Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Flunk
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Flunk »

Glory1 skrev: 2024-01-21 19:54:19 Någon som såg Matt Puempel något när han var i Malmö? Har själv inget minne av det. Men hans lag i Tyskland kan nog få det svårt att nå slutspel

https://www.eliteprospects.com/player/4 ... tt-puempel
De kör med degradering i Tyskland så hans lag vill nog inte släppa spelare.
Stenkollsåklart

Inlägg av Stenkollsåklart »

Osten östlund skrev: 2024-01-21 21:36:54
Rudi skrev: 2024-01-21 21:27:41 Pengarna från insamlingen kommer ju givetvis spenderas till slutspelet, men vi hade förmodligen fått mer för dem om vi lagt dem till nästa års spelarbudget. Sen förstår jag också att alla som har bidragit inte kan se längre än näsan räcker. Det vore ju ohederligt att förvalta pengarna på ett ansvarsfullt sätt när man kan sprätta iväg allt på någon avdankad kanadick i stället. Eller självaste jesus från hockeyettan som släppte fem mål mot storlaget Piteå i dag med en räddningsprocent på hela 83,87.
Det är mycket som misskötts och har varit dåligt.

Men om du startar en insamling , där orsaken/budskapet är glasklart. Det blir succé.

Sedan ändrar man sig.... vet att du inte menar illa. Men tänker du efter en gång till om vad du skriver. Så tror jag inte din mening var att håna dom 3390 Djurgårdare som har donerat!
Håller med Osten här. 100%. Om man går ut med premissen att värva spelare nu, och folk betalar för att vi ska värva nu, då kan man omöjligen ändra den strategin för att vi torskar en match? Eller ens två. Det betyder ju i sin tur inte att man ska betala pengar på kattskit och slänga iväg dem bara för att man måste, men det vore ju en helt annan femma, att man faktiskt gör det man kan för att hitta de spelare vi söker men samtidigt så lyckas man inte. Men att idag, vrida om strategin till att spara pengarna till nästa säsong ”eftersom det inte gått bra på några matcher” det kommer slå helt fel…

Gällande Lidö… att plocka ut statistik från en match är såklart totalt ointressant. Det förstår till och med du. Lindbom hade liknande siffror någon match förra året också - det är ofrånkomligt. Utav de målvakter vi har att tillgå just nu, så är han den som övertygat mest. Utöver det så ligger han just nu 1:a i sin serie när det kommer till räddningsprocent - han kommer att spela i allsvenskan inom kort. Med det sagt behöver han inte vara vägen att gå för DIF i år. Mikko om någon är den som har koll, och vi läktarkuskar har inte hela bilden, och behöver helt sonika lita på de som tar beslut.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Använd hela insamlingen och ge som en bonus till Krüger om han bestämmer sig för att stanna de två kommande åren oavsett serie.... Det är det överlägset bästa vi kan få för kronorna!
Glory1

Inlägg av Glory1 »

Flunk skrev: 2024-01-21 22:54:07
Glory1 skrev: 2024-01-21 19:54:19 Någon som såg Matt Puempel något när han var i Malmö? Har själv inget minne av det. Men hans lag i Tyskland kan nog få det svårt att nå slutspel

https://www.eliteprospects.com/player/4 ... tt-puempel
De kör med degradering i Tyskland så hans lag vill nog inte släppa spelare.
Ah det hade jag missat. Var av någon anledning helt säker på att det inte hade degradering där.. då kan man nog skrota tanken med att värva från DEL
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

De pratar Djurgårdens insamling i Sanny&Svensson och ställer sig frågan vad man får för miljonen.

Svensson tar upp Nuutti Viitasalo som exempel.
Han gick till Malmö på deadline-dagen förra säsongen. Med lön och utköp kostade han ca 1,7 miljoner.
Sinnes.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2024-01-22 10:42:55 De pratar Djurgårdens insamling i Sanny&Svensson och ställer sig frågan vad man får för miljonen.

Han gick till Malmö på deadline-dagen förra säsongen. Med lön och utköp kostade han ca 1,7 miljoner.
Sinnes.
Det är nog aningen billigare på lägre nivå dock, speciellt om man köper från allsvenska konkurrenter. Däremot är det ju onekligen säljarnas marknad vilket försvårar.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

Nattuggla_ skrev: 2024-01-22 10:42:55 De pratar Djurgårdens insamling i Sanny&Svensson och ställer sig frågan vad man får för miljonen.

Sinnes.
Det är knepigt. Ju längre man väntar, så blir allt förmodligen dyrare med.

Vidare på Sanny/ Svenson. Tycket Sanny att vi skulle ta en 40 åring ifrån Mörum.

Svensson spekulerade i Ragnarsson. Då får han till att vi endast ska låna honom denna säsong. Betala 200K för det. En total på ca 350K.

Västerås går dåligt. Kanske försöka på Komarek? Om Kurt säger att det behövs 500K på honom eller liknande spelare ( behövs ett namn ). Så kommer det nog rassla till!?
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2024-01-22 10:52:21

Sinnes.
Det är nog aningen billigare på lägre nivå dock, speciellt om man köper från allsvenska konkurrenter. Däremot är det ju onekligen säljarnas marknad vilket försvårar.
Jo sant, men man får tänka också att det var ju ingen toppback direkt. Det är klart att om du jämför typ Oliver Bohm med honom så är det ju inte ens nära. Men vi vill ju ha in något som spetsar, då kommer det kosta.

Jag tänker Kyle Topping om Västerås vill tjäna lite pengar. Eller Komarek.

Sanny&Svensson sågar också Hävelid/Andrén lite kort, att det är nog inga målvakter man går upp med. Samma med Ytterell.
Jag tycker att vi har för många positioner att förstärka med innan vi blir slagkraftiga, 1,5 miljoner kommer inte räcka. Vi kommer slösa en hel insamling på att åka ur i kvart/semi.
kevinha

Inlägg av kevinha »

Tellqvist32 skrev: 2024-01-21 17:33:49
dr111DIF skrev: 2024-01-21 17:30:29
Tellqvist32 skrev: 2024-01-21 17:26:37 Bör man tänka om angående pengarna? Lägga på nästa års lagbygge istället?

Skadorna kommer att bestå. Vi kommer inte vara friska i slutspelet, det är bara att glömma. Vi får max in en forward och en back. Om vi har flyt kanske en tredje spelare, men det är nog inte rimligt.

När vi har har dyra spelare som Rensfeldt, Brodin, Liss m.fl som inte presterar ett jävla skit när vi behöver dem, så ser jag hellre att vi satsar på att lägga pengarna på riktiga hockeyspelare och inte posörer som vi har nu.

Men, jag fattar såklart att man inte vill ge upp säsongen. Men hur mycket pengar ska vi slösa på ett lag som ändå är ihåligt?
Snyggt spelat då att blåsa alla eller? Men absolut, varför inte kasta in handduken bara för att vi har det motigt just nu? Syltrygg var ordet.
KG Stoppel har sabbat vår ekonomi. Nu ska han ha ännu mer pengar att bränna på exakt vad? Litar du på hans sportcheferi?

Kom inte med påhopp när vi lägger 250-300 i månaden bara på Brodin och Rensfeldts löner och vi får absolut noll av dessa. Vi hade nästan kunnat haft två dugliga kedjor för de pengarna.
Det är ju inte KG som sabbat ekonomin i klubben. Det är JE och tidigare styrelse som under flera år sänkt det fina som byggdes upp inför SHL final. därefter har man trott att man kan skapa en ny förening och ett nytt DIF som består av avdankade coacher och spelare. Det kostade massor. Därefter har det gjort en ny satsning med återvändare som man vet har levererat otroligt innan. Den här gången har spelarna inte alls kommit upp i den nivån som förväntas av dom. Det är inte ett aktiv dåligt beslut av KG. Det är spelare som inte gör det dom ska.
Vi skulle behöva få in energi i gruppen i form av ett par spelare som gör skitjobbet och en back som kan styra. Någon skrev Gelinas vilket vore ett bra val enligt mig. Jag ser gärna att vi plockar in costmar och någon mer. Det är den typen av spelare vi behöver, spelare som maler ner motståndare för att sedan släppa fram våra målskyttar. Sen håller jag med alla om att vi behöver en målvakt som kan spika igen! Marknaden är horribel nu och spelare kostar massor att köpa loss vilket är en tung nedsida för oss. Det positiva är att det frigjorts löneutrymme i form av att magwood,mf är borta. Det pengarna vi vi bidrar med nu kommer nog att gå till att köpa loss spelaren och e denne en sign on. Sen har man kapital att betala lönen. Sluterligen så vill jag säga att jag tror på KG. Han kastar inte pengar på skit och har enligt mig tagit bra beslut under året. Kom ihåg att han satt på fleråriga kontrakt med flera spelare innan säsongen. Man kan inte göra sig av med spelare som Brodin och rensfeldt bara sådär när dom är iskalla och inte levererar något. Förra året växlade Brodin upp i slutspelet så låt oss hoppas att det händer nu med. Bara min åsikt.
Användarvisningsbild
Andspe

Inlägg av Andspe »

kevinha skrev: 2024-01-22 11:19:27
Tellqvist32 skrev: 2024-01-21 17:26:37 Bör man tänka om angående pengarna? Lägga på nästa års lagbygge istället?

Skadorna kommer att bestå. Vi kommer inte vara friska i slutspelet, det är bara att glömma. Vi får max in en forward och en back. Om vi har flyt kanske en tredje spelare, men det är nog inte rimligt.

När vi har har dyra spelare som Rensfeldt, Brodin, Liss m.fl som inte presterar ett jävla skit när vi behöver dem, så ser jag hellre att vi satsar på att lägga pengarna på riktiga hockeyspelare och inte posörer som vi har nu.

Men, jag fattar såklart att man inte vill ge upp säsongen. Men hur mycket pengar ska vi slösa på ett lag som ändå är ihåligt?
Snyggt spelat då att blåsa alla eller? Men absolut, varför inte kasta in handduken bara för att vi har det motigt just nu? Syltrygg var ordet.
KG Stoppel har sabbat vår ekonomi. Nu ska han ha ännu mer pengar att bränna på exakt vad? Litar du på hans sportcheferi?

Kom inte med påhopp när vi lägger 250-300 i månaden bara på Brodin och Rensfeldts löner och vi får absolut noll av dessa. Vi hade nästan kunnat haft två dugliga kedjor för de pengarna.
Det är ju inte KG som sabbat ekonomin i klubben. Det är JE och tidigare styrelse som under flera år sänkt det fina som byggdes upp inför SHL final. därefter har man trott att man kan skapa en ny förening och ett nytt DIF som består av avdankade coacher och spelare. Det kostade massor. Därefter har det gjort en ny satsning med återvändare som man vet har levererat otroligt innan. Den här gången har spelarna inte alls kommit upp i den nivån som förväntas av dom. Det är inte ett aktiv dåligt beslut av KG. Det är spelare som inte gör det dom ska.
Vi skulle behöva få in energi i gruppen i form av ett par spelare som gör skitjobbet och en back som kan styra. Någon skrev Gelinas vilket vore ett bra val enligt mig. Jag ser gärna att vi plockar in costmar och någon mer. Det är den typen av spelare vi behöver, spelare som maler ner motståndare för att sedan släppa fram våra målskyttar. Sen håller jag med alla om att vi behöver en målvakt som kan spika igen! Marknaden är horribel nu och spelare kostar massor att köpa loss vilket är en tung nedsida för oss. Det positiva är att det frigjorts löneutrymme i form av att magwood,mf är borta. Det pengarna vi vi bidrar med nu kommer nog att gå till att köpa loss spelaren och e denne en sign on. Sen har man kapital att betala lönen. Sluterligen så vill jag säga att jag tror på KG. Han kastar inte pengar på skit och har enligt mig tagit bra beslut under året. Kom ihåg att han satt på fleråriga kontrakt med flera spelare innan säsongen. Man kan inte göra sig av med spelare som Brodin och rensfeldt bara sådär när dom är iskalla och inte levererar något. Förra året växlade Brodin upp i slutspelet så låt oss hoppas att det händer nu med. Bara min åsikt.
Största ansvaret för ekonomin ligger på Kraft som VD. Som valde att gambla med vår existens genom att gå all in förra säsongen.
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

kevinha skrev: 2024-01-22 11:19:27

Det är ju inte KG som sabbat ekonomin i klubben. Det är JE och tidigare styrelse som under flera år sänkt det fina som byggdes upp inför SHL final.
Man kan tycka vad man vill om Joakim Erikssons sista säsong men det är väl allmänt känt att han var otroligt försiktig med ekonomin?
Han satsade rejält sista året och då hade vi enligt uppgift en av de dyraste trupperna i serien. Men innan dess var han otroligt försiktig. Det är vad jag fått till mig iallafall.

Det som hänt efter det är en VD som fick röda siffror och en sportchef som gjorde konstiga värvningar (våren då vi åkte ur) samt första året i Hockeyallsvenskan då ipricip hela truppen är överbetald.
Så njea, tvek på att skylla på Jocke.
Användarvisningsbild
jsson

Inlägg av jsson »

Nattuggla_ skrev: 2024-01-22 11:28:03 Man kan tycka vad man vill om Joakim Erikssons sista säsong men det är väl allmänt känt att han var otroligt försiktig med ekonomin?
Han satsade rejält sista året och då hade vi enligt uppgift en av de dyraste trupperna i serien. Men innan dess var han otroligt försiktig. Det är vad jag fått till mig iallafall.

Det som hänt efter det är en VD som fick röda siffror och en sportchef som gjorde konstiga värvningar (våren då vi åkte ur) samt första året i Hockeyallsvenskan då ipricip hela truppen är överbetald.
Så njea, tvek på att skylla på Jocke.
Största förlusten rent ekonomiskt är att vi åkte ned en division. Där är JE högst ansvarig. K-G gjorde väl de värvningar som gick att göra inför kvalet men det räckte inte till.

Våra kontrakt i HA håller kvar oss nere i skiten dock. Absolut.
Wikegårds järnkaminer
Robert Kimbys järnkaminer
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

Återigen marknaden är trög. Men om vi ska in med ngt nu.

Tänker Rensfeldt, han har kört fast hos oss. Är ingen top 2 center. Men bl a dom bäst betalda.

Tror han skulle funka bättre i LHC typ, lugn o ro 3:e eller 4: center. Bara göra sitt jobb. Byte mot Costmar.

Andren kanske går att sälja. Brodin är körd, han kommer vara här kontraktstiden ut!
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Nånting är ju otroligt fel när man bara väntar på att dyra kontrakt som är skrivna 2 år för långt ska gå ut.
Jag hoppas såklart vi går upp, annat vore ju konstigt.
Men jag har förlikat mig med att vi inte gör det.

Jag längtar tills Rensfeldt, Brodin, Liss, Norman och Klasens (sorry, men ja) kontrakt går ut så en ny sportchef kan bygga något ordentligt. Föryngra truppen och hoppas på en del scouting från Division 1.
Jag tycker det blåser positiva vindar kring föreningen nu men att addera spelare i det här skedet känns värdelöst då det är för många luckor att fylla. Vad exakt ska Ragnarsson tillföra undrar jag?
Vi har en fin juniorverksamhet där man kan plocka nästan en hel kedja för Hockeyallsvenskt spel och spara pengar.
På det så försvinner kostnaden för Fagervall och Garpenlöv.

Jag ser ljust på framtiden, men i nuläget känner jag bara blä...
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Osten östlund skrev: 2024-01-22 10:59:15 Vidare på Sanny/ Svenson. Tycket Sanny att vi skulle ta en 40 åring ifrån Mörum.
Marcus Paulsson eller? Tja, varför inte? Har ju alltid producerat när han varit i HA.
Senast redigerad av Jim Morrison den 2024-01-22 11:54:48, redigerad totalt 1 gånger.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Låst