Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
SHL är en väldigt jämn liga ekonomiskt. Bland de etablerade SHL lagen skiljer det kanske 10-15% i spelarbudgeten en normal säsong. Jämför med typ Allsvenskan i fotboll så kan vi snacka skillnader.
Avskaffa tre mot tre.
Ännu värre med andra ord. Att vissa lag är så ofantligt mycket klokare i sina värvningar...Mattias_87 skrev: ↑2021-08-21 19:59:56 SHL är en väldigt jämn liga ekonomiskt. Bland de etablerade SHL lagen skiljer det kanske 10-15% i spelarbudgeten en normal säsong. Jämför med typ Allsvenskan i fotboll så kan vi snacka skillnader.
Nåja, Covid gjorde förra säsongen tråkig. Själva laget i sig gjorde det ännu värre. Tonvis med sista minuten-lösningar på korttid. Gillar absolut inte att vi fortsätter på samma väg. Lägg därtill en utländsk coach på ett år...
Gick ju rätt bra sist när en gubbe med vitt hår och en konstig spelidé stod i båset , ett par ggr iaf 
Tyvärr spelar det ingen roll hur bra forwarssidan ser ut, om man har flera kraftiga frågetecken kring hur mycket SHL kvalitet våra backar har, främst då i att försvara dessutom... Själva grunden i den positionen..
Tyvärr spelar det ingen roll hur bra forwarssidan ser ut, om man har flera kraftiga frågetecken kring hur mycket SHL kvalitet våra backar har, främst då i att försvara dessutom... Själva grunden i den positionen..
Senast redigerad av Vinge den 2021-08-22 11:19:04, redigerad totalt 2 gång.
Nu blir de spekulation på hög nivå..
Men OM Eklund eller Holtz kommer och den nya toppspelaren som ska in. Så blir det riktigt trångt på C/FW positionerna i 1a 2a 3e linorna... Bra och tuff konkurrens.
Skulle då tex Rensfeldt kunna testas som back ? Han har ju en klart godkänd speluppfattning och har styrkan att faktiskt kunna flytta på en motståndare.
På förhand så kan skador på någon av Högström, Arnesson, Nilsson , Gragnani och förmodligen ocå Bengtsson bli riktigt förödande...
Vem vet , han kanske skulle kunna bli en riktig bra back? Jämnför då främst med juniorerna, Ingman och till viss del oxå Ekberg. ( Arnesson och Högström måste verkligen upp i nivå annars är de inte mycket bättre dom heller )
Skulle ju va helt ok konkurrens framåt med alla någorlunda friska.
Tex.
Basse "BOMB" Eklund
Josef Videll Rhett
Carey Lesoto Bergfors
Eng Ced And
(Bjers)
Eller finns det någon annan i truppen som eventuellt skulle kunna testas som back? Vad tror ni ?
Men OM Eklund eller Holtz kommer och den nya toppspelaren som ska in. Så blir det riktigt trångt på C/FW positionerna i 1a 2a 3e linorna... Bra och tuff konkurrens.
Skulle då tex Rensfeldt kunna testas som back ? Han har ju en klart godkänd speluppfattning och har styrkan att faktiskt kunna flytta på en motståndare.
På förhand så kan skador på någon av Högström, Arnesson, Nilsson , Gragnani och förmodligen ocå Bengtsson bli riktigt förödande...
Vem vet , han kanske skulle kunna bli en riktig bra back? Jämnför då främst med juniorerna, Ingman och till viss del oxå Ekberg. ( Arnesson och Högström måste verkligen upp i nivå annars är de inte mycket bättre dom heller )
Tex.
Basse "BOMB" Eklund
Josef Videll Rhett
Carey Lesoto Bergfors
Eng Ced And
(Bjers)
Eller finns det någon annan i truppen som eventuellt skulle kunna testas som back? Vad tror ni ?
Även fast Högström kanske gått ner sig i vissa delar i spelet är han fortfarande riktigt duktig framför eget mål, förmodligen bäst i laget där.Vinge skrev: ↑2021-08-22 11:08:54 Nu blir de spekulation på hög nivå..
Tex.
Basse "BOMB" Eklund
Josef Videll Rhett
Carey Lesoto Bergfors
Eng Ced And
(Bjers)
Vore konstigt att omskola någon forward till back. Svårt att se att det skulle komma nåt bra ur det. De matcher det behövs har vi Brännstam eller Hedström som kan avlasta. Det är ingen katastrof.
Tycker att Jocke helt tappat den röda tråden i värvningarna. Från att ha satsat på unga svenska spelare på väg upp, med stor potential att utvecklas, så satsar vi på färdiga 30+ som fastnat i karriären eller som håller på att avsluta den. Uppsidan är väldigt begränsad och det kostar mer än det smakar. Tycker att det är ett tjänstefel att satsa på en transatlant framför Jonathan Davidsson. Förstår det inte alls. Den här Sillyn känns ännu sämre än förra. Vi har helt tappat vårt DNA och liknar mer Örebro, Växjö etc i vår värvningstrategi, med den stora skillnaden att vi har mindre pengar. Var tog långsiktigheten vägen?
Där kan jag faktiskt lite hålla med dig om. Jag tror det tyvärr lätt blir så med krav på snabba resultat i kombination med att unga spelare oftast försvinner efter ett eller två bra år iaf.rikkard skrev: ↑2021-08-23 10:36:30 Tycker att Jocke helt tappat den röda tråden i värvningarna. Från att ha satsat på unga svenska spelare på väg upp, med stor potential att utvecklas, så satsar vi på färdiga 30+ som fastnat i karriären eller som håller på att avsluta den. Uppsidan är väldigt begränsad och det kostar mer än det smakar. Tycker att det är ett tjänstefel att satsa på en transatlant framför Jonathan Davidsson. Förstår det inte alls. Den här Sillyn känns ännu sämre än förra. Vi har helt tappat vårt DNA och liknar mer Örebro, Växjö etc i vår värvningstrategi, med den stora skillnaden att vi har mindre pengar. Var tog långsiktigheten vägen?
Skulle gärna sett Jonte men man såg nog honom för ett för osäkert kort och han fanns väl först på marknaden rätt sent. Ser inte egentligen att just Carey eller Lorito togs in istället för honom. Sen har Jocke velat ha in rätt många gamla Djurgårdare men fått nobben denna silly. Krüger, Brodin, Vejdemo.
Vi är väl mitt upp i en ombyggnad som nog tar minst en säsong till. Inte tillräckligt många juniorer underifrån än och då behövs breddspelare utifrån. Många ettårskontrakt och de som inte lyckas(eller de som lyckas för bra) kommer försvinna till nästa säsong.
Sen får vi ta i beaktning att AHL-spelare oftare är betydligt billigare än svenska spelare. Så frågan om det kostar mer än det smakar vet jag inte om du har rätt i. Jag ser dock gärna att vi bygger mest på en stomme med spelare som varit här ett tag och helst stockholmare. En stomme med Mantas,Svedberg, Tom, Högström, Arnesson, Josef, Basse, Videll, Berget är bra att bygga vidare på. Nån kanske försvinner med tanke på ålder osv men då ska nya komma in typ Vejdemo, Krüger, Brodin, Fjällby osv.
Hur man bygger ett hockeylag långsiktigt är fan omöjligt att veta i dessa tider. En hyfsad säsong och man är aktuell för KHL, gör man ännu bättre ifrån sig så blir det NHL. Dock ser jag gärna en del unga värvningar då de är väldigt billiga. Lex Bemström, Linus A, Cederqvist och Alsing. Men dessa spelare är det ofta huggsexa om. Så vi får väl förvänta oss max 1-2 sdana/säsong.
-
William Eklund är iallafall i Sthlm, såg honom på Ica i Globen men han kan ju bara vara hemma för att sedan åka tillbaks igen.
Vad tror ni?
Vad tror ni?
William ska spela "Rookie Faceoff" med Sharks 17-20 September.vincebrgstr skrev: ↑2021-08-23 13:26:05 William Eklund är iallafall i Sthlm, såg honom på Ica i Globen men han kan ju bara vara hemma för att sedan åka tillbaks igen.
Vad tror ni?
(källa)https://www.nhl.com/sharks/news/san-jos ... -325991192
Sen får vi se om han blir uttagen till att köra NHL-campet med laget, men troligtvis kommer han väl vara där.
Wikegårds järnkaminer
Robert Kimbys järnkaminer
Robert Kimbys järnkaminer
-
https://hockeynews.se/articles/21083/
Mario Kempe ska vara klar för Dinamo Minsk. Är väl ett riktigt skitlag i KHL, kanske att han börjar runda av karriären utomlands och kommer tillbaka till DIF inom en snar framtid.
Mario Kempe ska vara klar för Dinamo Minsk. Är väl ett riktigt skitlag i KHL, kanske att han börjar runda av karriären utomlands och kommer tillbaka till DIF inom en snar framtid.
Spela VM i Minsk? Galenskap!Grabben från Söder skrev: ↑2021-08-23 14:27:27 https://hockeynews.se/articles/21083/
Klubblagshockey i Minsk? Svenskkoloni och rubelparty på G!
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Han gjorde bort sig ganska big time tidigare i somras genom att i intervju säga att enda anledningerna för att komma hem är för att "varva ner" eller för att vinna SM-guld.Grabben från Söder skrev: ↑2021-08-23 14:27:27 https://hockeynews.se/articles/21083/
Är det inte dags att börja forma backparen istället för att rotera i Skoda T ? . just dom behöver all tid i värden att få spela ihop sig.
5 av dagens backar är i stort sett givna , så att säga som Jocke gjort flera ggr att det är hård konkurrens om backplatserna är ju en sanning med modifikation...
4 st slåss om backplatserna 6-9.. visst , kalla det konkurrens men givetvis ser man hellre att det bör vara konkurrens kring platserna 3-9.
Spela åtminstone ihop de första 2 tänkta backparen.
Sen vete fan, OM Eklund stannar hos oss. Skulle åtminstone jag hellre vilja se en back bomb istället för en FW.
Men det är ju bara att glömma.såklart. ( vi har ju redan 9 backar osv.... Mmm , klass rakt igenom..)
Bara jag som tror att vi skulle bli ett bättre lag med en topp back, plus att Gragnani kommer. Än att värva in en stjärn Fw?
Rhett Josef Carey
Ny topp back Arnesson
Eklund Basse Videll
Gragnani. Nilsson
Bergfors Rensfeldt Lesoto
Högström Bengtsson
Ced Eng And.
(Ekberg) Bjärs...
Tycker jag känns mer betydligt mer stabilt än att ta in en topp FW. Backparen skulle stärkas rejält. Och något enklare att eventuellt hitta en ny FW runt jul om det inte lossnar framåt?
Har ni köpt öronproppar för den stundande bomben?

5 av dagens backar är i stort sett givna , så att säga som Jocke gjort flera ggr att det är hård konkurrens om backplatserna är ju en sanning med modifikation...
4 st slåss om backplatserna 6-9.. visst , kalla det konkurrens men givetvis ser man hellre att det bör vara konkurrens kring platserna 3-9.
Sen vete fan, OM Eklund stannar hos oss. Skulle åtminstone jag hellre vilja se en back bomb istället för en FW.
Men det är ju bara att glömma.såklart. ( vi har ju redan 9 backar osv.... Mmm , klass rakt igenom..)
Bara jag som tror att vi skulle bli ett bättre lag med en topp back, plus att Gragnani kommer. Än att värva in en stjärn Fw?
Rhett Josef Carey
Ny topp back Arnesson
Eklund Basse Videll
Gragnani. Nilsson
Högström Bengtsson
Ced Eng And.
(Ekberg) Bjärs...
Tycker jag känns mer betydligt mer stabilt än att ta in en topp FW. Backparen skulle stärkas rejält. Och något enklare att eventuellt hitta en ny FW runt jul om det inte lossnar framåt?
Vi brukar ändå gå runt på sju backar som de flesta SHL-lagen. Då blir det inte backpar som alltid spelar med varandra. Barry vill testa sig fram i början. Du läste säkert det citerade nedan från hockeynews.Vinge skrev: ↑2021-08-25 12:08:45 Är det inte dags att börja forma backparen istället för att rotera i Skoda T ? . just dom behöver all tid i värden att få spela ihop sig.
Rhett Josef Carey
Ny topp back Arnesson
Eklund Basse Videll
Gragnani. Nilsson
Högström Bengtsson
Ced Eng And.
(Ekberg) Bjärs...
![]()
Du får tänka på att det endast gått 2 träningsmatcher och vi har en ny tränarkonstellation som vill hitta deras uppställning och sätt att spela. Det tar lite mer tid än om man har samma tränare år efter år och bara behöver stoppa in ersättare på varje position.– Nej, vi kan inte göra så. Vi har nio stycken (backar) och vi måste se vem som passar bäst med vem. Om vi inte provar nu så har man ingen chans senare i serien. Vi måste prova, säger Smith.
Jag känner mig relativt lugn med backsidan men det är på förhand vår svagaste lagdel. Men Högström, Tom, Arnesson och Ekberg får äta mycket minuter i början innan Gragnani kommer om Ingman och Bengtsson+juniorerna inte skulle hålla.
Om vi inte skulle vara så få forwards i truppen så skulle det kanske varit bättre att låta Lorito/Carey komma senare på artistkontrakt.
Till att börja med ber jag om ursäkt för att jag kallade lerito, (!eller vad han nu heter) för det land som Sverige passerat med flest våldtäkter i värden. Inte shysst. Ber om ursäkt för det.
Förstår vad du menar MB81, och jag läste den artikeln bla.. Men här tänker jag annorlunda. Tror helt enkelt att det är bättre att spela ihop backparen. Låt de tilltänkta 5 bästa backarna testas i de första 2, och 4 för det sista backparet. Nu blir det en vild rotation som jag inte tror ger speciellt mycket.
Jag hör vad du säger. Men lite FÖR mycket rotation för min smak.. men du har ju uppenbarligen Berry med dig
Förstår vad du menar MB81, och jag läste den artikeln bla.. Men här tänker jag annorlunda. Tror helt enkelt att det är bättre att spela ihop backparen. Låt de tilltänkta 5 bästa backarna testas i de första 2, och 4 för det sista backparet. Nu blir det en vild rotation som jag inte tror ger speciellt mycket.
Jag hör vad du säger. Men lite FÖR mycket rotation för min smak.. men du har ju uppenbarligen Berry med dig