Skriver under hela resonemanget rakt av.Aggie_66 skrev:För ett par matcher sedan skanderades anti-säkerhets-ramsor under en hel match. Den gången lyckades de få fäste. Kanske för att fler supporterade dessa ramsor eller för att övriga inte klarade av att få igång andra sånger.
Den här gången lyckades anti-styrelsen-ramsor inte få fäste - detta beroende på att flertalet ansåg att det var fel att fokusera på anti-sånger framför lyft-laget-ramsor.
Kan erkänna att jag hörde till dem som inte stödde anti-ramsorna och visst buade jag också. Kanske inte var det bästa och det får vi rätta till.
Nästa gång vi är oeniga så SJUNGER vi ut dem istället
Sen kan jag inte förlika mig med att man i samma mening som man säger att alla har rätt att säga sin åsikt kan hota med "problem" (se DFG´s inlägg på JK) om man inte tillåts yttra sina åsikter. Hade väl räckt med att man skrev - "gillar ni inte vad vi sjunger, överrösta oss med något annat".
PS.Man säger att man har rätt att visa sitt missnöje när inte spelare, styrelse etc gör sitt jobb. Klackens jobb är väl att stötta och lyfta fram laget, det är väl därför man får subventionerat pris på biljetter? Får jag då visa mitt missnöje när inte klacken gör sitt jobb? DS.
Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt
Re: Klacktråden - Järnkaminerna
Lycka är att vara djurgårdare
Det är väl bara att läsa vad Ottosson har att säga om saken i Marie Hallmans intervju:
…den lilla udda läktarkampen där några försökte skrika ”avgå styrelsen” ett flertal gånger men varje gång överröstades av antingen busvisslingar eller positiva DIF-ramsor som "kämpa Djurgårn" och ”Djurgårn tills jag dör” varenda gång.
– Ja…att de skrek avgå styrelsen hörde jag. Men jag tänkte inte så mycket på det så, fast jag hörde inte så mycket negativt heller, så det negativa budskapet gick inte fram till mig eller någon annan heller. De positiva (att de överröstade de negativa) gillar jag såklart. Det är mer stöd. Jag kan förstå att det finns en viss besvikelse men ah… givetvis vill jag hellre ha stöd än de ramsorna.
…den lilla udda läktarkampen där några försökte skrika ”avgå styrelsen” ett flertal gånger men varje gång överröstades av antingen busvisslingar eller positiva DIF-ramsor som "kämpa Djurgårn" och ”Djurgårn tills jag dör” varenda gång.
– Ja…att de skrek avgå styrelsen hörde jag. Men jag tänkte inte så mycket på det så, fast jag hörde inte så mycket negativt heller, så det negativa budskapet gick inte fram till mig eller någon annan heller. De positiva (att de överröstade de negativa) gillar jag såklart. Det är mer stöd. Jag kan förstå att det finns en viss besvikelse men ah… givetvis vill jag hellre ha stöd än de ramsorna.
Jag blev grymt förbannad igår när vissa personer börjar bussvissla åt kärnan i supporterledet igår. Intressant i alla fall att läsa hur dessa personer resonerade, vad bakgrunden till deras försök att splittra supportrar och driva bort engagemanget från JK och Fabriken var.Aggie_66 skrev:Den här gången lyckades anti-styrelsen-ramsor inte få fäste - detta beroende på att flertalet ansåg att det var fel att fokusera på anti-sånger framför lyft-laget-ramsor.
Kan erkänna att jag hörde till dem som inte stödde anti-ramsorna och visst buade jag också. Kanske inte var det bästa och det får vi rätta till.
Sen kan jag inte förlika mig med att man i samma mening som man säger att alla har rätt att säga sin åsikt kan hota med "problem" (se DFG´s inlägg på JK) om man inte tillåts yttra sina åsikter. Hade väl räckt med att man skrev - "gillar ni inte vad vi sjunger, överrösta oss med något annat".
PS.Man säger att man har rätt att visa sitt missnöje när inte spelare, styrelse etc gör sitt jobb. Klackens jobb är väl att stötta och lyfta fram laget, det är väl därför man får subventionerat pris på biljetter? Får jag då visa mitt missnöje när inte klacken gör sitt jobb? DS.
Det är helt fantastiskt att samma personer kan attackera spelarna genom att sjunga "Vi kräver mer än så" och "Visa hjärta" sedan buar när de ansvariga för vår supporter- och spelmässiga kris attackeras. Samma personer som busvisslade när våra junisar blev uppsnurrade under skadekrisen efter Frölundamatchen.
Det verkar som att vi har några slags anti-supportrar i våra led som gör allting tvärtom vad som är sunt och vettigt.
EDIT: Och de som tror att det var DFG som drog igång avgå-sången, ni kan inte spenderat mycket tid i klacken eller tittat på 08-Hockey. Ni är i klass med de som kommenterar på Aftonbladet.
EDIT2: Igår var näst sista chansen att visa enat att styrelsen måste bort. Förändringar måste till omgående för att rädda nästa säsong oavsett var vi spelar. Får vi inte in en kompetent sportchef (Garpen?) ASAP så spelar slutresultatet den här säsongen ingen roll på lång sikt.
Senast redigerad av puttedif2 den 2012-03-30 10:17:04, redigerad totalt 3 gång.
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Jag håller med, tycker dock Martin gjorde fel som inte tog sitt lilla "brandtal" innan det började skanderas avgå.puttedif2 skrev:Jag blev grymt förbannad igår när vissa personer börjar bussvissla åt kärnan i supporterledet igår. Intressant i alla fall att läsa hur dessa personer resonerade, vad bakgrunden till deras försök att splittra supportrar och driva bort engagemanget från JK och Fabriken var.Aggie_66 skrev:Den här gången lyckades anti-styrelsen-ramsor inte få fäste - detta beroende på att flertalet ansåg att det var fel att fokusera på anti-sånger framför lyft-laget-ramsor.
Det är helt fantastiskt att samma personer kan attackera spelarna genom att sjunga "Vi kräver mer än så" och "Visa hjärta" sedan buar när de ansvariga för vår supporter- och spelmässiga kris attackeras. Samma personer som busvisslade när våra junis blev uppsnurrade under skadekrisen efter Frölundamatchen.
Det verkar som att vi har några slags anti-supportrar i våra led som gör allting tvärtom vad som är sunt och vettigt.
Sen kan jag också tycka - som alla de som busvisslade - att "avgå styrelsen" grejer kan vi alla ta när det med all säkerhet är klart att vi åker ur. Jag tror så gott som alla som busvisslade igår också håller med om själva budskapet, men att det var fel läge.
Men att busvissla kändes faktiskt som ett hån...
Till er som tycker vi ska sköta det här under årsmötet så kanske det här är en tankeställare:
Om ingen har visat något missnöje utåt så blir det svårt att göra något.The Escapist skrev:Sen ligger årsmötet i slutet på augusti. Det blir alldeles för kort tid för nästa styrelse att kunna förändra något innan säsongen. Saker måste ske snabbt och det direkt när kvalserien tar slut oavsett vilken serie vi spelar i.
- minalman
Klacktråden - Järnkaminerna
Om vi tar tre poäng mot Leksand i morgon kan väl alla stötta laget på tisdag?
Om vi inte gör det kan väl alla kräva styrelsens avgång på tisdag?
Det är väl det bästa för Djurgården?
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Instämmer.minalman skrev:Om vi tar tre poäng mot Leksand i morgon kan väl alla stötta laget på tisdag?
Tre poäng för Djurgården och noll poäng för Rögle, då räknar jag med fullt ös och fokus på Tisdag. Precis som mot Leksand hemma. Två (inte noll) poäng eller mindre på Lördag får ni skandera vad ni vill, då är det ändå kört.
Senast redigerad av Mash den 2012-03-30 12:06:10, redigerad totalt 1 gånger.
- -daniel-
Nog för att DIF varit väldigt, väldigt dåliga den här säsongen men det delas väl ändå it ut några minuspoäng?Mash skrev: Noll poäng eller mindre på Lördag får ni skandera vad ni vill, då är det ändå kört.

Det är väl inget som säger att man inte kan göra både och? Varför skulle det sänka laget mer att sjunga "Avgå styrelsen" än attacker som "Vi kräver mer än så" och "visa hjärta"? Jag är helt övertygad om att många spelare vill byta ut delar av styrelsen och jag vet att vissa inom DIF vill det.minalman skrev:Om vi tar tre poäng mot Leksand i morgon kan väl alla stötta laget på tisdag?
Det värsta som kan hända är en repris av gårdagens match där stora delar busvisslar vilket resulterar i att stämningen dör för övriga sånger. Visslar folk igen kommer jag gå därifrån.
Långsiktigt är det också väldigt korkat att busvissla eftersom de som tystas är de som arbetar med supporterfrågor och mer eller mindre avgör om det blir en hausse eller baisse till ståplats nästa år. Jämför ett ekande Globen med de fantastiska tifon vi hade 09/10.
- minalman
Här gäller det att prioritera anser jag. Finns chansen till elitserien kvar måste all fokus ligga på att stötta spelarna på planen. Resonemanget att det är sista hemmamatchen och därför sista chansen att protestera håller inte.
Vill vi göra protester mot styrelsen kommer det fler tillfällen. Det kan lika gärna ske på Stadion mot Sundsvall eftersom många här säger att spelet och spelarna inte påverkas. Jag tror att meddelandet med dubbel tydlighet går fram till hockeyledningen om protesten utförs från fotbollsläktarn. Djurgårdsfamiljen håller ihop och stöttar när det behövs och säger ifrån när det finns bra tillfällen till det. På tisdag, med ES-plats kvar i potten är inget bra tillfälle. En stor aktion på stadion mot hockeyns ledning skulle skapa eko i hela Sverige.
Och tro inte att jag är så dum så att jag inte vet att fotbollen och ishockeyn är två olika föreningar med två olika styrelser. Vi är ändå en Djurgårdsfamilj.
Vill vi göra protester mot styrelsen kommer det fler tillfällen. Det kan lika gärna ske på Stadion mot Sundsvall eftersom många här säger att spelet och spelarna inte påverkas. Jag tror att meddelandet med dubbel tydlighet går fram till hockeyledningen om protesten utförs från fotbollsläktarn. Djurgårdsfamiljen håller ihop och stöttar när det behövs och säger ifrån när det finns bra tillfällen till det. På tisdag, med ES-plats kvar i potten är inget bra tillfälle. En stor aktion på stadion mot hockeyns ledning skulle skapa eko i hela Sverige.
Och tro inte att jag är så dum så att jag inte vet att fotbollen och ishockeyn är två olika föreningar med två olika styrelser. Vi är ändå en Djurgårdsfamilj.
-daniel- skrev:Nog för att DIF varit väldigt, väldigt dåliga den här säsongen men det delas väl ändå it ut några minuspoäng?Mash skrev: Noll poäng eller mindre på Lördag får ni skandera vad ni vill, då är det ändå kört.

-
Jag är en vanlig sittplatssäsongare som tycker att gårdagens avgångskrav var olämpliga. Jag har ingen aning vilka det var som stod längst fram och hojtade och i sak håller jag med om att DIF måste omorganiseras och det är rimligt att styrelsen ombildas MEN det finns en tid och en plats för allt. Om man vill ha en förändring får man gå den demokratiska vägen.
Sen DIF flyttade tillbaka till Hovet har jag aldrig hört en så matt och splittrad klack som under gårdagens match. 13 och en halv Örebroare utklassade stundtals vår egen klack. Om gruppen framme vid räcket hade avstått sin protest tror jag att resultatet blivit ett helt annat. Aktiv sittplats försökte igår bidra till positiv stämning men det gillades inte av nyss nämnda grupp. De senare applåderade med få undantag inte ens när DIF gjorde mål. Är det så vi ska hjälpa vårt lag? I en separat not kan man väl lägga till att hot mot spelare inte är någon prestationshöjare. Vem tror man att man är när man tar sig såna friheter?
Som sittplatsåskådare får man normalt bara se på när några få förstör för den stora massan, jag ska förstås inte prata för andra på sittplats men det är väl ingen överdrift att säga att det finns en trötthet hos oss gentemot de som förstör för klubben. Igår upplevde jag att vi var många som försökte tysta de som ville splittra. Det gav dessutom de positiva krafterna tid att samla sig för ramsor och sånger.
Jag är dock fullständigt för en diskussion om det sker i rätt forum. Och som sagt, i sak är det en mycket relevant fråga.
Till sist - när klacken är en positiv kraft så är ni Sveriges bästa klack, inget snack, många gånger har ni skänkt oss på sittplats gåshud. Vore fantastiskt om ni kunde visa ert stöd som ni brukar även under nästa match.
Sen DIF flyttade tillbaka till Hovet har jag aldrig hört en så matt och splittrad klack som under gårdagens match. 13 och en halv Örebroare utklassade stundtals vår egen klack. Om gruppen framme vid räcket hade avstått sin protest tror jag att resultatet blivit ett helt annat. Aktiv sittplats försökte igår bidra till positiv stämning men det gillades inte av nyss nämnda grupp. De senare applåderade med få undantag inte ens när DIF gjorde mål. Är det så vi ska hjälpa vårt lag? I en separat not kan man väl lägga till att hot mot spelare inte är någon prestationshöjare. Vem tror man att man är när man tar sig såna friheter?
Som sittplatsåskådare får man normalt bara se på när några få förstör för den stora massan, jag ska förstås inte prata för andra på sittplats men det är väl ingen överdrift att säga att det finns en trötthet hos oss gentemot de som förstör för klubben. Igår upplevde jag att vi var många som försökte tysta de som ville splittra. Det gav dessutom de positiva krafterna tid att samla sig för ramsor och sånger.
Jag är dock fullständigt för en diskussion om det sker i rätt forum. Och som sagt, i sak är det en mycket relevant fråga.
Till sist - när klacken är en positiv kraft så är ni Sveriges bästa klack, inget snack, många gånger har ni skänkt oss på sittplats gåshud. Vore fantastiskt om ni kunde visa ert stöd som ni brukar även under nästa match.
Är du fullt seriös när du säger att man vill splittra Djurgårdsfamiljen när man sjunger "avgå styrelsen"? Det var sittplats som hade svårt att acceptera andras åsikter, det är för mig att vilja splittra.Grådiffare skrev:Jag är en vanlig sittplatssäsongare som tycker att gårdagens avgångskrav var olämpliga. Jag har ingen aning vilka det var som stod längst fram och hojtade och i sak håller jag med om att DIF måste omorganiseras och det är rimligt att styrelsen ombildas MEN det finns en tid och en plats för allt. Om man vill ha en förändring får man gå den demokratiska vägen.
-
Intressant vinkling att sittplats försöker splittra DIF. Men för att svara på din fråga - ja, jag är fullt seriös. Och som sagt - det finns en tid och en plats för allt.
- minalman
Det verkar finnas någon sorts sårad stolthet från dem som blev utvisslade. En misshaglig känsla mot det egna egot som för vissa känns jobbigare än det som vi andra lever med, att hockeylaget håller på att lämna elitserien och vissheten att de enda som kan hjälpa laget är en enad publikskara, inte en avsatt styrelse. Styrelsen tar vi hand om sen, det tror jag alla ställer upp på.