JohanPez skrev:Pogue Mahone skrev:Det är inte JK's uppgift att slänga ut huliganerna. Att jämföra JK's skyldigheter med polisens blir så fel.
Några jag tror kan tjäna på polisens agerande är huliganerna som jag tror kan få lättare att rekrytera nytt folk.
Här har vi väl civilkurage om något att tala om. Klart det inte är JKs uppgift att hantera strulpellar men då de i ligger i deras högsta möjliga intresse att det ska vara god stämning ska man ju agera därefter. Som grupp, eftersom rösten blir starkare än om enskilda djurgårdare ryter till.
De går ut på sin hemsida och tar avstånd vilket är bra men jag skulle gärna se att man agerar när folk slänger saker eller bråkar och från JKs håll visar inför hela arenan att de inte godtar beteendet.
Exempelvis med 'ut med packet' och liknande.
Asså man ska inte begära att folk från JK ska kasta ut huliganer... 30st från en firma slänger in sin snusdos(vem fan slänger iväg sitt snus!?) och massa 1kroner, de står och skriker att de ska döda den och den hit och dit... Vem från JK ska då gå fram och säga åt dem att lämna, jag? glöm det och nu är jag ändå en stor pojk som brottats i hela mitt liv. Tänk då på hur många unga det är som är i klacken/JK det går helt enkelt inte att begära.
Det JK kan göra är att hålla möten med alla grupperingar inom DIF på en icke match dag när folk inte är påverkade av Hulken droger. Se till att de yngre inte får ett sug av att börja hänga med huliganer. Få med dem att jobba med Fabriken(?) med tifo etc helt enkelt hålla dem borta från fel folk.
Det man ska ha i åtanke är att JK redan gjort ett sjuuukt stort jobb med att få bort bråk osv från läktarna och det har minskat.
Det dras igång ut med packet, de fördömer våld i alla dess former, kan de göra mer? säkerligen men man kan inte begära det av dem!
Polisen kan vi begära att de inte skall bruka övervåld, provocera osv osv osv osv osv. När man kommer in på en arena skall man inte mötas av polisen med nr övertäcka på hjälmar, kravallutrustning på, batonger framme, hundar skällande osv. Sen att de även slår oskyldiga, brukar övervåld osv utan att något händer utåt inom deras led visar att vi måste visa att såhär kan det inte fortsätta oavsett hur mkt man tycker JK ska fördöma dittan och hittan.
Tror ni unga killar som känner en avsky för polisen i dagsläget har lättare att känna samhörighet med huliganer och gå med dem?
Hinner inte läsa igenom allt mod får gärna arrangera om mitt inlägg men nu måste jag till affären om jag ska hinna få mitt snus och käk till matchstart