Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

Highwind skrev:En sak är inte logisk. Hur kan vi plötsligt ha råd att signa Axelsson? Beskedet var även kring honom att vi behöver vänta. Var kom pengarna plötsligt ifrån? Tycker inte riktigt argumentet håller kring Berglund vilket han säkert tycker själv. Sluta upp med undanflykter nu och signa honom. Mycket talar för att han gör än bättre säsong än föregående och gör minst 40 poäng. Dessutom avtar Corona i en så pass snabb takt just nu att spel med publik börjar kännas rimligt.
Han ansluter först 1 sep, när det ifrågasattes på twitter sa han "Jag hade gärna anslutit nu och fått betalt för att sommarträna".

Troligtvis spelar han väl under sitt marknadsvärde också.
Expert.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Vid ett val hade jag tagit Dick framför Berglund i alla fall trots storlek och poängproduktion. Av andra anledningar. Jag vill ha attityden. Jag vill att DIF ska vara det DIF jag lärde mig älska en gång i tiden.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
ciirree
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av ciirree »

Om det stod mellan Berglund och Dick så är jag helt bakom Jockes val.
Donkels-2.0

Inlägg av Donkels-2.0 »

Det viktigaste dock som Jocke har kvar att lösa är att få in en till två backar samt en speedigare forward då jag får migrän av tanken på att vissa backar i den nuvarande truppen ni vet vilka får för mycket speltid nästa säsong
Senast redigerad av Donkels-2.0 den 2020-07-10 13:48:53, redigerad totalt 1 gånger.
Ceterum censeo Solna esse delendam
Highwind

Inlägg av Highwind »

Hade också valt Dick framför Berglund om jag var tvungen att välja. Det jag menar är. Vad är det som har förändrats i ekonomin/framtidsutsikterna som plötsligt gör att vi har råd med Dick? Varför räcker inte denna ekonomiska kalkyl till att signa Berglund. Tex från 1 september? Kan man inte presentera ett sådant avtal i alla fall och inte bara säga att man behöver vänta? Med ett år i benen har Berglund god potential att vara seriens bästa spelare 20/21. Ska vi missa honom?
Senast redigerad av Highwind den 2020-07-10 10:49:28, redigerad totalt 1 gånger.
ciirree

Inlägg av ciirree »

Highwind skrev:Hade också valt Dick framför Berglund om jag var tvungen att välja. Det jag menar är. Vad är det som har förändrats i ekonomin/framtidsutsikterna som plötsligt gör att vi har råd Dick? Varför räcker inte denna ekonomiska kalkyl till att signa Berglund. Tex från 1 september? Kan man inte presentera ett sådant avtal i alla fall och inte bara säga att man behöver vänta? Med ett år i benen har Berglund god potential att vara seriens bästa spelare 20/21. Ska vi missa honom?
Det är en bra fråga. Min gissning är att Dick är rejält mycket billigare. Jag tror inte vi hade vunnit en dragkamp om Axelsson om fler va intresserade/han va intresserad av pengarna. Kan ha fel, men det känns som att Axelsson vill vara bosatt i Stockholm och spela hockey "för att det fortfarande är kul".
Med det sagt menar jag inte att han spelar för kaffepengar. Men iaf tillräckligt för att stanna.

Vad gäller Berglund är han förmodligen redan förlorad. Eftersom Brynäs gick ut med specifika namn. Samt att sponsor igår gick in med ett sjusiffrigt belopp till insamlingen.

Det enda man kan hoppas på nu är väl att affären spricker och Berglund drar till NLA eller nåt. Lite skadegläde.
Highwind

Inlägg av Highwind »

Det vi har lärt oss (Manuel Ågren) är att det inte är över förrän det är över. Presentera ett avtal till Berglund nu Jocke!
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Lite förvånad över att det är verkar vara konsensus när det gäller Dick före Berglund (även om de inte är direkt jämförbara). Trodde jag skulle bli fullständigt idiotförklarad.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Highwind skrev:Det jag menar är. Vad är det som har förändrats i ekonomin/framtidsutsikterna som plötsligt gör att vi har råd med Dick? Varför räcker inte denna ekonomiska kalkyl till att signa Berglund. Tex från 1 september? Kan man inte presentera ett sådant avtal i alla fall och inte bara säga att man behöver vänta? Med ett år i benen har Berglund god potential att vara seriens bästa spelare 20/21. Ska vi missa honom?
Ekonomiskt är det jäkligt enkelt. Vi har en viss mängd eget kapital att röra oss med. Lägger man till TV-peng, coronabidrag och sedan drar av kostnader för ungefärlig befintlig spelarbudget på gällande kontrakt och våra omkostnader de senaste åren så ser man att vi hamnar nånstans i trakterna av tom-kassa men inte KK (eller indragen elitlicens) om det blir en säsong med ingen eller kraftigt begränsad publik.

Eftersom vi inte sitter på ingående detaljer om innevarande års finanser eller individuella spelarlöner finns det så klart en osäkerhet men det handlar om ett fåtal miljoner hit eller dit. Inom den ramen ryms det en Dick (förutsatt att han sajnar under sitt marknadsvärde) men inte för en Berglund som garanterat går för över 3millar på ett ettårs (ej inräknat bonusar/pension).

Jocke har med andra ord att välja på att lägga fram ett snålkontrakt som Berglund förmodligen skulle förkasta eller att säga "vi kan inte göra ett vettigt erbjudande förrän i September när vi vet mer om säsongen och därmed ekonomin".

Att andra lag stoppar huvudet i sanden och räknar med publik eller något magiskt räddningspaket när de riskerar att stå med miljonskulder till våren kan vi ju inte ta hänsyn till. Vill Brynäs ta en miljonrisk kan vi ju inte förvänta oss att Jocke skall göra samma sak.

SHLs rikaste lag har jag för mig är FBK med över 100millar i egen kassa och när till och med deras ledning börjar dra tillbaka kontrakt och oja sig över ekonomin bör man värdera Jockes och Brynäs agerande med just det ekonomiska i åtanke.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori

Inlägg av Praetori »

sensei skrev:Lite förvånad över att det är verkar vara konsensus när det gäller Dick före Berglund (även om de inte är direkt jämförbara). Trodde jag skulle bli fullständigt idiotförklarad.
Västeråsfostrad outsider vs Djurgårdsfostrad Glappkäftad citatmaskin.
Jag gillar Berglund skarpt men Dick är underhållning bara i sig självt.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
mb81

Inlägg av mb81 »

sensei skrev:Lite förvånad över att det är verkar vara konsensus när det gäller Dick före Berglund (även om de inte är direkt jämförbara). Trodde jag skulle bli fullständigt idiotförklarad.
Dick förutom att han producera bättre än Bulan känns han mer driven och viktig för vårt spel. Sen så ballar han ur ibland men det går väl in på bonuskontot för dig? :D
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

mb81 skrev:
Dick förutom att han producera bättre än Bulan känns han mer driven och viktig för vårt spel. Sen så ballar han ur ibland men det går väl in på bonuskontot för dig? :D
Absolut, sånt värmer alltid djurgårdshjärtat. Gillar ordvalet där, mer driven. Det är precis så det är.
gaspo

Inlägg av gaspo »

Vad kan det skilja mella Dick o Berglunds lön? Gissar på att Dick ligger runt 150,Berglund vill nog gärna ha 300k+. Brynäs får faktiskt gärna ta Berglund eftersom det i princip enbart verkar handla om stålar för en snubbe som redan har för flera framtida generationer. Självfallet fattar jag att han vill ha bra betalt men att det verkar enbart handla om det.
Användarvisningsbild
Doyle

Inlägg av Doyle »

Märkligt hela ”Berglund Gate” Har svårt att se honom gama åt sig oskäligt mycket cash i tider som dessa då folk ff dör som flugor runt om i världen. Vi har ju inte en aning om vad som sagts o vilka summor vi talar om. Det vi vet är bara att Berglund och hans pappa vill ha ett snabbare avtal än DIF mäktar med. Att sen Brynäs får hybris och helt plötsligt miljonsatsar med fans o sponsorer överträffar min fantasi. Känns riskabelt delux då smällen längre fram kan bli akut inte bara för Brynäs utan för en hel del andra lag. Clubens ordförande var ju ute o fruktade vilka konsekvenser det kan bli för lagen i ligan om det blir spel utan publik. Även Fbk som är ett av de rikaste lagen i ligan vädrar oxå en oro över det ekonomiska. Hade varit intressant o höra Patrik Berglund kommentera situationen. Just nu är det bara spekulationer högt o lågt var man än vänder sig.
mb81

Inlägg av mb81 »

Doyle skrev:Märkligt hela ”Berglund Gate” Har svårt att se honom gama åt sig oskäligt mycket cash i tider som dessa då folk ff dör som flugor runt om i världen. Vi har ju inte en aning om vad som sagts o vilka summor vi talar om. Det vi vet är bara att Berglund och hans pappa vill ha ett snabbare avtal än DIF mäktar med. Att sen Brynäs får hybris och helt plötsligt miljonsatsar med fans o sponsorer överträffar min fantasi. Känns riskabelt delux då smällen längre fram kan bli akut inte bara för Brynäs utan för en hel del andra lag. Clubens ordförande var ju ute o fruktade vilka konsekvenser det kan bli för lagen i ligan om det blir spel utan publik. Även Fbk som är ett av de rikaste lagen i ligan vädrar oxå en oro över det ekonomiska. Hade varit intressant o höra Patrik Berglund kommentera situationen. Just nu är det bara spekulationer högt o lågt var man än vänder sig.
Det är ändå spännande att Linköping, Brynäs och Örebro ökar sin budget under dessa omständigheter. De kör på som allt vore som vanligt och bara chansar att publiken kommer tillåtas från start. Det är alltså tre relativt fattiga klubbar. Tar de för givet att de räddas av kommunen om det skulle bli så att konken närmar sig? Jag fattar verkligen inte hur de tänker. Linköping har till exempel värvat massa dyrt under coronan. Ljungh med flera var inte klara innan pandemin.
Rikare klubbar som Färjestad, Luleå, Frölunda och vi(ja vi och Luleå är betydligt rikare än tidigare nämnda klubbar) tar det betydligt lugnare. Nästan så man hoppas(bara nästan jag vill inget annat än tillbaka till hovet) att det inte blir publik under en lång tid bara därför.
Låst