Djurgårdens IF - Solna aik IF, 20/9 2011 | Derby 19.00

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens IF - Solna aik IF, 20/9 2011 | Derby 19.00

Inlägg av SirDIFalot »

Bästa bilden!

Bild

Bästa Jimmie!
Expert.
Användarvisningsbild
Henkos
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Henkos »

SirDIFalot skrev: Hoppas se mer av Carlsson, hittills tycker jag inte han sticker ut eller bidrar mer än exempelvis Cehlin. Som förmodligen tjänar max en fjärdedel av vad Carlsson gör. I övrigt var Wesslau grym och det är tack vare honom vi är kvar i matchen till andra perioden.

Och sist, SATAN vad Kyle måste varit skakis i benen i derbydebuten. Aldrig sett han så osäker tidigare. Någonsin! Helt sjukt. Sätt honom med Printz nu för övrigt!
Ja det räcker inte med att vara bra defensivt, Carlsson måste visa lite spets framåt. Hade ett bra läge i slottet efter bjudning men sköt mitt på Fasth.

Kyle tycker jag för övrigt såg ut som han brukar i egen zon. Ingen koll alls.
Jockmaniac
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Jockmaniac »

Fattar inte hur ni kan gnälla på Kyle??? Jag har aldrig sett Klubertanz så dålig som han är nu och ändå är han en klassback. Snacka skakig, kolla Bom Bom eller för den delen Honken som Wikegård är inne på. Kyle skulle våga trampa på mer, samt skjuta oftare för att få ut maximal av spelet. Men ihop med Tjärna Sr är han en del av en livsfarlig duo. Noll koll i försvarsspelet? Herregud vad snackar ni om...
100% DJURGÅRDSJ***L
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Jockmaniac skrev:Fattar inte hur ni kan gnälla på Kyle??? Jag har aldrig sett Klubertanz så dålig som han är nu och ändå är han en klassback. Snacka skakig, kolla Bom Bom eller för den delen Honken som Wikegård är inne på. Kyle skulle våga trampa på mer, samt skjuta oftare för att få ut maximal av spelet. Men ihop med Tjärna Sr är han en del av en livsfarlig duo. Noll koll i försvarsspelet? Herregud vad snackar ni om...
Jag gillar Kyle brutalt mycket, menade bara att han var lite derbynervös idag. Henkos däremot har gnällt satan på honom tre matcher i rad, håller med, han är klass.
Expert.
Mash

Inlägg av Mash »

Daniel942 skrev:Föressten, gnagets "tifo" måste vara det fulaste jag sett.
Vi é inte aik!

Ironiskt att dom kallar oss plastiga efter JK-dagen.... jag har inte sett ett tifo utan plast från deras håll sedan deras 120års firande..
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Jockmaniac skrev:Fattar inte hur ni kan gnälla på Kyle??? Jag har aldrig sett Klubertanz så dålig som han är nu och ändå är han en klassback. Snacka skakig, kolla Bom Bom eller för den delen Honken som Wikegård är inne på. Kyle skulle våga trampa på mer, samt skjuta oftare för att få ut maximal av spelet. Men ihop med Tjärna Sr är han en del av en livsfarlig duo. Noll koll i försvarsspelet? Herregud vad snackar ni om...
Japp lite perspektiv får man ha. Kyle har helt klart en hög lägstanivå. Men! Jag tror att det beror mycket på att han spelar med Tjärna också, glöm inte det. Hade han spelat med BomBom kanske han hade brakat igenom. Men 1+2 på tre spelade trots halvtaskig nivå talar sitt tydliga språk.

Kängorna ska BomBom-Honken som par ha. I nya konstellationer sköter dom sig, givetvis, bättre.

Märks tydligt att Hardy verkligen vill ha ett spetsbackpar. Grejen är bara att jag tror att han kan få två spetsbackpar om Honken skolas med Tjärna och Kyle får lira med Printz igen.

Men ändå ett fall framåt, eftersom Printz-Honken/BomBom-Claesson är hästlängder bättre än hur vi startade matchen. Trots det tycker jag att det saknas rapphet i skridskorna på Printz/Honken - sätt Kyle med Printz så är problemet löst.

Jag tror att man satte BomBom med Honken för att man ville att han skulle ta kommandot defensivt, vilket han visar att han inte klarar av, eftersom han är ojämn. Båda dessa herrar behöver städas upp efter defensivt emellanåt, och Honken är i störst behov av att lira med den bästa backen.

När Honken får göra det blir han klart bättre - se bara hur mycket bättre han var i ledaren, pådrivaren och backklippan Ragges sällskap. Och se hur bekvämare Kyle var i sin offensiva roll med Printz som täcker hemåt. Honken med Tjärna, Printz med Kyle tack! Lyssna på forumet Hardy!
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Så här mitt i natten tänker jag skriva av mig lite.
Först och främst, så vill jag rikta ett stort tack till samtliga spelare i Djurgården, som efter den första perioden rycker upp sig rejält och krigar på tills matchen är vunnen och gnaget är besegrat.

Första perioden var riktigt usel, och medan aik trummade på som bara den och åkte skridskor, så stod våra krigare på hälarna och gjorde allt annat än att åka skridskor. aik tar rättvist ledningen, och den time out som Hardy tar direkt efter målet var klockren, och det ska Hardy ha beröm för. Mycket bra agerat!

I andra är matchbilden omvänd, och vi kör stundtals över aik fullständigt. Maximal utdelning leder till tre mål, och allt ser bra ut tills Mario Kempe gör ett juniormisstag och drar på sig en solklar utvisning i offensiv zon och på så sätt ger aik spel i 5 mot 3 i 80 sekunder, vilket senare ledde till en väntad reducering och nerv i matchen. Ett stort minus för Kempe pga den aktionen. Han måste kunna kontrollera sina känslor om han ska spela i derbyn framöver. Såna där bjudningar får bara inte ske.

I tredje så kontrollerar vi matchen, och det känns egentligen aldrig farligt, även om jag var jävligt nervös. Visst var Joakim Nordström nära att kvittera matchen med sitt ribbskott, men annars kontrollerar vi det hela väl innan Otto till slut avgör matchen i tom kasse.

Matcher i matchen:

Fasth - Wesslau
Wesslau klart bättre än Fasth, och det avgjorde matchen.

Black Army - Järnkaminerna
Första perioden var en jämn läktarkamp, men efter den magiska inledningen i andra så körde Järnkaminerna över Black Army så att det skrek om det. Det var ganska lätt att kora JK till vinnaren efter ett derby på långsidan, för att råttorna var riktigt dåliga på läktaren. Humor för övrigt när dom sjöng "Ni bara sjunger när ni leder", för att sedan själva stå knäpptysta i nästan hela andra perioden. Hybrisen i ett nötskal.

Tifokampen
Dagens mest solklara seger. Vårt tifo var inte speciellt avancerat. Det var simpelt, men ändå helt ok. Ett godkänt betyg. Men aiks tifo däremot kan ha varit det fulaste tifot (när allt gått som planerat) som jag någonsin sett. Hur tänkte dom? Fine om det vore aik schack som spelade en match, men det var hockey idag för de aikare som nu missade det. Tifot var katastrofalt, och betyget IG minus är talande.

Dagens skönaste ögonblick var utan tvekan när JK svarade på aikarnas gorilla-rop. Då kunde jag inte hålla skrattet tillbaka. Det var riktigt jävla roligt.

Ett minus vill jag även dela ut till de fyra domarna. Det var en ojämn nivå matchen igenom, och aik fick ett par billiga PP. Fasth borde ha fått ett matchstraff.

Avslutningsvis så återstår bara en sak att säga:

FAN VA JAG ÄLSKAR ER, DJURGÅR'N!
Användarvisningsbild
DanneG

Inlägg av DanneG »

Du borde skriva krönikor! Bra sammanfattning på matchen! "Komigen Djurgårn!"
Kalle

Inlägg av Kalle »

Såg första matchen för säsongen igår och hara bara några intryck:

Tjärna Sr är en bra kandidat till seriens MVP. Liksom Ragge så var han den som stod relativt stabil när de andra svajade i första perioden. Vi har många "magsårsbackar" i laget, det är då det nästan kan vara en erotiskt när en sån som Tjärnqvist kommer in.

När Printz är dålig så är han grymt dålig (se första) men precis lika bra är han när han är bra (andra, tredje) :)

Djurgården har många energispelare. Hardy har tom gjort om Kempe till en, och snart också Tim :)
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Efter att ha sett matchen i efterhand, så tycker jag att inte heller andraperioden är särskilt bra. Vi får helt enkelt maximal utdelning. Det är någonting som saknas i laget. En kreativ forward/center? Javisst.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Faktum är att vår klack var bättre rakt igenom. Jag anser mig kunna bedöma detta eftersom jag satt i mitten på långsidan. AIK-klacken hördes mer under några avblåsningar tills dess att vår underbara DJ YES dränkte deras sång i hög musik. Det klagas mycket på honom, men han har åtminstone j-vligt bra känsla. När DIF-klacken öser på brukar han skippa musiken.

Matchen? Urusel första, inget snack. Urusla domare som bjuder AIK på väldigt mycket. Vad hade vi - sex raka boxplay efter vårt 3-1-mål? Inte okej. Wesslau GRYM! Åberg börjar ta för sig mer och mer, bra driv i skridskoåkningen och bra kämparinsats. Vågar skjuta. Almtorp tokstabil och kan även tacklas samt snurra upp motståndarna på läktaren ibland.

Äsch, det mesta är väl sagt, så jag slutar här...
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Hoppas matchen kommer upp för nertankning på ngt lämpligt ställe, så man får se spektaklet igen.

Vart inte mycket sömn men vad gör det när vi är bäst i stan?

Förövrigt grymt skönt att vinna trots att vi gör en sådär lagom imponerande insats. Idag gråter nog hela Solna. :lol:
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

-daniel- skrev:Hoppas matchen kommer upp för nertankning på ngt lämpligt ställe, så man får se spektaklet igen.

Vart inte mycket sömn men vad gör det när vi är bäst i stan?

Förövrigt grymt skönt att vinna trots att vi gör en sådär lagom imponerande insats. Idag gråter nog hela Solna. :lol:
Tyvärr rätt dålig underhållning rent hockeymässigt eftersom det är Kuben som står i centrum som vanligt. Hur kan vi hockeyälskare få bort rötägg som Andersson och Rönnmark från hockeyn? Jag anser att de har saboterat tillräckligt nu.

Ser en hemsk bild framför mig med halvtomma arenor och en vilt blåsande Andersson som effektivt krossar alla tendenser till känslor och spelare som vill bjuda på underhållning.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
supreme

Inlägg av supreme »

Rallarn skrev:Det skrivs på hockeyligan och aftonhoran att Mackan fick första målet? Var det inte Tjärna som styrde upp den i en nästintill omöjlig lucka? Står att Fasth skulle ta på sig det målet. De två andra håller jag med om, men det första. I Globen så stod det ju att Tjärna var målskytt i alla fall.
Mackans skott styrs av Fasths klubba in i mål.
Användarvisningsbild
Stulle
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Stulle »

Så här med lite perspektiv efter matchen så är jag ganska kluven gällande andra perioden. Något skönlir var det inte tal om, men samtidigt fick vi utdelning på våra lägen. Förra säsongen var det mycket tvårt om, vi skapade många fina chanser men hade svårt att få utdelning. Skulle jag välja något så får det bli så kallade skitmål naturligtvis, men om grabbarna bara kan slipa till passningarna lite bättre så kommer nog detta bli bra i slutändan.

Gällande Kempes tackling så kan man ju tolka situationen på olika sätt. Jag tycker han gjorde en korrekt bedömning i att tackla i det läget. Visst, nu åkte han ut 2 min och det kunde blivit värre men samtidigt tycker jag att han hade rätt mentalitet i det han gjorde. Nu kanske gränsen mellan att göra en snygg tackling och att åka på matchstaff i det läget var för tunn, men jag gillar att han har viljan att stå upp i det läget. I nästa situation kanske han väljer att inte tackla vilket kanske smittar av sig på andra spelare som till slut resulterar i samma lojhet som vi redan sett mycket av. ett par här har ju klagat på att Ölvestad inte smäller på lika mycket längre och det kanske är en effekt av att han inte vågar gå in i situationer som han brukade pga rädslan att åka ut.

Nu spelade vi ju redan i BP så av den anledningen kanske herr Kempe borde avvägt situationen lite mer.

Förbannat bra coaching från ledarstaben, no doubt. Jag hoppas detta jävlar anamma efter första perioden också från borjan tillämpas i nästa match så att vi slipper ångesten ännu en gång.

Kvällens lirare i mina ögon är helt klart Wesslan sett på 3 perioder.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Skriv svar