Säsongen 2009/10

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sthlm_dif
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2009/10

Inlägg av sthlm_dif »

Förstafemman
Jimmie Ölvestad - Kristofer Ottosson - Marcus Nilson
Marcus Ragnarsson - Andreas Holmqvist

Andrafemman
Nicklas Danielsson - Andreas Engqvist - Jacob Josefson
David Printz - Kyle Klubertanz

Tredjefemman
Tim Eriksson - Mike Zigomanis - Mathias Tjärnqvist
Timmy Pettersson - Niklas Falk

Fjärdekedjan
Christian Eklund - Michael Holmqvist - Marcus Krüger

Extraspelare: Daniel Brodin och Patrik Cehlin

------------------------------------------------
Förstakedjan är given. En av de bästa i Elitserien.
Vår andra kedja är även den riktigt vass, så jag ser ingen anledning till att byta ut Nicky D mot Krüger här, åtminstone inte till en början.
Tredjekedjan kan nog bli riktigt bra i och med att Tjärnqvist nu kommer tillbaka. Han tar på sig det fysiska spelet i kedjan, och får hjälp av Tim Eriksson då och då. Detta kommer att ge Mike Zigomanis ytor att lira på, vilket lär passa honom väldigt bra. Tror att denna kedjan kan bli riktigt farlig samt en tuff kedja att möta oavsett vilka som ska försvara sig mot dom. Ser fram emot att få se dessa tre bilda en trio.
Fjärdekedjan kan man väl variera beroende på spelarnas dagsform, Krüger ser jag gärna till en början här med Christian Eklund och Michael Holmqvist. Eklund ger Krüger och Holmqvist ytor att leka på, vilket jag tror kan skapa problem för många lag. Krüger med sina "Linkan-passar" till Micke Holmqvist som avslutar. Denna formation är också riktigt intressant. Många vill nog se Cehlin före Eklund kan man anta, men när det väl gäller i ett slutspel så är det ofta rutinen som avgör, och då är valet ganska självklart när man jämför Eklunds 32 år mot Cehlins 18 år. För övrigt så tycker jag att Christian Eklund är bra mycket bättre än Cehlin. Han betyder mer för sina medspelare.

När man väl sammanfattar våra fyra kedjor så inser man att bredden i vår trupp är enorm. Fyra kedjor som är riktigt vassa, samt två lovande och hungriga juniorer som extraspelare. Bara Hv71 och Linköping har en bredare trupp än DIF i årets Elitserie, och detta gör det hela väldigt lovande. När säsongen drog igång kände man inte alls likadant, då ville man bara till slutspel. Men att bli utslagna i en kvartsfinal finns inte på kartan längre, det vore en riktig besvikelse. Känns som om att detta laget kan gå hur långt som helst, tills Hv71 ställs som motståndare. Jag ser fram emot årets slutspel!
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Användarvisningsbild
Silverminken

Inlägg av Silverminken »

Jag tycker att sthlm_difs uppställning är klockren. Och jag håller med om att bredden på laget är riktigt bra. Skönt att inte bara behöva förlita sig på en eller två kedjor
"Ett till powerplay mål skulle smaka fisk, eller vad säger man? tårta?" - Niklas Wikegård
Användarvisningsbild
Caveman

Inlägg av Caveman »

sthlm_dif skrev:Förstafemman

Andrafemman

Tredjefemman

Fjärdekedjan

Vår andra kedja är även den riktigt vass, så jag ser ingen anledning till att byta ut Nicky D mot Krüger här, åtminstone inte till en början.
Tredjekedjan kan nog bli riktigt bra i och med att Tjärnqvist nu kommer tillbaka. Han tar på sig det fysiska spelet i kedjan, och får hjälp av Tim Eriksson då och då. Detta kommer att ge Mike Zigomanis ytor att lira på, vilket lär passa honom väldigt bra. Tror att denna kedjan kan bli riktigt farlig samt en tuff kedja att möta oavsett vilka som ska försvara sig mot dom. Ser fram emot att få se dessa tre bilda en trio.
Fjärdekedjan kan man väl variera beroende på spelarnas dagsform, Krüger ser jag gärna till en början här med Christian Eklund och Michael Holmqvist. Eklund ger Krüger och Holmqvist ytor att leka på, vilket jag tror kan skapa problem för många lag. Krüger med sina "Linkan-passar" till Micke Holmqvist som avslutar. Denna formation är också riktigt intressant. Många vill nog se Cehlin före Eklund kan man anta, men när det väl gäller i ett slutspel så är det ofta rutinen som avgör, och då är valet ganska självklart när man jämför Eklunds 32 år mot Cehlins 18 år. För övrigt så tycker jag att Christian Eklund är bra mycket bättre än Cehlin. Han betyder mer för sina medspelare.

När man väl sammanfattar våra fyra kedjor så inser man att bredden i vår trupp är enorm. Fyra kedjor som är riktigt vassa, samt två lovande och hungriga juniorer som extraspelare. Bara Hv71 och Linköping har en bredare trupp än DIF i årets Elitserie, och detta gör det hela väldigt lovande. När säsongen drog igång kände man inte alls likadant, då ville man bara till slutspel. Men att bli utslagna i en kvartsfinal finns inte på kartan längre, det vore en riktig besvikelse. Känns som om att detta laget kan gå hur långt som helst, tills Hv71 ställs som motståndare. Jag ser fram emot årets slutspel!
Målvakt då?

Det är möjligt att Fimpen lyfter sig när det drar i hop sig till slutspel, men hittills har han vart hekt osynlig, på gränsen till värdelös.
Man kan byta Kruger mot Tim, tycker Tim & Honken spelar bra i hop,
Honken

Inlägg av Honken »

Så här har många gånger har Hardy tilldelat varje spelare en specifik femma från start.
Det kanske säger lite om vart han tycker att dom ska spela.
Extra spelare sätts också upp 4:e linan i statistiken

Sorterat på namn
Bild

Sorterat på snitt femma
Bild
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

Caveman skrev:Målvakt då?
Målvaktsfrågan är nog egentligen för tidig att besvara.
Det råder dock inget tvivel om att Ridderwall har varit bättre i år, men han har gått ned sig på sistone samtidigt som Wesslau legat kvar på samma nivå som han har hållit hela säsongen. Så om Ridderwall inte bättrar på sig så är jag inte lika säker längre på vem som ska agera som förstemålvakt... Men det känns väl ändå som om att Ridderwall ska bli den som vaktar kassen i slutspelet, om inte något drastiskt händer innan slutspelet drar igång. Han behöver bara komma igång lite nu och stå ett par matcher, så ska han nog hitta formen igen.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Wesslau vs. Riddarn är en fråga som har vart minst sagt flitigt diskuterad på forumet. Personligen har jag ingen favorit bland de två, utan jag är säker på att lagledningen tar ut den som de tror är tätast för dagen. Men nu när slutspel närmar sig så undrar jag om det inte är bäst att sätta ner foten och ge en uttalad förstaspeade till en av dem.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Inget snack om att Ziggy och Tjärnqvist skall lira i samma lina efter OS, men jag är lite osäker på om det bör vara Tim eller Krüger i samma enhet. Tim har ju fördelen att han är ett riktigt yrväder på skridskorna och därför passar bättre som komplement till Zigomanis/Tjärnqvist. Jag skulle ändå föredra att ha Krüger i den linan och spela Tim och Micke Holmqvist (som jag tror kan passa rätt bra tillsammans) i 4:e linan. Helt klart är i alla fall att vi har en ruskig konkurrens i laget när det gäller forwardsuppsättningen, någonting som givetvis är positivt.

Angående målvakter så tror jag vi kommer gå in i slutspelet med 2st förstamålvakter (eller 2:a målisar om man så vill). Tror inte vi kommer få någon uttalad etta så som säsongen utvecklat sig. Riddarn hade ju chansen att verkligen knipa förstaspaden men sen vart det ju lite motlut ett tag och Wesslau har kommit in och i det stora hela gjort det bra.

Förövrigt så tror jag de 3 kommande matcherna kommer bli avgörande för om vi lyckas knipa en top 4 placering. Vinst mot FBK imorgon så tror jag faktiskt självfortroendet stäppar upp ett snäpp och vi kanske t.om kan segla ifrån FBK innan uppehållet. Men det kan också bli precis tvärtom... torsk och vi har helt plötsligt SAIK som skuggar oss på samma poäng samtidigt som vi har 2 svåra matcher kvar. På något vis känns de kommande omgångarna jäkligt avgörande, i varje fall.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Tycker att kedjorna efter OS bör se ut som följer:

Jimmie - Otto - Mackan
Josefson - Engqvist - Danielsson
Tim - Zigomanis - Tjärna
Krüger - Holmqvist - Fimpen

Krüger får visa att han ska spela mer och avancera i hierarkin genom att leverera och ta chansen när den kommer. Helt klart är att en Krüger i form är given i de tre första formationerna. Samtidigt tror jag att Zigomanis kan bli en riktig joker i slutspelet, han känns som en sån spelare.

Om Tjärnqvist kommer i gammal god slutspelsformform så kan vi skratta hela vägen till finalen...
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

sthlm_dif skrev:Förstafemman

Andrafemman

Tredjefemman

Fjärdekedjan

Jag håller med dig angående femmorna. Däremot är det endast på forwardssidan vi har bredd. Skadas exempelvis en av de sex backarna du har i din uppställning har vi inga dugliga ersättare. På forwardssidan tål vi 2-3 skador (ej absoluta toppspelare då) så den ser bra ut och kan jämföras med övriga topplag. Målvakterna har en hel del att bevisa innan jag känner mig trygg, särskilt i ett slutspel då de måste vinna matcher åt laget. Men slutar vi bara top4 ska vi väl kunna nå en semifinal med detta lag.
.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Matcher kvar innan OS

Modo (h) 3p
HV71 (b) 0p

Färjestad
Frölunda (b) 0p
Skellefteå (h) 3p

Skellefteå
HV71 (h) 1p
Färjestad (b) 0p

Tabell, OS:
3. Färjestad 80p
4. Djurgården 79p
5. Skellefteå 73p

Efter OS är det så att vi har avverkat samtliga matcher utom en mot top 3. Dessutom får vi tillbaka Krüger/Tjärnqvist, och våra kombattanter har ett gäng svåra matcher;

Skellefteå
Timrå (h)
LHC (b)
DIF (h)
SSK (b)
Modo (b)
Frölunda (h)
Brynäs (b)

Färjestad
Modo (b)
Luleå (b)
Timrå (h)
LHC (b)
Rögle (h)
HV (b)
SSK (h)

Djurgården
Södertälje SK (h)
Brynäs IF (h)
Skellefteå AIK (b)
Luleå HF (b)
Linköpings HC (h)
Timrå IK (b)
Frölunda HC (b)

Som jag ser det har vi "enklast" schema på pappret efter OS bland lag 3-5, sedan spelar ju dagsform, motivation osv in i matcherna såklart, men annars har vi god chans att ta tredjeplatsen. (Modo är såklart ett hot så länge Foppa spelar)
Säg den glädje som varar
isolerad

Inlägg av isolerad »

Det är egentligen helt sjukt att vi bara ligger bara 5p efter ett lag som HV efter 47 omgångar...

Sjukt, men UNDERBART! :D
i
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

DIF_Soldier skrev:Matcher kvar innan OS

Modo (h) 3p
HV71 (b) 0p
0 poäng mot HåVe?
Har du glömt bort att vi minst har tagit 1 poäng borta mot dem de senaste... Jag har tappat räkningen, men många år är det i alla fall. :wink:
Så en pinne ska vi väl förhoppningsvis få hem till Stockholm. Hv71 är ju för övrigt ett av seriens sämsta lag formmässigt, så omöjligt ska det väl inte vara.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

isolerad skrev:Det är egentligen helt sjukt att vi bara ligger bara 5p efter ett lag som HV efter 47 omgångar...

Ännu sjukare = vinst mot HV så är vi 2p från en 2:a plats inför OS-uppehållet.
Hade nån sagt det i Augusti hade jag bett vederbörande trappa ner på intagandet av ful-tjack
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Lee Harvey Oswald skrev:
isolerad skrev:Det är egentligen helt sjukt att vi bara ligger bara 5p efter ett lag som HV efter 47 omgångar...

Ännu sjukare = vinst mot HV så är vi 2p från en 2:a plats inför OS-uppehållet.
Hade nån sagt det i Augusti hade jag bett vederbörande trappa ner på intagandet av ful-tjack
Ja, det känns overkligt... faktiskt helt sanslöst.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Det som känns så bra är att det inte är det minsta orättvist. DIF är ett topplag i år oavsett vad LHO & co. slänger ur sig. Fler förluster lär komma och många pessimister kommer förgäves muttra "Vad var det jag sa?" och drömma om foppa.

Det kanske gör er masochister lite ledsna i ögat men DIF studsar alltid tillbaka.

Jag ser hellre Norman, Söder, Ackered, Lennhammer, Mitman mfl. än Mats Sundin. Modo kan fortsätta kalla sig Sveriges största plantskola och paradoxalt låta finnar och glasfötter ta platserna.

Viktigt nu är att förnya med stommen - Nilson, Ragge, Ölvestad och även Timmy P.
Jag vill inte se nåt 00/01-spektakel.
Säg den glädje som varar
Skriv svar