Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
pulverapa
Säsongskort: Ja

Re: Re: Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av pulverapa »

soundboy skrev:
pulverapa skrev:
soundboy skrev:
sensei skrev:När rusningar och annat stök har skett så får barnfamiljer fly hals över huvud.
Hur många "rusningar" har skett sedan vallgravarna infördes? Hur mycket stök inne i och i direkt anslutning till Globen har det varit sedan 22/12 -10 Aik- och DIF-supportrar emellan? Polisbevakningen är helt jävla oproportionerlig sett till möjligheterna för supportrarna att komma åt varandra och de ordningsstörningar som sker.

Inte för att jag på något sätt försvarar det som hände innan derby ett och under derby tre förra säsongen, men jag tycker att formuleringen "fly hals över huvud" är lite väl skarp. Ingen är så jävla dum att de vill spöa på småbarn och sättet du uttryckte dig på tolkar jag som att de verkligen sprang för fulla muggar. Det är inget jag kan se på bilderna från matcherna.
Derbyt 22 december 2010 fanns det vallgravar på.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Nej, däremot fanns det ett skynke över en halv sektion både bredvid DIF-klacken och Aik-klacken. Det visade sig inte vara tillräckligt...
Ah okej. Trodde dessa räknades som vallgravar. Hur ser vallgravarna ut nu? Har aldrig reflekterat över att de skulle vara annorlunda då mot nu. :)

Sir, vadå ljuga?
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av -daniel- »

Peter skrev:
SirDIFalot skrev:De som går på derbyt skadar DIF i det långa loppet. Förstår man inte det vet jag inte vad man ska säga...
Vad är det som skulle bli bättre vid en lyckad manifestation? Låt säga att Djurgården Hockey svänger helt och går armkrok med fansen och fördömer polisen hårt. Kommer polisen att helt byta strategi och hålla sig ur vägen då eller skulle de hålla fast vid vid sitt nuvarande arbetssätt, lyssna ännu mindre på klubben och öka mängden poliser för att samarbetspartnern är opålitlig.
Målet med en lyckad bojkott måste ändå vara att skapa uppståndelse och att verkligen belysa de problem som finns. Är klacksektionerna helt tomma så hoppas åtminstone jag att man kommer vinkla det så i media att man skriver om "Det tysta tråkiga derbyt", således borde en diskussion komma till stånd där gemene man förstår att utan en levande klackkultur så finns ej heller någon läktarstämningen att tala om.

Jag hoppas således att klubbarna, och kanske lite mer "vanliga" supportrar (dvs inte klackfolk) inser att det är jävligt viktigt att lyssna på sina supportergrupperingar för att det skall vara roligt att gå på hockey. Eller är det naivt att tro det? Finns naturligtvis en risk att media skriver om "Det lugna derbyt" och vinklar det så istället. Jag vet faktiskt inte riktigt men min förhoppning är naturligtvis inte det...

Polisen bryr ju sig inte nämnvärt, mer än att de kan bli drabbade ekonomiskt då ett tomt derby inte ger något klirr i kassan för myndigheten.
Användarvisningsbild
Jepe

Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Jepe »

pulverapa skrev:
soundboy skrev:
pulverapa skrev:
soundboy skrev:
sensei skrev:När rusningar och annat stök har skett så får barnfamiljer fly hals över huvud.
Hur många "rusningar" har skett sedan vallgravarna infördes? Hur mycket stök inne i och i direkt anslutning till Globen har det varit sedan 22/12 -10 Aik- och DIF-supportrar emellan? Polisbevakningen är helt jävla oproportionerlig sett till möjligheterna för supportrarna att komma åt varandra och de ordningsstörningar som sker.

Inte för att jag på något sätt försvarar det som hände innan derby ett och under derby tre förra säsongen, men jag tycker att formuleringen "fly hals över huvud" är lite väl skarp. Ingen är så jävla dum att de vill spöa på småbarn och sättet du uttryckte dig på tolkar jag som att de verkligen sprang för fulla muggar. Det är inget jag kan se på bilderna från matcherna.

Nej, däremot fanns det ett skynke över en halv sektion både bredvid DIF-klacken och Aik-klacken. Det visade sig inte vara tillräckligt...
Ah okej. Trodde dessa räknades som vallgravar. Hur ser vallgravarna ut nu? Har aldrig reflekterat över att de skulle vara annorlunda då mot nu. :)

Sir, vadå ljuga?
Stolsraderna är inskjutna mot väggen, så det är ett hål ner mellan klack och sittplats där x-antal hundra stolar är borta!

Sent from my iPhone using Tapatalk
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
soundboy
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av soundboy »

pulverapa skrev:
soundboy skrev:
pulverapa skrev:
soundboy skrev:

Vallgravarna gör att det är svårt att ta sig över till långsidan om man inte är världsmästare i jämfotahopp eller hoppar ned nedanför räcket :)

[img]gfx.aftonbladet-cdn.se/image/14344731/800/normal/6be252b23bd83/läktare.jpg[/img]
Sjunga högt och dricka bärs,
ta guldet ingen pärs
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

pulverapa skrev:
soundboy skrev:
pulverapa skrev:
soundboy skrev:

Sir, vadå ljuga?
Du ser väl på klippet att det inte är några vallgravar? Det var ju efter 22/12-2010 som de infördes. Innan låg det bara ett svart skynke mellan klacken och närmaste sektion, över cirka 4-5 platser.

Såhär ser vallgravarna ut nu.
http://www.jarnkaminerna.se/bilder/medi ... 7c6f05.jpg
Läktaren är borttagen och det hänger ett nät emellan sektionerna.

Såhär såg det ut innan. På den 22/12 2010.
http://www.jarnkaminerna.se/bilder/medi ... 1a8dd6.jpg
Expert.
Användarvisningsbild
pulverapa

Re: Re: Re: Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av pulverapa »

SirDIFalot skrev:
pulverapa skrev:
soundboy skrev: Ah okej. Trodde dessa räknades som vallgravar. Hur ser vallgravarna ut nu? Har aldrig reflekterat över att de skulle vara annorlunda då mot nu. :)

Sir, vadå ljuga?
Du ser väl på klippet att det inte är några vallgravar? Det var ju efter 22/12-2010 som de infördes. Innan låg det bara ett svart skynke mellan klacken och närmaste sektion, över cirka 4-5 platser.

Såhär ser vallgravarna ut nu.
http://www.jarnkaminerna.se/bilder/medi ... 7c6f05.jpg
Läktaren är borttagen och det hänger ett nät emellan sektionerna.

Såhär såg det ut innan. På den 22/12 2010.
http://www.jarnkaminerna.se/bilder/medi ... 1a8dd6.jpg
Ja, jag ser.
Användarvisningsbild
soundboy
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av soundboy »

Peter skrev:Vad är det som skulle bli bättre vid en lyckad manifestation? Låt säga att Djurgården Hockey svänger helt och går armkrok med fansen och fördömer polisen hårt. Kommer polisen att helt byta strategi och hålla sig ur vägen då eller skulle de hålla fast vid vid sitt nuvarande arbetssätt, lyssna ännu mindre på klubben och öka mängden poliser för att samarbetspartnern är opålitlig.

Jag saknar idéer från JK och klacken i övrigt för hur man ska komma till rätta med de problem som trots allt existerar. Känslan jag får är att en förhärskande åsikt är att låta bli att göra något åt problemen för att det blir för jobbigt att ta de konflikterna. Åsikten att man alltid står upp för en annan djurgårdare gör att många hamnar på huliganernas sida när det hettar till. Nu när polisen valt nolltolerans måste även de mindre problemen lösas. Om det är Djurgården Hockey, JK eller någon annan som står för lösningen är väl mindre viktigt men om det inte sker kommer polisen att fortsätta göra det på sitt sätt.
Vad är det som säger att det skulle bli sämre? Något måste göras för allas säkerhet.

Polisen har ändrade sin strategi inför säsongen. Den totala nolltoleransen kanske kan låta bra, men om någon i publiken gör fel spelar det ingen större roll om tio som inte gjort fel råkar stå i vägen. Dessutom blir folk utkastade från arrangemanget och, vissa av dem, avlägsnade från platsen samt transporterade till avlägsna förorter på alltför ofta helt godtyckliga grunder. Ett större antal av de narkotikaprov görs utan att personerna som blir testade har några större tecken på påverkan. Inte heller är en tillnärmelsevis en tillräckligt stor del av proven positiva för att proverna ska anses vara försvarbara.

Polisen har upprepade gånger sagt en sak och gjort en annan. Målet är för alla inblandade säkra arrangemang för samtliga parter, men den kanske värsta idrottsrelaterade polisskandalen i svensk historia i ryggen har inträffat, utan något som helst tecken på ett ändrat upplägg från polisens sida.

Under den efterföljande debatten finns få tecken på ånger från polismaktens sida över vissa polisers övergrepp och bristen på eftertanke vad gäller den egna strategin. Flertalet lögner förekommer dessutom, som ingen av de insatta direkt kan genomskåda.

Ponera att du är ordförande i JK. Vad gör du?
Sjunga högt och dricka bärs,
ta guldet ingen pärs
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

JohanPez: Då förväntar jag mig att du visar civilkurage nästa gång anabolastinna DFG:are går bananas, genom att helt sonika ställa dig i vägen och tala om att "aja baja, sådär gör man minnsann inte". Under tiden lovar jag att be för ditt liv. Efteråt vill jag gärna höra om du fortfarande hyser samma uppfattning som innan. Deal?
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

-daniel- skrev: Men jag förstår inte riktigt, har väl inte varit en enda incident sen "vallgravarna" sattes upp efter 2010/12/22? Eller har jag missat något?
I förhållande till derbyt 22/12 -10 så är ju ett världskrig lugnt. Min definition av lugnt derby, då ska det vara sång och fest. Inga kastade ölglas, inga sönderspakrade inredningsdetaljer, inga bord som kastas omkring, inga småmobbar som går runt och försöker vara hotfulla med sina luvor.

Återigen, polisen gör som vanligt helt fel. Man skall gripa individer som begår brott, inte storma in som någon jäkla armé bara för att rensa en idiotisk trappa. Men man kan också förvänta sig mer av supporterföreningarna, de har inte vart speciellt tydliga med sitt avstånd till bråkmakarna.

JK har redan fått fram sin poäng. Jag har svårt att se någon annan bestående effekt av bojkotteriet annat än att relationen till DIF Hockey under ganska överskådlig framtid är förstörd.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

Varför spelas det musik ibland nu på matcherna i avblåsningar? "Gul röd blå", "Djurgårns tunga grabbar" är två som jag hört frekvent på sistone.

Vad hände med att vi skulle skippa musiken och låta klacken skapa stämningen? Tydligen ska även JK sagt till om detta men det har ändå fortsatt.
DIF!
Pogue Mahone

Inlägg av Pogue Mahone »

JohanPez skrev:
Pogue Mahone skrev:Det är inte JK's uppgift att slänga ut huliganerna. Att jämföra JK's skyldigheter med polisens blir så fel.

Några jag tror kan tjäna på polisens agerande är huliganerna som jag tror kan få lättare att rekrytera nytt folk.
Här har vi väl civilkurage om något att tala om. Klart det inte är JKs uppgift att hantera strulpellar men då de i ligger i deras högsta möjliga intresse att det ska vara god stämning ska man ju agera därefter. Som grupp, eftersom rösten blir starkare än om enskilda djurgårdare ryter till.

De går ut på sin hemsida och tar avstånd vilket är bra men jag skulle gärna se att man agerar när folk slänger saker eller bråkar och från JKs håll visar inför hela arenan att de inte godtar beteendet.
Exempelvis med 'ut med packet' och liknande.

Asså man ska inte begära att folk från JK ska kasta ut huliganer... 30st från en firma slänger in sin snusdos(vem fan slänger iväg sitt snus!?) och massa 1kroner, de står och skriker att de ska döda den och den hit och dit... Vem från JK ska då gå fram och säga åt dem att lämna, jag? glöm det och nu är jag ändå en stor pojk som brottats i hela mitt liv. Tänk då på hur många unga det är som är i klacken/JK det går helt enkelt inte att begära.

Det JK kan göra är att hålla möten med alla grupperingar inom DIF på en icke match dag när folk inte är påverkade av Hulken droger. Se till att de yngre inte får ett sug av att börja hänga med huliganer. Få med dem att jobba med Fabriken(?) med tifo etc helt enkelt hålla dem borta från fel folk.

Det man ska ha i åtanke är att JK redan gjort ett sjuuukt stort jobb med att få bort bråk osv från läktarna och det har minskat.

Det dras igång ut med packet, de fördömer våld i alla dess former, kan de göra mer? säkerligen men man kan inte begära det av dem!

Polisen kan vi begära att de inte skall bruka övervåld, provocera osv osv osv osv osv. När man kommer in på en arena skall man inte mötas av polisen med nr övertäcka på hjälmar, kravallutrustning på, batonger framme, hundar skällande osv. Sen att de även slår oskyldiga, brukar övervåld osv utan att något händer utåt inom deras led visar att vi måste visa att såhär kan det inte fortsätta oavsett hur mkt man tycker JK ska fördöma dittan och hittan.

Tror ni unga killar som känner en avsky för polisen i dagsläget har lättare att känna samhörighet med huliganer och gå med dem?

Hinner inte läsa igenom allt mod får gärna arrangera om mitt inlägg men nu måste jag till affären om jag ska hinna få mitt snus och käk till matchstart
- "Det finns bara två slags kvinnor här i världen. Kvinnor som alltid talar och kvinnor som aldrig tiger"
Gneblon

Inlägg av Gneblon »

Daniel942 skrev:Varför spelas det musik ibland nu på matcherna i avblåsningar? "Gul röd blå", "Djurgårns tunga grabbar" är två som jag hört frekvent på sistone.

Vad hände med att vi skulle skippa musiken och låta klacken skapa stämningen? Tydligen ska även JK sagt till om detta men det har ändå fortsatt.
Det är väl sagt så att detinte skall spelas musik för att inte kväva klacken. Och DJ'n kan välja att spela musik för att då igång klacken. Därav låtvalen, det är ju inte ovanligt att han spelar Go West, robinhoodlåten osv. Sen att klacken tyvärr varit lite småsega att haka på i år är ju en annan fråga.
Han spelar ju aldrig sån skit som spelas på andra matcher utan bara såna som det finns ramsor till.
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

Gneblon skrev:
Daniel942 skrev:Varför spelas det musik ibland nu på matcherna i avblåsningar? "Gul röd blå", "Djurgårns tunga grabbar" är två som jag hört frekvent på sistone.

Det är väl sagt så att detinte skall spelas musik för att inte kväva klacken. Och DJ'n kan välja att spela musik för att då igång klacken. Därav låtvalen, det är ju inte ovanligt att han spelar Go West, robinhoodlåten osv. Sen att klacken tyvärr varit lite småsega att haka på i år är ju en annan fråga.
Han spelar ju aldrig sån skit som spelas på andra matcher utan bara såna som det finns ramsor till.
Klacken ska aldrig dras igång av nån låt som spelas enligt mig. Pinsamt.
DIF!
Användarvisningsbild
JohanPez

Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av JohanPez »

Metal Machine skrev:JohanPez: Då förväntar jag mig att du visar civilkurage nästa gång anabolastinna DFG:are går bananas, genom att helt sonika ställa dig i vägen och tala om att "aja baja, sådär gör man minnsann inte". Under tiden lovar jag att be för ditt liv. Efteråt vill jag gärna höra om du fortfarande hyser samma uppfattning som innan. Deal?
Men läs vad jag skriver då.
Jag säger ju att det är svårt för EN PERSON att ryta till. Om 200 eller kanske till och med 500 pers visar att några, be they dfg eller vem som helst beter sig illa så kanske de backar och taggar ner lite.
Det funkar ju hos andra, varför skulle det inte göra det hos oss?
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

DFG håller väl till mest på sittplats?
Skriv svar