Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Huvudproblemet är inte scoutingen utan strategin. DIF saknar spelare för första kedjan och backpar samt har för många spelare för tredje kedjan och backpar. Problemet har skapats det senaste två åren när klubben värvade för många lovande spelare utifrån - såsom Danielsson, Liwing, Ericsson och Dennis Persson.Therocket1 skrev:Ska man vara en vinnande klubb så håller inte det. Se bara på Färjestad, de är den enda klubben i Sverige som har en scout anställd på heltidstjänst. Och hur många gånger har de varit i final de senaste 10 åren?
För att DIF ska bli ett etablerat slutsspelslag bör nuvarande strategi förtydligas med att bara satsa på lovande spelare från den egna organisationen och bara i undantagsfall värva talanger till A-laget utifrån. Vidare bör DIF optimera relationen mellan lovande och etablerade spelare utifrån följande regler:
1. Sex (6) backar bör vara etablerade elitseriespelare varav minst två (2) håller landslagsklass (utländska eller Stockholmare).
2. Tre (3) centrar bör vara etablerade elitseriespelare varav minst en (1) håller landslagsklass (utländska eller Stockholmare).
3. Sex (6) höger och vänsterforwards bör vara etablerade elitseriespelare varav minst en (1) håller landslagsklass.
4. Maximalt tre (3) får komma från utländska länder - varav maximalt två (2) tjecker och slovaker - eftersom de sistnämnda är gudabenådade strulputtar.
De resterande fylls på med lovande spelare från de egna leden. Ovanstående förslag bör rymmas i nuvarande budget - där vi i slutet av föregående år hade fyra (4) spelare av landslagsklass (två (2) backar och två (2) forwards (inga centrar).
Ovanstående strategi bör skapa förutsättningar för ett etablerat slutspelslag - som - trots ekonomin - någon gång ibland får fram bra lovande spelare och därmed med lite tur kan nå final och ett eventuellt SM Guld.
Scoutingen kan vara ett problem - men huvudproblemet är strategin för att optimera resurserna. Föregående år präglades av en övertro på på vad alltför MÅNGA tidigare etablerade och lovande backar kunde åstadkomma. Den missade slutspelplatsen berodde på AVSAKNADEN av etablerade landslagsbackar. Utifrån följande kan Therocket1 fixa två slovaker eller tjecker så att DIF återigen kan etablera sig där vi hör hemma.
Höger eller vänsterfattad, jag säger hellre Ja till Tjärna än någon slovak eller tjeck.
Det är jäkligt intressant att Färjestad nämns i denna diskussion... Laget och föreningen som kräver fler omgångar än nuvarande så att lönerna på spelare i elitserien ytterligare kan trissas upp.
Jag tycker det är så jäkla tråkigt när folk tänker kortsiktigt och vill se utländska spelare som kostar mycket pengar, och de stannar bara något eller några år.
Jag håller med om att spetsspelare är viktigt, att krydda med någon eller några utifrån, men jag vägrar gå med på att vi ska bygga ett lag kring sådana spelare. Därför, om Tjärna skriver på för DIF så ser jag det som en bättre värvning, på långsiktig väg, än att ta hit en tjeck - oavsett om det är en höger eller vänsterfattad spelare.
Jag hoppas vi får se mycket av Jiri dock, när han börjar spela.
Det är jäkligt intressant att Färjestad nämns i denna diskussion... Laget och föreningen som kräver fler omgångar än nuvarande så att lönerna på spelare i elitserien ytterligare kan trissas upp.
Jag tycker det är så jäkla tråkigt när folk tänker kortsiktigt och vill se utländska spelare som kostar mycket pengar, och de stannar bara något eller några år.
Jag håller med om att spetsspelare är viktigt, att krydda med någon eller några utifrån, men jag vägrar gå med på att vi ska bygga ett lag kring sådana spelare. Därför, om Tjärna skriver på för DIF så ser jag det som en bättre värvning, på långsiktig väg, än att ta hit en tjeck - oavsett om det är en höger eller vänsterfattad spelare.
Jag hoppas vi får se mycket av Jiri dock, när han börjar spela.

-
-
-
Nyllet: När du säger att utländska spelare är dyra så är det rent skitsnack! Jag kan säga att t.ex. Michael Holmqvist kräver en dubbelt så hög lön som en tjeckisk eller slovakisk spelare med likadana kvalitéer. Skillnaden är nationaliteten. Vissa verkar ha en väldigt dålig uppfattning om löner och hur övergångar inom hockeyvärlden fungerar.

-
Therocket1 skrev:Nyllet: När du säger att utländska spelare är dyra så är det rent skitsnack! Jag kan säga att t.ex. Michael Holmqvist kräver en dubbelt så hög lön som en tjeckisk eller slovakisk spelare med likadana kvalitéer. Skillnaden är nationaliteten. Vissa verkar ha en väldigt dålig uppfattning om löner och hur övergångar inom hockeyvärlden fungerar.
Kan instämma om lönerna, en Tjeck som får cirkus 50 tusen svenska kronori månaden tjänar 150 tusen tjeckiska kronor, dessa spelare kan man alltså få till billigare pris än svenska eftersom deras valuta e så dåligt jämfört med svenska!
Djurgår'n tills jag dör !
Therocket1,
Du verkar ju så insatt, och duktig, som jag kan förstå efter alla dina inlägg, men bespara mig dina inlägg där du så vackert målar ut det hela tiden, snälla.
Jag vet att du är insatt i hockeyn nere i Tjecken och Slovakien, och att du även är duktig på bandy... Jag tvivlar inte ett dugg på dina kunskaper, men komigen, är du så insnöad så att du hellre ser utländska spelare än svenska spelare?
Är du även så insatt att du med övertygelse kan säga att alla de Tjeckiska spelarna kräver mindre i lön? Du kanske har rätt, vad vet jag. Men jag tänker inte ta någons ord på att det skulle vara så, jag vill ha fakta.
Färjestad trissade upp lönerna, och det gjordes på utländska stjärnor och det lyckades. Jag vägrar dock gå efter deras linje... Även om Tjärna tar mer betalt än en Tjeckisk back med samma kvalitéer så finns det en stor skillnad: Tjärna är Djurgårdare!
DIF har en linje om att spela med Stockholmare och krydda med någon eller några utifrån. Jag tror på den linjen och jag vägrar såga verksamheten bara för att en Tjeckisk back, som en person som är insatt i Tjeckisk hockey, tipsat om i några års tid, skrivit på för ett annat lag i elitserien. Jag är fullt övertygad om att DIF vet vad fasiken dem håller på med och att de jobbar efter de förutsättningar som finns.
För er som undrar... OM DIF skulle signa en bra back från exempelvis Tjeckien så tänker jag inte säga nej till det, men jag skulle bli jävligt besviken om de frångick sin inarbetade linje att bygga ett lag - vilket inte är runt några utländska "stjärnor"!
Du verkar ju så insatt, och duktig, som jag kan förstå efter alla dina inlägg, men bespara mig dina inlägg där du så vackert målar ut det hela tiden, snälla.
Jag vet att du är insatt i hockeyn nere i Tjecken och Slovakien, och att du även är duktig på bandy... Jag tvivlar inte ett dugg på dina kunskaper, men komigen, är du så insnöad så att du hellre ser utländska spelare än svenska spelare?
Är du även så insatt att du med övertygelse kan säga att alla de Tjeckiska spelarna kräver mindre i lön? Du kanske har rätt, vad vet jag. Men jag tänker inte ta någons ord på att det skulle vara så, jag vill ha fakta.
Färjestad trissade upp lönerna, och det gjordes på utländska stjärnor och det lyckades. Jag vägrar dock gå efter deras linje... Även om Tjärna tar mer betalt än en Tjeckisk back med samma kvalitéer så finns det en stor skillnad: Tjärna är Djurgårdare!
DIF har en linje om att spela med Stockholmare och krydda med någon eller några utifrån. Jag tror på den linjen och jag vägrar såga verksamheten bara för att en Tjeckisk back, som en person som är insatt i Tjeckisk hockey, tipsat om i några års tid, skrivit på för ett annat lag i elitserien. Jag är fullt övertygad om att DIF vet vad fasiken dem håller på med och att de jobbar efter de förutsättningar som finns.
För er som undrar... OM DIF skulle signa en bra back från exempelvis Tjeckien så tänker jag inte säga nej till det, men jag skulle bli jävligt besviken om de frångick sin inarbetade linje att bygga ett lag - vilket inte är runt några utländska "stjärnor"!
Jag skulle gärna vilja ha Tjärna, Ekman och Tellqvist (för några exempel), istället för en utlänning med samma kvalitéer. Dock skulle jag inte tacka nej till en utländsk spelare som ledningen vet vad dom får genom B R A scoutning. Inga chansvärvningar alá malmö.
1. En bra Djurgårdare, kan vara Thorésen, Tjärna, Tellqvist osv.
2. En bra svensk spelare, Hagos osv.
3. En bra scoutad utländsk spelare, som man vet vad man får.
Ungefär så tänker jag.
1. En bra Djurgårdare, kan vara Thorésen, Tjärna, Tellqvist osv.
2. En bra svensk spelare, Hagos osv.
3. En bra scoutad utländsk spelare, som man vet vad man får.
Ungefär så tänker jag.
-
Jag skiter rent ut sagt vad du tycker om mig personligen och mina inlägg här på forumet, och jag kommer gång på gång att hävda att jag kan saker. Passar det inte så lägg till mig på Ignorelistian.Micke Nylander skrev:Therocket1,
Och nej, DIF vet fasiken inte riktigt vad de håller på med i alla lägen. Jag tänker inte säga vad jag har pratat om i mina privata diskussioner med personer inom DIFs ledning men de håller med mig om min kritik ang. en del av deras värvningstaktik. Jag stödjer deras värvningsplan fullt ut, att laget ska bestå i stor del av Stockholmare men sättet det görs på är helt fel, man kan inte tro att bara för att en spelare har sin hockeyfostran vill spela i DIF bara för att Djurgården är från Stockholm. När man får nobben av en spelare som uppfyller kritiriet "Stockholmare" så har man fast beslutat sig att värva en "Stockholmare" som är sämre. Det är där DIF gör fel. Får man nobben av en spelare som är "Stockholmare" ska man ersätta honom med en likvärdig spelare, i första hand från Sverige och i andra hand från utlandet. Istället bestämmer man sig för att värva en sämre spelare bara för att han är "Stockholmare". Det håller inte i Elitserien! Man ska ha ett konkurrenskraftigt lag i Elitserien, och om det betyder att man måste ha några utlänningar i laget så får man ta den smällen.
Det andra är, varför ska man värva Tjärna när det redan finns 3 st spelare i truppen av samma spelartyp? Besvara mig den frågan. Bara för att han är Djurgårdare duger inte som förklaring. Med andra ord, ska vi värva Tjärna så måste vi sparka en av de redan existerande likadana spelarna, och kommer vi göra det? Nej. Istället kommer vi stå med en back-besättning där flera spelare kommer gnälla för att de får för lite speltid. Värva istället en back av den typ som behövs, en högerfattad back som kan ta tag i PP-spelet som har varit USELT sedan lockout-säsongen.

Micke Nylander:
Du skrev att skillnaden var att Tjerna är Djurgårdare, va inte Fernholm det också(samma grabb som stod i DIF klacken när han va liten... sa han)
Så mycket brydde han sig om Djurgården, när han fick erbjudandet att utvecklas bättre i en annan klubb + mycket mer cash. Tror/hoppas inte Tjerna är sådan men vad vet jag känner inte honom som person.
Håller med TheRocket. helt ok att bygga laget runt sthlms killar men det ska inte vara prioritet 1.
En spelare i Marusaks kaliber ska inte nobbas för att göra plats för en spelare i Fryléns kaliber(EXEMPEL)enbart för han är uppfostrad i Sthlms trakten. Detta gäller även att man inte ska sluta titta utomlands efter spelare anser jag.
Du skrev att skillnaden var att Tjerna är Djurgårdare, va inte Fernholm det också(samma grabb som stod i DIF klacken när han va liten... sa han)
Så mycket brydde han sig om Djurgården, när han fick erbjudandet att utvecklas bättre i en annan klubb + mycket mer cash. Tror/hoppas inte Tjerna är sådan men vad vet jag känner inte honom som person.
Håller med TheRocket. helt ok att bygga laget runt sthlms killar men det ska inte vara prioritet 1.
En spelare i Marusaks kaliber ska inte nobbas för att göra plats för en spelare i Fryléns kaliber(EXEMPEL)enbart för han är uppfostrad i Sthlms trakten. Detta gäller även att man inte ska sluta titta utomlands efter spelare anser jag.
There is no I in TEAM!!!!
-
Man kanske ska tänka lite på sikt med,för om Tjärna vänder tillbaka efter NHL, så lär han inte åka tillbaka Sen har vi en spelare som spelar med hjärtat!. Dessutom vilka i vårt nuvarande lag, håller samma klass som Tjärna som två vägs back? Tjärna hade varit lätt den bästa backen vi hade haft, tillsammans med Jiri. Och DIF Ledningen jobbar för att få Tjärna så varför hade dom sparkat en annan back då?Samt att Tjärna hade varit en viktig pjäs i PP! Men dock inte Högerfattad. Alltså, Djurgårdens satsning på juniorer och spelare med stockholms anknytningar är ett faktum. Det är något du bara få acceptera, men det är sant att vi skulle behöva en högerskytt till. Och sen tycker jag som lag att man inte ska göra det misstaget,Personligen tycker jag att det måste vara konkurans! Så att dom verkeligen får kämpa för att ta en plats i truppen!Det andra är, varför ska man värva Tjärna när det redan finns 3 st spelare i truppen av samma spelartyp? Besvara mig den frågan. Bara för att han är Djurgårdare duger inte som förklaring. Med andra ord, ska vi värva Tjärna så måste vi sparka en av de redan existerande likadana spelarna, och kommer vi göra det? Nej. Istället kommer vi stå med en back-besättning där flera spelare kommer gnälla för att de får för lite speltid. Värva istället en back av den typ som behövs, en högerfattad back som kan ta tag i PP-spelet som har varit USELT sedan lockout-säsongen.
Vet du vad det kostar att lira hockey och hur många ungar som sållas ut innan dom nått sin fulla potential innan dom nått puberteten.Östgöten skrev:För att DIF ska bli ett etablerat slutsspelslag bör nuvarande strategi förtydligas med att bara satsa på lovande spelare från den egna organisationen och bara i undantagsfall värva talanger till A-laget utifrån.
Hade dom fått fortsätta så hade dom kanske blivit bättre än de tioåringar som var större, bättre och snabbare när de var jämnåriga.
Sen kommer som sagt pengarna. Hockey är en materialsport som kostar multum och redan på den grunden sållar rätt kraftigt!
Satsa på unga spelare från den egna organisationen, visst! Jag tror att hockey lockar allt förre ungar att börja med detta och att föräldrarna inte har råd med att låta sina barn börja med denna idrott.
Det är mycket billigare med fotboll i sådana fall.
Jag är pessemist och blir glad om DIF slipper kvalspel kommande tio år.
-
Du har 6 backplatser att fylla, som ska spela konstant, du ska därför helst ha sex olika spelartyper för att på bästa sätt kunna bygga en bra defensiv-linje. Idag har vi bara 3 olika spelartyper på baksidan, och det håller inte! DIF satsar dessutom på att värva en spelartyp som vi redan är överbefolkade av, det kommer bli pannkaka av det hela.stolpskott skrev:Man kanske ska tänka lite på sikt med,för om Tjärna vänder tillbaka efter NHL, så lär han inte åka tillbaka Sen har vi en spelare som spelar med hjärtat!. Dessutom vilka i vårt nuvarande lag, håller samma klass som Tjärna som två vägs back? Tjärna hade varit lätt den bästa backen vi hade haft, tillsammans med Jiri. Och DIF Ledningen jobbar för att få Tjärna så varför hade dom sparkat en annan back då?Samt att Tjärna hade varit en viktig pjäs i PP! Men dock inte Högerfattad. Alltså, Djurgårdens satsning på juniorer och spelare med stockholms anknytningar är ett faktum. Det är något du bara få acceptera, men det är sant att vi skulle behöva en högerskytt till. Och sen tycker jag som lag att man inte ska göra det misstaget,Personligen tycker jag att det måste vara konkurans! Så att dom verkeligen får kämpa för att ta en plats i truppen!Det andra är, varför ska man värva Tjärna när det redan finns 3 st spelare i truppen av samma spelartyp? Besvara mig den frågan. Bara för att han är Djurgårdare duger inte som förklaring. Med andra ord, ska vi värva Tjärna så måste vi sparka en av de redan existerande likadana spelarna, och kommer vi göra det? Nej. Istället kommer vi stå med en back-besättning där flera spelare kommer gnälla för att de får för lite speltid. Värva istället en back av den typ som behövs, en högerfattad back som kan ta tag i PP-spelet som har varit USELT sedan lockout-säsongen.
Många här inne verkar tro att jag vill bygga ett lag med bara icke-svenska spelare. Men det är fel, eftersom det inte finns svenska eller Stockholms alternativ på de brister vi har i truppen så är vi tvingade att värva från utlandet för att kunna ha ett konkurrenskraftigt lag!