Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Praetori »

Vinge skrev: 2021-09-05 16:43:52
Vi behöver , oavsett forwards, få till ett betydligt (!) bättre försvars spel än förra året. Har vi verkligen de backarna , de förutsättningarna, STORT frågetecken.
Om det inte lyckats behöver vi en Frisk Mantas ( eller sveda) som likt förra året står på huvudet i en rada matcher och räddar många poäng på helt egen hand.
Försvarsspelet i hockey idag handlar ändå inte så mycket om backarna som det gör helheten. Det är förhållandevis sällan det smäller i förstaläget på en spelvändning utan oftast är det ju en fråga om tid/press i zon och då är forwards defensiva arbete minst lika viktigt för att återerövra pucken. Det är ju typ om man har backar som är "loose cannons" som lägger en massa indianare eller kluddar i uppspelen, men där tror jag inte vi behöver vara oroliga (ur ett serielunksperspektiv) även om yngre backar kan behöva tid och få göra lite misstag med bibehållet förtroende.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Praetori skrev: 2021-09-05 18:19:52
-daniel- skrev: 2021-09-05 16:51:29 Så jävla skönt så det finns inte. Drömvärvning deluxe.
Frågan är om en Sörensen uppväger en "förlust" av Josef och Ågren. Med Gragnani in och en frisk Basse så kanske. Men vi är fortsatt skadeskjutna om man ser till helheten.

Men det är en galen uppsida kompetensmässigt att få in en landslagsmässig NHL-forward.
Med lite perspektiv så är det på ett sätt (hur sjukt det än låter) skönt att vi vet att Josef inte kommer spela första halvan av serien, jag avskyr känslan av att man går och väntar på att den kanske enskilt viktigaste pjäsen bara skall gå sönder. Nu vet vi, och har också chans att tänka om innan serien startar istället för panikbeslut under dess gång.

Spelmässigt så tror jag att Sörensen kommer bidra med mer grit offensivt, men Josefson är kanske den bästa ledargestalten som höjde sina medspelare några hack genom sin blotta närvaro.
Skidlöparn

Inlägg av Skidlöparn »

-daniel- skrev: 2021-09-06 07:19:47
Praetori skrev: 2021-09-05 18:19:52
-daniel- skrev: 2021-09-05 16:51:29 Så jävla skönt så det finns inte. Drömvärvning deluxe.
Frågan är om en Sörensen uppväger en "förlust" av Josef och Ågren. Med Gragnani in och en frisk Basse så kanske. Men vi är fortsatt skadeskjutna om man ser till helheten.

Men det är en galen uppsida kompetensmässigt att få in en landslagsmässig NHL-forward.
Med lite perspektiv så är det på ett sätt (hur sjukt det än låter) skönt att vi vet att Josef inte kommer spela första halvan av serien, jag avskyr känslan av att man går och väntar på att den kanske enskilt viktigaste pjäsen bara skall gå sönder. Nu vet vi, och har också chans att tänka om innan serien startar istället för panikbeslut under dess gång.

Spelmässigt så tror jag att Sörensen kommer bidra med mer grit offensivt, men Josefson är kanske den bästa ledargestalten som höjde sina medspelare några hack genom sin blotta närvaro.
Tycker Sörensen är en nästintill komplett spelare på SHL-nivå, nästan för bra för att vara sann. Håller med om att om det är något han kanske saknar är det ledaregenskaper och där kommer Josef vara ett enormt tapp. Det må till att Videll, Tom, Strandberg, Carey och Rhett m fl visar vägen.

En kvalitetsspelare till in tack, gärna EG, så ser det ruggigt bra ut! Tror ändå att försvarssidan är klenast och mest utsatt för skador (Tom är livsviktig men skadebenägen). En center till vore så klart mumma, men det verkar ju finnas i truppen när även Lorito fungerar.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Då var det också officiellt från Djurgårdshåll.

Djurgården kan med all formalia på plats stolt bekräfta att klubben tecknat avtal med forwarden Marcus Sörensen. Avtalet är skrivet över flera år och spelaren kommer att presenteras imorgon tisdag.
Användarvisningsbild
Exile

Inlägg av Exile »

Vilken bomb! Är nu otroligt nöjd med forwardssidan, krävs kanske en till toppvärvning av en back för att gå riktigt långt i år.
BigJ

Inlägg av BigJ »

Lite intressant att de flesta tyckte vi saknade minst en toppforward innan Josefsson skadades. Sedan skadas Josefsson, en av ligans bästa centrar, väntat av en del iofs men ett enormt tapp förstås.

Nu när man signat Sörensen så verkar vi helt plötsligt vara toppkandidat när man läser här. Vi har ju nu fått in vår toppforward men fortfarande har vi tappat en av ligans bästa centrar, tveksamt om Lillfimpen + Holtz kommer spela här och det ser fortfarande tveksamt ut på backsidan.

Fattas en del till att vara toppkandidat känner jag...
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

BigJ skrev: 2021-09-06 09:26:10 Lite intressant att de flesta tyckte vi saknade minst en toppforward innan Josefsson skadades. Sedan skadas Josefsson, en av ligans bästa centrar, väntat av en del iofs men ett enormt tapp förstås.

Nu när man signat Sörensen så verkar vi helt plötsligt vara toppkandidat när man läser här. Vi har ju nu fått in vår toppforward men fortfarande har vi tappat en av ligans bästa centrar, tveksamt om Lillfimpen + Holtz kommer spela här och det ser fortfarande tveksamt ut på backsidan.

Jag håller med. Behövs åtminstone en högkvalitativ forward till. Helst en 1C, men dom kryllar det inte av såhär sent i fönstret.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Tror väldigt många av oss egentligen hade räknat med att Josefson skulle utgå, det kändes väl lite som en utopi att han inte skulle gå sönder igen efter någon vecka in (tänker bara på Enqvist). Således hade man egentligen inte räknat med honom och därför blir Sören en toppenbonus.

Men ja, visst hade vi mått bra av en riktig förstacenter men det kommer ju inte att hända här utan man litar nog på att någon av Videll, Lorito eller Carey kan axla den rollen. Tror det ingått i Jockes värvningsfilosofi här att ändå tänka tanken att Josefson kan komma att försvinna.

Tror på en forwardsvärvning till men är rädd för att det blir någon random AHL-spelare vilket jag inte tycker känns rimligt sett till hur truppen i övrigt ser ut.
Vinge

Inlägg av Vinge »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-09-05 22:26:13
Manijock skrev: 2021-09-05 19:13:47
Vinge skrev: 2021-09-05 17:36:07 De senaste tre matcherna tycker jag man ganska tydligt ser hur backparen lär se ut.

Högström Arnesson (lär t.om bli första backpar.)
Bengtsson Nilsson
Ekberg / jämnt mellan Ingman,Hedström,Brännstam

Vad tror ni om back sidan i år ?

Hoppas personligen på Brännstam och Hedström tar platserna 6 och 7.
Viktigt att Arnesson och Nilsson inte går och skadar sig. Extremt viktiga pjäser defensivt och de kan dessutom passa en puck. Vi har inga som kan ersätta dessa ( nej Ekberg är inte på samma nivå, långt ifrån enl mig)

Sen framåt ! Det roliga . Där finns det nu alternativ vid sjukdom, kortare skada på någon i de två topp kedjorna ,
Med en till ny in, och att antingen Eklund eller Holtz stannar. Så är.det ju jäkligt trevligt att leka med hur det skulle kunna se ut..

Blir de Carey eller Lorito som går C. Hur ser formationerna ut ?
Glöm inte Pontus Johansson som definitivt brädat både Brännstam och Hedström hittils. I min bok även Ingman! Men jaa, backsidan är definitivt stora frågetecknet.

PJ är riktigt intressant.Intressantaste juniorbacken på länge.
Bengtsson har också varit ett positivt nytillskott på backsidan.
Ingman liknar mest Simon Johansson i spelet, känns sådär.

Sedan vill man såklart vänta till omgång 10 innan stora motorsågen tas fram. :D

Jag skulle absolut stärka upp vår svaga backsida före forwardssidan, nu när vi fått Sören.
Roligt att ni skriver gott om PJ. Vad jag förstod, var väl han fram tills förra säsongen den klart SÄMSTA ? av våra tre Jr backar. Han var dessutom inte ens nära att få spela J VM. Blir glad och överraskad om det du skriver ang honom.

Värvningen av Ingman har jag mycket svårt att förstå. Vi hade Bengtsson, Tom, Arne o Högström klara tidigt, man visste vart Gragnani ville spela. Att vi skulle fylla på med Jr backar. Ekberg hade kontrakt oxå.
Jag tycker vi saknar en stabil back, en Arnesson typ.
Sen ska jag också verkligen försöka att inte såga för Mycket, de borde få max 15 matcher.

Och jag är inte så jäkla övertygad om att Gragnani kommer "frälsa" backsidan..
Säg att vi har problem med försvars spelet. Exakt hur ska han som offensiv back kunna lösa hela den situationen?
Jocke måste kunna och våga agera om det visar sig gå alldeles för fort för några av våra backar.

Medveten om att vi har nio backar, men tre är juniorer, en heter Ingman och en heter Ekberg.

Ekberg behöver verkligen lyfta sitt spel från förra året då han stora delar ( inte alltid) hade problem att hänga med i egen zon, samt att någon av de övriga spelar hockey som de aldrig gjort tidigare, och lite mer därtill.
Det är ganska mycket, av en back som dessutom ska spela som 6e back. 7e backen kommer oxå få en del istid.

Jag köper att man försvarar sig som ett lag. Med press och skridskoåkning. Men backar behöver spelförståelse och SHL tempo i den. Rädd att det kommer gå väldigt snabbt för flera av våra backar som kommer få en hel del istid.
BigJ

Inlägg av BigJ »

Jim Morrison skrev: 2021-09-06 10:25:17
BigJ skrev: 2021-09-06 09:26:10 Lite intressant att de flesta tyckte vi saknade minst en toppforward innan Josefsson skadades. Sedan skadas Josefsson, en av ligans bästa centrar, väntat av en del iofs men ett enormt tapp förstås.

Jag håller med. Behövs åtminstone en högkvalitativ forward till. Helst en 1C, men dom kryllar det inte av såhär sent i fönstret.
Det borde väl kunna bli några lediga som inte får NHL kontrakt? Då det verkar som att utomstående finansiärer gått in med pengar för Sören så borde pengar finnas.
Skidlöparn

Inlägg av Skidlöparn »

Rykte från fotbollens SF-forum:

Namn: Ironstowe
Sänt: 2021-09-06 12:54:59
Mer hockey:

DIF har lagt bud på Erik Gustafsson (Montreal) och en ej namngiven FW med DIF anknytning .
Samma källa
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Skidlöparn skrev: 2021-09-06 13:01:39 Rykte från fotbollens SF-forum:

Mer hockey:

DIF har lagt bud på Erik Gustafsson (Montreal) och en ej namngiven FW med DIF anknytning .
Samma källa
Haha wtf? Drömmer mig bort.
EspenK

Inlägg av EspenK »

Nattuggla_ skrev: 2021-09-06 14:24:17 [quote=Skidlöparn post_id=479453 time=<a href="tel:1630929699">1630929699</a> user_id=8489]

Mer hockey:

Samma källa

Måste vara fejknews. Har alla externa sponsorer gått bananas så visst.

Den som lever får se.
[/quote]
Skidlöparn

Inlägg av Skidlöparn »

EspenK skrev: 2021-09-06 14:39:06
Nattuggla_ skrev: 2021-09-06 14:24:17 [quote=Skidlöparn post_id=479453 time=<a href="tel:1630929699">1630929699</a> user_id=8489]

Mer hockey:

Samma källa

Måste vara fejknews. Har alla externa sponsorer gått bananas så visst.

Den som lever får se.
Ja, det kan absolut vara fejknews, men roligt att få drömma lite :wink:
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Skidlöparn skrev: 2021-09-06 13:01:39 Rykte från fotbollens SF-forum:

Mer hockey:

Samma källa
En FW med DIF-anknytning måste ju vara Dima. Den enda annars som jag kan hitta utan kontrakt är Dominik Bokk, men honom bröt vi ju med.
Annars får man gräva djupt och hitta Lukas Löfquist och Mattias Kalin utan kontrakt, men de kan inte vara aktuella.

Som läget är nu får gärna Norman skita i Jokerit, eller Vejdemo skita i Laval.
Om Thoresen bryter med Storhamar är jag inte helt främmande för heller.
Säg den glädje som varar
Låst