Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
LG08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av LG08 »

Manijock skrev: 2024-01-22 14:40:33
LG08 skrev: 2024-01-22 14:32:58
Manijock skrev: 2024-01-22 13:48:59 Alla dessa spelare stärker ju laget. Vilket är exakt det som insamlingen kom till för. Förstår inte diskussionen allvarligt talat. KG har aldrig lovat Sörensen eller dylikt.

Ragnarsson är lite för ung men vore ett klart steg upp mot Ytterell, Hammarlund, Bergström osv. Det vill säga en förstärkning av laget.

Hävdar fortfarande att det här laget egentligen bara behöver två saker för att kunna gå okej i ett slutspel(Brynäs slår man ändå inte på kvalité).

1. En målvakt av allsvensk genomsnittlig kvalitet.

2. Två seniora kroppar(en back och en center), som kan ta istid och göra det bra. Inte vara bäst i laget, men stabila.

Sen är jag nöjd. Kan inte vara omöjligt!
För detta behöver man knappast 1,5 miljon kronor.
Att Hitta två stabila, seniora spelare som är lojala mot arbetsuppgifterna, och en ny andrén kostar långt ifrån 1,5 miljon för 3-4 månader.
Exakt. Använd resterande på en förlängning av Glad då? Eller en bonus om Krüger stannar.

Spets finns ju onekligen inte. Vi får ju hoppas att Klasen och gänget gör som ifjol och vaknar till när det vankas slutspel. Men vi behöver få bort/få ner istid på de direkt usla spelarna som stjälper oss gång på gång. För det behövs det fler seniora kroppar.
Hoppas du får rätt och jag är enig med att få ner istiden på dom svaga spelarna. Som du säger blir det blir kostsamt.
Vill minnas att när Honken tog över, så matcha han fjärde kedjan betydligt mindre ett par matcher där i början. Nere i 7-8 min om jag minns rätt. Med mer ordinarie lag bör han göra det mer.
Nu kommer inte Wikegård stå i båset men han förespråkar väl att ge väldigt korta ( och relativt få ) byten till 4:e line.. ?

Utan att helt kunna marknaden så ska väl ändå KG kunna hitta tre bättre spelare än dom som nämnts.
Lill Ragg är ingen dålig spelare Men vi kan leta på hyllor över honom. Bara börja gräva där man står. Lite så är det ju.

Förlängning med Kruger och Norman är bra fickor att stoppa pengar i förutsätt att det förmodligen blir något mindre, men med bonus vid avancemang

Känns som säsongen går in i det viktigaste skedet hittills för oss efter Löven och Brynäs. Vi måste glömma och gå vidare. Klart att tre raka ( och i ärlighetens namn förmodade? ) förluster mot Gnaget, Löven och Brynäs tar. Men vi måste börja rada upp segar efter det. Det får inte sätta sig allt för mycket i huvudet, det oroar mig mest just nu..
Senast redigerad av LG08 den 2024-01-23 00:15:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

Ragnarsson känns som ett billigt och bra nyförvärv. Han har gjort en bra Säsong i Almtuna och är mycket bättre än många av backarna DIF redan har. Bra också att man inte är intresserad av Kassian
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
LG08

Inlägg av LG08 »

klintan85 skrev: 2024-01-23 00:10:20 Ragnarsson känns som ett billigt och bra nyförvärv. Han har gjort en bra Säsong i Almtuna och är mycket bättre än många av backarna DIF redan har. Bra också att man inte är intresserad av Kassian
Jag kan tänka mig att hämta in Ragge som en av 8 backar i sommar.
Tror inte att KG hämtar in honom just nu.
Men du kan ha rätt.

Om vi kommer upp dryga 1,6 -1,8 m. Så borde vi gå för en back, en center och en forward på något högre hylla. Vi behöver kroppar på isen. Ser hellre en liten chansning på en spelare som har en högre nivå i sig, än någon intetsägande som försvinner i massan.
Wikegård får väl ta ledigt och hjälpa KG fullt ut nu dom närmaste veckorna.
Användarvisningsbild
sauron

Inlägg av sauron »

Vad som än händer måste vi in med en bra keeper som kan skapa lite tävling mellan våra målvakter. Andrén är dessvärre helt enkelt inte tillräckligt bra och Hugo inte tillräckligt erfaren (och för kort imho)

Så, för att sammanfatta, in med Lidö för i helvete!
It's the hope that kills you.
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

LG08 skrev: 2024-01-23 00:48:37
klintan85 skrev: 2024-01-23 00:10:20 Ragnarsson känns som ett billigt och bra nyförvärv. Han har gjort en bra Säsong i Almtuna och är mycket bättre än många av backarna DIF redan har. Bra också att man inte är intresserad av Kassian
Men du kan ha rätt.

Om vi kommer upp dryga 1,6 -1,8 m. Så borde vi gå för en back, en center och en forward på något högre hylla. Vi behöver kroppar på isen. Ser hellre en liten chansning på en spelare som har en högre nivå i sig, än någon intetsägande som försvinner i massan.
Om man lyckas låna PJ för resten av säsongen och Odelius kommer tillbaka i någorlunda bra form så är man kanske inte i jättestort behov av backar. Målvakt och forwards är första prioritering. Är det en Center som är högsta prioritering så hoppas jag att det är Costmar man försöker köpa loss.
Senast redigerad av klintan85 den 2024-01-23 05:23:29, redigerad totalt 1 gånger.
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

sauron skrev: 2024-01-23 01:15:51 Vad som än händer måste vi in med en bra keeper som kan skapa lite tävling mellan våra målvakter. Andrén är dessvärre helt enkelt inte tillräckligt bra och Hugo inte tillräckligt erfaren (och för kort imho)

Så, för att sammanfatta, in med Lidö för i helvete!
Ja testa Lidö lite fler matcher och mot bättre motstånd för att se om han är något att satsa på i ett slutspel så man inte kommer till slutspel med tre målvakter som inte kan prestera.
-Rolle Stoltz
EspenK

Inlägg av EspenK »

Verkar vara väldigt tyst just nu.

Ragnarsson lär vi hämta hem om PJ inte kommer loss.

För att vi ska kunna slå Brynäs räcker inte sådana värvningar.

Vi behöver en back som ex Högström som kan logga 25 min+ per match. Men sådana växer inte på träd.

Vi behöver en lekkompis till Klasen, en målskytt av rang. Men sådana växer inte på träd.

Vi behöver en målis som kan täppa igen även i matcher då vi är underlägsna. Som själv vinner matcher för laget. Men sådana växer inte på träd.

En skog av svårigheter så att säga.

Jag hade säkrat Kruger för pengarna. Sedan hade jag byggt laget kring två spetsiga kedjor,

+en billig breddkedja(som bara kan ”hold their ground”.
Blomgren Berglund Schlyter.
Samt en ren juniskedja.
Wersäll, Eriksson, Eklund

Detta försvåras av folk på kontrakt. Särskilt Brodins kontrakt svider. Kostar mer än breddkedjan tillsammans. Inget lag kommer att vilja ha honom i nuläget så man kan inte hoppas på att nån vill ta över del av kontraktet. Kommer kosta oss massor att KG skrev så långt kontrakt.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

https://hockeynews.se/articles/32669/
Såhär säger Mårtensson om Harlestam är aktuell till SSK redan nu:

"– Det är ett antal lag som ställt frågan om spelare, men vi har inga intentioner på att göra oss av med någon, säger Almtunas sportchef Tony Mårtensson till LT.

På frågan om det kan ändras, svarar Mårtensson:

– Vi vill komma topp tio, det är vårt mål. Vi behöver alla spelare för att nå det. Kommer det ett bud som är svårt att säga nej till, då blir det en styrelsefråga.
"

Antar att vi kommer få lägga betydligt mer pengar på Ragnarsson än han är värd, men det uttalandet.
Om jag var negativt inställd till honom innan så är det värre nu.
Dessutom har han kontrakt nästa säsong med Almtuna.
thelinho

Inlägg av thelinho »

Noterar att Maggan gjort 5 poäng på 6 matcher i Innsbruck. Jaja. Vi har fått lufta juniorerna iaf.
Sväva i det blå
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2024-01-23 08:03:47 https://hockeynews.se/articles/32669/

"– Det är ett antal lag som ställt frågan om spelare, men vi har inga intentioner på att göra oss av med någon, säger Almtunas sportchef Tony Mårtensson till LT.

– Vi vill komma topp tio, det är vårt mål. Vi behöver alla spelare för att nå det. Kommer det ett bud som är svårt att säga nej till, då blir det en styrelsefråga.
"

Antar att vi kommer få lägga betydligt mer pengar på Ragnarsson än han är värd, men det uttalandet.
Att vi kommer få betala överpris oavsett vem vi tar är ju varken en hemlighet eller något nytt ju. Sedan gäller det att träffa så rätt som möjligt efter vilket utbud det finns.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
JiWe

Inlägg av JiWe »

"

Det känns rätt självklart och inte minst givet tunn marknad. Almtuna har ju ingen anledning att släppa sina bästa spelare för lite om de lika gärna kan få mer.

Sen vad Ragnarsson är värd är ju svårt att sia om. Tycker dock han vore en klart vettig värvning. Bra ålder och ett antal säsonger i bagaget på allsvensk nivå - blir vi dessutom kvar i allsvenskan så är det precis den typen vi behöver ha i laget och bygga ny stomme med.
kevinha

Inlägg av kevinha »

Nattuggla_ skrev: 2024-01-22 11:28:03
kevinha skrev: 2024-01-22 11:19:27
Tellqvist32 skrev: 2024-01-21 17:33:49
dr111DIF skrev: 2024-01-21 17:30:29
Tellqvist32 skrev: 2024-01-21 17:26:37 Bör man tänka om angående pengarna? Lägga på nästa års lagbygge istället?

Skadorna kommer att bestå. Vi kommer inte vara friska i slutspelet, det är bara att glömma. Vi får max in en forward och en back. Om vi har flyt kanske en tredje spelare, men det är nog inte rimligt.

När vi har har dyra spelare som Rensfeldt, Brodin, Liss m.fl som inte presterar ett jävla skit när vi behöver dem, så ser jag hellre att vi satsar på att lägga pengarna på riktiga hockeyspelare och inte posörer som vi har nu.

Men, jag fattar såklart att man inte vill ge upp säsongen. Men hur mycket pengar ska vi slösa på ett lag som ändå är ihåligt?
Snyggt spelat då att blåsa alla eller? Men absolut, varför inte kasta in handduken bara för att vi har det motigt just nu? Syltrygg var ordet.
KG Stoppel har sabbat vår ekonomi. Nu ska han ha ännu mer pengar att bränna på exakt vad? Litar du på hans sportcheferi?

Kom inte med påhopp när vi lägger 250-300 i månaden bara på Brodin och Rensfeldts löner och vi får absolut noll av dessa. Vi hade nästan kunnat haft två dugliga kedjor för de pengarna.
Det är ju inte KG som sabbat ekonomin i klubben. Det är JE och tidigare styrelse som under flera år sänkt det fina som byggdes upp inför SHL final.
Man kan tycka vad man vill om Joakim Erikssons sista säsong men det är väl allmänt känt att han var otroligt försiktig med ekonomin?
Han satsade rejält sista året och då hade vi enligt uppgift en av de dyraste trupperna i serien. Men innan dess var han otroligt försiktig. Det är vad jag fått till mig iallafall.

Det som hänt efter det är en VD som fick röda siffror och en sportchef som gjorde konstiga värvningar (våren då vi åkte ur) samt första året i Hockeyallsvenskan då ipricip hela truppen är överbetald.
Så njea, tvek på att skylla på Jocke.
Jag säger inte att K-G har gjort allt rätt eller inte är att lägga en del av skulden på. FÖr det är han precis som resterande parter i ledningen samt spelarna på isen. Men om jag ska lägga till i min tanke här så är det att organisationen har mått väldigt dåligt sen en lång tid. Det ligger i tidigare lednings händer. Nuvarande ledning har inte gjort ett fantastiskt jobb att klara upp det eller få organisationen att repa sig eller få den på rätt spår. Jag hoppas att det kommer en stor ändring under kommande säsong nu när de ändrinar so gjorts är klara och på plats. JE tog många dåliga beslut men nej han är inte till skuld för allt såklart.
Manijock

Inlägg av Manijock »

klintan85 skrev: 2024-01-23 05:06:20
Men du kan ha rätt.

Om man lyckas låna PJ för resten av säsongen och Odelius kommer tillbaka i någorlunda bra form så är man kanske inte i jättestort behov av backar. Målvakt och forwards är första prioritering. Är det en Center som är högsta prioritering så hoppas jag att det är Costmar man försöker köpa loss.
PJ och Odelius är ju dock spelartyper som snarare ökar på osäkerheten i egen zon just nu. Det i kombination med målvakternas totala oförmåga att sprida lugn gör ju att man förstår varför vi har problem därnere.

Vi behöver åtminstone en back utöver Glad som kan spela närkampsspel dugligt.
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

Manijock skrev: 2024-01-23 09:11:23
klintan85 skrev: 2024-01-23 05:06:20
Men du kan ha rätt.

PJ och Odelius är ju dock spelartyper som snarare ökar på osäkerheten i egen zon just nu. Det i kombination med målvakternas totala oförmåga att sprida lugn gör ju att man förstår varför vi har problem därnere.

Vi behöver åtminstone en back utöver Glad som kan spela närkampsspel dugligt.
Håller med. Behöver en stabil tvåvägsback. Sen om man kan låna in PJ utöver det. Så klagar inte jag iallafall.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2024-01-23 08:33:54

"

Att vi kommer få betala överpris oavsett vem vi tar är ju varken en hemlighet eller något nytt ju. Sedan gäller det att träffa så rätt som möjligt efter vilket utbud det finns.
Det säger jag inget om.
Betala överpris för typ Thoresen är ju en sak.
Men att betala överpris för Ragnarsson är en annan.
Låst