Säsongen 22/23

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Döden
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av Döden »

Dusinator skrev: 2022-10-26 08:29:50
klintan85 skrev: 2022-10-25 18:01:35
Dusinator skrev: 2022-10-24 12:34:28
Rolv skrev: 2022-10-24 10:49:01 Är inte spelschemat väldigt speciellt? Några lag har vi redan mött 2 ggr, medans andra lag inte alls. Finns det någon förklaring till upplägget?
Nån jävel hade otur när hen tänkte....

tredje mötet med SSK på fredag alltså, rimligt...
Och man har inte spelat match sen i fredags och nu ska man spela 3 matcher på fyra dagar.
Det är ju uppenbart iaf att de behöver hjälp med att kommunicera i den HockeyAllsvenska organisationen... (tänker på Figrens roll ;) )

Ställde följande fråga med efterföljande svar:

"Hej,

en liten stilla undran... hur har ni tänkt med spelschemat för HA? Lag har snart mött varandra tre ggr innan alla lag ens mött varandra en gång. Och nu spelas det tre matcher på fyra dagar för vissa efter uppehåll på ett gäng dagar..."

Svaret:

"Hej
Tack för ditt mejl.
Vi tar till oss av dina åsikter.

Ha en bra dag."

Dom var ju snabba på att svara iaf, det får jag ge dom.... :D
Haha... såna där generiska svar blir man ju bara förbannad av. Man får ju mer känslan av: "vi bryr oss inte om dina åsikter, ha en bra dag" :)
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av Mattias_87 »

Förra säsongen förstärkte vi laget flera gånger om utan att spelet blev bättre. Det ser likadant ut nu också. Det kanske inte är spelarna det är fel på?
Avskaffa tre mot tre.
Knickedick

Säsongen 22/23

Inlägg av Knickedick »

Jag börjar faktiskt få lite nog. Jag tycker inte att det är OK för ett lag som vill vara ett topplag i hockeysverige att det inte är de som presterar bäst som spelar mest.
En hel drös av de som spelar verkar leva på sina namn och jag vill mena att det är livsfarligt. Klubb och tränare verkar ha förutfattade meningar och stirra sig blind på vilka som SKA vara bra och missar helheten, får skygglappar och tappar veklighetsuppfattningen.

Spelare som uppenbart inte presterar just nu borde väckas genom att behöva börja förtjäna sin speltid genom att få spela mindre tills de visar att de förtjänar mer.
Är vi en elithockey-förening eller vad??
Det vi sysslar med just nu ser inte ut som det. Sluta genast med jante och låt SAMTLIGA spelare börja tävla om sin speltid. Jag ser bara ett fåtal som tävlar på isen och utebliven tävling är för mig en ledarskapsfråga. Att inte tävla till max ska ej vara tillåtet och ej få vara möjligt. Det handlar om kravställning. OM du inte tänker tävla, får du heller ej spela...
Jag tror det är dags för Fagervall att visa vem som bestämmer hur spelare förväntas bete sig på isen under träning och match och våga bänka eller minska speltid. Du ska aldrig känna att hur du än presterar så får du spela top-minutes 5v5, PP samt BP.

Och har man inte tillräckligt med spelare för att skapa konkurrens, ja då har man gjort fel där och då tar man sitt ansvar och försöker det till rätta.
Användarvisningsbild
klintan85

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Knickedick skrev: 2022-10-26 23:17:33 Jag börjar faktiskt få lite nog. Jag tycker inte att det är OK för ett lag som vill vara ett topplag i hockeysverige att det inte är de som presterar bäst som spelar mest.
En hel drös av de som spelar verkar leva på sina namn och jag vill mena att det är livsfarligt. Klubb och tränare verkar ha förutfattade meningar och stirra sig blind på vilka som SKA vara bra och missar helheten, får skygglappar och tappar veklighetsuppfattningen.

Spelare som uppenbart inte presterar just nu borde väckas genom att behöva börja förtjäna sin speltid genom att få spela mindre tills de visar att de förtjänar mer.
Det vi sysslar med just nu ser inte ut som det. Sluta genast med jante och låt SAMTLIGA spelare börja tävla om sin speltid. Jag ser bara ett fåtal som tävlar på isen och utebliven tävling är för mig en ledarskapsfråga. Att inte tävla till max ska ej vara tillåtet och ej få vara möjligt. Det handlar om kravställning. OM du inte tänker tävla, får du heller ej spela...
Jag tror det är dags för Fagervall att visa vem som bestämmer hur spelare förväntas bete sig på isen under träning och match och våga bänka eller minska speltid.
Jag tycker ändå att många av storstjärnorna som Krüger, Brodin och Norman spelar rätt bra. Alla är inne och kämpar. Det är mycket tack vare dem att pp och bp har funkat så bra hittills och som har räddat många poäng den här säsongen.

Sen ska man ju inte förvänta sig lika mycket av DIF som hv förra säsongen som i stort sätt hade samma lag i Hockeyallsvenskan som man hade i shl. Där stämde det från match ett. De hade 17 vinster på de 18 första matcherna. Denna säsong kommer bli mycket jämnare. Så länge laget är som bäst när det gäller i vår. Det brukar vara så att de sämre lagen brukar vara bättre i början men de med större bredd brukar vinna i slutändan så jag är inte ett dugg nervös för framtiden.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
Philly Flu
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av Philly Flu »

Knickedick skrev: 2022-10-26 23:17:33 Jag börjar faktiskt få lite nog. Jag tycker inte att det är OK för ett lag som vill vara ett topplag i hockeysverige att det inte är de som presterar bäst som spelar mest.

Jag tror det är dags för Fagervall att visa vem som bestämmer hur spelare förväntas bete sig på isen under träning och match och våga bänka eller minska speltid. Du ska aldrig känna att hur du än presterar så får du spela top-minutes 5v5, PP samt BP.

Och har man inte tillräckligt med spelare för att skapa konkurrens, ja då har man gjort fel där och då tar man sitt ansvar och försöker det till rätta.
Det finns ett annat sätt att se på detta också. Speciellt i början på säsongen. Vi har mer att vinna på att spelare som historiskt varit ledande får en chans att spela sig i form. Det går inte med mindre speltid.
bubba

Säsongen 22/23

Inlägg av bubba »

Tycker att detta är ett svagt coachat lag. Som det ser ut just nu så har de ingen aning vad de ska göra i anfallszon tex. Laget har fruktansvärt att skapa tryck i anfallszon och de hjälper inte varandra. Det är ett talande exempel att man inte ens lyckades skapa tryck i anfallszon sista 2 minuterna igår. Allt för ofta man får upp pucken i backposition, det står två spelare stilla parkerade framför mål och det saknas avlastning i hörnen tex. Pucken slängs iväg och fastnar på vägen och motståndarna vänder spelt. Får absolut ingen rörelse eller postionsbyten som gör att motståndarspelarna behöver röra sig och komma ur position. Här måste man hitta en taktik för hur man vill avlasta varandra. Tycker att det är lite samma problem med uppspelen allt görs på ad hoc-basis.

Hade jag coachat hade jag också funderat över spelartyperna och hur de passar tillsammans. Brodin tex är en energispelare som ska forechecka högt och göra det jobbigt för backarna. Kruger är en av europas bästa defensiva centrar - han är duktig på positionsspel men forechecking är inte hans styrka. Hade nog ställt upp såhär:

Söderlund - Rhensfelt - Brodin
En lina som ska ligga på hårt och forechecka. Vara fruktansvärt jobbig för backarna man samtidigt riktigt bra kvalitet så att man omsätter energin till mål och poäng.

Liss - Kruger - Klasen
Liss är seriens kanske vassaste skytt. Klasen förmodligen bästa framspelare. Kruger balanserar de två starkaste offensiva spelarna med en balans - samt kvalitet så klart.

Forsberg - Norman - Nilsson
Ska spela mot toppkedjan i motståndarlaget. Alla tres speed på skridskorna gör att det hela tiden är ett hot om kontring. Dessutom är Norman riktigt stark defensivt.

Ögren - Östlund - Lekkerimäkki/Berglund
Lekkerimäkki har börjat serien för svagt och skulle nog låta Berglund spela där just nu. Tror att den här kedjan kommer att växa rejält under säsongen och vara ledande i vår.

Oavsett ovan kedjor så kommer det inte bli bättre om dem inte sätter en taktik.
Användarvisningsbild
klintan85

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

bubba skrev: 2022-10-27 11:55:07 Tycker att detta är ett svagt coachat lag. Som det ser ut just nu så har de ingen aning vad de ska göra i anfallszon tex. Laget har fruktansvärt att skapa tryck i anfallszon och de hjälper inte varandra. Det är ett talande exempel att man inte ens lyckades skapa tryck i anfallszon sista 2 minuterna igår. Allt för ofta man får upp pucken i backposition, det står två spelare stilla parkerade framför mål och det saknas avlastning i hörnen tex. Pucken slängs iväg och fastnar på vägen och motståndarna vänder spelt. Får absolut ingen rörelse eller postionsbyten som gör att motståndarspelarna behöver röra sig och komma ur position. Här måste man hitta en taktik för hur man vill avlasta varandra. Tycker att det är lite samma problem med uppspelen allt görs på ad hoc-basis.

Hade jag coachat hade jag också funderat över spelartyperna och hur de passar tillsammans. Brodin tex är en energispelare som ska forechecka högt och göra det jobbigt för backarna. Kruger är en av europas bästa defensiva centrar - han är duktig på positionsspel men forechecking är inte hans styrka. Hade nog ställt upp såhär:

Söderlund - Rhensfelt - Brodin
En lina som ska ligga på hårt och forechecka. Vara fruktansvärt jobbig för backarna man samtidigt riktigt bra kvalitet så att man omsätter energin till mål och poäng.

Liss - Kruger - Klasen
Liss är seriens kanske vassaste skytt. Klasen förmodligen bästa framspelare. Kruger balanserar de två starkaste offensiva spelarna med en balans - samt kvalitet så klart.

Forsberg - Norman - Nilsson
Ska spela mot toppkedjan i motståndarlaget. Alla tres speed på skridskorna gör att det hela tiden är ett hot om kontring. Dessutom är Norman riktigt stark defensivt.

Ögren - Östlund - Lekkerimäkki/Berglund
Lekkerimäkki har börjat serien för svagt och skulle nog låta Berglund spela där just nu. Tror att den här kedjan kommer att växa rejält under säsongen och vara ledande i vår.

Oavsett ovan kedjor så kommer det inte bli bättre om dem inte sätter en taktik.
Junior kedjan har ju börjat bra så den ska man inte ändra på och sen 4e kedjan har varit bra sen Söderlund började där så den ska man inte ändra på heller. Sen bort med Forsberg för han håller inte nu när Klasen kommer.
-Rolle Stoltz
EspenK

Säsongen 22/23

Inlägg av EspenK »

Borde ju finnas en geäns för hur många spelare som får tas ut till jvm. Fullständigt dränerade!

Lindbom(kan inte ersättas just nu)Svedberg

Odelius- Falk och Hedström får väl mer tid.

Öhgren-Östlund-Lekkerimäki

Blomgren och Forsberg får mer speltid.
Kan man tro på kortidslån från shl?
Praetori

Säsongen 22/23

Inlägg av Praetori »

bubba skrev: 2022-10-27 11:55:07
Hade jag coachat hade jag också funderat över spelartyperna och hur de passar tillsammans. Brodin tex är en energispelare som ska forechecka högt och göra det jobbigt för backarna. Kruger är en av europas bästa defensiva centrar - han är duktig på positionsspel men forechecking är inte hans styrka.
Där måste jag invända att Krügers forecheck varit näst intill världsklass så här långt, för en center.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Knickedick

Säsongen 22/23

Inlägg av Knickedick »

Philly Flu skrev: 2022-10-27 11:27:20

Det finns ett annat sätt att se på detta också. Speciellt i början på säsongen. Vi har mer att vinna på att spelare som historiskt varit ledande får en chans att spela sig i form. Det går inte med mindre speltid.
Du slår huvudet på spiken... "historiskt"...... Varför skulle de få mer tid att spela sig iform än någon annan? Vad är det som säger att det skulle bli bättre. Varför i hela livet skulle någon som inte använt försäsong och 10 matcher till att komma iform förtjäna mer speltid än någon som använt försäsongen för att förbereda sig och vara i form till att säsongen börjar?

Är det bättre att spela de som är i form, ur form då genom att ge den mindre speltid, till förmån för någon som har haft precis samma chans att ta sig till form men som vi aldrig vet om den ens blir bättre med speltid eller inte.

Det är precis detta resonemang som är problemet. Vi behöver prestera nu...varje dag...... vad som hände i historian hjälper oss inte nu.
Visa att du kan prestera nu, imorgon eller framåt. Bäst prestation idag, spelar idag, det finns lixom inte tid att vänta på något som kanske aldrig kommer. Den mentaliteten skickade oss ur SHL.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 22/23

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Knickedick skrev: 2022-10-27 20:36:25
Philly Flu skrev: 2022-10-27 11:27:20

Du slår huvudet på spiken... "historiskt"...... Varför skulle de få mer tid att spela sig iform än någon annan? Vad är det som säger att det skulle bli bättre. Varför i hela livet skulle någon som inte använt försäsong och 10 matcher till att komma iform förtjäna mer speltid än någon som använt försäsongen för att förbereda sig och vara i form till att säsongen börjar?

Är det bättre att spela de som är i form, ur form då genom att ge den mindre speltid, till förmån för någon som har haft precis samma chans att ta sig till form men som vi aldrig vet om den ens blir bättre med speltid eller inte.

Det är precis detta resonemang som är problemet. Vi behöver prestera nu...varje dag...... vad som hände i historian hjälper oss inte nu.
Visa att du kan prestera nu, imorgon eller framåt. Bäst prestation idag, spelar idag, det finns lixom inte tid att vänta på något som kanske aldrig kommer. Den mentaliteten skickade oss ur SHL.
Just så.

Är man inte i form vid denna tid på året är det något som är riktigt fel. Flera träningsmatcher plus seriematcher avklarade.

Fan jag är inne på min 7: e veteranträning och börjar redan känna mig rätt rapp i skäret. Höger ljumske vill dock att jag vilar denna veckas träning. :D
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Praetori

Säsongen 22/23

Inlägg av Praetori »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2022-10-27 22:29:17 Just så.

Är man inte i form vid denna tid på året är det något som är riktigt fel. Flera träningsmatcher plus seriematcher avklarade.

Fan jag är inne på min 7: e veteranträning och börjar redan känna mig rätt rapp i skäret. Höger ljumske vill dock att jag vilar denna veckas träning. :D
Ser ju inte ut som att det är fysisk form som är problemet utan timing och synk.
Jag tänker på Thores senaste sejour i DIF. Han såg faktiskt riktigt menlös ut fram till November nångång innan han liksom "kuggade i" och därefter var totalt och komplett dominant.
Lite samma sak med Samme.
Det tar tid även för erfarna spelare att hitta sin plats och skapa kemi med kedjekamraterna i matchsammanhang.

Och för att återkoppla till föregående talare så behövs det just speltid för att åstadkomma ovanstående.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 22/23

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Praetori skrev: 2022-10-27 23:18:34

Ser ju inte ut som att det är fysisk form som är problemet utan timing och synk.
Jag tänker på Thores senaste sejour i DIF. Han såg faktiskt riktigt menlös ut fram till November nångång innan han liksom "kuggade i" och därefter var totalt och komplett dominant.
Det tar tid även för erfarna spelare att hitta sin plats och skapa kemi med kedjekamraterna i matchsammanhang.

Och för att återkoppla till föregående talare så behövs det just speltid för att åstadkomma ovanstående.
Med form menar jag både fysisk och mental.
Gissar att den fysiska formen är helt okey jämfört övriga lag.
Tycker då inte vi ser ut att vara bättre tränade än andra.

Väldigt märkligt att vi inte är bättre nu.
Vi kan ju hoppas allt faller på plats.
Men det finns lika många exempel på när vi aldrig hämtat oss.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Knickedick

Säsongen 22/23

Inlägg av Knickedick »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2022-10-28 05:59:31
Praetori skrev: 2022-10-27 23:18:34

Med form menar jag både fysisk och mental.
Gissar att den fysiska formen är helt okey jämfört övriga lag.
Tycker då inte vi ser ut att vara bättre tränade än andra.

Väldigt märkligt att vi inte är bättre nu.
Vi kan ju hoppas allt faller på plats.
Men det finns lika många exempel på när vi aldrig hämtat oss.

Vi behöver ju bara gå tillbaka till förra säsongen för att hitta meriterade spelare som aldrig hittade form.
Men visst finns det undantag som bekräftar regeln.... Oftast när det händer ser man tendenser på att spelaren har det.... Man ser att händer, skridskoåkning och spelsinnet finns där.....
Användarvisningsbild
klintan85

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Det är som man säger "hjärta slår klass". Denna gamla klyscha stämmer på DIF. De har mycket klass men inte mycket hjärta just nu.
-Rolle Stoltz
Skriv svar