SHL 21/22: Djurgårdens IF -IK Oskarshamn 21/10
Är Jocke Eriksson kvar som sportchef? Just ja, vi har ett gäng klonade Bagdad-Bob med var sitt excelark i styrelsen sedan några år tillbaka i styrelsen.
Stolt, men aldrig nöjd
Det är väl där det stora problemet ligger, finns det någon just nu på marknaden som skulle förbättra oss? Det man kan säga är att det går trots allt framåt under Barry men det är något som inte klaffar. Jag ska vara ärlig med att man har sett en klar förbättring i spelet än tidigare. Det är inte lika slarvigt och oorganiserat i uppspelen, försvarsspelet har gått från dåligt till hyfsat (förutom de första 5-10 minuterna i varje match av någon anledning) och vi skjuter mer än tidigare. Man kan ändå inte bortse från alla de förluster som vi åkt på och jag tror en annan tränare skulle kunna få tillräcklig styrsel på oss för att vi inte ska behöva kvala oss kvar, men det blir svårt.OptimusPrime skrev: ↑2021-10-21 22:20:34Okej Bogart!Bogart skrev: ↑2021-10-21 21:27:59Så för att vi ska sluta vara patetiskt dåliga den här säsongen så ska vi ta in en tränare som inte håller måttet och som inte kommer förändra någonting? Vi är usla i år, under Säcken var vi nästan lika usla. Ingen idé att hela tiden hålla på med att titta tillbaka på vad som var. Ibland måste man blicka framåt och försöka nå en förändring istället för att gå tillbaka till Hardy Nilsson-typer.OptimusPrime skrev: ↑2021-10-21 21:17:23Ja, för det ser så himla trevligt och ljuvligt ut nu menar du. Vi har en fantastisk trend på hemmaplan 2021.Bogart skrev: ↑2021-10-21 20:56:20Herregud släpp Säcken. Han har inget att göra i SHL som tränare. Har folk glömt hur patetiskt dåliga vi såg ut under honom under hans sista säsong? Kan lika gärna plocka tillbaka Hardy om det ska vara sån nivå på snacket.Harmageddon skrev: ↑2021-10-21 20:51:40 Hur stor är chansen att vi får se Säcken i DIF så länge detta fortsätter?
Det hade varit ”nånting” om Säcken kom hit som ny tränare och räddade Jocke. Kommer förmodligen aldrig hända. Jag önskade Säcken ifjol(tror jag) när vi raddade upp förluster. Tror nog att han är den enda som skulle kunna se till att laget inte agerar så tafatt som det ser ut.
Han lyckas iaf krama ur det bästa i laget på ett positivt sätt.
Med det sagt måste nånting hända. Hela föreningen måste ta sig samman men hur det ska gå tillväga en bra fråga. Men det är trevligt där man låter motståndarna hönsa runt 5-6 minuter bäst dem vill, match efter match.
Nej då, vi är inte patetiskt dålig denna säsong. Vi spelar som ett SM guld lag. Jag skäms för DIF år, nästan värre än det år vi åkte ur.
Du är väldigt snabb att kritisera och se de negativa i de alternativ som nämns och du ogillar Barry som val som huvudtränare. Intressanta i det hela trots att du vill se i dina ögon en tränare som blickar framåt och är ”modern” i ditt tänk. Är att du ger inget förslag på något tränarnamn.
Kan du inte ge oss ett namn och motivera det,tack?
Om det kan hjälpa DIF vill jag gärna höra din åsikt där
Det finns inte många tränare tillgängliga, så det är svårt att säga vem som borde anställas. Jag tycker om det sätt Johan Hedberg har fått Mora att spela på. Det är en hockey som rimmar väl med hur hockeyn utvecklas där mycket fokus är på att kunna ställa om fort och ta sig till de farliga ytorna i offensiv zon. Han har också jobbat och spelat i NHL väldigt mycket så jag tror han kan hantera nordamerikanerna. Hans hockey passar också in i det vi vill se i Djurgården med högt tempo och hårt spel. Frågan är om han är personen som ska styra upp vår defensiv, det är där jag ser lite svagheter. Nu är han ju tränare i Mora och jag har svårt att se att han lämnar mitt under säsong. Sen har väl inte Mora varit superbra i år heller.
Tränarna som är utan kontrakt är väl rätt ointressanta för tillfället. Peter Andersson gjorde ju inte sig särskilt populär i Brynäs även om jag tror att det finns mer att hämta i honom än vad han fick ut av Brynäs förra året men är han lämplig att plocka in under brinnande säsong? Jag lutar åt nej.
Sen finns det inte så mycket mer än gamla gubbar som inte är lämpade för den moderna hockeyn.
Så det är en svår sits vi är i. Ska man sparka en tränare som har haft en rekordusel start men där spelet förbättras över flera matcher men man är oförmögna att vinna? Man kan chansa på att vinsterna kommer när spelet sätter sig fullt ut men hur många fler förluster är det tills dess? Och vem är det som ska ta över? Jag tycker inte Barry är rätt coach för Djurgården men det är en tuff situation och jag har säkert sagt emot mig själv flertalet gånger i det här svaret. Tålamod är svårt när man torskat 9 av 12 matcher.
Jag tycker inte jag sa något om Säcken i sig, jag kritiserade bara hur vi spelade under honom men jag kanske var lite för hård i tonen, i såna fall backar jag. Att få upp självförtroendet bland spelarna funkar bara en kort stund, vi har 40 matcher kvar av säsongen. Om vi är bra i 10 matcher för att sen tappa igen så funkar det inte. Vi behöver någon som kan styra upp spelet och pumpa upp gruppen, jag tror inte Säcken är den personen med tanke på hur det såg ut senast han var här och med tanke på vad han gjort efter.BigJ skrev: ↑2021-10-21 22:03:48Ja, kvartsfinal. Men du glömde visst i ditt hån att det var mot de som tog SM-guld. Jag tror dessutom att vi tog 2 matcher av dem.Bogart skrev: ↑2021-10-21 21:46:01Wow kvartsfinal!! Sättet han tänker ishockey på och sättet hans lag spelar på är förlegat. Sätt in honom i SHL i dag och han blir överkörd. Det måste in någon annan. All respekt för vad Säcken har gjort för Djurgården förut men vi kan som sagt inte blicka bakåt hela jävla tiden. Hockeyn förändras och vissa tränare håller inte i den moderna hockeyn, det har väl Säcken visat i sina uppdrag efter att han varit hos oss. Barry är inte heller svaret, det är inte det jag försöker argumentera. Barry borde bort. Han borde aldrig blivit vår tränare från börjanBigJ skrev: ↑2021-10-21 21:34:38Vad är det för skitsnack, sista året för Säcken blev vi utslagna i kvartsfinal mot Frölunda som tog guld det året om jag kommer ihåg rätt.Bogart skrev: ↑2021-10-21 21:27:59Så för att vi ska sluta vara patetiskt dåliga den här säsongen så ska vi ta in en tränare som inte håller måttet och som inte kommer förändra någonting? Vi är usla i år, under Säcken var vi nästan lika usla. Ingen idé att hela tiden hålla på med att titta tillbaka på vad som var. Ibland måste man blicka framåt och försöka nå en förändring istället för att gå tillbaka till Hardy Nilsson-typer.OptimusPrime skrev: ↑2021-10-21 21:17:23
Ja, för det ser så himla trevligt och ljuvligt ut nu menar du. Vi har en fantastisk trend på hemmaplan 2021.
Med det sagt måste nånting hända. Hela föreningen måste ta sig samman men hur det ska gå tillväga en bra fråga. Men det är trevligt där man låter motståndarna hönsa runt 5-6 minuter bäst dem vill, match efter match.
Nej då, vi är inte patetiskt dålig denna säsong. Vi spelar som ett SM guld lag. Jag skäms för DIF år, nästan värre än det år vi åkte ur.
Du snackar skit om en tränarlegend som gör att vi spelar SHL nu och inte allsvenskan, pinsamt.
Om det var något Säcken gjorde bra så var det att få nedtryckta spelare att tro på sig själva och det är väl precis vad som behövs nu.
Det var ditt sätt att prata om Säcken jag reagerade på. Han kanske skulle fungera eller inte men just nu tror inte jag det handlar så mycket om att vara bästa tränaren utan att få igång spelare med dåliga självfötroenden, där tror jag Säcken kan göra samma underverk som senast.
- diftobbe89
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Man ska inte kunna åka till hovet och hämta poäng hur som helst kväll efter kväll utan att det blir konsekvenser för motståndarna, sker en plattmatch på hovet så ska det i nästa match komma ut ett gäng järnkaminer med eld i röven som oavsett poäng eller inte kommer sälja sig jävligt dyrt. Förlorar man en sån match så ska det vara för att motståndarna var skickligare just den kvällen, det finns inget lag som ska ha tävlat hårdare. Problemet är bara att ingenting av detta existerar i DIF idag, vi beter oss som en historielös plastförening som Linköping utan identitet, krav eller stolthet. Man lallar omkring och gör lite som man vill, man är ju bara en välbetald elitidrottsman det viktigaste är väl ändå att alla försöker ha kul och må bra, varför ska det vara på så jävla blodigt allvar? Behövs ingen uppfostran eller vägledning hur man beter sig i DIF sånt är omodernt och töntigt och tillhör det förflutna det viktigaste är att vi försöker ha kul och vara snälla mot varann. Okej?
Vem behöver värna om rötter och identitet och annat när utvecklingen har kommit så långt att framgång når du genom bra corsi. Då är det ju mycket bättre om vi tar bort vissa spelartyper som är ''omoderna'' i den ''nya'' hockeyn och siktar på eleganta konståkare och skickliga dribblare, då borde ju chansen till bra corsi öka = vägen till framgång... Mot #17....
Vem behöver värna om rötter och identitet och annat när utvecklingen har kommit så långt att framgång når du genom bra corsi. Då är det ju mycket bättre om vi tar bort vissa spelartyper som är ''omoderna'' i den ''nya'' hockeyn och siktar på eleganta konståkare och skickliga dribblare, då borde ju chansen till bra corsi öka = vägen till framgång... Mot #17....
Spela fult
Om man kollar med glasögonen som är utan frustrstionsbrytningsglas så ser man att grabbarna sliter som djur och försöker, men det blir inte rättdiftobbe89 skrev: ↑2021-10-22 00:14:12 Man ska inte kunna åka till hovet och hämta poäng hur som helst kväll efter kväll utan att det blir konsekvenser för motståndarna, sker en plattmatch på hovet så ska det i nästa match komma ut ett gäng järnkaminer med eld i röven som oavsett poäng eller inte kommer sälja sig jävligt dyrt. Förlorar man en sån match så ska det vara för att motståndarna var skickligare just den kvällen, det finns inget lag som ska ha tävlat hårdare. Problemet är bara att ingenting av detta existerar i DIF idag, vi beter oss som en historielös plastförening som Linköping utan identitet, krav eller stolthet. Man lallar omkring och gör lite som man vill, man är ju bara en välbetald elitidrottsman det viktigaste är väl ändå att alla försöker ha kul och må bra, varför ska det vara på så jävla blodigt allvar? Behövs ingen uppfostran eller vägledning hur man beter sig i DIF sånt är omodernt och töntigt och tillhör det förflutna det viktigaste är att vi försöker ha kul och vara snälla mot varann. Okej?
- diftobbe89
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Eller hur. Vi var bara tvungna att ge bort två mål mot IKO innan vi förstod att det kanske är dags att stämpla in och börja röra på påkarna.
Spela fult
Barrys vara eller inte vara är ju en fråga som egentligen skulle bedömas efter en hel säsong, men kan då vara försent.
Om vi alla tar ett par djupa andetag och tittar på förutsättningarna Barry har fått.
Kom sent in i arbetet på plats, detta kommer inte hjälpas av ny tränare.
En grundtrupp som havererar innan säsongen startar på riktigt, går inte heller att ändra på.
Nya spelare in i truppen väldigt sent, mycket på grund av omständigheter Barry ej kan råda över.
I stort en helt ny trupp som ska sätta sig, nya ledare(spelare, tränare) som ska hitta sina roller i gruppen.
När vi väl till sist har en trupp på plats så uppstår det extremt mycket frånvaro på ledande spelare(skador mm) som Barry ej kan råda över.
Som tränare vill man ju att gruppen ska hitta trygghet och även vilka som gillar och funkar ihop, detta arbete är just nu helt omöjligt att genomföra på grund av att vi ej har samma tupp på plats hela tiden, mej veterligen så har vi inte haft samma laguppställning en ända match, med de förutsättningarna så har tränaren haft en omöjlig uppgift framför sig.
Tar mitt före detta vanliga jobb som exempel(murare) de gånger som jag trivdes med de kollegor jag jobbade med så presterade jag och gruppen som bäst, sen kunde jag hamna i andra arbetslag som inte hade samma syn som mig hur man skulle lägga upp jobbet, då blev det skit.
Att få ett samarbete som funkar sker inte dag ett, det tog en del tid att få det att funka, även om jag anser mig vara duktig på mitt jobb, och vet hur saker ska genomföras, man kan säga att jag var proffs på mitt yrke.
Med det sakt så tror jag våra spelare/ledare vet hur man spelar hockey, men har fått riktigt dåliga förutsättningar att göra detta bra.
Så det jag undrar är det verkligen Barry som är problemet, vad skulle en ny röst i båset kunna ändra på, förutsättningarna är det samma, det kan vi inte ändra på.
Sen när det gäller Jocke är det ju lite samma sak, mycket saker som har hänt som man ej kan råda över, vist att det har skett en del beslut som man kanske kan kritisera, och att backsidan är en aningen svag, men är det verkligen rätt att röra om ännu mer i grytan, nya röster nya tankar nya idéer som skall genomföras, med tanke på att det nya sakerna som då ska ske inte kommer börja funka dag ett, det kommer krävas en hel del arbete med gruppen, har vi råd med detta, eller har vi inte råd med att chansa på nytt styre.
Sen undrar jag vem ni tycker ha gjort ett bättre jobb än Jocke, genom tiderna i Djurgården(ärlig fråga) ni får inte välja någon som drev det hela på den tiden vi som klubb hade de absolut bästa förutsättningarna att locka spelare till klubben, då det räckte att se till så spelaren fick ett jobb vid sidan av hockeyn, det fanns faktiskt en tid då spelarna var tvungna att ha ett riktigt jobb samtidigt som spelade hockey
.
Varför jag ställer frågan är att man kan gapa skrika sig hes över förändringar men då vill man ju gärna att förändringarna sker i rätt riktning, och hur kan man garantera detta, och vad är rätt riktning? Jag har min syn på det, men det finns nog en hel del av er som inte delar den med mig och har egna tankar på riktningar klubben ska ta.
Men en sak jag tror vi alla delar tillsammans med ledare spelare är att vi alla vill nå framgång med vårt älskade Djurgården.
Om vi alla tar ett par djupa andetag och tittar på förutsättningarna Barry har fått.
En grundtrupp som havererar innan säsongen startar på riktigt, går inte heller att ändra på.
Nya spelare in i truppen väldigt sent, mycket på grund av omständigheter Barry ej kan råda över.
I stort en helt ny trupp som ska sätta sig, nya ledare(spelare, tränare) som ska hitta sina roller i gruppen.
När vi väl till sist har en trupp på plats så uppstår det extremt mycket frånvaro på ledande spelare(skador mm) som Barry ej kan råda över.
Som tränare vill man ju att gruppen ska hitta trygghet och även vilka som gillar och funkar ihop, detta arbete är just nu helt omöjligt att genomföra på grund av att vi ej har samma tupp på plats hela tiden, mej veterligen så har vi inte haft samma laguppställning en ända match, med de förutsättningarna så har tränaren haft en omöjlig uppgift framför sig.
Tar mitt före detta vanliga jobb som exempel(murare) de gånger som jag trivdes med de kollegor jag jobbade med så presterade jag och gruppen som bäst, sen kunde jag hamna i andra arbetslag som inte hade samma syn som mig hur man skulle lägga upp jobbet, då blev det skit.
Att få ett samarbete som funkar sker inte dag ett, det tog en del tid att få det att funka, även om jag anser mig vara duktig på mitt jobb, och vet hur saker ska genomföras, man kan säga att jag var proffs på mitt yrke.
Med det sakt så tror jag våra spelare/ledare vet hur man spelar hockey, men har fått riktigt dåliga förutsättningar att göra detta bra.
Så det jag undrar är det verkligen Barry som är problemet, vad skulle en ny röst i båset kunna ändra på, förutsättningarna är det samma, det kan vi inte ändra på.
Sen när det gäller Jocke är det ju lite samma sak, mycket saker som har hänt som man ej kan råda över, vist att det har skett en del beslut som man kanske kan kritisera, och att backsidan är en aningen svag, men är det verkligen rätt att röra om ännu mer i grytan, nya röster nya tankar nya idéer som skall genomföras, med tanke på att det nya sakerna som då ska ske inte kommer börja funka dag ett, det kommer krävas en hel del arbete med gruppen, har vi råd med detta, eller har vi inte råd med att chansa på nytt styre.
Sen undrar jag vem ni tycker ha gjort ett bättre jobb än Jocke, genom tiderna i Djurgården(ärlig fråga) ni får inte välja någon som drev det hela på den tiden vi som klubb hade de absolut bästa förutsättningarna att locka spelare till klubben, då det räckte att se till så spelaren fick ett jobb vid sidan av hockeyn, det fanns faktiskt en tid då spelarna var tvungna att ha ett riktigt jobb samtidigt som spelade hockey
Varför jag ställer frågan är att man kan gapa skrika sig hes över förändringar men då vill man ju gärna att förändringarna sker i rätt riktning, och hur kan man garantera detta, och vad är rätt riktning? Jag har min syn på det, men det finns nog en hel del av er som inte delar den med mig och har egna tankar på riktningar klubben ska ta.
Men en sak jag tror vi alla delar tillsammans med ledare spelare är att vi alla vill nå framgång med vårt älskade Djurgården.
emilin skrev: ↑2021-10-22 10:21:57 Barrys vara eller inte vara är ju en fråga som egentligen skulle bedömas efter en hel säsong, men kan då vara försent.
Sen undrar jag vem ni tycker ha gjort ett bättre jobb än Jocke, genom tiderna i Djurgården(ärlig fråga) ni får inte välja någon som drev det hela på den tiden vi som klubb hade de absolut bästa förutsättningarna att locka spelare till klubben, då det räckte att se till så spelaren fick ett jobb vid sidan av hockeyn, det fanns faktiskt en tid då spelarna var tvungna att ha ett riktigt jobb samtidigt som spelade hockey.
Nja, nje. Alltså. Sportchef är ytterst ansvarig för det lag som sätts ihop. Dessutom är Sportchefen ansvarig för den långsiktiga strategin. Det är många delar som vilar på Sportchefen som faktiskt är hans ansvar. Att bygga lag med äldre spelare - över 30 - och spelare som inte prövats eller som kommer från lägre divisioner. Att bygga ett lag med en obalans i de olika delarna - stark offensiv och svag defensiv... det vilar på Sportchefen.
Jocke har satsat på billiga noname-spelare och den strategin är förödande. Att värva från hockeyallsvenskan. Att värva äldre hemvändare med långa skadelistor... Det faller på sprotchefen. Om Jocke gjort det bättre eller sämre än tidigare sportchefer? Vet inte men Challe gjorde det ju bra.
Hur som helst måste kraven på DIF Hockey elitsatsning vara mycket högre än att "vi vill ju göra ett bra jobb."
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Jag håller med i stort, men undrar om nu är rätt tid att göra förändringar, och vi bör vara extremt noggrann på vad som kommer in, och i så fall ha möjligheter att ge dessa personer tid till förändring, det som har gjorts är gjort och tror inte att vi har möjligheter att göra om hela arbetet med den trupp vi har nu, men till nästa säsong mycket på grund av 1års kontrakt.Magnutz skrev: ↑2021-10-22 10:44:48emilin skrev: ↑2021-10-22 10:21:57 Barrys vara eller inte vara är ju en fråga som egentligen skulle bedömas efter en hel säsong, men kan då vara försent.
Sen undrar jag vem ni tycker ha gjort ett bättre jobb än Jocke, genom tiderna i Djurgården(ärlig fråga) ni får inte välja någon som drev det hela på den tiden vi som klubb hade de absolut bästa förutsättningarna att locka spelare till klubben, då det räckte att se till så spelaren fick ett jobb vid sidan av hockeyn, det fanns faktiskt en tid då spelarna var tvungna att ha ett riktigt jobb samtidigt som spelade hockey.
Nja, nje. Alltså. Sportchef är ytterst ansvarig för det lag som sätts ihop. Dessutom är Sportchefen ansvarig för den långsiktiga strategin. Det är många delar som vilar på Sportchefen som faktiskt är hans ansvar. Att bygga lag med äldre spelare - över 30 - och spelare som inte prövats eller som kommer från lägre divisioner. Att bygga ett lag med en obalans i de olika delarna - stark offensiv och svag defensiv... det vilar på Sportchefen.
Jocke har satsat på billiga noname-spelare och den strategin är förödande. Att värva från hockeyallsvenskan. Att värva äldre hemvändare med långa skadelistor... Det faller på sprotchefen. Om Jocke gjort det bättre eller sämre än tidigare sportchefer? Vet inte men Challe gjorde det ju bra.
Hur som helst måste kraven på DIF Hockey elitsatsning vara mycket högre än att "vi vill ju göra ett bra jobb."
Challe gjorde ett bra jobb, men tittar man på tonerna här inne så har jag nog aldrig sett en ledare som blir hyllad av hela forumet, även han skulle avgå, det är en svår uppgift att få var och en nöjda. Oavsett vad som kommer in ska det bli kul och se hur länge det tar innan de första kritiska texterna börjar hagla.
Jag hoppas att du vet var jag står i frågan kring Djurgården och vad för typ av Djurgården som jag vill uppleva, har man haft turen att vara med på den goda tiden som man faktiskt kan benämna Djurgården som Järnkaminer(Thomas,Håkan,Tommy M, Jens Ö, Mats W mm)så vet vad man saknar och vill uppleva igen