HA 22/23: Östersund - Djurgårdens IF 27/11

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
BigJ

Inlägg av BigJ »

Manijock skrev: 2024-11-27 21:40:37
BigJ skrev: 2024-11-27 21:34:51
Manijock skrev: 2024-11-27 21:31:01
BigJ skrev: 2024-11-27 21:27:54
Manijock skrev: 2024-11-27 21:21:31

Ursäkta men vafan är det för losermentalitet efter att man bevittnat detta? Mot ett lag som inget topplag ens nästan tappat poäng mot.
Löven var nära för ett par omgångar sedan...
3-5. Jag minns att jag garvade när folk började hoppas på att Löven kunde tappa poäng..... Det är så osannolikt!
Spelade ikapp från 0-3 till 3-3 men tappade precis på slutet, det vet du med. Men 5-3 låter ju mer övertygande för din ståndpunkt...
Japp det vet jag med. Men Löven har den berömda knappen. Samma knapp som Hv hade. Brynäs hade den och Ssk har den verkligen. När de bestämmer sig så hänger man inte med. Speciellt inte ett division 1-lag.

Vi hade också en tendens till den knappen tidigare på säsongen men föll på Andrén. Nu tror jag tyvärr moralen börjar fallera här. Grundspelet börjar spreta. Farhågor man haft egentligen hela vägen. När laget spelar bra men målvakterna orsakar poängtapp. Nu tycker jag försvarsspelet och offensiven båda börja är på nedåtgående.
Var var den knappen idag? Nä, Löven känns inte oslagbara, då är Bofors och SSK större hot tror jag.

Håller däremot med om att vårt försvarsspel svajar, hoppas på att 3 kan få det att bli bättre. Framåt är det ju inget vidare där bara Dick och mini-Fimpen känns som stadiga poänggörare. Thore har också gjort en del riktigt fina målgivande pass på sistone.

Måste ju också lyfta Klasen, gjorde mål i återkomsten, dålig mot Löven men idag 3 p tror jag varav 1 mål. Att han inte är perfekt hela tiden tycker inte jag är konstigt med en månads frånvaro men ack så viktig i poäng produktionen.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Den ” process” vi är inne på går väl sådär va?

Vi hittar numera sätt att förlora poäng mot ett uselt Östersund.
Tror aldrig jag sett ett sämre allsvenskt lag, varken på papperet eller på isen.

Förnedringen i Umeå framstår alltmer logisk. Det här laget behöver supa till eller något.
Saknas både spelglädje och glöd. Vi tar poäng tack vare Dickens gudabenådade hockeytalang.

Kämpa. Typ.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Manijock

Inlägg av Manijock »

Jaa det är återigen en relevant fråga. Vart tusan hade vi varit utan Dick Axelsson? Galet beroende av honom numera. Bara att påbörja tjatet på honom inför nästa säsong redan nu. Thoresen, Krüger, Costmar, Weigel osv är alla hårt arbetande spelare, men rent produktivitetsmässigt i offensiven är de medelmåttiga. Fjärdelinan känns farligare. För att inte tala om firma Blomgren/Larsson...

Vi behöver Kelleher i form.
Praetori

Inlägg av Praetori »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-11-27 22:05:04 Den ” process” vi är inne på går väl sådär va?

Tror aldrig jag sett ett sämre allsvenskt lag, varken på papperet eller på isen.

Förnedringen i Umeå framstår alltmer logisk. Det här laget behöver supa till eller något.
Saknas både spelglädje och glöd. Vi tar poäng tack vare Dickens gudabenådade hockeytalang.

Kämpa. Typ.
Tycker väl ändå att processen går framåt. Vi lägger oss inte och dör trots att det skramlar lite. Vi vinner och tar poäng. Darret mellan dipparna är kortare, återhämtningen kortare, innan vi finner positiva linjer.

Att Dick är helt överlägset bra redan nu får mig att få helt orimliga förhoppningar på hur bra han kan vara framåt våren.
Så det är väl det som kanske haltar.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Praetori skrev: 2024-11-27 22:17:29
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-11-27 22:05:04 Den ” process” vi är inne på går väl sådär va?

Kämpa. Typ.
Tycker väl ändå att processen går framåt. Vi lägger oss inte och dör trots att det skramlar lite. Vi vinner och tar poäng. Darret mellan dipparna är kortare, återhämtningen kortare, innan vi finner positiva linjer.

Att Dick är helt överlägset bra redan nu får mig att få helt orimliga förhoppningar på hur bra han kan vara framåt våren.
Kanske ser du glaset halvfullt medan jag har mitt halvtomt.
Vi fortsätter ha svåra problem att skapa och sätta dit lägen.
Vi bara ska blåsa detta lag av banan. Men passningarna sitter inte i matchinledningen. Vi föder deras energi med att få dem att känna sig jämnbördiga. De kör över oss fysiskt i inledningen med ett par rejäla proppar.
Fan vi är rätt själlösa utan någon större identitet, bortsett klubbmärket då, (fast det skrämmer ingen längre.)

Vi är inte fysiska, inte fartfyllda, inte finessrikt, inte defensiva, inte offensiva.
Om något är vi möjligen ett statistiskt spelande lag som är precis sådär lagom bra på det mesta för att gå hyffsat plus.
”Åker vi dit , och passar så ,borde vi få flertalet matcher att med knapphet väga över till oss”, typ.

Tråkigt och oinspirerande, och det räcker bara till mot de sämre 3/4 av lagen i serien.
Kommer placera oss topp 6 och en möjlig semifinalplats. Den breda truppen kan skrälla oss till final om övriga topplag drabbas av skador. Men aldrig vi går upp med nuvarande lag och spelsätt.

Kämpa Processen.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

Praetori skrev: 2024-11-27 22:17:29

Kämpa. Typ.

Det är bra att vi alla tycker olika, samt vissa av oss är duktiga på detaljer!?

Men i mina ögon så kan jag ej få det. Till att det här är en godkänd insats!

Blir inte "lättare" heller efter att blivit överkörd med 1-6. Att försöka lura sig själv med ordet "process" längre!
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Mattias_87 »

Topp 3 känns kört även denna säsong. Fyfan.

Nu drömmer man om plats 4 och skulle inte bli förvånad om det blir mot Aik i kvarten.
Avskaffa tre mot tre.
Döden

Inlägg av Döden »

Vem trodde att dicken skulle vara gnistan i laget när han tillkännagav sin comeback? Inte jag. Men jävlar vad han motbevisat mig med många andra.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Mattias_87 skrev: 2024-11-28 02:19:25 Topp 3 känns kört även denna säsong. Fyfan.

Nu drömmer man om plats 4 och skulle inte bli förvånad om det blir mot Aik i kvarten.
Kommer inte ske. Redan nu klart med Oskarshamn. Frågan är ju om det blir borta eller hemmafördel.

Bombom summerar det hela väldigt bra. Kände mig väldigt till freds till en början men nu? Nej vi är långt efter topp 3 i mycket.
Användarvisningsbild
fryppe

Inlägg av fryppe »

Manijock skrev: 2024-11-28 06:46:26
Mattias_87 skrev: 2024-11-28 02:19:25 Topp 3 känns kört även denna säsong. Fyfan.

Kommer inte ske. Redan nu klart med Oskarshamn. Frågan är ju om det blir borta eller hemmafördel.

Bombom summerar det hela väldigt bra. Kände mig väldigt till freds till en början men nu? Nej vi är långt efter topp 3 i mycket.
Vadå klart ? Det är 31 matcher kvar av serien, många skador kan hända och det är väldigt ovanligt att inte ha en svacka på 52 matcher.
Manijock

Inlägg av Manijock »

fryppe skrev: 2024-11-28 07:52:39

Vadå klart ? Det är 31 matcher kvar av serien, många skador kan hända och det är väldigt ovanligt att inte ha en svacka på 52 matcher.
Vi kommer inte högre, och Oskarshamn kommer inte heller topp 3. Men vi är ändå klart bättre än de under. Känns som ett given mellanskikt mellan toppen och mitten. Ungefär lika vassa! Oskarshamn slarvar också bort sig mot sämre lag emellanåt, till skillnad från topp 3, men ändå över tid trygga.

Inget är naturligtvis spikat på papper men vi har ändå kommit så långt i serien att skikten är satta. I år känslan att de är ännu tydligare. Tabellen brukar vara i grova drag redan satt efter 10-15 omgångar.
Användarvisningsbild
fryppe

Inlägg av fryppe »

Manijock skrev: 2024-11-28 08:09:51
fryppe skrev: 2024-11-28 07:52:39

Vi kommer inte högre, och Oskarshamn kommer inte heller topp 3. Men vi är ändå klart bättre än de under. Känns som ett given mellanskikt mellan toppen och mitten. Ungefär lika vassa! Oskarshamn slarvar också bort sig mot sämre lag emellanåt, till skillnad från topp 3, men ändå över tid trygga.

Inget är naturligtvis spikat på papper men vi har ändå kommit så långt i serien att skikten är satta. I år känslan att de är ännu tydligare. Tabellen brukar vara i grova drag redan satt efter 10-15 omgångar.
Jag tror löven kommer sjunka ner snart ganska säker på det
Användarvisningsbild
Ohddan

Inlägg av Ohddan »

Klart det skulle vara 3p. Östersund skjuter 13 skott på mål eller nåt över 60 min. Har lite snurr i andra. Det saknades inte chanser att avgöra precis.
Den här matchen vinns med i snitt 3 mål eller så om man spelar om den 10 gånger.

Som Jim va inne på så har vi åter en räddningsprocent på 85-87%. Det faktumet kvarstår match, efter match, efter match, efter match. Förutom 3 matcher i Småland för nån vecka sen.
Användarvisningsbild
DRC

Inlägg av DRC »

Praetori skrev: 2024-11-27 21:18:54 Hade någon av våra målvakter släppt Klasens skott hade det varit lynch-stämning. Nu är det istället ett bra skott av Klasen (vilket det är). 8)
Du får tycka vad du vill. Men jag vet - jag tror inte, jag tycker inte, jag spekulerar inte. Jag vet att spelartruppen helt gett upp på båda. Jag vet att luften gick ur hela laget i Umeå när Andren schabblade in första pucken. Säkert inte alla i laget, men tillräckligt många spelare för att det ska vara ett enormt problem har helt gett upp på båda målvakterna. Det är hårda fakta. Jag känner flera i laget och ännu fler tidigare spelare som känner fler spelare osv. Detta är den allmänna uppfattningen även bland de tidigare spelarna som nu följer utvecklingen som supportrar.

Så du kan göra jämförelser med NHL eller tycka vad du vill. Men i princip ingen annan håller med dig i analysen att målvaktsspelet inte är för dåligt.
Användarvisningsbild
fryppe

Inlägg av fryppe »

En dålig match av oss jag citerar Kimby från andra matcher "Vi sätter oss själva i skiten" vi är rent utsagt SKIT dåliga på att slå första pass i mittzon det är 1/10 som går fram, med det så sänker vi tempot i matchen och spelar på deras villkor. Jag har tyckt tidigare under säsongen att det har varit en av våra styrkor i många matcher att lyckas träffa blad. Vet inte vad detta beror på om det är underskattning eller om vi fick en sån jävla käftsmäll mot löven att vårat självförtroende fick sig en rejäl smäll. Ändå imponerad av våra 2 gubbar på 37 och 38 år som levererar 3 poäng var.
Skriv svar