JVM

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Djurgårn
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: JVM

Inlägg av Djurgårn »

Vilken final det blev. Kanada vann dock välförtjänt och alltid härligt att se ryssarna få spö likt Yudin som fick smaka is ett antal gånger efter sitt fjanteri. Vilken skillnad i kvalitet det är när man tittar på Kanada - Ryssland och jämför med våra grabbar. Det är sån otrolig klasskillnad. Svensk hockey har fortfarande VÄLDIGT mycket att lära sig av t.ex. Kanada.
Användarvisningsbild
Godnoken

Inlägg av Godnoken »

Djurgårn skrev:Vilken final det blev. Kanada vann dock välförtjänt och alltid härligt att se ryssarna få spö likt Yudin som fick smaka is ett antal gånger efter sitt fjanteri. Vilken skillnad i kvalitet det är när man tittar på Kanada - Ryssland och jämför med våra grabbar. Det är sån otrolig klasskillnad. Svensk hockey har fortfarande VÄLDIGT mycket att lära sig av t.ex. Kanada.
Skön slutsats att dra efter två dåliga juniormatcher. :lol:
Det finns ingen större Djurgårdare än Marcus Nilson - Wikegård
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Praetori »

Djurgårn skrev:Ledsen att behöva säga det men en förlust mot Slovakien är pinsamt. Jag skäms. Det här laget viker ner sig fullständigt när det gäller något.
Ja det var pinsamt. Riktigt tråkigt att Englund skulle slå en riktig idiotpass som sätter oss på pottan i början av matchen och sedan lyckas ju Bergman med en huvudlöst farlig crosscheck i huvudtrakten på Koys som i slutändan blev matchavgörande.

MEN det är lätt att glömma att det är svenska fjunisar till största delen mot Ryssar, Slovaker mfl som är flera år äldre. Det är väl ingen som förväntar sig att Sveriges J18 eller J16 skall spöa J20 lagen från övriga länder och det var ändå i princip vad man ställde på isen.

Samtidigt måste jag säga att jag blev grymt imponerad av Slovakernas spel, både i matchen mot Tjeckien och mot Sverige. De spelade disciplinerat i defensiven och aggressivt, uppfinningsrikt och hungrigt i offensiven och framförallt uppträdde de som ett lag över hela banan och hela matchen. Världshockeyn behöver fler lag som kan vara med och utmana än bara Kanada, Ryssland, Svergie, USA, Tjeckien och Finland. Optimalt är ju om det blir något tiotal stora nationer som inom fotbollen.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
minalman
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av minalman »

Vi måste plocka juniorerna från sina klubblag och lira ihop dem hela året inför JVM. Ett rent junislag i SHL skulle vara härligt att se!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Djurgårn

Inlägg av Djurgårn »

Godnoken skrev:
Djurgårn skrev:Vilken final det blev. Kanada vann dock välförtjänt och alltid härligt att se ryssarna få spö likt Yudin som fick smaka is ett antal gånger efter sitt fjanteri. Vilken skillnad i kvalitet det är när man tittar på Kanada - Ryssland och jämför med våra grabbar. Det är sån otrolig klasskillnad. Svensk hockey har fortfarande VÄLDIGT mycket att lära sig av t.ex. Kanada.
Nu är jag nog rädd för att du talar i den berömda nattmössan.

Den slutsatsen har jag dragit efter att ha sett hela turneringen. Trots ett hyfsat spel i gruppspelet så syns det tyvärr ganska tydligt att vi ligger riktigt långt efter Kanada och i viss mån Ryssland. Visserligen är vi ett ganska litet land och allt det där men vill man bli bäst så måste man ju sträva efter att hänga på de bästa.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Djurgårn skrev:
Godnoken skrev:

Den slutsatsen har jag dragit efter att ha sett hela turneringen. Trots ett hyfsat spel i gruppspelet så syns det tyvärr ganska tydligt att vi ligger riktigt långt efter Kanada och i viss mån Ryssland. Visserligen är vi ett ganska litet land och allt det där men vill man bli bäst så måste man ju sträva efter att hänga på de bästa.
Inget lag har väl lika bra resultat som vi senaste åren? Oavsett årskull har vi gått till minst semi nio turneringar i rad och har 36 st raka gruppspelssegrar. Senaste förlusten 2006.
Expert.
Rix

Inlägg av Rix »

Dessutom var det här enligt många en "svag" årskull, de tog sig till semi ändå. Nej jag tycker Sverige gör det väldigt bra på juniorsidan. Kanada var senast i final 2011 och innan igår hade det inte vunnit guld på 6 år.

I år hade det ett väldigt bra lag och Kanada brukar generellt vara väldigt starka på hemmaplan. Synd att inte Ryssland fick in 5-5 i slutet, de var en jävligt rolig match att kolla på.
Användarvisningsbild
Godnoken

Inlägg av Godnoken »

SirDIFalot skrev:
Djurgårn skrev:
Godnoken skrev:

Inget lag har väl lika bra resultat som vi senaste åren? Oavsett årskull har vi gått till minst semi nio turneringar i rad och har 36 st raka gruppspelssegrar. Senaste förlusten 2006.
Enough said. Inget stjärnspäckat lag i år direkt. Nylander.. jaa..
Det finns ingen större Djurgårdare än Marcus Nilson - Wikegård
Djurgårn

Inlägg av Djurgårn »

SirDIFalot skrev: Inget lag har väl lika bra resultat som vi senaste åren? Oavsett årskull har vi gått till minst semi nio turneringar i rad och har 36 st raka gruppspelssegrar. Senaste förlusten 2006.

Visst har vi gjort det bra i gruppspelet men det är ju tyvärr ingen som kommer ihåg det när turneringen är slut. Vi är tyvärr sämst när det gäller (vilket syns ganska tydligt också om man tittar på medaljligan) och där har vi ett exempel på stor attitydskillnaden mellan oss och t.ex. Kanada. Det är bra att vi har nått semi 9 år i rad men vi ska sträva ännu högre. Vi gör mycket bra i svensk hockey men vi måste sträva efter att bli bäst. Att vara nöjd efter en fjärdeplats där vi dessutom förlorar mot ett svagt Slovakien i mina ögon är inte bra. Att Slovakien slog Finland och Tjeckien imponerade inte ett dugg på mig då jag tycker att både Finland och Tjeckien hade riktigt dåliga lag med i år. Jag gav grabbarna godkänt innan matchen mot Slovakien men efter den pinsamma insatsen så blir tyvärr betyget underkänt.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Djurgårn skrev:
SirDIFalot skrev: Inget lag har väl lika bra resultat som vi senaste åren? Oavsett årskull har vi gått till minst semi nio turneringar i rad och har 36 st raka gruppspelssegrar. Senaste förlusten 2006.

Visst har vi gjort det bra i gruppspelet men det är ju tyvärr ingen som kommer ihåg det när turneringen är slut. Vi är tyvärr sämst när det gäller (vilket syns ganska tydligt också om man tittar på medaljligan) och där har vi ett exempel på stor attitydskillnaden mellan oss och t.ex. Kanada. Det är bra att vi har nått semi 9 år i rad men vi ska sträva ännu högre. Vi gör mycket bra i svensk hockey men vi måste sträva efter att bli bäst. Att vara nöjd efter en fjärdeplats där vi dessutom förlorar mot ett svagt Slovakien i mina ögon är inte bra. Att Slovakien slog Finland och Tjeckien imponerade inte ett dugg på mig då jag tycker att både Finland och Tjeckien hade riktigt dåliga lag med i år. Jag gav grabbarna godkänt innan matchen mot Slovakien men efter den pinsamma insatsen så blir tyvärr betyget underkänt.
Visste att någon skulle komma med det svaret. Bäst när det gäller osv.

Svensk juniorhockey mår bättre än någonsin. Var glad för det. Kanada kommer alltid ha bättre spelare i varje årskull. Det är inget vi kan ändra på.
Expert.
Djurgårn

Inlägg av Djurgårn »

SirDIFalot skrev:
Svensk juniorhockey mår bättre än någonsin. Var glad för det. Kanada kommer alltid ha bättre spelare i varje årskull. Det är inget vi kan ändra på.

Den stora skillnaden ligger egentligen inte i kvalitén i spelet utan i attitydskillnaden. Taktiskt, tekniskt och även fysiskt så håller vi väldigt hög nivå (även om vi inte utnyttjar fysiken ordentligt) men vi måste få våra ungdomar att sträva högre och framför allt jobba hårdare i alla zoner och inte bara i anfallszon. Nylander är ett typexempel på det problemet. Otroligt skicklig med puck men utan puck så ser han medioker ut. Dessutom väldigt klen och stannar gärna ute i sarghörnen istället för att gå in i hettan. Han är för bekväm. Det är inget annat än ett attitydproblem.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Djurgårn skrev:
SirDIFalot skrev:

Den stora skillnaden ligger egentligen inte i kvalitén i spelet utan i attitydskillnaden. Taktiskt, tekniskt och även fysiskt så håller vi väldigt hög nivå (även om vi inte utnyttjar fysiken ordentligt) men vi måste få våra ungdomar att sträva högre och framför allt jobba hårdare i alla zoner och inte bara i anfallszon. Nylander är ett typexempel på det problemet. Otroligt skicklig med puck men utan puck så ser han medioker ut. Dessutom väldigt klen och stannar gärna ute i sarghörnen istället för att gå in i hettan. Han är för bekväm. Det är inget annat än ett attitydproblem.
Jag tycker du stirrar dig blind på enskilda spelare i det här fallet.
Expert.
Djurgårn

Inlägg av Djurgårn »

SirDIFalot skrev: Jag tycker du stirrar dig blind på enskilda spelare i det här fallet.

Nu tog jag bara Nylander som ett exempel men det är ganska genomgående i svensk juniorhockey tycker jag. Men om man ska stirra sig blind på en spelare då i Nylander så är det riktigt illa att din bästa spelare inte jobbar hårt. Det skickar riktigt dåliga signaler till resten av laget.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Djurgårn skrev:
SirDIFalot skrev: Jag tycker du stirrar dig blind på enskilda spelare i det här fallet.

Nu tog jag bara Nylander som ett exempel men det är ganska genomgående i svensk juniorhockey tycker jag. Men om man ska stirra sig blind på en spelare då i Nylander så är det riktigt illa att din bästa spelare inte jobbar hårt. Det skickar riktigt dåliga signaler till resten av laget.
Jag tycker inte han är särskilt olik typ Patrick Kane.

Alla måste inte ha Peter Forsberg och Sidney Crosby-mentalitet.
Expert.
Kalliasson

Inlägg av Kalliasson »

http://www.worldjunior2016.com/en/games/

Spelschemat till JVM i Helsingfors 2016 släpptes idag.
Sverige möter Kanada på nyårsafton kl 20:00 finsk tid, någon annan än jag som tänker åka Finlandsfärjan till Helsingfors i slutet på december? :D

Det enda dåliga är väl att vi inte är i samma grupp som Finland vilket innebär att vi inte spelar i Hartwall Arena. Men samtidigt vill man inte spela i en halvtom Hartwall, så då kanske Helsingfors ishall är bättre med sina 8 200 i kapacitet.
Skriv svar