Frölunda HC - Djurgårdens IF, 22/11 2011

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Re: Frölunda HC - Djurgårdens IF, 22/11 2011

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Jockmaniac skrev:Kan ta ett exempel till, något rått men låt oss säga att jag är en kirurg.... Nu ska jag genomföra en relativt enkel blindtarmsoperation på en farbror hära. Jag är väldigt duktig, inga problem alls, jag skär upp, tar ut den och ska bara sy ihop allting igen. Då slår någonting till i huvudet och jag underskattar uppgiften. Jag tar fel, ingen nål och tråd utan en skalpell istället och råkar skada patienten. Så illa att han till och med dör!

Tror ni då att jag kommer att få stå till svars för att jag dödade patienten, eller kommer jag att få beröm för att jag åtminstone tog ut blindtarmen förbannat snyggt?

Kan inte bli klarare än så....

Alltså, du gör dig klart bättre som "Den rabiata från Nyköping".
Att jobba med liknelser kräver både en viss talang och livserfarenhet, annars blir det bara pinsamt.
(lite som "filosofi klass 4A"...direkt från mellanstadiet)
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Jockmaniac skrev:Kan ta ett exempel till, något rått men låt oss säga att jag är en kirurg.... Nu ska jag genomföra en relativt enkel blindtarmsoperation på en farbror hära. Jag är väldigt duktig, inga problem alls, jag skär upp, tar ut den och ska bara sy ihop allting igen. Då slår någonting till i huvudet och jag underskattar uppgiften. Jag tar fel, ingen nål och tråd utan en skalpell istället och råkar skada patienten. Så illa att han till och med dör!

Tror ni då att jag kommer att få stå till svars för att jag dödade patienten, eller kommer jag att få beröm för att jag åtminstone tog ut blindtarmen förbannat snyggt?

Tycker du verkligen att det går att jämföra med ett vanligt jobb?
Expert.
Jockmaniac
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Jockmaniac »

Lee Harvey Oswald skrev:

Alltså, du gör dig klart bättre som "Den rabiata från Nyköping".
Att jobba med liknelser kräver både en viss talang och livserfarenhet, annars blir det bara pinsamt.
(lite som "filosofi klass 4A"...direkt från mellanstadiet)
Rabiat må va hänt, men jag vet vad jag vill ha. Tycker min metafor är glasklar med skilnaden att vi inte pratar liv och död. Läget är såpass illa för närvarande att nu gäller det att hitta vägar att vinna. Spelet får se ut som det vill, det är endast trepoängare som räknas. Jag är ledsen men att behöva oroa sig för Kvalserien är någonting som bara inte får hända med det vi har att röra oss med. Modo kommer med stormsteg, Aik är vilt kämpande lag som mycket väl kan hamna framför oss, Linköping och Fbk ska vi inte ens prata om då de är guldaspiranter när de är som bäst. Vi har inte visat den högstanivån än och tvivlar på att vi kommer göra det med Hardy i båset.

Visst, vem vet, vi kanske börjar, mirakulöst, spela färdigt matcher helt plötsligt. Men var ska vinnarmentaliteten komma ifrån? Det måste komma ett jävlaranamma när vi leder inför sista perioden, och framförallt en trygghet. Vi är mil därifrån just nu, och jag satt både mot Växjö och mot Frölunda framför soffan och ropade till de övriga i familjen med en lugn och bekväm röst: "DIF leder men jag säger till när de har tappat matchen"... It never fails!

Avdelning Losermentalitet, precis som både jag, Mäklaren och ett par till påpekar.

SirDIFalot:

De vill själva betraktas som vanliga arbetare så varför inte? Kan se framför mig när spelare som Mackan Nilson går på ICA: "Åhh nu kommer en snorunge och vill ha min autograf igen, om folk bara visste hur tungt det är att vara hockeyproffs, inte bara att sitta i soffan och ta emot mina 300000 i månaden direkt". Lägg därtill att det gnälls om att hockeyspelare inte kan supa och knarka 7 dagar i veckan som vem som helst? "De ska ha samma rätt till privatliv som alla andra, trots att de tjänar mångdubbelt och inte behöver jobba i närheten lika många timmar" eller vad säger du?
100% DJURGÅRDSJ***L
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Nu har jag dock hört Mackan säga ett par gånger att hockeyspelare borde inse hur bortskämda det är. Så om du tror han går runt och tror att han lever världens tyngsta liv så får det stå för dig.

Jag tycker i alla fall inte hockey kan jämföras med en läkare som opererar någon på liv och död. Det är två lag som tävlar mot varandra och ett av dom måste förlora. Det är inte direkt som läkare som misslyckas med varannan blindtarmsoperation, för att ta ditt exempel.
Expert.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Metaforer är till för att beskriva något - för att göra det (oftast) tydligare, enklare att förstå..

Om DIF Hockey inte klarar av att slutföra en match på ett bra sätt skulle man - med kraftig hyperbol (överdrifft) - kunna likna det vid en läkare som gör ett kick-ass jobb med att avlägsna blindtarm eller hjärntumör för att under sista momentet dekapitera (Halshugga) patienten. Får läkaren/kirurgen pris och lov för avlägsnandet av blindtarm/tumör eller skit för att patienten dog?!

Säger inte att jag håller med i resonemanget men jag förstår de som tänker så.

Så, ska DIF Hockey ha cred för att de nästan klarar av att spela 3x20 minuter eller ska DIF ha fortsatt skit för att de inte spelar hockey i 3x20? Det är frågan.

Jag anser att laget gjort framsteg och att farten och intensiteten är tillbaka. Inte hos alla spelare för ett par tre är fortfarande i dvala.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Jag förstod aldrig exemplet riktigt. Är DIF den sjuka patienten med blindtarmen eller läkaren?
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Besvärande dålig liknelse Jock, men det är charmigt att du försöker. :wink:

Jag skulle vilja sett hur du reagerade när DIF dominerade (genom att torska varenda match i november typ 3 år i rad) på höstkanten för 4-5 säsonger sedan...

Hela grejen är ju dock att vissa inte verkar vilja se att vi faktiskt har lyft vårt spel senaste tiden, sen att vi inte gör det hela fullt ut (änsålänge? eller?) är naturligtvis riktigt bedrövligt. Men att fortsätta sågningen på samma manér som tidigare känns tämligen snedvridet.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:Jag förstod aldrig exemplet riktigt. Är DIF den sjuka patienten med blindtarmen eller läkaren?
DIF är blindtarmen, läkaren är Mäklaren och Jock själv är groggen som läkaren hinkar innan operationen. Glasklart sa Bill.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

sensei skrev:Jag förstod aldrig exemplet riktigt. Är DIF den sjuka patienten med blindtarmen eller läkaren?
DIF är läkaren. Hoppas jag! ;)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Jockmaniac

Inlägg av Jockmaniac »

SirDIFalot skrev:Nu har jag dock hört Mackan säga ett par gånger att hockeyspelare borde inse hur bortskämda det är. Så om du tror han går runt och tror att han lever världens tyngsta liv så får det stå för dig.

Jag tycker i alla fall inte hockey kan jämföras med en läkare som opererar någon på liv och död. Det är två lag som tävlar mot varandra och ett av dom måste förlora. Det är inte direkt som läkare som misslyckas med varannan blindtarmsoperation, för att ta ditt exempel.
Okej har du den kollen på Mackan så drar jag mig baklänges, behöver inte vara en Djurgårdsspelare i exemplet så låt oss säga Foppa Forsbrg som gick i taket när hockeyspelare blev kallade bortskämda i Hockeykväll för ett par år sen. Oviktigt vem det är egentligen, poängen är den samma.

Djurgården är läkaren Sensei. Mannen vars kunskaper inte räcker för att dra operationen i hamn och ändå hyllas för att han försöker och gör ett hyfsat jobb innan allt gick åt helvete.

Du behöver inte hålla med Magnutz men kul att någon förstått resonemanget på en vuxen persons nivå åtminstone.

Jag överdrev metaforen, det skrev jag i samma inlägg som jag drog den, och jag gjorde det med flit. En del tröga jävlar härinne verkar inte fatta min svenska av någon konstig anledning, eller så är de precis som DIF Hockey, för lata för att slutföra det de påbörjat(syftar på att ni är för lata för att läsa färdigt )..
100% DJURGÅRDSJ***L
Användarvisningsbild
android

Frölunda HC - Djurgårdens IF, 22/11 2011

Inlägg av android »

Jockmaniac skrev:
SirDIFalot skrev:Nu har jag dock hört Mackan säga ett par gånger att hockeyspelare borde inse hur bortskämda det är. Så om du tror han går runt och tror att han lever världens tyngsta liv så får det stå för dig.

Okej har du den kollen på Mackan så drar jag mig baklänges, behöver inte vara en Djurgårdsspelare i exemplet så låt oss säga Foppa Forsbrg som gick i taket när hockeyspelare blev kallade bortskämda i Hockeykväll för ett par år sen. Oviktigt vem det är egentligen, poängen är den samma.

Djurgården är läkaren Sensei. Mannen vars kunskaper inte räcker för att dra operationen i hamn och ändå hyllas för att han försöker och gör ett hyfsat jobb innan allt gick åt helvete.

Du behöver inte hålla med Magnutz men kul att någon förstått resonemanget på en vuxen persons nivå åtminstone.

Jag överdrev metaforen, det skrev jag i samma inlägg som jag drog den, och jag gjorde det med flit. En del tröga jävlar härinne verkar inte fatta min svenska av någon konstig anledning, eller så är de precis som DIF Hockey, för lata för att slutföra det de påbörjat(syftar på att ni är för lata för att läsa färdigt )..
Med din dialekt är det klart man inte fattar.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Stulle
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Stulle »

Magnutz skrev:Metaforer är till för att beskriva något - för att göra det (oftast) tydligare, enklare att förstå..

Om DIF Hockey inte klarar av att slutföra en match på ett bra sätt skulle man - med kraftig hyperbol (överdrifft) - kunna likna det vid en läkare som gör ett kick-ass jobb med att avlägsna blindtarm eller hjärntumör för att under sista momentet dekapitera (Halshugga) patienten. Får läkaren/kirurgen pris och lov för avlägsnandet av blindtarm/tumör eller skit för att patienten dog?!

Så, ska DIF Hockey ha cred för att de nästan klarar av att spela 3x20 minuter eller ska DIF ha fortsatt skit för att de inte spelar hockey i 3x20? Det är frågan.

Jag anser att laget gjort framsteg och att farten och intensiteten är tillbaka. Inte hos alla spelare för ett par tre är fortfarande i dvala.
Jag fortsätter på metaforens väg. Ser du hellre att en gäst på besök kissar utanför toaletten under hela toabesöket eller ser du hellre att han sidoskvätter i slutfasen? (Sittkissning hör inte till diskussionen). :wink:
Jag är inte arg, och inte besviken.
Jockmaniac

Inlägg av Jockmaniac »

android skrev: Med din dialekt är det klart man inte fattar.
Fyndigt men har du koll på sörmländska dialekten överhuvudtaget? :wink: Det enda jag känner till där är att man använder Å-Ä-Ö väldigt frekvent plus att man uttalar L som ÄL :lol:
100% DJURGÅRDSJ***L
Jockmaniac

Inlägg av Jockmaniac »

Stulle skrev:
Magnutz skrev:Metaforer är till för att beskriva något - för att göra det (oftast) tydligare, enklare att förstå..

Jag fortsätter på metaforens väg. Ser du hellre att en gäst på besök kissar utanför toaletten under hela toabesöket eller ser du hellre att han sidoskvätter i slutfasen? (Sittkissning hör inte till diskussionen). :wink:
En vuxen man ska kunna kissa i toaletten under ett helt besök annars är han sjuk...
100% DJURGÅRDSJ***L
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Min fråga lämnades obesvarad, jag kräver upprättelse!

- - -
Jag skulle vilja sett hur du reagerade när DIF dominerade (genom att torska varenda match i november typ 3 år i rad) på höstkanten för 4-5 säsonger sedan...
- - -

Var det damp-SM hemma i TV-soffan varje kväll?
Skriv svar