
7 Frölunda 6,31
8 Brynäs IF 7,31
9 Rögle BK 9,96
10 MODO 10,06
11 Timrå IK 10,09
12 SSK 10,09
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

Inför kvartsfinal 1 så ska Hardy Nilssons staty avtäckas utanför Hovet.

Andra plats i Elitserien, hejar jag på samma lag som jag gjort dom senaste 4 åren?
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Användarvisningsbild
ludde-

Inlägg av ludde- »

Vilket underbar säsong, vem fan vågade tro på det här inför säsongen?

Vi slutar 2:a i serien.

Vi avslutar serien med att vinna borta mot sillstryparna som var favoriter inför säsongen.

Vi sjunger ut dom totalt nere i götet. (Det här var väl det enda som inte är oväntat?)

Så jävla underbart, mot slutspel... oavsett hur det går är jag en glad Djurgårdare.
Alltid oavsett - förevigt Djurgården.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

ludde- skrev:Vilket underbar säsong, vem fan vågade tro på det här inför säsongen?

Vi avslutar serien med att vinna borta mot sillstryparna som var favoriter inför säsongen.

Vi sjunger ut dom totalt nere i götet. (Det här var väl det enda som inte är oväntat?)

Så jävla underbart, mot slutspel... oavsett hur det går är jag en glad Djurgårdare.
Absolut, och frågan är ju hur det egentligen går med Ragge, Jimmie och kanske även Ziggy?
Vågar jag ens drömma om det?

Det är en saga redan nu. VI HAR CHANS PÅ GULD - KAN NI FATTA DET?!
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
ludde-

Inlägg av ludde- »

DIF_Soldier skrev:
ludde- skrev:Vilket underbar säsong, vem fan vågade tro på det här inför säsongen?

Absolut, och frågan är ju hur det egentligen går med Ragge, Jimmie och kanske även Ziggy?
Vågar jag ens drömma om det?

Det är en saga redan nu. VI HAR CHANS PÅ GULD - KAN NI FATTA DET?!
Kommentatorn på PPV sa att man räknar med Ragge och Jimmie till första kvarten, Ziggy är tillbaka i Sverige på måndag.
Alltid oavsett - förevigt Djurgården.
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

Grundseriespelet får 10/10 denna säsong! Visst trodde man på att laget skulle hamna uppe i tabellen i år men inte direkt en andra plats! Så sjukt glad!
2014-04-07, vad hände?
Skriv svar