Highwind skrev:Det jag menar är. Vad är det som har förändrats i ekonomin/framtidsutsikterna som plötsligt gör att vi har råd med Dick? Varför räcker inte denna ekonomiska kalkyl till att signa Berglund. Tex från 1 september? Kan man inte presentera ett sådant avtal i alla fall och inte bara säga att man behöver vänta? Med ett år i benen har Berglund god potential att vara seriens bästa spelare 20/21. Ska vi missa honom?
Ekonomiskt är det jäkligt enkelt. Vi har en viss mängd eget kapital att röra oss med. Lägger man till TV-peng, coronabidrag och sedan drar av kostnader för ungefärlig befintlig spelarbudget på gällande kontrakt och våra omkostnader de senaste åren så ser man att vi hamnar nånstans i trakterna av tom-kassa men inte KK (eller indragen elitlicens) om det blir en säsong med ingen eller kraftigt begränsad publik.
Eftersom vi inte sitter på ingående detaljer om innevarande års finanser eller individuella spelarlöner finns det så klart en osäkerhet men det handlar om ett fåtal miljoner hit eller dit. Inom den ramen ryms det en Dick (förutsatt att han sajnar under sitt marknadsvärde) men inte för en Berglund som garanterat går för över 3millar på ett ettårs (ej inräknat bonusar/pension).
Jocke har med andra ord att välja på att lägga fram ett snålkontrakt som Berglund förmodligen skulle förkasta eller att säga "vi kan inte göra ett vettigt erbjudande förrän i September när vi vet mer om säsongen och därmed ekonomin".
Att andra lag stoppar huvudet i sanden och räknar med publik eller något magiskt räddningspaket när de riskerar att stå med miljonskulder till våren kan vi ju inte ta hänsyn till. Vill Brynäs ta en miljonrisk kan vi ju inte förvänta oss att Jocke skall göra samma sak.
SHLs rikaste lag har jag för mig är FBK med över 100millar i egen kassa och när till och med deras ledning börjar dra tillbaka kontrakt och oja sig över ekonomin bör man värdera Jockes och Brynäs agerande med just det ekonomiska i åtanke.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.