Säsongen 16/17

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av Praetori »

android skrev: Så, vi behöver ta mindre utvisningar, Släppa in färre skott, göra flera mål i både PP och fem mot fem. Hur detta ska gå till hoppas jag andra har svar på.
Corsi är ju dock betydligt mer intressant på individnivå än för hela laget och talar om vem som är enabler och vem som är syndabock. Tycker man kan börja där och se om det går att hitta bättre lekkamrater till de spelare som på pappret har förmågan att näta ofta, gärna och mycket genom att sätta dem med lirare som ligger bra till på Corsi-sidan, lite oavsett övriga tankar om kedjor, tröjnummer och kvalitéer.

Flera spelare är spelmässigt osynliga men bidrar till att vi får puckar på kassen och dessa vill vi behålla. Andra knäpper puckar på mål och håller pucken i sarghörnet i 50% av sina byten men har rikskasst Corsi åt andra hållet och bör därmed bänkas eller sättas i en annan miljö.

Sen måste man titta på vad som faktiskt händer ute på isen också, speciellt i Powerplay där det måste till något helt annat eller helt nytt för 8% är skrämmande dåligt, och då har man inte räknat in att vi dessutom släpper in mål i PP också.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
minalman
Säsongskort: Ja

Inlägg av minalman »

Funkar inte röda tröjor får man förlita sig på Corsi. Huvudsaken är att pucken går in.
Ytterligare ett inlägg med självklarheter.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Örnen

Inlägg av Örnen »

Alltså tror folk att vi har nå fantastiskt corsi-siffror? Titta vad Rönnquist publicerade på twitter precis. Knappast så att Tjomme och Jocke lutar sig tillbaka och tror att allt är lugnt.

https://twitter.com/ronnqvist32/status/ ... 5441547264
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Örnen skrev:Alltså tror folk att vi har nå fantastiskt corsi-siffror? Titta vad Rönnquist publicerade på twitter precis. Knappast så att Tjomme och Jocke lutar sig tillbaka och tror att allt är lugnt.

Det där är väl inte jättedåligt? Ligger väl topp-5?
Född till sportchef.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Örnen skrev:Alltså tror folk att vi har nå fantastiskt corsi-siffror? Titta vad Rönnquist publicerade på twitter precis. Knappast så att Tjomme och Jocke lutar sig tillbaka och tror att allt är lugnt.

De är ju inte katastrof heller. Men att titta på lag-corsi säger egentligen ingenting om någonting annat än potential (eller brist på den). Du kan ha bra total Corsi och förlora match efter match (bevisligen) men samtidigt är det så att lag som går bra och vinner serier och pokaler i princip alltid har bra Corsi. När en kedja fungerar så kan du analysera varför genom att titta på individuellt corsi och därmed se vilka spelare det är som antingen släpper till få skott bakåt eller som genererar mycket framåt (eller en kombination av dessa), oavsett om det är den spelaren som skjuter eller inte.

Corsin säger att vi skapar mer framåt än vad vi släpper till bakåt. Med ett fungerande målskytte och PP så skulle vi vinna betydligt fler matcher än vi förlorar, eller corsin hintar om att det är så det "borde" se ut om allt fungerar. Men nu gör det inte det.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Örnen

Inlägg av Örnen »

android skrev:

Det där är väl inte jättedåligt? Ligger väl topp-5?
Närå, helt ok, även om vi måste få fler avslut i skottsektorn, vilket dom såklart är medvetna om.

Poängen är att corsin varken är fantastisk eller dålig.
gaspo

Inlägg av gaspo »

LHC Musse vakna upp ur drömmen nu. Ta ditt ansvar!
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

furan85 skrev:
Mattias_87 skrev:
Magnutz skrev:Khk får spela pp i 5 minuter i slutet av matchen mot leksand. De har precis gjort mål och är ensam 2a i tabellen. Leksand är kvar i super-botten. Det tackar jag för.
Ja det är nog lika bra för oss att Leksand torskade. Vi har faktiskt ett relativt enkelt spelschema på papperet kommande tid (Malmö, Luleå x2, KHK x2). Det kunde faktiskt ha varit mycket värre. Synd att vi har 4 bortamatcher på raken där bara, det blir tufft.
Fast du kan ju inte mena att Malmö respektive khk är relativt enkla matcher? Jag ser det som grymt svåra matcher att ta poäng i. Fuleå och khk känns som klara 0 poängare! Malmö kanske vi råkar få nån pinne av med lite tur.

Skickat från min HTC One via Tapatalk
Jag står fast vid detta, enkelt spelschema på pappret. Hittils har vi vunnit dom jag skrev att vi skulle göra. Bara 3 kvar nu. Vinner vi hälften eller mer är det bra.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
DRC

Säsongen 16/17

Inlägg av DRC »

Kan någon förklara Kossan-situationen? Har hen gjort en Lofgren?
Användarvisningsbild
MarcusDaze

Inlägg av MarcusDaze »

DRC skrev:Kan någon förklara Kossan-situationen? Har hen gjort en Lofgren?
Jag är helt övertygad om att han är bänkad pga något annat än det spelmässiga. Det är säkert en kombination av att han underpresterar samt att det är något annat.
Kan vara att han inte jobbar hårt nog på träning, dålig attityd, bangat Robbans fru (skämt)?
Kan vara att man inte vill röra om nu när vi har börjat ta poäng?

Kan vara precis vad som helst men jag är säker på att han inte skulle prestera sämre än Falk/AOM/Bernhardt/Press i dagsläget.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Hur många matcher riskerar vi att tappa Davidssonarna under JVM? Tuff konkurrens förvisso men lär vara med i snacket i alla fall.
Född till sportchef.
mb81

Inlägg av mb81 »

Falk anmäld iaf.
Se om det blir något? Ingen större förlust dock om han skulle bli avstängd några matcher.
mb81

Inlägg av mb81 »

android skrev:Hur många matcher riskerar vi att tappa Davidssonarna under JVM? Tuff konkurrens förvisso men lär vara med i snacket i alla fall.
JVM 26 Dec-5 Januari. Sen beror det väl på hur långt Sverige går. Men om vi räknar med att de är hemma runt 7 Januari så missar de 5 matcher.
Men Ikonen och Possler borde vara tillbaka då så borde inte vara lika akut som om de skulle dra nu. Fast vi hinner väl få nya skador tills dess.

Bernhardt borde väl vara aktuell också?
Grabben från Söder

Inlägg av Grabben från Söder »

Jag vet inte om jag är fel ute, men har inte Ryan Gunderson underlevererat något enormt?
DIFÖrebro

Inlägg av DIFÖrebro »

Grabben från Söder skrev:Jag vet inte om jag är fel ute, men har inte Ryan Gunderson underlevererat något enormt?
Eller har förväntningarna på honom varit alldeles för höga och folk höjer honom till skyarna? Det påstod iaf. Radiosportens podd "Istid" (med bl.a. Ottosson som expert) inför säsongen.

Men jo, jag håller med.
Skriv svar