Luleå HF - Djurgårdens IF, 3/12 2011

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
dutti
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Luleå HF - Djurgårdens IF, 3/12 2011

Inlägg av dutti »

Känns det inte jävligt uppenbart att Boumedienne är killen som växer med ansvar? När det verkligen gällde i kvarten förra året skärpte han till sig något ofantligt. Igår när Tjärna SR med mest speltid i elitserien är borta, kliver Boumedienne fram.

Hur fan gör man för att motivera honom i resten av serielunken då?
Du är med oss överallt, Stefan.
Jockmaniac

Inlägg av Jockmaniac »

Bättre sent än aldrig. Var stor fest igår direkt efter hockeyn så är först nu jag återhämtat mig. Jag festade för två helt fantastiska poäng i en match som jag hade förväntat mig utklassning åt andra hållet. Det skulle ha varit tre pinnar om inte domarna lagt sig i som vanligt men börjar bli vardagsmat i Elitserien. Känns som måttet är rågat nu snart faktiskt. Man får inte tackla längre, sen fyrdomarsystemet har de blivit mästare på att stå i vägen för puckbanan i de mest avgörande lägena och istället för att skipa rättvisa som domarna borde göra, så är de där för att höja publikvärdet och sälja en jämn tät match. Skrota fyrdomarsystemet, ingenting har blivit bättre, snarare tvärtom. Så taskig känsla mellan de bägge huvuddomarna, så att Betners Astrid Lindgren-skämt framstår som kattskit.

För att ta de negativa bitarna i Djurgårdens spel så är det främst tre spelare som ska tas fram till bilan. Kyle Klubertanz som MÅSTE SPARKAS, finns ingen annan lösning, tidernas mest misslyckade värvning och hade tamefan hellre haft Lassen kvar. Ligger bakom 90 % av baklängesmålen i nuläget. Den andra backen som skämmer ut sig är Fredrik Claesson. Seriöst hur svårt ska de vara att slå en tvåmeterspass eller för den sakens skull lägga ut pucken i mittzon åtminstone. Det är skandal om inte Holm tar någon av dessa killar plats nu framöver.

Den sista är Mathias Tjärnqvist som vi såklart inte skulle förlängt med. Står fast vid det, då jag sa det inför säsongen. En riktig tjockis som fan inte ens bidrar i PP längre. Stick utomlands några år.

Men som sagt, en stor skräll med de två poängen, och för en gångs skull vart man överraskad positivt när man tittar på Djurgården Hockey. Tack för det, även om läget är långt ifrån förändrat. Vi är fortfarande mest ojämna, och på så sätt sämst i serien just nu.
100% DJURGÅRDSJ***L
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

dutti skrev:Känns det inte jävligt uppenbart att Boumedienne är killen som växer med ansvar? När det verkligen gällde i kvarten förra året skärpte han till sig något ofantligt. Igår när Tjärna SR med mest speltid i elitserien är borta, kliver Boumedienne fram.

Hur fan gör man för att motivera honom i resten av serielunken då?
Bra fråga, jag tror tyvärr inte att Boumedienne är en spelare som levererar match efter match... det är liksom inte en sådan spelare vi pratar om här.

Men helt klart är det att han spelat upp sig senaste tiden. Ge han mycket speltid. Ge han förtroende att få spela mycket PP, tror det finns chans att han kommer växa och vara precis lika bra som han kan vara - knappast varje match dock. Personligen gillar jag verkligen hans spel utan puck; resolut, tuff i närkamperna och en riktigt hård jävel att möta i egen zon.

Vissa andra primadonnor, exempelvis Klubertanz & Claesson, är så katastrofusla i positioneringsspelet så jag fan knappt sett maken på uselhet. Klubertanz tycker jag faktiskt borde få sitta en match eller två för att se över sin egen situation, åtminstone när D.Tjärnqvist är tillbaka. Claesson borde helt klart få sitta på bänken till förmån för Philip Holm.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Vad svårt det är att bygga ett lag alltså...

Mathias Tjärnqvist har varit katastrof den här säsongen, vem hade trott det efter förra säsongen? Jag och många med mig hävdar att han var vår bästa spelare förra säsongen. Han var bättre i alla spelformer förra säsongen, speciellt power play. I år har det varit, ja... Katastrof. Hur ska Järlan kunna förutse det? Det kan han naturligtvis inte göra.

Det är lite intressant när jag tänker tillbaka på det där informationsmötet i juni då jag ställde frågan till Järlan varför vi inte värvade Oscar Möller, som enligt mig borde passat perfekt in i laget då han är en "toppcenter" + stockholmskille. Järlan svarade att värvningen av Mathias Tjärnqvist kom några dagar innan Möller blev tillgänglig på marknaden. Det tolkade jag som att vi hade kunnat värva Möller om omständigheterna varit annorlunda.

En annan fullständig gåta är Klubertanz. Det fanns väl inte en djurgårdare som var negativt inställd till Klubertanz när han värvades tillbaka? Jag är tveksam till att man kan lasta Järlan för den misslyckade värvningen av Klubertanz. Det märkliga är att Klubertanz var ganska bra de första 5-10 omgångarna.

Järlans blunders den här säsongen är Mattias Carlsson och Jonas Almtorp, där vi istället skulle värvat spets och fyllt ut med t.ex. Söder.

Wesslau och Daniel Tjärnqvist är två bra värvningar.

Klubertanz och Mathias Tjärnqvist kan man inte lasta honom för.

Hardy Nilsson sa också på det här mötet att ett lags framgång hänger ganska mycket på att juniorerna kliver fram och spelar bättre än man förväntar sig. De gamla gubbarna vet man alltid vad man får av. Vi kan ju konstatera att Patrick Cehlin, Daniel Brodin och Fredrik Claesson inte klivit fram i år. Pontus Åberg är en positiv överraskning, John Norman har gått svagt framåt. Det blir svårt att göra något bra av den här säsongen, tyvärr.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Jag tycker förlägningen med M.Tjärnqvist var Järlans största misstag den här säsongen. Det sa jag redan från början. När vi liksom hade signat Carlsson som "skulle vara ungefär som MT men snabbare på grillorna" kändes ju förlängningen med Mathias kopiöst märklig. Här skulle vi verkligen behövt en riktigt toppspelare, inte en extremt begränsad brunkare som förvisso är (var..) bra i sin kvadratmeter framför motståndarkassen....

Klubertanz kan man naturligtvis på förhand inte veta skulle spela som en blind skalbagge i egen zon. Han var ju fan nära att ta en plats i Montreal, hur i helvete han kan vara så tokusel i ES är en gåta. Press på sig själv? Skadat? Felmatchad? Felcoachad? Något kapitalt fel är det i varje fall.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

C Sports skrev:Hej,

Tyvärr hade en av våra underleverantörer problem med utsändningen av flera matcher under tisdagen. Det beklagar vi. Att leverera sportsändningar med högsta kvalitet och pålitlighet till dig som kund är av högsta prioritet för oss.

Vi hoppas på förnyat förtroende och erbjuder som kompensation en värdekod till en kommande match på C Sports.
Just sayin. Ibland är allt som det ska.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:Jag tycker förlägningen med M.Tjärnqvist var Järlans största misstag den här säsongen. Det sa jag redan från början. När vi liksom hade signat Carlsson som "skulle vara ungefär som MT men snabbare på grillorna" kändes ju förlängningen med Mathias kopiöst märklig. Här skulle vi verkligen behövt en riktigt toppspelare, inte en extremt begränsad brunkare som förvisso är (var..) bra i sin kvadratmeter framför motståndarkassen....

Klubertanz kan man naturligtvis på förhand inte veta skulle spela som en blind skalbagge i egen zon. Han var ju fan nära att ta en plats i Montreal, hur i helvete han kan vara så tokusel i ES är en gåta. Press på sig själv? Skadat? Felmatchad? Felcoachad? Något kapitalt fel är det i varje fall.
Felcoachad. Fått dåligt självförtroende. "Jagar" kanske inte NHL-drömmen på samma sätt längre. Har inte ett 1-årskontrakt. Vet väl hur lätt det gick sist för honom här. Hade väl för låga tankar om ES. Vem vet..
Expert.
Användarvisningsbild
Henkos
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Re: Luleå HF - Djurgårdens IF, 3/12 2011

Inlägg av Henkos »

pulverapa skrev:
En annan fullständig gåta är Klubertanz. Det fanns väl inte en djurgårdare som var negativt inställd till Klubertanz när han värvades tillbaka? Jag är tveksam till att man kan lasta Järlan för den misslyckade värvningen av Klubertanz. Det märkliga är att Klubertanz var ganska bra de första 5-10 omgångarna.

Klubertanz och Mathias Tjärnqvist kan man inte lasta honom för.
Jo, det var det faktiskt. Jag var åtminstone klart skeptisk ang. Kyle. Vilket jag fick en del skit för (blev tom kallad icke-djurgårdare haha) vilket är lite lustigt nu i efterhand med tanke på hur det utvecklat sig. Folk haussade han som om vi fått hem Wall of pain (Niklas).^^

Faktum är att han var i princip lika dålig defensivt i sin förra sejour hos oss. Stora skillnaden då jmf med nu är att vi spelade bättre som lag och det blev oftast inte lika avgörande. Han var dessutom vår enda säkerhetsrisk, nu har vi bom-bom också (som visserligen spelat upp sig på sistone men om vi ser till hela säsongen).

Sen ska det sägas att han var bättre offensivt förra sejouren. Tycker han fått en del lätta poäng denna säsongen. Hans powerplay-spel har inte varit godkänt.

Vad det gäller lagsammansattningen så tycker jag inte att man har råd med två så defensivt veka backar i ett lag. Vetefan om man har råd med en. Byta ut båda under säsong känns dock lite väl magstarkt men en borde få gå, vilket iofs förmodligen inte kommer hända för vi ska ju vända på skutan på egen hand. Mitt val faller hursomhelst på Kyle.
Användarvisningsbild
Challen

Inlägg av Challen »

Matchtråd mot brynäs upp tack! :D
Vi är bara på besök i Allsvenskan och som den goda gäst vi är stannar vi inte längre än nödvändigt - Aggie_66
Mash

Inlägg av Mash »

Challen skrev:Matchtråd mot brynäs upp tack! :D
Nej för fan... Skippa matchen tack. Brynäs lär platta till oss som en ångvältare plattare till asfalt.
Skippa Onsdagsmatchen, kommer bli svida som in i helvete...
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Henkos skrev: Faktum är att han var i princip lika dålig defensivt i sin förra sejour hos oss. Stora skillnaden då jmf med nu är att vi spelade bättre som lag och det blev oftast inte lika avgörande. Han var dessutom vår enda säkerhetsrisk, nu har vi bom-bom också (som visserligen spelat upp sig på sistone men om vi ser till hela säsongen).
Jag tyckte också Kyle lämnade en del övrigt att önska i defensiven 09/10 men han var betydligt bättre att positionera sig själv och gick inte alls bort sig (med typ juniormisstag) gång på gång. Dessutom såg han starkare ut på försäsongen i defensiven (må hända att det inte är riktigt samma hockey då som när allt drar igång).

Att du inte nämner Claesson som en säkerhetsrisk är dock tokfel; han är ofta lika dålig som Klubertanz i egen zon.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:
-daniel- skrev:Jag tycker förlägningen med M.Tjärnqvist var Järlans största misstag den här säsongen. Det sa jag redan från början. När vi liksom hade signat Carlsson som "skulle vara ungefär som MT men snabbare på grillorna" kändes ju förlängningen med Mathias kopiöst märklig. Här skulle vi verkligen behövt en riktigt toppspelare, inte en extremt begränsad brunkare som förvisso är (var..) bra i sin kvadratmeter framför motståndarkassen....

Felcoachad. Fått dåligt självförtroende. "Jagar" kanske inte NHL-drömmen på samma sätt längre. Har inte ett 1-årskontrakt. Vet väl hur lätt det gick sist för honom här. Hade väl för låga tankar om ES. Vem vet..
Jag tror framförallt det är en självförtroendefråga... tror han har blivit småknäckt av den totalusla inledningen.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

-daniel- skrev: Jag tyckte också Kyle lämnade en del övrigt att önska i defensiven 09/10 men han var betydligt bättre att positionera sig själv och gick inte alls bort sig (med typ juniormisstag) gång på gång. Dessutom såg han starkare ut på försäsongen i defensiven (må hända att det inte är riktigt samma hockey då som när allt drar igång).

Att du inte nämner Claesson som en säkerhetsrisk är dock tokfel; han är ofta lika dålig som Klubertanz i egen zon.
Claesson är i ohotad ledning vad det gäller lägst lägstanivå.
Kyle ser åtminstone stressad och orolig ut, dvs han vet att spelet inte fungerar riktigt denna säsong.
Claesson däremot glider omkring lite nonchigt på isen & kladdar i sin egen lilla fantasivärld, där han har all tid i världen på sig …..och är Detroits #5

Det man kan säga till hans försvar är hans ringa ålder.
Det finns en möjlig förbättringspotential där, iaf rent hypotetiskt
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Jag irriterar mig på det också gällande Claesson; han verkar tro han är någon slags backstjärna som kan göra lite vad han vill. :|

Där är ju verkligen tränarnas (Montén i synnerhet) uppgift att ta ner stackarn på jorden. Skall faktiskt bli rätt skönt när han försvinner iväg på JVM.... Får hoppas att Holm kan växa in i ES-kostymen på ett bra sätt.
Användarvisningsbild
Henkos
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Henkos »

-daniel- skrev:
Jag tyckte också Kyle lämnade en del övrigt att önska i defensiven 09/10 men han var betydligt bättre att positionera sig själv och gick inte alls bort sig (med typ juniormisstag) gång på gång. Dessutom såg han starkare ut på försäsongen i defensiven (må hända att det inte är riktigt samma hockey då som när allt drar igång).

Han gjorde en del jättetabbar redan då, om än inte i lika stor omfattning.
Försäsong är en annan grej, precis som ett slutspel. Kyles brister syns ännu mer i ett slutspel, senast var han den som drog på sig mest utv. minuter och futtiga fem poäng (Timmy P gjorde 9p som jämförelse). Verkar inte ha psyket att vara bäst när det gäller. En gubbe som Josef höjer sig istället. Stor skillnad.

Att säga att Claesson står i paritet med Kyle och Josef tycker jag är "tokfel". Visst han gör samma juniorfel som Kyle ibland men det tycker jag man får ha förståelse för. +/- säger inte allt, visst, men inte en chans att han skulle vara lika dålig generellt.
Skriv svar