Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn
Medlem: Ja, vanlig medlem

Sv: Silly-season 2013-2014 - (Nästa år alltså)

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Jag är bara lite gammalmodig och vill att en back ska spela som en back - defensivt i första hand. Erik är i mina ögon en nonchalant forward på backposition och det retar mig något fruktansvärt. Mot Leksand slängde han in tre puckar i rad i slottet, i samma byte. Igår bjöds det nya indianare, straffslag, rundningskon och minusmål. Är det så svårt att fatta att vissa blir lack på honom?

Har aldrig gillat Rundblad heller.

Du har rätt i att Timmy mfl borde tagit sitt ansvar i första hand. Men jag tycker ändå inte att Eriks idiotiska spel ska rättfärdigas och utsäktas av att de andra också är dåliga.

Har ett ton mer respekt för Holm som spelar tio ggr mer moget än Erik trots att de är ungefär lika unga.
Användarvisningsbild
emilin

Re: Silly-season 2013-2014 - (Nästa år alltså)

Inlägg av emilin »

SirDIFalot skrev:Tänk om Ottawa hade gjort sig av med Erik Karlsson sommaren 2011 då han bidrog framåt men var rent ut sagt urusel bakåt och orsakade flertalet baklängesmål på egen hand. Men är man 21 år gammal så kommer sånt att ske. Och man lär sig med åren.

Jag har verkligen noll förståelse för hur man kan aktivt vilja göra sig av med en back som ligger så långt fram i utvecklingen redan som 20-åring. Klart Erik kommer bli bättre med åren och mogna som människa och spelare. Förhoppningsvis sådär lagom bra så att det inte räcker till andra sidan Atlanten men räcker till att bli en toppback här. Nu säger jag inte att ha kommer ta hästlängder med kliv varje år som går. Det finns massvis med exempel på unga backar som står rätt still i 2-3-4 år för att sedan ta ett stort kliv. Det tror jag att Erik kommer att göra.

Det fanns väl en skara Skellefteå-supportrar som tyckte att David Rundblad gjorde mer skada än nytta fram tills säsongen 10/11 då han tog sitt kliv. Och det är väl bara hålla med. Det gjorde han. Men bara för det ska man väl inte göra sig av med honom.

Ska vi vara och utge oss för att vara en föreningen som ger unga spelare chansen fullt ut så måste vi ju också göra det. Även om det så klart inte kommer vara en helt smärtfri väg dit. Klart misstag kommer att ske. Även om jag inte håller med er att det sker för många på något sätt.

Erik har haft en handfull matcher efter nyår som har varit sådär. Då faller hela vår backbesättning. Det säger väl en hel del om hur viktig han är? Vi står ju och faller med hans insatser. Det är varken Zabel eller Eriks fel. Det är ju såklart Challes som har värvat fel med spelare som Timmy, Lidström och Granath. De har inte klarat av att bära en backbesättning för fem öre och ansvaret ligger nu på våra unga spelare. Precis som ifjol. Timmy och Lidström är OK, de kan spela i ett 3:e backpar och spela sarg ut. Det duger dom till. Men de skulle leda vår backbesättning och de har de inte klarat av. Det är knappast Eriks fel. Likväl som det inte var Claessons fel ifjol att spelare som Kyle, DT och BomBom var så usla att Claesson fick spela FÖR mycket och ta för stort ansvar.
Klockren analys hur i helvete kan man sitta o kritisera unga spelare som är i startgropen.
Vi vore idioter om man gjorde sig av med någon av de unga som har fått mycket speltid.(om nu de vill stanna)
Snacka om att ha lagt ner tid o pengar på att låta dessa få speltid helt i onödan i så fall.
Ska det komma någon som helst kritik så är det på de äldre som ska vara tryggheten för de yngre, o ge dessa möjligheter att växa in i detta.(detta sker fan inte på bara en säsong)
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Sv: Silly-season 2013-2014 - (Nästa år alltså)

Inlägg av SirDIFalot »

SkönaDjurgårn skrev:Jag är bara lite gammalmodig och vill att en back ska spela som en back - defensivt i första hand. Erik är i mina ögon en nonchalant forward på backposition och det retar mig något fruktansvärt. Mot Leksand slängde han in tre puckar i rad i slottet, i samma byte. Igår bjöds det nya indianare, straffslag, rundningskon och minusmål. Är det så svårt att fatta att vissa blir lack på honom?

Du har rätt i att Timmy mfl borde tagit sitt ansvar i första hand. Men jag tycker ändå inte att Eriks idiotiska spel ska rättfärdigas och utsäktas av att de andra också är dåliga.

Har ett ton mer respekt för Holm som spelar tio ggr mer moget än Erik trots att de är ungefär lika unga.
Ja, jag gillar Holm som fan. Men just nu känns Erik som den enda backen som kan slå en passning. Tror det är värt rätt mycket också. Jag menar, skulle vi ha 6 st David Printz så skulle ju inte försvarsspelet se bra ut. Även om det är en väldigt duktig defensiv back. Vi skulle hamna i egen zon för ofta in vi inte hade en enda back som kunde hantera pucken.

Men huvudsakligen är jag trött på att vår backbesättning står och faller med Erik, och det är knappast hans fel, men ändå får han skit. Det är som att säga "Pontus Åberg och Alexander Wennberg har inte gjort tillräckligt med poäng i år, våra toppspelare måste göra 50+ poäng, och det har de inte klarat av. Så vi måste byta ut Åberg och Wennberg till nästa säsong" när de som verkligen ska ifrågasättas för sina offensiva produktion kommer undan. Ölvestad borde gjort fler poäng. Johner tog för lång tid på sig att komma igång. Den största syndaren av alla är ju förstås Fredrik Bremberg som tar upp lagets förmodligen största lön och har knappt bidragit med ett skit på hela säsongen. DET blir ju inte Åbergs eller Wennbergs fel. Precis som jag inte tycker att det är Eriks fel att Granath, Timmy och Lidström inte klarat av att ta sina förväntade roller.
Expert.
Användarvisningsbild
pulverapa

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Silly-season 2013-20

Inlägg av pulverapa »

Stentuff skrev:
pulverapa skrev:
Nyberabb skrev:
pulverapa skrev:
Nyberabb skrev:ge mig 5 transatlanter med fysisk spelstil och vinnarskalle
Du har ju fan noll koll. Reta inte upp mig ännu mer.
noll koll, vi sitter nog på seriens fegaste, tunnaste och sämsta backlinje
Kan du nåt om hockey?
ja, men jag misstänker att vi har olika syn på spelet
Läs vad Daniel skrev...[/quote]
htere inte tråden silly season säsongen 2013/14?[/quote]

Är det officiellt att transatlant-regeln slopats?[/quote]
Ja, det är det. Stel stämning det vart här inne... :lol:[/quote]

Mistake on my part! Trodde inte det var officiellt, bara att det var snack om det. Var så förbannad igår (och idag).
Rix

Inlägg av Rix »

SirDIFalot skrev:
SkönaDjurgårn skrev:Jag är bara lite gammalmodig och vill att en back ska spela som en back - defensivt i första hand. Erik är i mina ögon en nonchalant forward på backposition och det retar mig något fruktansvärt. Mot Leksand slängde han in tre puckar i rad i slottet, i samma byte. Igår bjöds det nya indianare, straffslag, rundningskon och minusmål. Är det så svårt att fatta att vissa blir lack på honom?

Ja, jag gillar Holm som fan. Men just nu känns Erik som den enda backen som kan slå en passning. Tror det är värt rätt mycket också. Jag menar, skulle vi ha 6 st David Printz så skulle ju inte försvarsspelet se bra ut. Även om det är en väldigt duktig defensiv back. Vi skulle hamna i egen zon för ofta in vi inte hade en enda back som kunde hantera pucken.

Men huvudsakligen är jag trött på att vår backbesättning står och faller med Erik, och det är knappast hans fel, men ändå får han skit. Det är som att säga "Pontus Åberg och Alexander Wennberg har inte gjort tillräckligt med poäng i år, våra toppspelare måste göra 50+ poäng, och det har de inte klarat av. Så vi måste byta ut Åberg och Wennberg till nästa säsong" när de som verkligen ska ifrågasättas för sina offensiva produktion kommer undan. Ölvestad borde gjort fler poäng. Johner tog för lång tid på sig att komma igång. Den största syndaren av alla är ju förstås Fredrik Bremberg som tar upp lagets förmodligen största lön och har knappt bidragit med ett skit på hela säsongen. DET blir ju inte Åbergs eller Wennbergs fel. Precis som jag inte tycker att det är Eriks fel att Granath, Timmy och Lidström inte klarat av att ta sina förväntade roller.
Håller med, sen tycker jag faktiskt Challe får ta på sig en stor skuld, vi blev av med Nils Andersson som var en av våra tilltänka top 4 backar (gissar jag iaf), vi ansåg att vi hade tillräckligt bra andra backar, men det har ju bevisat sig att så inte blev fallet. Vi hade behövt fått in en bra back till tidigt under säsongen när Nils blev skadad. Då hade vi kanske inte stått och blivit stående med hur bra våra två yngaste backar är.

Nej nästa år måste vi bygga rätt från början:

Två duktiga målvakter:

Chet & Adam har gjort ett bra jobb säsongen igenom

Ett stabil defensiv:

1 riktigt backgeneral: En som spelare som Ragnarsson behövs, en som bidrar offensivt och defensivt, kan spela 20-25 minuter per match och göra det riktigt bra.

2 Offensiva backar: Backar som kan vara point i PP samt spela bra i offensiv zon utan att vara totalt värdelösa defensivt. Varav en av dem tillräckligt duktig för att spela i förstakedjan med "generalen"

2 Defensiva backar: Tuffa & stora backar, ska dela ut tacklingar och hålla rent framför mål. Printz skulle passa in utmärkt här.

2 Yngre backar: Backar som är duktig och yngre, exempelvis Gustaffson (sett över hela säsongen), Holm, Arnesson etc. Dessa backar ska inte behöva vara ledande utan fortsätta utveckla sig och bli bättre ishockey spelare. Backar runt 18-23 års åldern.
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

Håller med DIFalot. Så irriterande ibland att all skuld faller på Erik hela tiden. Varför ska vi se han som frälsaren eller generalen? Han har förtjänat den istid han numera har och han kan inte bära upp det match efter match utan kommer att sjunka emellanåt. Sen att det två gånger om nu (Tingryd, Karlskrona samt de senaste matcherna) sker på rätt illa valda tillfällen är inte enbart hans fel. Han har genomgående varit den bäste backen tillsammans med Holm. Och det roliga är att ser man på skridskoåkning och andra egenskaper torde Holm vara vår mest offensive back men är under Zabel kanske den mest defensive.

Hade jag varit coach och inte soffexpert hade jag matchat in Holm, Lidström och Gustafsson som offensiva backar mest hela tiden och bilda backpar med Granath, Timmy och Arnesson som defensiva. Holm kan man nog inte peta in i ett PP än eftersom han knappt lirat något i den formen, men han skulle antagligen vara riktigt bra, med brasklapp för hans skott som man inte sett alltför mycket av hittills och kan således inte bedöma det korrekt.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
brsk

Inlägg av brsk »

SirDIFalot skrev:

+1

Det är rätt att glömma bort att Erik blott är 20 år gammal och gjort en enda säsong i elitserien. I sina bästa stunder är han en offensiv back av rang och fortsätter han utvecklas så kommer han gå mycket långt.
Användarvisningsbild
Stiwky

Inlägg av Stiwky »

Min önskan är att följande spelare förlänger.

C. Pickard

E. Gustafsson
P. Holm
T. Pettersson

K. Ottosson
D. Johner
P. Kalus
J. Ölvestad
A. Wennberg
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
skoa

Silly-season 2013-2014 - (Nästa år alltså)

Inlägg av skoa »

Ja vem som helst utom linkan!!!
Djurgården ALLTID OAVSETT.....
Användarvisningsbild
Sudden

Inlägg av Sudden »

Steve Valiquette återupptar ishockeyn och går till NY Islanders farmarlag. Undrar om det hade flippat eller floppat i år med han mellan stolparna...
Vi är inte Bajen. Vi ska tillbaka.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Stiwky skrev:Min önskan är att följande spelare förlänger.

C. Pickard

E. Gustafsson
P. Holm
T. Pettersson

K. Ottosson
D. Johner
P. Kalus
J. Ölvestad
A. Wennberg
Av dessa herrar måste Ölvestad, Ottosson och Pettersson gå ner i lön. Ölvestad måste gå ner rejält. Timmy Pettersson måste ner en del men eftersom han är kapten så ska han naturligtvis ha rätt bra betalt. Ottosson får gå ner några tusenlappar/mån i lön.

Om de har samma lön som i år är vi rökta redan från början.

Sen kan jag tycka att vi också borde förlänga med Guter, Honken och Lidström. Vi har ett ganska bra spel i år och med ett år till kanske det här laget kan spela ihop sig ännu mer och bli trygga med varandra och därmed göra en "Leksand". Materialet vi har kan räcka till elitseriespel, det här gänget är ändå byggt någorlunda för en kvalserie också.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Guter har väl redan kontrakt?

Jag vill definitivt förlänga med Honken. Han är en perfekt spelare för en tredje eller fjärdeline. Kan ta flera olika roller. Bidrar med rutin och smartness.
Expert.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

SirDIFalot skrev:Guter har väl redan kontrakt?

Jag vill definitivt förlänga med Honken. Han är en perfekt spelare för en tredje eller fjärdeline. Kan ta flera olika roller. Bidrar med rutin och smartness.
Jag gick bara på vad som stod på eliteprospects. Jag minns inte vad som sades när han signade.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Tittar man på det Rix skrev så är det fullkomligt otänkbart att vi kan sätta Erik Gustafsson och Philip Holm som sjätte respektive sjunde back. Vi har inte den ekonomiska situationen. Det är knappt så ett elitserielag har den ekonomin.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

pulverapa skrev:
SirDIFalot skrev:Guter har väl redan kontrakt?

Jag gick bara på vad som stod på eliteprospects. Jag minns inte vad som sades när han signade.
Såg nu att DIF inte hade skrivit något om det. Men Marie Hallman skrev " Kontraktet med DIF är skrivet på 1+1, det vill säga den här säsongen ut och så plus ett för nästa säsong. "
Expert.
Låst