Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Grabben från Söder

Inlägg av Grabben från Söder »

mb81 skrev: 2021-03-08 17:32:10
Wishes skrev: 2021-03-08 16:17:34
mb81 skrev: 2021-03-08 14:17:51
Wishes skrev: 2021-03-08 14:09:27
Donkels-2.0 skrev: 2021-03-07 19:53:31
Tomas Montén, 43 år
Nuvarande jobb: Förbundskapten för juniorkronorna

Har en historik i klubben, men det är ganska många år sedan. Ska vara sugen på ett jobb som huvudtränare på klubblagsnivå efter fem säsonger som förbundskapten i juniorlandslaget. Bor i Linköping och finns på rimligt avstånd.

Marcus Ragnarsson, 49 år
Nuvarande jobb: Assisterande förbundskapten för juniorkronorna

Har även han en historik i klubben. Är dessutom bunden till förbundet i sin relativt nya roll som assisterande förbundskapten till Johan Garpenlöv.

Känns därför relativt osannolik. Har inte mycket erfarenhet som headcoach heller.

Martin Filander, 39 år
Nuvarande jobb: Huvudtränare i IK Oskarshamn

Först och främst, Filander har avtal med Oskarshamn. Men laget är indraget i en bottenstrid och skulle det bli så illa att klubben tvingas lämna SHL så blir Filander attraktiv. Får anses som ett jättelångskott, men bör finnas med på någon form av stor bruttolista. Hans sociala bas finns i Åkers Styckebruk.

Daniel Eriksson, 38 år
Nuvarande jobb: Huvudtränare i Linköping

I LHC är det klart att Klas Östman tar över. Den rollen har just nu Daniel Eriksson. Han blev uppgraderad från assisterande tränare, och är nu en av två huvudtränare. Kan mycket väl ha fått smak av uppdraget som huvudtränare. Dessutom är han bror till Djurgårdens sportchef Joakim Eriksson.

Robert Kimby, 36 år
Nuvarande jobb: Huvudtränare i Almtuna

Låg bakom mycket i Björklövens succélag förra säsongen. Nu är han huvudtränare i Almtuna och leder laget tillsammans med Serhan Cicek och Mattias Zachrisson. Här har Djurgårdens utvecklingschef Tobias Pehrsson goda kontakter med Almtuna efter sin tid där. Bor i Bålsta, vilket ligger bra till rent socialt.
Tommy Samuelsson, 61 år
Nuvarande jobb: Assisterande tränare i Zürich

Nyligen blev det klart att Samuelsson lämnar assisterande tränarjobbet i Zürich. Har drivet och om Djurgården söker en äldre, mer rutinerad tränare så är Samuelsson helt rätt namn. Skulle säkerligen vara sugen på att hoppa på det uppdraget. Har tränat Färjestad och Skellefteå i SHL tidigare. Skellefteå så sent som förra säsongen.
Thomas Paananen, 40 år
Nuvarande jobb: Huvudtränare i Västerås

Har länge målats upp som ett namn för ett jobb högre upp i ligorna. Har byggt upp Västerås från grunden. Förvisso något svagare resultat i år, men en ung, driven och spännande tränare som fått många lovord. Sitter med avtal i Västerås, men borde gå att lösa. Skulle säkert vara fördelaktigt socialt också, då Västerås finns nära.

Johan Tornberg, 47 år
Nuvarande jobb: Expert på C More

Var inne en sväng som tränare i Örebro, men fick sparken. Är idag expert på C More. Bör defitivt nämnas i det här snacket. Har sin bas i Västerås och skulle säkerligen brinna för att hoppa på ett uppdrag i Djurgården.

Niklas Wikegård, 57 år
Nuvarande jobb: Expert på C More och egen företagare i gymbranschen

Ska det ske, så är det nu. Har varit utanför tränaryrket sedan 2005 och sedan dess fungerat som expert i tv-branschen och är egen företagare. Har ett stort hjärta för Djurgården och bor i Sigtuna. Är 57 år, och ska han någon gång hoppa på ett tränarjobb igen, så måste det vara nu.
Hujedamig, går inte igång på någon av de namnen. Möjligtvis Filander och Paananen. Nä, in med Kentää som SC och Niklas Eriksson som HC.
Varför ska vi byta sportchef? Kenttä har inte direkt övertygat under pandemin heller. Värvat allt som gått och inte alls haft någon röd tråd direkt. Och varför skulle Örebro släpp sin tränare?
Vet inte om jag tycker att JE övertygat så mycket heller, förutom SM i excelark då. Å andra sidan har han ju gjort det med besked. Tycker dock att det är för sterilt i handelshögskoletänket just nu. Kentää och Eriksson är långsökt,jag vet. Tycker bara stt det skulle vara en spännande kombo och bra signal i Djurgårdens ledarstab.
Vi har gjort bra ekonomiska resultat alla säsonger han har varit sportchef samtidigt som vi är en av de lagen som fått ut mest/krona i SHL. Sportsligt har vi gjort tre bra säsonger på rake innan denna. Vår bästa treårsperiod sen SM-gulden? Denna säsong tyckte jag han visade styrka och valde en annan väg än resten av SHL-klubbarna och faktiskt tog ansvar för ekonomin. Jag tror det är oerhört svårt att hitta en bättre sportchef och det skulle kännas oerhört dumt att kasta bort det. Jocke är klart viktigare än Robban i min värld och då älskar jag ändå Robban.
Enig. Jocke är riktigt skicklig och tar många bra och mogna beslut. Tror att det är Jocke som tar oss till guld 17.
Grabben från Söder

Enligt Betsson så är Ragnarsson favorit, tätt följt av Montén och Zabel
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Mattias_87 »

Herregud inte Zabel.
Avskaffa tre mot tre.
Grabben från Söder

Mattias_87 skrev: 2021-03-08 20:00:18 Herregud inte Zabel.
Man hoppas verkligen inte det finns någon substans i det.
Puckey

Inlägg av Puckey »

Ang. Jocke och ekonomi - där får ni tillskriva vår styrelse en stor del av framgången. Styrelsen med Karel i spetsen ger Jocke en budget att förhålla sig till, Jocke får sedan göra sina värvningar inom den budgeten. Sen kan en sportchef förstås påverka styrelsen genom att argumentera för behovet av ökade anslag eller liknande.
Rätt hyll på rätt plats!
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Praetori »

Grabben från Söder skrev: 2021-03-08 20:09:50
Har jag missat något? Vad gjorde Zabel som var så dåligt? Han lade ju grunden för det lag som Säcken samma säsong tog tillbaka till SHL.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
BigJ

Inlägg av BigJ »

Praetori skrev: 2021-03-08 21:29:52
Har jag missat något? Vad gjorde Zabel som var så dåligt? Han lade ju grunden för det lag som Säcken samma säsong tog tillbaka till SHL.
Vilka framgångar har zabel haft? Vad har han gjort för att visa att han kan leda DIF till framgångar?
Manijock

Inlägg av Manijock »

Praetori skrev: 2021-03-08 21:29:52
Vad han gjort bra? Om vi vänder på det. Jag erinrar mig ett svajigt lag under honom. Ena dagen oxfilé med rökt ål, andra dagen Biltema-korv.

Noll matchcoachning! Stångas med betong-hockey. Allt på ett kort! Svårt att minnas exakt, men han har ändå fått sparken två gånger från oss. Bottenlag med Hästen just nu.

Varför skulle vi ta honom? För att han är Djurgårdare, från Sthlm och kan föreningen? Gäsp, stön och åter gäsp. Denna svågerpolitik kommer bli våran död. Måste våga lyfta huvudet ovanför tullarna någon gång var tionde år.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Manijock skrev: 2021-03-08 22:28:54 Jag erinrar mig ett svajigt lag under honom. Ena dagen oxfilé med rökt ål, andra dagen Biltema-korv.

Noll matchcoachning! Stångas med betong-hockey. Allt på ett kort! Svårt att minnas exakt, men han har ändå fått sparken två gånger från oss. Bottenlag med Hästen just nu.

Varför skulle vi ta honom? För att han är Djurgårdare, från Sthlm och kan föreningen? Gäsp, stön och åter gäsp. Denna svågerpolitik kommer bli våran död. Måste våga lyfta huvudet ovanför tullarna någon gång var tionde år.
Jag säger inte att vi ska ta Zabel. Jag förstår bara inte riktigt varför folk är så anti.
Han tog över rodret som paniklösning när gamla trotjänare lyckats köra ner oss i botten. Ung och utan erfarenhet som head-coach annat än från J20 var han ju inte aktuell som någon långvarig lösning men jag tycker ändå han lyfte oss från skiten som inte ens Challe kunde reda ut. Det var ju efter det som vi började spela bättre och MITT minne av när Säcken klev in var mer att han med sin erfarenhet skruvade på detaljerna på en rätt bra grund som Zabel lagt. Nu har det gått vad, 8-9 år sedan dess och han har skaffat sig betydligt mer erfarenhet.
Självklart vill man gärna se ett SHL-meriterat namn som tränare för DIF men jag begriper verkligen inte folks reaktioner kring Zabel.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

Ros å Abris snacka lite namn på ny tränare i sin pod och Johan Hedberg i Mora kom upp. DET tycker jag hade varit intressant. inte så troligt kanske men intressant.

mina tre kandidater:

Johan Hedberg. nuvarande jobb: Mora
Jonas Rönnqvist. Nuvarande jobb: Luleås U16
Robert Nordberg. Nuvarande jobb: Boden

Jag tror den stora knäckfrågan är när det kommer till huvudtärnare för Djurgårnden är: Vem kan tänka sig att samarbeta med Jocke och köpa in sig på Djurgårns processer, filosofi och spelidé?

Gillar Jocke och tycker han har gjort många bra saker och verkar vara skarp men vette fasen om han är så lätt att ha att göra med? Verkar vilja vara väldigt nära laget och det köper nog inte alla tränare in sig på tror jag. Hoppas dom styr upp sånt där glasklart i rekryteringsprocessen vem som gör vad och vart gränserna går nånstans.
Senast redigerad av m0ng00se den 2021-03-10 10:01:28, redigerad totalt 1 gånger.
Grabben från Söder

m0ng00se skrev: 2021-03-10 08:32:13 Ros å Abris snacka lite namn på ny tränare i sin pod och Johan Hedberg i Mora kom upp. DET tycker jag hade varit intressant. inte så troligt kanske men intressant.

mina tre kandidater:

Johan Hedberg. nuvarande jobb: Mora
Jonas Rönnkvist. Nuvarande jobb: Luleås U16
Robert Nordberg. Nuvarande jobb: Boden

Jag tror den stora knäckfrågan är när det kommer till huvudtärnare för Djurgårnden är: Vem kan tänka sig att samarbeta med Jocke och köpa in sig på Djurgårns processer, filosofi och spelidé?

Gillar Jocke och tycker han har gjort många bra saker och verkar vara skarp men vette fasen om han är så lätt att ha att göra med? Verkar vilja vara väldigt nära laget och det köper nog inte alla tränare in sig på tror jag. Hoppas dom styr upp sånt där glasklart i rekryteringsprocessen vem som gör vad och vart gränserna går nånstans.
Tycker också Johan Hedberg är det mest intressanta namnet som nämnts hittils. Den typen av tränare känns perfekt, mycket erfarenhet och rutin, men samtisigt nytänkande och skicklig.
South_Exil

Inlägg av South_Exil »

Man får gärna signa upp Gragnani på hela nästa sässe.
Varit riktigt bra dessa tre matcher med bara någon veckas träning.
Skulle kunna vara en dominant i ligan nästa år!
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

Vad är chanserna för att behålla Nardella nästa sässe?

https://hockeynews.se/articles/19014/?f ... KVOJRy_24I

nån som har koll på Washingtons backar. skulle han kunna slå sig in där?

om jag får killgissa så tror jag han gillar de stora rinkarna och spelet i SHL jmf med AHL
Användarvisningsbild
Exile

Inlägg av Exile »

m0ng00se skrev: 2021-03-10 10:41:20 Vad är chanserna för att behålla Nardella nästa sässe?

om jag får killgissa så tror jag han gillar de stora rinkarna och spelet i SHL jmf med AHL

Det finns i princip inget lag i NHL som har backar i Nardellas storlek, han man mycket väl få chansen, men tror inte han tar en plats på lång sikt.

Tar han inte NHL så lär väl spel i KHL/Schweiz vara betydligt mer lockande, gissar på att han vill tjäna pengar medan han fortfarande är relativt ung.

DIF är helt chanslösa mot både Schweiz och KHL, även mot andra SHL-lag så är väl inte DIF sådär jätteattraktivt, kan tänka mig att det skiljer en hel del mellan DIF och t ex SAIK/FBK när det kommer till lokaler/träniningsmöjligheter etc.

Nardella har inte ens fått uppleva det enda DIF har på andra klubbar i SHL (och Europa), nämligen publiken/klacken.
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

Exile skrev: 2021-03-10 10:48:23
m0ng00se skrev: 2021-03-10 10:41:20 Vad är chanserna för att behålla Nardella nästa sässe?

Det finns i princip inget lag i NHL som har backar i Nardellas storlek, han man mycket väl få chansen, men tror inte han tar en plats på lång sikt.

Tar han inte NHL så lär väl spel i KHL/Schweiz vara betydligt mer lockande, gissar på att han vill tjäna pengar medan han fortfarande är relativt ung.

DIF är helt chanslösa mot både Schweiz och KHL, även mot andra SHL-lag så är väl inte DIF sådär jätteattraktivt, kan tänka mig att det skiljer en hel del mellan DIF och t ex SAIK/FBK när det kommer till lokaler/träniningsmöjligheter etc.

Nardella har inte ens fått uppleva det enda DIF har på andra klubbar i SHL (och Europa), nämligen publiken/klacken.
Ja men av nån anledning så valde Washington att gå med på att han spelar med oss den här säsongen för att tvecklas (?) och det kan man väl säga att det har han gjort. men såklart pengarna finns i KHL/Schweiz det går inte att komma undan. ja vi får se helt enkelt:)
Låst