Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.
- BaronVonDif
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Sv: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg
Finns det nån här inne med mycket tid över vore det kul att sammanställa lite statistik på hur många spelare i snitt som lämnat klubbar när dom åkt ur ES sammanslaget på ca tio år och lite snitt på åldrar, kul att jämföra den statistiken med hur det går för oss när truppen är klar.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Re: Sv: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lag
Senaste tio åren blir ju förstås jobbigt. Men kan ta SSK som exempel...BaronVonDif skrev:Finns det nån här inne med mycket tid över vore det kul att sammanställa lite statistik på hur många spelare i snitt som lämnat klubbar när dom åkt ur ES sammanslaget på ca tio år och lite snitt på åldrar, kul att jämföra den statistiken med hur det går för oss när truppen är klar.
Målvakter:
Helenius - Lämnade
Sjögren - Lämnade
Backar
Stefan Bemström - Stannade
Blaz Gregorc - Stannade (Var dock inte ordinarie i ES, utan var utlånad till AS, vår Lennhammer typ)
Pierre Hedin - Lämnade
Tim Heed - Lämnade
Mikko Kalteva - Stannade
Lukas Kilström - Lämnade
Arto Laatikainen - Lämnade
Markus Seikola - Lämnade
Timo Seppänen - Lämnade
Alexander Ytterell - Stannade (Hade dock bara spelat TVÅ matcher i ES)
Forwards
Jonas Almtorp - Lämnade
Mattias Carlsson - Lämnade
Fredric Andersson - Lämnade
Robert Carlsson - Lämnade (SSK som moderklubb, född i tälje, spelat a-lagshockey där sedan 1997)
Patrik Carlsson - Lämnade
Martin Chabada - Lämnade
Jonas Engström - Stannade (24 ES-matcher året innan)
Jocke Eriksson - Lämnade
Thom Flodqvist - Stannade (38 ES-matcher året innan, utlånad i övrigt)
Andreas Gröndahl - Stannade (Fyra ES-matcher året innan)
Julian Jakobsen - Stannade
Alexander Lagerström - Stannade (40 ES-matcher året innan, en poäng)
Ryan Lasch - Lämnade
Yanick Lehoux - Lämnade
Mathias Månsson - Stannade
Petri Pakaslahti - Slutade
Pekka Saarenheimo - Lämnade
Linus Videll - Lämnade
Det vill säga, fyra etablerade ES-spelare stannade. Och dom juniorerna som hade fått känna på ES-spel under EN säsong utan att vara ordinarie, eller göra poäng.
19 spelare lämnade. 20 st om vi räknar med juniormålvakten Johan Mattsson som lätt hade ingått i deras AS-trupp men han valde OHL istället.
Expert.
- BaronVonDif
Sv: Re: Sv: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och
Oj, det var fler än jag trodde. Nu är vi ju attraktivare att spela för än ssk och har fler trotjänare men en realistiskt siffra är väl att vi får behålla 6-8 spelare?SirDIFalot skrev:Senaste tio åren blir ju förstås jobbigt. Men kan ta SSK som exempel...BaronVonDif skrev:Finns det nån här inne med mycket tid över vore det kul att sammanställa lite statistik på hur många spelare i snitt som lämnat klubbar när dom åkt ur ES sammanslaget på ca tio år och lite snitt på åldrar, kul att jämföra den statistiken med hur det går för oss när truppen är klar.
Målvakter:
Helenius - Lämnade
Sjögren - Lämnade
Backar
Stefan Bemström - Stannade
Blaz Gregorc - Stannade (Var dock inte ordinarie i ES, utan var utlånad till AS, vår Lennhammer typ)
Pierre Hedin - Lämnade
Tim Heed - Lämnade
Mikko Kalteva - Stannade
Lukas Kilström - Lämnade
Arto Laatikainen - Lämnade
Markus Seikola - Lämnade
Timo Seppänen - Lämnade
Alexander Ytterell - Stannade (Hade dock bara spelat TVÅ matcher i ES)
Forwards
Jonas Almtorp - Lämnade
Mattias Carlsson - Lämnade
Fredric Andersson - Lämnade
Robert Carlsson - Lämnade (SSK som moderklubb, född i tälje, spelat a-lagshockey där sedan 1997)
Patrik Carlsson - Lämnade
Martin Chabada - Lämnade
Jonas Engström - Stannade (24 ES-matcher året innan)
Jocke Eriksson - Lämnade
Thom Flodqvist - Stannade (38 ES-matcher året innan, utlånad i övrigt)
Andreas Gröndahl - Stannade (Fyra ES-matcher året innan)
Julian Jakobsen - Stannade
Alexander Lagerström - Stannade (40 ES-matcher året innan, en poäng)
Ryan Lasch - Lämnade
Yanick Lehoux - Lämnade
Mathias Månsson - Stannade
Petri Pakaslahti - Slutade
Pekka Saarenheimo - Lämnade
Linus Videll - Lämnade
Det vill säga, fyra etablerade ES-spelare stannade. Och dom juniorerna som hade fått känna på ES-spel under EN säsong utan att vara ordinarie, eller göra poäng.
19 spelare lämnade. 20 st om vi räknar med juniormålvakten Johan Mattsson som lätt hade ingått i deras AS-trupp men han valde OHL istället.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
Sv: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg
Exakt. I detta fall betyder serien mer än klubbnamnet. Det gäller främst de med karriären framför sig. Köper inte argumentet att om man spelat ner klubben ska man spela upp den igen. Då skulle ju alla behöva stanna, och de har ju redan visat sin klass. Eller gäller det argumentet bara vissa spelare?
Vem vet, wesslau och Mario kanske inte ingick i framtidsplaner ändå?
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
- SirDIFalot
Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg
Och sedan finns det ju spelare som helt enkelt inte är motiverad för att spela i Allsvenskan. Som skulle i så fall gå ner sig betydligt. Dom vill vi ju i så fall inte ens ha kvar. Så är säkert fallet med många av våra spelare. Vi måste ha en trupp som brinner för att spela tillbaka Djurgården.
Expert.
- BaronVonDif
Sv: Re: Sv: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och
Helt rätt! Sen är ju folk så naiva här inne, det är inte bara att "spela upp" en klubb, det kan ta 4-10 år innan vi är tillbaks i ES och vilken ung spelare vill harva i HA så länge när det finns en karriär att eftersträva.seppuko skrev:Exakt. I detta fall betyder serien mer än klubbnamnet. Det gäller främst de med karriären framför sig. Köper inte argumentet att om man spelat ner klubben ska man spela upp den igen. Då skulle ju alla behöva stanna, och de har ju redan visat sin klass. Eller gäller det argumentet bara vissa spelare?
Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2
- John Terry
- Djurgården Hockey
Det som är intressant med när SSK lämnade och det som du nämner med Robert Carlsson är att han lämnade alltså SSK för en annan AS-klubb (Malmö). Om Ölvestad skulle gå till Örebro typ.
- -daniel-
Precis, speciellt det sista. Där är jag personligen skeptisk till att spelare som Mackan, DT och exempelvis Honken skulle kunna motivera sig för en i sammanhanget spottstyver i månaden att ge allt i alla lägen och verkligen kriga... faktiskt rätt övertygad om att de tämligen enkelt när saker går emot få känslan "varför skall jag ge allt när jag ändå får 1/3 av lönen jag egentligen kunde få?". Det blir en kamp mot deras s.k "Djurgårdshjärta"... tror dess värre motivationsbristen vinner de flesta gånger.SirDIFalot skrev:Och sedan finns det ju spelare som helt enkelt inte är motiverad för att spela i Allsvenskan. Som skulle i så fall gå ner sig betydligt. Dom vill vi ju i så fall inte ens ha kvar. Så är säkert fallet med många av våra spelare. Vi måste ha en trupp som brinner för att spela tillbaka Djurgården.
Samtidigt är det naturligtvis jättekorkat att inte ge framförallt Mackan & DT ett kontrakt, men jag föredrar hungriga spelare framför skickliga men omotiverade lirare. I hockeyallsvenskan är det krig för att vinna matcher, antagligen än mer än i ES - då duger det inte att glida omkring och tycka man är bättre än alla andra.
- SirDIFalot
Robert Carlsson alltså, född i södertälje, moderklubb, spelat juniorhockey och a-lagshockey där sedan tidigt 90-tal. Så åker dom ut och han går till en annan klubb i Allsvenskan... Det är ju sjukt.John Terry skrev:Det som är intressant med när SSK lämnade och det som du nämner med Robert Carlsson är att han lämnade alltså SSK för en annan AS-klubb (Malmö). Om Ölvestad skulle gå till Örebro typ.
Expert.
- John Terry
- Djurgården Hockey
Ja det är sjukt, killen har uppemot 600 matcher i SSK. Nu kan det ha legat något illa behandlande från SSK bakom det hela, det vet vi ju inte iofs. Men i den vevan blev ju många med SSK-anknytning klara för Malmö (alltså efter säsongen 2010/11) däribland sportchefen Stefan Nyman, Leif Strömberg, Pontus Sjögren, Tomas Kollar, Daniel Josefsson och sen Linus Klasen. Robert Carlsson tyckte så här om sitt byte: "Jag vet inte, vad jag ska säga. Det var en otrolig jävla besvikelse när vi åkte ut och jag känner att jag vill testa något nytt. Jag ha varit lojal mot klubben hela livet så jag tycker väl att jag är värd det här. Jag gör inte det här mot fansen, men det är klart folk blir besvikna, säger Robert Carlsson och medger att det känns konstigt."SirDIFalot skrev:Robert Carlsson alltså, född i södertälje, moderklubb, spelat juniorhockey och a-lagshockey där sedan tidigt 90-tal. Så åker dom ut och han går till en annan klubb i Allsvenskan... Det är ju sjukt.John Terry skrev:Det som är intressant med när SSK lämnade och det som du nämner med Robert Carlsson är att han lämnade alltså SSK för en annan AS-klubb (Malmö). Om Ölvestad skulle gå till Örebro typ.
Helvete vad bitter jag hade varit som SSK-supporter...
Nu är jag dock en av dom som inte blir så förvånad av att vi tappar spelare och som Andy säger, kanske snarare mer bryr mig om HUR de lämnar.
Nåväl, tillbaka till tråden...
Speciellt med tanke på att han (enligt Expressen) inte tjänar/tjänade massor i Malmö.SirDIFalot skrev:Robert Carlsson alltså, född i södertälje, moderklubb, spelat juniorhockey och a-lagshockey där sedan tidigt 90-tal. Så åker dom ut och han går till en annan klubb i Allsvenskan... Det är ju sjukt.John Terry skrev:Det som är intressant med när SSK lämnade och det som du nämner med Robert Carlsson är att han lämnade alltså SSK för en annan AS-klubb (Malmö). Om Ölvestad skulle gå till Örebro typ.
- BaronVonDif
Sv: Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lag
Malmö hade ju en omedbar och offensiv satsning på att gå upp i ES vilket kanske tilltalade medans SSK bygger mer långsiktigt, sen ordnade nog Malmö bättre för han socialt.Jerka skrev:Speciellt med tanke på att han (enligt Expressen) inte tjänar/tjänade massor i Malmö.SirDIFalot skrev:Robert Carlsson alltså, född i södertälje, moderklubb, spelat juniorhockey och a-lagshockey där sedan tidigt 90-tal. Så åker dom ut och han går till en annan klubb i Allsvenskan... Det är ju sjukt.John Terry skrev:Det som är intressant med när SSK lämnade och det som du nämner med Robert Carlsson är att han lämnade alltså SSK för en annan AS-klubb (Malmö). Om Ölvestad skulle gå till Örebro typ.
Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2
Vi ska inte ha spelare som Holmqvist, med en otroligt låg lägstanivå, nästa säsong. Vi behöver mer stabila spelare som håller en jämnare nivå i match efter match. Vi behöver krigare som inte ger sig och som står upp för vår målvakt (Tellqvist, hoppas!). Hela den här säsongen har det ju varit problem med fundamentala grejer som passningsspel i uppspelsfasen. Otroligt slarvigt och nonchalant uppträdande av hela vår backuppsättning. Där är det dags att rensa men jag ser gärna att Tjärnqvist, Printz, Lennhammer och Holm får förnyat kontrakt. Hoppas de vill stanna.
- SirDIFalot
Jag står fast. Om Honken som en av få är villig att gå ner i lön och spela i Allsvenskan för att få spela kvar i Djurgården ska han i alla fall få chansen att göra det. En säsong. Är övertygad om att han skulle vara en toppback i AS. Framför om vi skulle ha Linkan/Conny i PP.
Expert.
- Christopher J
Vi behöver backar som producerar poäng också. Det går inte att bara ha backar som är trygga och spelar defensivt i egen zoon. Honken är ett farligt vapen i powerplay och med en bra spelare bredvid sig(ragge typ) så är han en bra back i allsvenskan.Staten skrev:Vi ska inte ha spelare som Holmqvist, med en otroligt låg lägstanivå, nästa säsong. Vi behöver mer stabila spelare som håller en jämnare nivå i match efter match. Vi behöver krigare som inte ger sig och som står upp för vår målvakt (Tellqvist, hoppas!). Hela den här säsongen har det ju varit problem med fundamentala grejer som passningsspel i uppspelsfasen. Otroligt slarvigt och nonchalant uppträdande av hela vår backuppsättning. Där är det dags att rensa men jag ser gärna att Tjärnqvist, Printz, Lennhammer och Holm får förnyat kontrakt. Hoppas de vill stanna.
Hockey går ut på att vinna och producera poäng. Tittar man i poängligorna de senaste säsongerna så har Bom-Bom, Kyle och Honken producerat bra med poäng även om de inte direkt varit de mest säkra i egen zoon om man säger så. Bom-Bom är borta, Kyle kommer troligen försvinna och med Honken är det oklart. Med en bra och skadefri försäsong så kan Honken säkert komma tillbaka till normal nivå.
Tjärna och Honken tycker jag ska stanna. Sen ska två nya bra backar in(defensiva typ). Sen får de unga spelarna slåss om de två sista platserna.