Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg
-
Nu är det försent att plocka tillbaka Urbom, känns väl som han har lagt av och är helt ur form. Men jag förstår inte varför man släppte honom. Vår backsida var som bäst när vi hade en defensiv och en offensiv back i varje par. Att blanda backar som Nilsson, Urbom och Garrison med Högström, Hultström och Alsing.
Denna säsong känns det som att det enda som håller är Högström, Nilsson, Arnesson och PJ. Ännu en anledning att gå ner på sex backar för att minimera tid på resterande fyra backar.
Men håller med om att vi inte borde värva in fler spelare. Låt detta lag spela ihop sig och då är en bra början att sätta kedjor som man kör på. Två riktiga toppkedjor tack.
Denna säsong känns det som att det enda som håller är Högström, Nilsson, Arnesson och PJ. Ännu en anledning att gå ner på sex backar för att minimera tid på resterande fyra backar.
Men håller med om att vi inte borde värva in fler spelare. Låt detta lag spela ihop sig och då är en bra början att sätta kedjor som man kör på. Två riktiga toppkedjor tack.
Att Jocke och jag har helt skilda åsikter om hockey är ju inget nytt.
Framgångsrikt Anfallsspel bygger på ett gott försvarsspel. Han tycker alltså att vårt försvar gjort det jättebra i två förlustmatcher. Beror ju på vad man har för förväntningar.
Trist att vi inte kan få in en till back eftersom Ingman och Ekberg är undermåliga.
Framgångsrikt Anfallsspel bygger på ett gott försvarsspel. Han tycker alltså att vårt försvar gjort det jättebra i två förlustmatcher. Beror ju på vad man har för förväntningar.
Trist att vi inte kan få in en till back eftersom Ingman och Ekberg är undermåliga.
Håller med i mycket av vad du säger, och i en perfekt värld så skulle det vara så. Men det är ju inte en perfekt värld. MaGa ska in, ja,Praetori skrev: ↑2021-10-04 16:49:15MAG skall ju in. Det är inte med backarna det fallerat (försvarsspel i Hockey idag kräver mer än 2 backar +1 målvakt vs 5 motståndare).
Jag tror verkligen inte att lösningen på problemet är att kasta in ännu mer folk när vi redan haft en så pass dålig uppladdning. Då vi redan nu har haft problem med bristande synk mellan spelarna skulle det vara kontraproduktivt att slänga in ännu fler nya spelare efter att Holland och MAG anslutit. Laget behöver få spela ihop sig för att passningarna på hälarna och missförstånden i markeringar skall försvinna.
Jag tycker verkligen inte att det är nivån på pappret som det är fel på utan att laget än så länge inte är samsynkat. Den ena handen vet inte vad den andra gör men det är rätt skärpta lirare i laget så det kan lösas om de bara får tillräckligt mycket istid tillsammans.
men han är väl inte en defensiv back? Missförstå mig inte, han är en grym back, men vi behöver en defensiv backgeneral och det tror jag att t ex Urbom skulle vara perfekt som. Gärna tillsammans med MaGa.
Det vi inte behöver är duttande backar som gång efter gång tar fel och eller stressade beslut som påverkar oss negativt.
Att vi sedan bör sätta en back som efter tre spelade matcher lyckas ligga på - 7 på läktaren (eller skicka ner honom till HA) tycker jag inte ens behöver diskuteras.
Han funkar inte hos oss och bör därför få möjlighet att utvecklas någon annanstans.
*edit * Att se Jocke uttala sig som han gjorde på hemsidan gav mig extrema "Det laget ska vända skutan" - flashbacks och ingöt ingen som helst trygghet i mig, men det kanske bara var jag...
It's the hope that kills you.
Moverare kanske hade kunnat varit Intressant? Iof skulle nog en rightare vara det optimala
https://www.expressen.se/sport/hockey/b ... -till-ahl/
https://www.expressen.se/sport/hockey/b ... -till-ahl/
Saker tenderar inte att upprepa sig på samma sätt. Det är bara våra hjärnor som desperat söker efter samband i brist på tigrar och grottbjörnar att oroa sig för.sauron skrev: ↑2021-10-04 21:03:21Håller med i mycket av vad du säger, och i en perfekt värld så skulle det vara så. Men det är ju inte en perfekt värld. MaGa ska in, ja,Praetori skrev: ↑2021-10-04 16:49:15MAG skall ju in. Det är inte med backarna det fallerat (försvarsspel i Hockey idag kräver mer än 2 backar +1 målvakt vs 5 motståndare).
Jag tror verkligen inte att lösningen på problemet är att kasta in ännu mer folk när vi redan haft en så pass dålig uppladdning. Då vi redan nu har haft problem med bristande synk mellan spelarna skulle det vara kontraproduktivt att slänga in ännu fler nya spelare efter att Holland och MAG anslutit. Laget behöver få spela ihop sig för att passningarna på hälarna och missförstånden i markeringar skall försvinna.
Jag tycker verkligen inte att det är nivån på pappret som det är fel på utan att laget än så länge inte är samsynkat. Den ena handen vet inte vad den andra gör men det är rätt skärpta lirare i laget så det kan lösas om de bara får tillräckligt mycket istid tillsammans.
men han är väl inte en defensiv back? Missförstå mig inte, han är en grym back, men vi behöver en defensiv backgeneral och det tror jag att t ex Urbom skulle vara perfekt som. Gärna tillsammans med MaGa.
Det vi inte behöver är duttande backar som gång efter gång tar fel och eller stressade beslut som påverkar oss negativt.
Att vi sedan bör sätta en back som efter tre spelade matcher lyckas ligga på - 7 på läktaren (eller skicka ner honom till HA) tycker jag inte ens behöver diskuteras.
Han funkar inte hos oss och bör därför få möjlighet att utvecklas någon annanstans.
*edit * Att se Jocke uttala sig som han gjorde på hemsidan gav mig extrema "Det laget ska vända skutan" - flashbacks och ingöt ingen som helst trygghet i mig, men det kanske bara var jag...
Defensiva backar är en återvändsgränd som SHL-reglerna ser ut idag. En spelare som Urbom som inte får boxa-ut är bortkastade spetsegenskaper. Att styra eller överbelasta och snabbt återerövra pucken för att direkt sätta den på bladet till en rättvänd medspelare ÄR defensivt arbete idag men det kräver en bra synk mellan backar och forwards i båda fallen.
Tempot är så högt och krävande att ett byte idag handlar om hur man bäst nyttjar energin och här har det bara funnits två framgångsrika skolor de senaste åren. Presspel högt i banan för att vinna pucken eller neutralzons-hockey ala Växjö. De lag från Allsvenskan som har försökt mer defensiva spelsystem har oftast misslyckats med att etablera sig i SHL sedan vi gick upp. Man förlorar helt enkelt initiativet i varje byte om man inte är antingen spelförande eller kör styrspelsvarianter och sedan kontrar med bättre energi än motståndarna har kvar.
Min personliga åsikt är att med nuvarande regelverk och i brist på "lir" (ala millennieskiftet eller Dick, Linkan mfl) så är Presspelet att föredra över dödgrävarhockeyn rent publikmässigt och att vi skall akta oss för för mycket defensivtänk av både taktiska och andra anledningar.
Hellre göra mycket mål framåt och släppa till en del bakåt än att försöka spela nollnoll. För hamnar ett sådant lag i underläge är det rejäl mental uppförsbacke direkt.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
,,,vad är det för "modernt" och bra med Ekberg och IngmanPraetori skrev: ↑2021-10-04 23:40:38Saker tenderar inte att upprepa sig på samma sätt. Det är bara våra hjärnor som desperat söker efter samband i brist på tigrar och grottbjörnar att oroa sig för.sauron skrev: ↑2021-10-04 21:03:21Håller med i mycket av vad du säger, och i en perfekt värld så skulle det vara så. Men det är ju inte en perfekt värld. MaGa ska in, ja,Praetori skrev: ↑2021-10-04 16:49:15MAG skall ju in. Det är inte med backarna det fallerat (försvarsspel i Hockey idag kräver mer än 2 backar +1 målvakt vs 5 motståndare).
Defensiva backar är en återvändsgränd som SHL-reglerna ser ut idag. En spelare som Urbom som inte får boxa-ut är bortkastade spetsegenskaper. Att styra eller överbelasta och snabbt återerövra pucken för att direkt sätta den på bladet till en rättvänd medspelare ÄR defensivt arbete idag men det kräver en bra synk mellan backar och forwards i båda fallen.
Tempot är så högt och krävande att ett byte idag handlar om hur man bäst nyttjar energin och här har det bara funnits två framgångsrika skolor de senaste åren. Presspel högt i banan för att vinna pucken eller neutralzons-hockey ala Växjö. De lag från Allsvenskan som har försökt mer defensiva spelsystem har oftast misslyckats med att etablera sig i SHL sedan vi gick upp. Man förlorar helt enkelt initiativet i varje byte om man inte är antingen spelförande eller kör styrspelsvarianter och sedan kontrar med bättre energi än motståndarna har kvar.
Min personliga åsikt är att med nuvarande regelverk och i brist på "lir" (ala millennieskiftet eller Dick, Linkan mfl) så är Presspelet att föredra över dödgrävarhockeyn rent publikmässigt och att vi skall akta oss för för mycket defensivtänk av både taktiska och andra anledningar.
Hellre göra mycket mål framåt och släppa till en del bakåt än att försöka spela nollnoll. För hamnar ett sådant lag i underläge är det rejäl mental uppförsbacke direkt.
Jag använde varken de orden eller nämnde de två spelarna i fråga. Men för att tolka: Både Ekberg och Ingman är backar med en offensiv uppsida. Vi har dock inte lyckats få dem att prestera hos oss men de har bevisligen en verktygslåda som funkat i andra SHL-lag respektive på andra sidan pölen.
Sen är de knappast tänkta som några värvningar som vi skall bygga laget kring så jag förstår faktiskt inte kritiken efter att de har totalt 4 spelade matcher vardera denna säsongen.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
-
Funkat? Ingman petad i förra årets bottenlag Brynäs och Ekberg fick inte förlängt i Malmö och av vad jag sett hos både två så är det ytterst begränsade spelare som knappt hör hemma i SHLPraetori skrev: ↑2021-10-05 10:49:00Jag använde varken de orden eller nämnde de två spelarna i fråga. Men för att tolka: Både Ekberg och Ingman är backar med en offensiv uppsida. Vi har dock inte lyckats få dem att prestera hos oss men de har bevisligen en verktygslåda som funkat i andra SHL-lag respektive på andra sidan pölen.
Sen är de knappast tänkta som några värvningar som vi skall bygga laget kring så jag förstår faktiskt inte kritiken efter att de har totalt 4 spelade matcher vardera denna säsongen.
- diftobbe89
Så var det. Vi var dessutom underhållande att titta på. Det är ju inte skitkul att se Ekberg, Ingman, Bengtsson osv. Men smaken är väl som baken. Jocke verkar nöjd iallafall.Grabben från Söder skrev: ↑2021-10-04 19:48:09 Nu är det försent att plocka tillbaka Urbom, känns väl som han har lagt av och är helt ur form. Men jag förstår inte varför man släppte honom. Vår backsida var som bäst när vi hade en defensiv och en offensiv back i varje par. Att blanda backar som Nilsson, Urbom och Garrison med Högström, Hultström och Alsing.
Spela fult
-
Fjällby byter NHL lag från Caps till Sabres
Ekberg blev ju överplockad av oss och det är inte en spelare som Malmö lär ha startat budgivningskrig om men han gjorde flera godkända säsonger där ändå (och han var inte fy skam hos oss när laget i övrigt inte spelade som dasslock förra säsongen). Det var tom folk som hyllade hans insats här inne då. Det är som sagt inte en spelare som är tänkt att det skall byggas kring ändå. Hade han haft 200papp i månaden hade din kritik varit befogad (4 matcher och en indianare är knappast nog för facit).Donkels-3.0 skrev: ↑2021-10-05 12:24:40Funkat? Ingman petad i förra årets bottenlag Brynäs och Ekberg fick inte förlängt i Malmö och av vad jag sett hos både två så är det ytterst begränsade spelare som knappt hör hemma i SHLPraetori skrev: ↑2021-10-05 10:49:00Jag använde varken de orden eller nämnde de två spelarna i fråga. Men för att tolka: Både Ekberg och Ingman är backar med en offensiv uppsida. Vi har dock inte lyckats få dem att prestera hos oss men de har bevisligen en verktygslåda som funkat i andra SHL-lag respektive på andra sidan pölen.
Lite samma sak med Ingman. Klar relativt tidigt i våras var det troligen en anledning till att han fick begränsat med speltid i Gävle. Brynäs förra säsongen är dessutom inte en värdemätare på någonting alls utom möjligen hur man INTE skall göra som SHL-klubb, både på och utanför isen. Visst hade det varit bättre med en Victor Hedman men nu finns det inga dylika på marknaden och vi har inte de pengarna.
- Hepsnastian
Grewe bryter med Ilves.
Älskar hans humör på isen. Vi skulle behöva en som inte räds åt att sätta in tacklingar, ta en fajt eller bara vara allmänt jobbig för motståndare.
Men, det finns väl inte utrymme för honom i nuläget va?
Älskar hans humör på isen. Vi skulle behöva en som inte räds åt att sätta in tacklingar, ta en fajt eller bara vara allmänt jobbig för motståndare.
Delägare
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
Har aldrig skrivit om Jockes vara eller icke-vara som sportchef men nu känner jag att det är dags.
Jocke är nog en väldigt social och bra person på att locka hit spelare, det ser vi igenom åren vilka stora namn han lyckats locka hit och det främst på anfallssidan. Men när det kommer till att bygga backpar så har han misslyckats, och då har vi även varit väldigt välsignade med få skador på just backar.
Jocke är nog en väldigt social och bra person på att locka hit spelare, det ser vi igenom åren vilka stora namn han lyckats locka hit och det främst på anfallssidan. Men när det kommer till att bygga backpar så har han misslyckats, och då har vi även varit väldigt välsignade med få skador på just backar.
Avskaffa tre mot tre.
Han fick aldrig den utvecklingen man hoppades på hos oss och verkar inte direkt imponerat i Finland. Kanske får göra en nystart i allsvenskan. Ser hellre att vi lyfter upp våra lovande juniorer när vi behöver bredda än tar in en spelare som faktiskt inte lyckades när han var här sist.Hepsnastian skrev: ↑2021-10-05 18:45:53 Grewe bryter med Ilves.
- diftobbe89
Vad var det han inte lyckades med? Jag tyckte han satte avtryck som en fysisk och duktig närkampspelare, om man förväntade sig att han skulle in och göra massa poäng så kan man väl kalla det att misslyckas. Han är ju ungefär hundra gånger mer intressant än Oscar Bjerselius som nu spelar i fjärdekedjan. Men det är sällan man förstår Jockes prioriteringar som bekant.mb81 skrev: ↑2021-10-05 19:49:15Han fick aldrig den utvecklingen man hoppades på hos oss och verkar inte direkt imponerat i Finland. Kanske får göra en nystart i allsvenskan. Ser hellre att vi lyfter upp våra lovande juniorer när vi behöver bredda än tar in en spelare som faktiskt inte lyckades när han var här sist.Hepsnastian skrev: ↑2021-10-05 18:45:53 Grewe bryter med Ilves.
Spela fult