-daniel- skrev:Jag har skrivit det tidigare men är helt övertygad om att en av anledningarna till Mackans svaga säsong var prestationsångest tillsammans med en för dåligt tränad kropp / sviter av sjukdom (samt även en mental knäck det som hände med Ekman). Nilson tror jag fortfarande inte alls har samma inställningsproblem som Boumedienne lider av.
Känner mig rätt lugn över att #4 kommer göra en bättre säsong, däremot kan vi inte förvänta oss en speciellt bra höst från honom. Tror han kommer igång mer & mer ju längre säsongen lider (är väl lite av en slow-starter). Bara hoppas fysteamet sätter hård press på honom i sommar; det kommer defintiivt behövas.
Angående Boumedienne så blev jag lite förvånad över intervjun - skönt med lite självkritik...
Det där stämmer in på Boumedienne också, slow-starter, tror att det gäller många rutinerade spelare vilket är synd då poängen gäller lika mycket i Oktober/November som Februari, poäng som kan vara skillnaden på en plats bland dom fyra bästa eller en plats bland 5-8.
Magnutz//
Även Ekman hade problem, hade gjorde EN bra match innan den olyckliga stroken. Ekman hade bäst testvärden i hela laget så det måste beror på något annat att han startade säsongen så svagt. (men man får väl knappast "klaga" på Nisse efter det som har hänt, men man måste se till sanningen och det är att Ekman var bra i en match).
Remy Lebeau skrev:Säger inte att Tellan är bättre, men det känns tveksamt att ge Wesslau en topplön när han har så pass mycket att bevisa. Men men, framtiden får utdöma om det är en bra värvning.
Oavsett hur det går känns det som att Tellan-dyrkare kommer säga att "Tellan hade varit bättre"
Och om det blir Tellan så kommer alla Wesslan-dyrkare säga att "Wesslan hade varit bättre" hur det än går. Så vi får väl helt enkelt vara överens om att vi är oense i målvaktsfrågan. Jag föredrar Tellan då han känns mer rutinerad och vi vet vad vi får, Wesslan har dock en riktigt hög högsta nivå som han vissade 09/10. Kanske har vi ett lyxproblem?
Lyxproblem? Givetvis. Inte direkt som Brynäs ifjol när de tappade alla sina till NHL.
Tror dock inte det finns i närheten av lika många Wesslau-dyrkare, knappt någon. De finns de som dyrkar Tellan och den andra gruppen som skulle vara OK med att DIF förbiser honom. Tycker du verkligen det känns som att "vi vet vad vi får" med Tellan? Han har inte spelat i ES på tio år, ingen aning om vart han står på den här nivån. Men det är bara min åsikt. Skulle Tellan vara villig att ta ett ettårskontrakt först, sedan ett längre avtal om han är den målvakten vi hoppas på, då hade jag sagt ja direkt. Nu känns det lite som en halvchansning att slänga upp 250-300k i månaden över fyra säsonger på en målvakt som är 32 år. Det är ju inte samma sak som med en forward. Pröjsar vi Tellan det där och han floppar... och lite på vår reservmålvakt som måste kosta 25-30k om budgeten ska hålla. Då får vi leva med han i fyra år. En forward är ju lättare ersätta, genom att lyfta upp fler junior i 3/4-linan och skapa mer löneutrymme där igen osv...
Remy Lebeau skrev:Säger inte att Tellan är bättre, men det känns tveksamt att ge Wesslau en topplön när han har så pass mycket att bevisa. Men men, framtiden får utdöma om det är en bra värvning.
Oavsett hur det går känns det som att Tellan-dyrkare kommer säga att "Tellan hade varit bättre"
Och om det blir Tellan så kommer alla Wesslan-dyrkare säga att "Wesslan hade varit bättre" hur det än går. Så vi får väl helt enkelt vara överens om att vi är oense i målvaktsfrågan. Jag föredrar Tellan då han känns mer rutinerad och vi vet vad vi får, Wesslan har dock en riktigt hög högsta nivå som han vissade 09/10. Kanske har vi ett lyxproblem?
Ja, lite av ett lyxproblem är det som inte DIF suttit med på ganska länge. Problemet är att vissa hela tiden kommer se att "gräset är grönare på andra sidan", dvs "Tellan hade minnsann varit bättre!", "Owuya hade garanterat stoppat den där!", "Wesslau hade spikat igen i det läget!" blabla. Det kommer gnällas alldeles oavsett på målvaktsposten, vilket kommer bli tröttsamt.
Synd att ytterligare två killar lämnar i Kronwall och Sörensen. Tror Sörensen framförallt hade potential att bli bra nästa säsong. Hoppas det presenteras ett riktigt bra namn snart!
-daniel- skrev:
Ja, lite av ett lyxproblem är det som inte DIF suttit med på ganska länge. Problemet är att vissa hela tiden kommer se att "gräset är grönare på andra sidan", dvs "Tellan hade minnsann varit bättre!", "Owuya hade garanterat stoppat den där!", "Wesslau hade spikat igen i det läget!" blabla. Det kommer gnällas alldeles oavsett på målvaktsposten, vilket kommer bli tröttsamt.
Verkligen.
Djurgården är ju ett av lagen som har varit mest lyckade på målvaktssidan senaste åren. Nästan varje år har en eller båda(!) målvakterna legat i den absolut toppen på målvaktsligan. Vi är egentligen bara sjukt jävla bortskämda på den positionen..
-daniel- skrev:Jag har skrivit det tidigare men är helt övertygad om att en av anledningarna till Mackans svaga säsong var prestationsångest tillsammans med en för dåligt tränad kropp / sviter av sjukdom (samt även en mental knäck det som hände med Ekman). Nilson tror jag fortfarande inte alls har samma inställningsproblem som Boumedienne lider av.
Känner mig rätt lugn över att #4 kommer göra en bättre säsong, däremot kan vi inte förvänta oss en speciellt bra höst från honom. Tror han kommer igång mer & mer ju längre säsongen lider (är väl lite av en slow-starter). Bara hoppas fysteamet sätter hård press på honom i sommar; det kommer defintiivt behövas.
Angående Boumedienne så blev jag lite förvånad över intervjun - skönt med lite självkritik...
Det där stämmer in på Boumedienne också, slow-starter, tror att det gäller många rutinerade spelare vilket är synd då poängen gäller lika mycket i Oktober/November som Februari, poäng som kan vara skillnaden på en plats bland dom fyra bästa eller en plats bland 5-8.
Magnutz//
Även Ekman hade problem, hade gjorde EN bra match innan den olyckliga stroken. Ekman hade bäst testvärden i hela laget så det måste beror på något annat att han startade säsongen så svagt. (men man får väl knappast "klaga" på Nisse efter det som har hänt, men man måste se till sanningen och det är att Ekman var bra i en match).
Jag tror de flesta lite äldre (mer rutinerade) spelarna helt enkelt medvetet försöker sträva efter att inte nå en formtopp i början av säsongen, medan yngre tokkör från första nedsläpp. Det gäller ju dock precis som du själv är inne på att hitta en balans.
-daniel- skrev:
Verkligen.
Djurgården är ju ett av lagen som har varit mest lyckade på målvaktssidan senaste åren. Nästan varje år har en eller båda(!) målvakterna legat i den absolut toppen på målvaktsligan. Vi är egentligen bara sjukt jävla bortskämda på den positionen..
Ja, och nästan varje säsong senaste tiden har det varit skakigt från början för att i slutändan bli bra. Bara hoppas det får fortsätta så även den kommande säsongen. Dock gärna lite mer stabilitet redan från början vilket det lutar åt...
SirDIFalot skrev:Seriöst, hur många av alla tonåringar här minns något från Tellans senaste sejour i DIF? Och hur många har verkligen sett honom tillräckligt mycket senaste åren (på riktigt!)? Jag skulle verkligen vela ha sett varenda match han gjort senaste 2-3 åren innan jag var villig att slänga upp 250-300 i månaden till en målvakt som fyller 32 år och vill ha ett fyraårskontrakt.
Sant, man får även komma ihåg att vi under Tellans förra sejour i DIF hade den bästa back uppsättningen DIF haft på isen vilket hjälpte han en hel del, han har nog haft god hjälp av backarna i KHL också.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson http://www.djurgardshjalpen.com/
Magnutz//
Enligt frugan slogs Nisse mot en riktigt elak astma hela hösten. Starkt bidragande till prestationen tror jag.. men det är dåtid. Nu ser vi framåt!
Är det meningen att detta skall vara någon slags gulle-gull-tråd mellan SirDIFAlot och Daniel där ni berömmer varandras inlägg. DIF behöver stabilitet och kontinuitet på målvaktssidan, men det verkar vara den enda posten som man inte vill ha stabilitet och kontinuitet på. Oerhört märkligt.
Mäklaren skrev:Är det meningen att detta skall vara någon slags gulle-gull-tråd mellan SirDIFAlot och Daniel där ni berömmer varandras inlägg. DIF behöver stabilitet och kontinuitet på målvaktssidan, men det verkar vara den enda posten som man inte vill ha stabilitet och kontinuitet på. Oerhört märkligt.
Haha då kan du ta en titt på vår dust i Hata aik tråden för ett tag sedan. Skärp dig. Vi har båda bara en förståelse för hur DIF tänker i det här fallet.
Men för att gå tillbaka till ämnet. Jag kan förstå att Owuya inte passar in på din beskrivning då han sticker till NHL. Men vad i Wesslau inbringar inte stabilitet eller kontinuitet?
Är Wesslau hälften så billig som Tellan så förstår jag om man satsar på honom. För Wesslau är garanterat inte hälften så bra som Tellan. Och lär inte sticka utomlands igen. Men.. jag blir nog nöjd oavsett hur målvaktssituationen slutar i DIF. Vem av de tre det nu blir. För Wesslau och Owuya känns som bra och billigare alternativ än Tellan. Och om det blir Tellan så är jag glad över att ha den gamla barndomsidolen tillbaka i DIF. (Även om jag försöker förbise sånt och se nyktert på situationen på ett objektivt sätt)