Säsongen 17/18

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 17/18

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

South_Exil skrev:Börjar bli tight om forwardsplatserna nu om Linus är tillbaka.

Ridderwall har höjt sig och förtjänar bra och stabil omgivning.

etc
Håller med.

Däremot....stort Grattis till Ridderwall och till barnet. Men vi vet ju alla hur småbarnslivet påverkar idrottslivet den första tiden. Ridderwall som verkligen varit bra på slutet.

GÄäääääässssp....... :(
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Grabben från Söder

Inlägg av Grabben från Söder »

EspenK skrev:Jag tycker Burken behöver visa mer nu. Svacka! Sett loj ut i åkningen.
Så här skulle mina kedjor se ut.

Lundh Engqvist Bergfors
Ridderwall Ljungh Bourque
Fjällby MacD. Jonte
Possler Johansson Vejdemo

Där har vi både speed och kompetens i 4 kedjor. Alt. Vejdemo med Ljungh och Bourque med Riddarn i fjärde.
Hank extra.
Ahlén... Det smärtar mig oerhört. Men när Brodin är tillbaka måste Ahlén få speltid i annan lag.
Lite Kill your darlings.
Gillar starkt den där första kedjan, tror den skulle kunna bli riktigt farlig. Tyvärr tror jag dom inte vill splittra första kedjan eller Ljungh och Bergfors
Användarvisningsbild
Salas
Säsongskort: Ja

Inlägg av Salas »

Med snart halva säsongen spelad så är det dags för en ordentligt hyllning till Engqvist. När hade vi en så otroligt komplett ishockeyspelare senast?
Han är +3 idag, vilket tog honom till SHLs topp i +/- ligan. Det mest anmärkningsvärda är dock hur totalt överlägsen Engqvist är samtliga efter honom gällande mål i baken. Han har på 17 matcher varit inne på 3 (!!!) baklängesmål i spel 5 mot 5 (21 mål framåt). För att sätta det i ett perspektiv på hur bra den siffran är så kan vi jämföra med några andra klasspelare i SHL.
  • - Johan Ryno, 10 mål bakåt
    - Joakim Lindström, 17 mål
    - Pär Lindholm, 22 mål
    - Dick Axelsson, 14 mål
    - Ryan Lasch, 13 mål
    - Joel Lundqvist, 12 mål
De första spelarna (som frekvent spelar) som ens kommer i närheten av så få insläppta är Johan Forsberg och Gustav Rydahl med fyra mål i baken, de har dock endast varit inne på 5 mål framåt.

Djurgården har med Engqvist ett poängsnitt på 2,4 poäng per match, utan Engqvist är den siffran 1,2 poäng per match. Statistik talar klarspråk ibland, och Engqvist är tillsammans med Elias Pettersson i Växjö säsongens två giganter hittills i SHL.

Båda Bourqe och Lundh har fantastiska siffror de med, men även Hultström har uppseendeväckande bra siffror. Han har +10 (11 framåt, endast ett insläppt). Med tanke på att hans kvalitéer sitter i offensiven (åtminstone tidigare år) så är det helt otroliga siffror, inte minst i jämförelse med förgående säsong. Då hade han -6, totalt 25 insläppta på 44 matcher. Den förbättringen han stått för är smått osannolik, bara att hoppas att det håller i sig.

För att sammanfatta detta så kan man ju konstatera att livet som Djurgårdare är ganska härligt för tillfället. Länge sen man var så här optimistisk, till och med vårt powerplay har fungerat de senaste omgångarna.
Senast redigerad av Salas den 2017-11-30 22:39:44, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Vill inte märka ord. Men det är mindre än halva säsongen spelad.

För övrigt måste jag hålla med om Engqvist. Vilken jävla värvning som kommer stanna i tre år till. Förstakedjan är fantastisk. Däremot så verkar inte dom andra kedjorna klaffa så bra förutom ungdomskedjan. Hur ska vi få fart på resten?
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Mattias_87 skrev:Vill inte märka ord. Men det är mindre än halva säsongen spelad.
Haha, ja du... matematiken är inte på topp längre. Får börja repetera lite grundskolematte igen :lol:
mb81

Inlägg av mb81 »

Kommer bli tungt under OS utan Ante.
AlltidoavsettDIF

Inlägg av AlltidoavsettDIF »

mb81 skrev:Kommer bli tungt under OS utan Ante.
Gick ju ganska okej ändå när han var skadad.
Användarvisningsbild
Andspe

Inlägg av Andspe »

Missar han inte bara Linköping hemma den 24 feb? Om det går bra dvs...
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
South_Exil

Inlägg av South_Exil »

Mattias_87 skrev:Vill inte märka ord. Men det är mindre än halva säsongen spelad.

För övrigt måste jag hålla med om Engqvist. Vilken jävla värvning som kommer stanna i tre år till. Förstakedjan är fantastisk. Däremot så verkar inte dom andra kedjorna klaffa så bra förutom ungdomskedjan. Hur ska vi få fart på resten?
Tror på Riderwall och Bergfors ihop.
Center 47/61. Tycke och smak.
Tycker nog egentligen att Ljungh är den bättre hockeyspelaren av de två.
Ljungh är ju lite mer defensiv än Linus och när han och Bergfors får Hank bredvid sig blir det jäkligt stelbent och trögt.
gaspo

Inlägg av gaspo »

Känns som vi växlat ner till 3,ans växel dom senaste matcherna. Hoppas vi kan växla upp både till 4,an o 5,an snart!
mb81

Inlägg av mb81 »

Andspe skrev:
Missar han inte bara Linköping hemma den 24 feb? Om det går bra dvs...
Har för mig att det är samling den 7 februari.
Så 3 matcher minst lär det bli.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

gaspo skrev:Känns som vi växlat ner till 3,ans växel dom senaste matcherna. Hoppas vi kan växla upp både till 4,an o 5,an snart!
Håller med.

Vi förde matcherna mer tidigare. Alla lag strävar efter att utvecklas under pågående säsong. Har andra lag utvecklats mer och närmat sig?
Tycker både Örebro och Rögle jämnat ut spelet mot oss senaste matcherna mot för hur det såg ut i tidigare möten.
Kolla på gårdagens match och hur fint Örebro löste vår tilltänkta press gång efter annan.
Vi får inte fast motståndarna lika bra längre.
Senaste matcherna har Ante räddat oss och det håller ju inte i längden ifall vi ska stanna i toppen.

Är vi i en svacka?
Har utvecklingen stannat upp?
Har övriga lag utvecklats snabbare under säsongen?

Jag hoppas vi kan höja oss och börja dominera matchbilderna igen. En bra tränare ser till att utveckla laget under hela säsongen.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Praetori

Inlägg av Praetori »

BOMBOM BOUCHARD skrev: Är vi i en svacka?
Det är (eller var) November. Skillnaden mot tidigare är att vår lägstanivå snittat över 60min är högre än tidigare.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
gaspo skrev:Känns som vi växlat ner till 3,ans växel dom senaste matcherna. Hoppas vi kan växla upp både till 4,an o 5,an snart!
Håller med.

Vi förde matcherna mer tidigare. Alla lag strävar efter att utvecklas under pågående säsong. Har andra lag utvecklats mer och närmat sig?
Tycker både Örebro och Rögle jämnat ut spelet mot oss senaste matcherna mot för hur det såg ut i tidigare möten.
Kolla på gårdagens match och hur fint Örebro löste vår tilltänkta press gång efter annan.
Vi får inte fast motståndarna lika bra längre.
Senaste matcherna har Ante räddat oss och det håller ju inte i längden ifall vi ska stanna i toppen.

Är vi i en svacka?

Jag hoppas vi kan höja oss och börja dominera matchbilderna igen. En bra tränare ser till att utveckla laget under hela säsongen.
Intressanta tankar.
Hur tusan ska man mäta det?
Jag tittade på den populära Corsin mellan våra Örebromatcher

Match 1 24 oktober Corsi DIF 57,69%
Match 2 30 november Corsi DIF 56,10

Det skiljer inte så mycket.
Tittar man per period
1 2 3
58% 75% 32%
61% 50% 58%

Vi gör alltså en jämnare insats (rent siffermässigt) nu senast.

Jag tycker också att vi inte ser lika dominanta ut längre. Min teori är att tidigt på säsongen så vill alla lag vara spelförande och spela sitt spel. När det inte fungerar så är den generella iden att gå över till ett enklare spel. Vårat presspel tycker jag är väldigt bra och när Rögle och Örebro i början av säsongen försökte att spela sig ur egen zon så fick vi bra träff på dom. Senaste matcherna har dessa lag istället börjat skicka ut pucken istället.

Det skulle vara intressant att se faktiskt puckinnehav. Min gissning är att den skulle varit högre igår än tidigare. Det kostar också mer energi för Örebro som inte hade någonting att ge i en forcering.

Angående utveckling av spelet så tycker jag att det går att argumentera för att det går framåt. PP tycker jag utvecklas.
Tittar man på siffrorna igen och tittar på totalt antal skott för och emot
Första 11 25-28
Sista 11 27-24
Ovanstående kan ev kopplas till ett förbättrat PP då siffrorna gäller i alla situationer.

Sen får man vara nöjd med att vi tar poäng och ligger högt upp.
Född till sportchef.
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

Mja, tycker det i regel fortfarande ser ganska bra ut. Den stora skillnaden i de senaste matcherna mot Rögle och Örebro jämfört med de tidigare under säsongen är att vi är mer medvetna om att vi är ett bättre lag i grund och botten, och söker andra saker än att spela enkelt och crash the net.

Oerhört många "avgörande" passningar och styrningsvarianter som vi inte tidigare spelat som försökts, främst senast igår där vi gärna slår en passning till för att göra ett snyggare mål.

Jag tycker mig även se andra sorters ingångar, uppspel och åkbanor under en majoritet av matcherna, och går det i troll så går vi över på att spela mer enkelt, runt sargerna med hög intensitet och rörelse och plötsligt trillar det in en balja eller två.

Ser det mer som en stor styrka än ett problem att vi kan vinna matcher som vi spelar på olika sätt, och framförallt då vi gärna ändrar metodiken under samma match. Det, om något, tyder på att vi vill utveckla spelet för att bättre kunna matcha topplagen framöver. Jag är inte orolig.
25/4-2025
Skriv svar