Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Caveman
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Caveman »

unis83 skrev:Skall man se till denna säsong så är det inte många man vill skall vara kvar till nästa.

Bremberg - självklart...bättre kan vi inte få
Ottoson - självklart
Ragnarsson - SJÄLVKLART!!! Gubben är kung!!!!
Anger - Nja...pengarna kan nog sättas på en mer konsekvent poängplockare
Timmy - Duger för oss men ingen annan.
Falk - Ner på backen med honom och han är given nästa år
Engqvist - Hans skada kan ha varit skillnaden mellan slutspel och inte sluspel
Alla juniorer - Självklart....det är ju dessa killar som varit bäst när alla "stabila" rasat ihop

Resten kan Djurgården lätt leva utan.

In med lite spets till nästa säsong och bredda med duktiga juniorer och inte några jävla breddköp...då behöver man inte värva alls.
Bremberg - självklart...bättre kan vi inte få
Ottoson - självklart
Ragnarsson - SJÄLVKLART!!! Gubben är kung!!!!
Anger - Han ska bort.
Timmy - Duger för oss.
Falk - Bör sluta.
Engqvist - Hans skada kan ha varit skillnaden mellan slutspel och inte sluspel
Alla juniorer - Självklart....det är ju dessa killar som varit bäst när alla "stabila" rasat ihop

Danielsson - riv kontraktet
Ronnie - Bör sluta
Printz - han ska vi ha kvar
A. Holmqvist - vilken tavla att skriva kontrakt
Schneider - Bye bye

Nu orkar jag inte mer..
Användarvisningsbild
Bjurre

Inlägg av Bjurre »

Anger lär vill ha mycket mer i lön nästa säsong man kanske borde lägga de pengarna på Nilson de lär ju bli lite dyrare med Nilson men han är betydligt bättre än Anger.
Henrik Karlsson kan vara en att försöka få hit med.
"INGEN ABSOLUT INGEN farsa skriver en fråga på flashback och frågar vad en platta energidryck på willys kostar!! En pappa har pengar och en pappa köper inte en platta energidryck för LAN, han köper ÖL!!"-Mr.Mxyzptlk.
tomten
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av tomten »

+ = vill jag ha kvar
/ = varken eller
- = vill jag ha bort
* = har för dålig koll på vad de presterat (de unga spelarna som bara lirat någon match)

Mark Owuya +, sett bra ut i almtuna, synd han inte fick chansen som förstamålvakt i a-laget
Stefan Ridderwall -, ser ut som han har mycket bättre teknik en wesslau men kommer skottet över benskydden tar han det inte... :(
Gustaf Wesslau /, möjligtvis våran andrakeeper

David Printz /, dräller för jävla mycket
David Schneider -, alldeles för dålig för att vara en artistspelare
Ronnie Petterson -, för gammal
Andreas Holmqvist ---, tyvärr har han kontrakt men sämre spelare får man ju leta efter, helt värdelös i defensiven förstår verkligen varför frölunda ville bli av med han
Alexander Deilert *
Marcus Ragnarsson +++++, enda riktigt riktigt bra spelaren den här säsongen, utan honom hade det vart kvalserien
Oscar Eklund *
Nichlas Falk /, bra men börjar bli gammal
Niklas Andersson *
Timmy Petterson +, har bara vart inne på ett baklängesmål den här säsongen om jag kan läsa av statistiken rätt, +10 i plus/minus

Kristofer Ottosson +, jobbar bra
Robin Figren -, snurrar bara runt och skjuter värdelösa skott på mål
Niklas Anger +, gjort många mål den här säsongen men var dålig nu på slutet när det behövdes
Michael Holmqvist -, -17 i plus/minus nu, var ännu värre förut... har dock avslutat säsongen ganska bra
Jimmie Ölvestad ---, värdelös den här säsongen (och förra säsongen) har inte gjort något bra, tar bara dumma utvisningar
Christian Eklund +, jobbar bra
Andreas Engqvist +, bra, hoppas handen läker bra
Fredrik Bremberg /, helt värdelös i defensiven (om han inte spelar i boxplay för då är han helt okej). hur lyckas karln ha ca -8 i plus/minus när han gör så mycket poäng. gjort ca 55 poäng vart inne på 63 mål bakåt :S , men utan bremberg skulle väl djurgården aldrig göra några mål....
Tim Eriksson -, bra fart men väger för lite och skapar nästan aldrig något farligt
Carl Gustafsson /, 20 cm längre och 20 kg tyngre hade inte vart fel, har väldigt bra inställning till att jobba ute på isen
Henrik Eriksson /, helt okej blir nog bättre
Jacob Josefson +, tror han kommer utvecklas och bli ännu bättre
Nicklas Danielsson /, jobbat bra sista 20 matcherna, måste göra mer mål på chanserna han får

så samanlagt 8 spelare tycker jag har varit tillräckligt bra den här säsongen för att de garanterat borde få spela nästa säsong.
Soulsic

Inlägg av Soulsic »

tomten skrev: "Timmy Petterson +, har bara vart inne på ett baklängesmål den här säsongen om jag kan läsa av statistiken rätt, +10 i plus/minus"

"Fredrik Bremberg /, helt värdelös i defensiven (om han inte spelar i boxplay för då är han helt okej). hur lyckas karln ha ca -8 i plus/minus när han gör så mycket poäng. gjort ca 55 poäng vart inne på 63 mål bakåt :S , men utan bremberg skulle väl djurgården aldrig göra några mål...."
Plus/minus gäller endast när det är lika många spelare i vardera lag inne på planen. Dvs inte i PP & BP. Därför blir det minus för Fredrik Bremberg då han gör väldigt mycket poäng i just powerplay. Han är väl dock inne även i boxplay när det blir mål bakåt. Så i plus/minus har Bremberg varit inne 35 mål framåt och 43 mål bakåt.

Timmy Pettersson som är en våra tveklöst bästa defensiva backar har vunnit plus/minus varje år han spelat här och den här säsongen har han varit inne 27 framåt och 17 mål bakåt.
Användarvisningsbild
M_or0t

Inlägg av M_or0t »

Kanske är lite för optimistisk nu, plus att ni kanske har pratat om detta innan.

Daniel Larsson, det är väl inte helt otänkbart till nästa säsong om man tänker efter?
tomten
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av tomten »

Soulsic skrev: Plus/minus gäller endast när det är lika många spelare i vardera lag inne på planen. Dvs inte i PP & BP. Därför blir det minus för Fredrik Bremberg då han gör väldigt mycket poäng i just powerplay. Han är väl dock inne även i boxplay när det blir mål bakåt. Så i plus/minus har Bremberg varit inne 35 mål framåt och 43 mål bakåt.
att plus/minus endast gäller vid 5 on 5 hade jag missat :S
Vi_e_Djurgårn

Inlägg av Vi_e_Djurgårn »

Jaså, det gäller väl vid 4 on 4 också? Därför till exempel Linkan har kass +/-, för att han gör mycket poäng i Powerplay, samt att han är helt kass i försvaret/hemjobbet.

Tycker nog att vi ska ge båda Holmqvistarna en chans till som sagt. Kontrakten står kvar. M. reste sig otroligt på slutet i de sista 5-6 omgångarna, något annat kan ingen säga.

Andreas behöver bara ha lite flyt från blå, istället för att skjuta 2-3 decimeter utanför.

Släpp Danielsson tack!
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_2525167.svd

Järlefelt jagar Nilson och S Kronwall
Lucas

Inlägg av Lucas »

Jahapp, då var det slut. Som vanligt hade jag alla förhoppningar i världen att DIF skulle vända det hela inför sista matchen, men som vanligt så underpresterar 3/4 av laget. Synd. Men jag är van.

Finns många som kritiserar Figren samt Tim Eriksson här ser ja. Tycker personligen att dom varit två av våra godkända spelare i år. Figren har inte visat det i poäng protokollet men fy faan vad han kämpar. Har ser grymt liten ut men jobbar och sliter som han vore Ölvestad. Han gör med andra ord det vår lagkapten inte har gjort i år. Krigat. Tycker det är synd att han sticker, har varit en fröjd att följa. Dessutom kan man ju slå på DIFTV i fem sekunder för att se "fan vilken skön snubbe". Och Tim tycker jag har hamnat lite i skuggan. Dålig start men kolla hans facit till slut, en hög med assister och poängen är tveklöst godkända för en kille som lirar i 4de linan. Brände två frilägen igår tyvärr.. Men allt som allt tycker jag om Tim.

Stort plus som vanligt till junisarna, dom presterar sjukt mycket. Gabriel Landskog. Holy shit säger jag bara. Såg ni vilka proppar han fick in på sin blott tredje match? Hagos flög som ett löv. Flest skott på mål också, typ åtta eller vad det blev till slut. I särklass planens gigant igår tillsammans med målvakten som vi borde ha skaffat, Henrik Karlsson. Alltså, en 16 åring är bäst i DIF. Det är fan tragiskt. Visar tydligt hur dåliga alla andra är..

Att vi jagar Mackan och Kronwall (överraskning för mig iaf) ser jag som spännande, som vanligt. Det finns inget kvar än att ta nya tag mot nästa säsong och spela redan i November istället för att vänta till Januari.

In med Marcus Nilson, Staffan Kronwall, Sanny Lindström, Bröderna Ahlström, Linus Klasen och en riktig målvakt.

Ut med Ölve. Trött på hans lama spel. Senaste två åren har varit under all kritik. Sänk lönen eller stick. Detsamma gäller Fimpen. Danielsson bort. Ronnie - dags att lägga av, tack för allt. Who the fuck is Niklas Anderson? Bort. Schneider kan väl redan nu räknas som en förlust, synd. Tycker killen har höjt sig enormt senaste tiden. Sliter som fan även fast han gör ett par klantiga pass då och då.. Annat är det med Andreas Holmqvist, buffeln på is. Dumhet efter dumhet. Och inte direkt något positivt framåt ens..

Trupp för nästa säsongen då;

Målvakter;
Owuya (till Almtuna)
Riddarn (tvåa)
Ny (Henrik Karlsson.. men han har väl kontrakt).
(Vet inte riktigt vad jag ska tycka om Wesslan, vill liksom inte släppa honom på något sätt..)

Backar;
Ragge, Printz, Timmy Pettersson, Holmqvist (suck.), Sanny, Staffan Kronwall, Falken, Junior 1(Eklund), junior 2(Deilert eller nån)

Forwards; (Orkar inte kolla upp vem som spelar var, men dessa spelare iaf..)
Linkan - Otto - Mackan
Anger/Klasen/Ahlström - Engqvist - Ahlström/Klasen
Kruger - Josefsson - Honken
Calle/Ölve/Fimpen - Landeskog - Tim

Om alla dessa preseterar vad dom kan, tycker jag vi har ett slagkraftigt lag. Ett lag som med marginal tar sig till slutspel. Ett lag som slutar mellan 5-7. Hur troligt är det att det händer? Inte så troligt..
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Känns som det är ganska lätt att bestämma hur laget ska byggas till nästa år.

Satsa på följande stomme: Ragnar, Timmy, Printz, Otto, Linkan, Anger, Engqvist.
Bakom dessa fortsätter vi satsa på våra duktiga juniorer.

Sen behöver vi givetvis fylla på med en del spelare. Sanny Lindström är en önskeback. Bröderna Ahlström från Huddinge är två intressanta spelare framåt. Daniel Rudslätt vore kanske något, även om han börjar bli gammal.

De som måste bort och inte heller har kontrakt är:
Ölvestad – tyvärr helt meningslös. Orkar 10 sek per byte och skapar noll. Fyller ingen funktion alls mer än att han är djurgårdare.
Figren – skön kille, men bara finter fram och tillbaka i hörnen. Åstadkommer noll.
Falk – håller fortfarande hygglig klass, men bättre satsa på våra juniorer. stort tack för många fina år!
Ronnie – hänger inte med längre. stort tack för många fina år!

De som man gärna hade velat bli av med:
Fimpen – som Ölvestad. Meningslös.
Danielsson – är inte den talang han verkar tro själv. Glidare som bara jobbar bra periodvis.
Tim Eriksson – kan ersättas med vilken hungrig junior som helst.

Måste rycka upp sig!
Till sist har vi bröderna Holmqvist som båda förmodligen kostar oerhört mycket mer än de smakar. De har gått åt motsatta håll. Andreas började bra för att falla igenom sista månaden. Michael var bedrövlig i höstas men bra nu i år. Dessa måste prestera i nivå med vad de kan. Nu har de kontrakt nästa år, annars hade jag hellre sett andra spelare på deras platser.

Vad det gäller målvakter tycker jag att de håller. De är inte toppklass i Elitserien, men de duger och bör utvecklas till nästa år. Ska någon in här ska det vara en toppkeeper. Är kanske Henrik Karlsson en sådan? Jag vet inte.

Tränarna ska också vara kvar. De har gjort det bra med att slussa in juniorer i laget men haft det jobbigt med allt dökött i truppen. Tror de kan göra något bra av detta de närmaste åren. Se på Roger och Roger i Luleå.
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Inlägg av Remy Lebeau »

Kronwall och Nilson våre båda två riktigt bra värvningar. Det är föga troligt att vi lyckas knyta bägge till oss, men alltid kul att se jakten på etablerade namn. Såg nu även att Ossi är uppsatt på Waivers. Drömma kan man alltid göra.

Många pratar om bröderna Ahlström, men är det någon som sett dom spela, eller utgår alla från deras statistik?
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Tommy Mörth

Inlägg av Tommy Mörth »

Någon som sitter på en lista med vilka spelare som har kontrakt inför 2009/2010?

Läste i någon kvällstidning att det var 16 st men de skrev inte vilka plus att jag hörde på radion i dag att DIF riskerade att tappa sina stjärnspelare (typisk tidningsrubrik eftersom det enligt radiopratarna rörde sig om bland annat Falk och Ronnie).
DrAlban

Inlägg av DrAlban »

Baserat på den listan bör inte följande spelares kontrakt förlängas:
Oscar Eklund, Ronnie Pettersson, David Schneider, Niklas Anger, Jimmie Ölvestad. Falken får vara kvar då han fortfarande håller och lär inte sitta på en jättehög lön direkt. Vi bör förlänga med Printz, Bremberg och Ottosson. Efter det så lär det finnas en mängd platser kvar att fylla hoppas på några intressanta nyförvärv plus ett antal duktiga junisar.
-Inget guld för aik
-För det tackar vi Arnefjord
-Han gjorde ett jävligt snyggt självmål
-Nu är det tyst på Norra Stå
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Falk tjänar bra. Tycker vi tackar honom för dessa år nu och så får han sluta.

Anger bör vi behålla om han inte kräver en rejäl löneökning. Han har varit bra i år.

Oscar Eklund kan vara värd ett ettårskontrakt. Får han vara skadefri duger han.
Låst