Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Re: Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Inlägg av Remy Lebeau »

Östgöten skrev:Jag är övertygad att det varken gör till eller från om DIF hade haft kvar Säcken eller om Montén/Johansson hade tränat SAIK. Många skribenter på forumet letar bara efter syndabockar för att DIF:s lag ligger på kvalserieplats och enklast är det att skylla på Thomas Montén, som är andratränare bakom Micke Johansson. Det är slående hur mycket mer skit Montén får jämfört med Micke Johansson, fast det är Micke som formellt är förstatränare. Inse att laget 2008/2009 är betydligt sämre än laget 2007/2008.
Nu var det ändå Säcken som jämfördes med dagens tränare, inte dagens trupp mot förra årets. Tränare har större betydelse för laget än vad du verkar tro.
Hade Tomas och Micke tränat vårat lag för ett par år sedan när vi hade det sämsta laget någonsin på pappret, så hade vi garanterat spelat i Allsvenskan.

Hade Micke och Tomas jobbat med resuserna på samma sätt som Säcken alltid gjort, hade läget varit annorlunda. Stundtals känns det som att vi försöker spela ett spel som truppens kvalite't inte motsvarar. Nu har båda våra tränare snart lyckats köra ner oss i kvalserien, och ingen i laget ser ut att veta vad dom skall göra. Dom har fortfarande efter snart en hel säsong inte lyckats hittat en femma som fungerar, och kört vidare på den.

Alla vet att laget är sämre än förra årets, det är inte någon överraskning för någon. Men samtidigt kan man inte blunda för att tränarna har misslyckats helt. Personligen skyller jag inte mer på Tomas än Micke, delat ledarskap delat ansvar. Men det är klart att en del har enklare att klaga på en utomstående än en "Untouchable" legendar som Micke är. Säger lite sig självt.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
lankan

Inlägg av lankan »

jensa öhling skrev:Innan vi pratar om nya förvärv måste man också kolla på de vi tagit in. Faktum är ju att i stort sett samtliga nyförvärv varit kassa.

Wesslau - duglig i allsvenskan, håller inte i ES. i så fall som ren back up. flopp.
Schneider - bra, men bara i två matcher. hyfsat skott, men slarvig i defensiven. flopp.
A Holmqvist - duktig i PP. okej annars. ingen flopp direkt, även om man hade hoppats på mer.
N Andersson - platsar inte i en vilsen backuppsättning. flopp.
Ragnarsson - en av seriens bästa backar. toppvärvning.
M Holmqvist - ska vara en landslagscenter, men är ren utfyllnad. sämst plus/minus i ES. jätteflopp
Tim Eriksson - gör ett habilt jobb, men producerar för lite. besvikelse, men ingen riktig flopp.
Figren - kämpar, men producerar inget alls. kunde lika gärna sätta in egen junior. rejäl flopp.
M Kristoffersson - konstig värvning som försvann direkt.

Kanske är det sportchefen Järlefeldt som ska bort?
Håller med till fullo förutom en liten detalj :). Notera att M. Holmqvist matchas sjukt hårt mot alla lags förstafemmor samt i BP så hans plus/minus är lite orättvis i detta sammanhang tycker jag.
Sidney Crosby

Inlägg av Sidney Crosby »

Dock så räknar man ju inte in PP/BP i +/-statistiken. Men Honkens -21 är absolut inget man hänger i granen, speciellt inte med tanke på att Honken var "klasscentern" till kommande säsong.
Lucas

Inlägg av Lucas »

jensa öhling skrev:Innan vi pratar om nya förvärv måste man också kolla på de vi tagit in. Faktum är ju att i stort sett samtliga nyförvärv varit kassa.

Wesslau - duglig i allsvenskan, håller inte i ES. i så fall som ren back up. flopp.
Schneider - bra, men bara i två matcher. hyfsat skott, men slarvig i defensiven. flopp.
A Holmqvist - duktig i PP. okej annars. ingen flopp direkt, även om man hade hoppats på mer.
N Andersson - platsar inte i en vilsen backuppsättning. flopp.
Ragnarsson - en av seriens bästa backar. toppvärvning.
M Holmqvist - ska vara en landslagscenter, men är ren utfyllnad. sämst plus/minus i ES. jätteflopp
Tim Eriksson - gör ett habilt jobb, men producerar för lite. besvikelse, men ingen riktig flopp.
Figren - kämpar, men producerar inget alls. kunde lika gärna sätta in egen junior. rejäl flopp.
M Kristoffersson - konstig värvning som försvann direkt.

Kanske är det sportchefen Järlefeldt som ska bort?
Håller med, nästan hela vägen. Men, bara med facit i hand. Tycker det är lite lamt att skylla på Janne. Säg att det är 18 September 2008 och du ser att dessa spelare ska ansluta till ett DIF som ska etablera sig i mitten av ES, skulle du inte köpa det? Säg någonstans runt 5-8, visst låter väl det rimligt? Tycker att alla dessa nyförvärv förutom Wesslau + N Andersson såg sjukt spännande ut och jag längtade som fan efter att få se dom. Inga skugga (tycker jag) ska falla över Janne, dessa spelare (med 2 undantag) är spelare i praktiken vilket lag som helst i elitserien skulle vilja ha (utan facit i hand). Det som sket sig är att dom visade sig vara sämre än vi trodde, men det kan ju knappast vara Janne fel? Tycker att samtliga hade en formkurva som pekade uppåt innan dom kom till DIF (med undantag för de allsvenska spelarna som jag inte har någon koll på), samtliga kändes som bra nyförvärv. Vad man nu skall skylla på vet jag ej, men jag tycker Janne gjort ett bra jobb med den kassa ekonomin vi har. Hade dock gärna sett en hårt jobbande kanadick som mosar alla framför mål och petar in returer.. A la Hörnqvist eller "Homer" Holmström (Detroit). Möjligtvis lite minus att han inte lyckades värva en bättre ersättare till Danne, men men..
Användarvisningsbild
android
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av android »

Danne drog så sent. Skulle han varit lika tydlig och bestämd som han är i kassen skulle vi antagligen haft en rejäl första keeper nu.

Det är flera saker som bidragit till att vi ligger där vi ligger. Otur kan man kalla det. Dåliga förberedelser och rutiner är ett annat namn.

Bara hoppas vi spelar i elitserien nästa säsong. Om vi klarar oss via kvalserien eller inte spelar ingen roll. Jag vill se DIF i elitserien nästa säsong också.
Född till sportchef.
robin_dif

Inlägg av robin_dif »

Har fått lite frågor om DIF är ute och letar spelare eller inte.... ( deadline är ju sista januari) för att täcka skadeluckorna efter Andreas Engqvist och Stefan Ridderwall.

Kollade det där i dag och jo det letas.

Djurgården har letat efter en center ända sedan Engqvist bröt handen men det är "dött på marknaden" som en person uttryckte det.
Klubben var erbjudna Martin Sonnenberg som nyligen signade för Timrå men tyckte att han var för lite center, att han var för mycket vinge för att det skulle vara värt att lägga pengarna på.

När det gäller målvakter är marknaden inte bara död, den är närmast obefintlig. I allafall om man vill ha en bra målvakt till ett juste pris.

TImrås nyförvärv Karjalainen och Modos dito Morrisson har ju till exempel ingen kalasstatistik i sina cv:n direkt... .

Det har ryktats om att DIF jagat målvakt hela hösten men det förnekar de jag har pratat med. Däremot så har man, på grund av Ridderwalls skada, sett sig om lite nu men hittar inget.

Från Hockey bloggen ,city

Dom letar ju iaf känns ju skönt!
Lucas

Inlägg av Lucas »

Ingen mening att jaga ersättare för Engqvist. Pengar har vi inte, och vi har så pass lite skador på forwards i övrigt att det inte behövs. En målvakt skulle vara intressant, (no shit sherlock) men marknaden verkar som sagt död. Skulle vart en dröm att värva en stabil (behöver inte vara spektakulär) 28-34 årig målvakt för resten av säsongen i alla fall, men det lär inte hända. Tror att ledningen tror för mycket på målvakterna vi har. Och jag håller med där, alla (kanske inte Wesslan, men iaf Sandberg, Owuya och Riddarn) har grym potential att bli något stort, men ingen av dom är redo som första målvakt (med facit i hand). Förra säsongen blev jag bara glad när Riddarn fick chansen, har var riktigt duktig när Larsson skulle vila. Lite djärvt av Timrå att värva en ex-NHL målvakt när deras ANDRA målvakt gått sönder och dom redan har en fantastisk Backlund som tar allt. Fattar inte vart dom får sina pengar ifrån..

Kul att dom letar men jag räknar inte med några resultat.
robin_dif

Inlägg av robin_dif »

Marknaden fortsätter att få NHL-meriterade spelare fria. Idag var det Lugano som väntat valde att lösa John Pohl från sitt kontrakt, trots att han gjort 25 poäng på 23 matcher för klubben.

Lugano har tidigare uppgetts vara högintresserade av att försöka värva Fredrik Bremberg redan innan transferfönstret stänger, och att göra sig av med Pohl var enligt uppgift en av de första åtgärder man var tvungna att göra innan man kunde fortsätta dom planerna.

30-årige Pohl värvades till Lugano från Toronto, där han spelat de tre senaste säsongerna.
Totalt har han gjort 115 matcher i NHL, 107 av dom för Maple Leafs under de två senaste säsongerna innan denna.

Tappa Linkan redan nu?
Olon

Inlägg av Olon »

jensa öhling skrev: M Holmqvist - ska vara en landslagscenter, men är ren utfyllnad. sämst plus/minus i ES. jätteflopp
Orkar inte börja argumentera, men jag tvivlar starkt på att du sett honom spela. Kolla inte bara på puckföraren eller statistik. För övrigt så fungerar inte +/- lika bra som jämförelsefaktor som i NHL... Ragge har exempelvis -8 på 36 matcher, och det hade varit katastrofalt dåligt för en back där. Här är han en av ligans bästa backar. Varför det är så kan du ju fundera över.
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Vidhåller att Holmqvist är en stor besvikelse, även om han precis som hela laget ryckt upp sig på slutet.

Sen bedömer jag honom inte enbart utifrån statistiken, men den säger en del. I Ragges fall blir den dock orättvis då han spelar så kopiöst mycket.
Användarvisningsbild
Caveman

Inlägg av Caveman »

jensa öhling skrev:Vidhåller att Holmqvist är en stor besvikelse, även om han precis som hela laget ryckt upp sig på slutet.

Sen bedömer jag honom inte enbart utifrån statistiken, men den säger en del. I Ragges fall blir den dock orättvis då han spelar så kopiöst mycket.

A. Holmqvist är en besvikelse.

M. Holmqvist har lyft sig grymt mycket sedan jul.
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

robin_dif skrev:Marknaden fortsätter att få NHL-meriterade spelare fria. Idag var det Lugano som väntat valde att lösa John Pohl från sitt kontrakt, trots att han gjort 25 poäng på 23 matcher för klubben.

Lugano har tidigare uppgetts vara högintresserade av att försöka värva Fredrik Bremberg redan innan transferfönstret stänger, och att göra sig av med Pohl var enligt uppgift en av de första åtgärder man var tvungna att göra innan man kunde fortsätta dom planerna.

30-årige Pohl värvades till Lugano från Toronto, där han spelat de tre senaste säsongerna.
Totalt har han gjort 115 matcher i NHL, 107 av dom för Maple Leafs under de två senaste säsongerna innan denna.

Tappa Linkan redan nu?
Pohl har redan skrivit på för Frölunda.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

En liten fråga om denne Alberts Ilisko som lånats in, är han här på någon form utav provspel eller ska han förstärka juniorsidan?
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
isolerad

Inlägg av isolerad »

Edin skrev:En liten fråga om denne Alberts Ilisko som lånats in, är han här på någon form utav provspel eller ska han förstärka juniorsidan?
Nyheten står ju under "juniornytt" så troligtvis ska han spela med juniorerna.
i
robin_dif

Inlägg av robin_dif »

Bernd Brückler ryktas vara på väg till Elitserien på lån. Vilka klubbar är behov av en ny målvakt,förutom DIF? Kan det vara så att Riddarnns skada är allvarligare än väntat?
Låst