-daniel- skrev: ↑2021-08-16 07:05:24
Jag tycker det är lika fascinerande varje gång att vissa verkar tro att spelarna själva bestämmer sina öden. Om man har som förmodad högsta önskan att spela i NHL gör man det som ens blivande klubb vill. Att tro att pappa-Fimp eller Wille själv skulle kunna påverka detta åt något håll är rätt så duktigt naivt (vilket jag och kanske någon till försökte påtala tidigare i somras).
NHL styr till 100%. Vare sig man vill det eller inte.
Snack och strunt och snack. Givetvis bestämmer man själv i slutändan. Frågan är om att ha ballar att göra det. Se Eric Lindros.
Ja men det var ju verkligen ett modernt exempel.
Om man som liten grabb längtat efter NHL hela sitt liv och sen skriver på ett kontrakt så är det tämligen stor sannolikhet att man åker över när ens framtidsdröm visar sig vara runt hörnet och klubben vill det. Lätt att sitta hemma och raljera om hur man borde agera.
Jag ger dig dock att det är förkastligt att NHL styr precis allt och alla andra bara måste anpassa sig.
Hur ska du ha det nu då? Jag bara motsatte mig argumentet "NHL styr till 100%" och du svarar "Jamen spelaren har en dröm!"
Vem bestämmer, spelaren eller NHL?
Modernt eller inte - Lindros gjorde som han själv ville. Det är poängen. Han blev inte bannad från ligan eller arkebuserad på Quebec torg. Och när hans karriär var över hade han sopat hem 80 miljoner dollar.
Mitt argument är simpelt. Go for your dream, gör det! Men håll Djurgården utanför och spela i AHL om det skiter sig. Ta ett beslut. Behandla inte vår förening som ett kvart-i-tre-ragg.
Håller med dig till fullo i din åsikt i den här frågan. 10/10!
Tycker SHL och dess klubbar har sig själva att skylla då man vänder upp arslet åt alla snorvalpar och NHL-klubbar. Hade utan problem släppt en spelare som William mot att visa lite stake och inte sätta sig i baksätet.
Intressant diskussion,
Sista utposten av svenska män som kan visa lite bollar och stå för vad man tycker/ tror på, trodde jag fortfarande var hockey spelare, sportchefer osv.
Men tror nog att majoriteten av dessa numera har vikt sig ( med röven upp ) för pengar och glamor.
Skämmigt som f.n tycker jag.
Jag skulle tom säga att oavsett om vi får ett sämre lag, så vill jag ha spelare som älskar klubben , och gör det för att DIF ställer krav, och har lite ryggrad. Man vill vinna med denna klubb, just denna klubb, ingen annan trams klubb.
Då resonerar nån, jamen då kan vi glömma SM guld osv..
Jag är beredd att ta det, för att ledning har lite ryggrad som inte består av sylt , och en klubb som andas bortglömda begrepp i Sverige som heder, ära osv . Det anses tom vara fult, närmast """"nazistisk"""" att tänka så.
Men ja, vi ska inte ha spelare som uppenbart ser DIF som en nödraket. Absolut inte.
Och jag fattar det här med SM guld , sämre spelare ibland osv.. Jag gör det.
Men som jag sa, heder , ära, stolthet är ord DIF SKA TA TILLBAKA FRÅN DENNA SINNESSJUKA värd, även sjuka hockey värd.....
-daniel- skrev: ↑2021-08-16 07:05:24
Jag tycker det är lika fascinerande varje gång att vissa verkar tro att spelarna själva bestämmer sina öden. Om man har som förmodad högsta önskan att spela i NHL gör man det som ens blivande klubb vill. Att tro att pappa-Fimp eller Wille själv skulle kunna påverka detta åt något håll är rätt så duktigt naivt (vilket jag och kanske någon till försökte påtala tidigare i somras).
NHL styr till 100%. Vare sig man vill det eller inte.
Snack och strunt och snack. Givetvis bestämmer man själv i slutändan. Frågan är om att ha ballar att göra det. Se Eric Lindros.
Ja men det var ju verkligen ett modernt exempel.
Om man som liten grabb längtat efter NHL hela sitt liv och sen skriver på ett kontrakt så är det tämligen stor sannolikhet att man åker över när ens framtidsdröm visar sig vara runt hörnet och klubben vill det. Lätt att sitta hemma och raljera om hur man borde agera.
Jag ger dig dock att det är förkastligt att NHL styr precis allt och alla andra bara måste anpassa sig.
Hur ska du ha det nu då? Jag bara motsatte mig argumentet "NHL styr till 100%" och du svarar "Jamen spelaren har en dröm!"
Vem bestämmer, spelaren eller NHL?
Modernt eller inte - Lindros gjorde som han själv ville. Det är poängen. Han blev inte bannad från ligan eller arkebuserad på Quebec torg. Och när hans karriär var över hade han sopat hem 80 miljoner dollar.
Mitt argument är simpelt. Go for your dream, gör det! Men håll Djurgården utanför och spela i AHL om det skiter sig. Ta ett beslut. Behandla inte vår förening som ett kvart-i-tre-ragg.
Jag tror mycket väl du förstår vad jag menar, men du är bitter och rimligheten far åt alla håll & kanter i bitterhetens spår.
Självfallet har spelaren ett val, men när drömmen är så fantastiskt nära är det förmodligen tämligen lätt att gå med på vad helst klubben i fråga önskar. Gissar på att det är smickrande att ens blivande arbetsgivare tror på en så pass mycket och övertalar spelaren att det absolut bästa är att komma över pronto - chansen finns här och nu det är bara komma och ta den! Den kanske aldrig kommer igen.
Menar du på allvar sen att man inte skulle vara välkommen tillbaka till den (förmodade) enda klubb utanför NHL man kan tänka sig att spela för om man inte anses tillräckligt bra att ta en plats direkt...?
Man kan absolut vara bitter men man måste också se nyktert på situationen. Återigen. NHL styr och ställer till 100% för dessa spelare som drömt om en medverkan i ligan från barnsben.
1,2,3 gubbar ska in nu Jocke! Inte ens 1 har du lyckats med ännu. Nu ska minst två in. Dags att du levererar nu. Serien börjar snart och killarna behöver spela ihop sig. Eller ska vi spela med juniorer och vara sist i tabellen. Sedan i december så kommer nån ny in som du tror ska lyfta laget.
Ågren lär inte sitta på en så hög lön och frigör väl inte så mycket stålar. En spetsspelare ska in men nu även en ersättare för Ågren. Jag tänker att man kanske försöker få in någon kontraktslös spelare från SHL. Det finns väldigt få som inte har kontrakt just nu. Det alternativet jag går igång mest på egentligen är Petter Emanuelsson(Fd Skellefteå och Luleå). Problemet är att jag tror han har lite skadeproblem och inte är i speldgligt skick vid säsongsstart vilket måste vara ett krav.
Annars finns två centrar i välbekanta Tom Wandell. Han har fortfarande inte skrivit på någonstans och skulle kunna bredda laget på ett vettigt sätt. Sen finns Forsbacka Karlsson(Fd Växjö, Färjestad). Han har varit misslyckad sen han kom tillbaka från NHL men borde finnas en liten uppsida iaf. Stockholmare dessutom(minus dock med Bajen som moderklubb). Hans marknadsvärde borde inte vara så högt just nu så borde kunna få billigt. Dessutom bara 24 år så är han lyckad så skulle det vara nåt att bygga vidare på.
Jag fokuserade här på de svenska spelarna som är kontraktslösa. Sen finns Jaedon Descheneau som spelade i Brynäs som är intressant. Rightare dessutom vilket skulle sitta fint då vi är lite kort på det. Men han lär kosta lite mera då han ändå kommer från en säsong med över 30 poäng. Ska vi gå efter nån transatlant finns det nog många i AHL också.
Oerhört tråkigt för oss och framförallt Manne. Se hur vi löser det. Tiden börjar bli rätt knapp också.
mb81 skrev: ↑2021-08-16 20:16:07
Ågren lär inte sitta på en så hög lön och frigör väl inte så mycket stålar. En spetsspelare ska in men nu även en ersättare för Ågren. Jag tänker att man kanske försöker få in någon kontraktslös spelare från SHL. Det finns väldigt få som inte har kontrakt just nu. Det alternativet jag går igång mest på egentligen är Petter Emanuelsson(Fd Skellefteå och Luleå). Problemet är att jag tror han har lite skadeproblem och inte är i speldgligt skick vid säsongsstart vilket måste vara ett krav.
Annars finns två centrar i välbekanta Tom Wandell. Han har fortfarande inte skrivit på någonstans och skulle kunna bredda laget på ett vettigt sätt. Sen finns Forsbacka Karlsson(Fd Växjö, Färjestad). Han har varit misslyckad sen han kom tillbaka från NHL men borde finnas en liten uppsida iaf. Stockholmare dessutom(minus dock med Bajen som moderklubb). Hans marknadsvärde borde inte vara så högt just nu så borde kunna få billigt. Dessutom bara 24 år så är han lyckad så skulle det vara nåt att bygga vidare på.
Jag fokuserade här på de svenska spelarna som är kontraktslösa. Sen finns Jaedon Descheneau som spelade i Brynäs som är intressant. Rightare dessutom vilket skulle sitta fint då vi är lite kort på det. Men han lär kosta lite mera då han ändå kommer från en säsong med över 30 poäng. Ska vi gå efter nån transatlant finns det nog många i AHL också.
Oerhört tråkigt för oss och framförallt Manne. Se hur vi löser det. Tiden börjar bli rätt knapp också.
Tänkte också på Jaedon Descheneau, spännande spelare och gör en hel del poäng. Skulle trivas utomordentligt med våra amerikaner och under Barry skulle han nog få ut sin fulla potential.
Erik Gustafsson har fortfarande inte skrivit kontrakt och öppnar upp för oss lite grann. Lite väl tjockt på backsidan för att det ska kännas helt rimligt. Men vi borde fan försöka lösa det om möjligheten finns!
Nu blir väl jag halvt lynchad här, men Wandell hade jag absolut inte haft något emot. Våran bäste center föregående säsong, enligt mitt tycke får jag tillägga.
Men självklart hade man kanske hellre sett ett sexigare namn, men jag hade absolut inte klagat om han värvades in.
daaviid skrev: ↑2021-08-16 20:50:45
Nu blir väl jag halvt lynchad här, men Wandell hade jag absolut inte haft något emot. Våran bäste center föregående säsong, enligt mitt tycke får jag tillägga.
Men självklart hade man kanske hellre sett ett sexigare namn, men jag hade absolut inte klagat om han värvades in.
Jag tog upp honom för jag tyckte det var en rimlig värvning. Han gör det bra som en center i de lägre kedjorna. Kanske blir tjockt på centersidan och det vore bäst att ta in en ytter som ersättare egentligen. Finns dock väldigt få vettiga som kontraktslösa som spelade i SHL iaf senaste säsongen. Jag tror faktiskt det blir två AHL-spelare som kommer in.
Erik Gustafsson har fortfarande inte skrivit kontrakt och öppnar upp för oss lite grann. Lite väl tjockt på backsidan för att det ska kännas helt rimligt. Men vi borde fan försöka lösa det om möjligheten finns!
Den där Mattias Ek, är han en praktikant? Fruktansvärt dålig på att skriva texter. Onödigt långa och konstigt sammansatta meningar. Nej, det där gick inte att läsa smärtfritt.
Av dem ni har nämnt är Jaedon Deschenau väldigt intressant, 32poäng förra säsongen i ett bottenlag som Brynäs var är inte dåligt, Petter Emanuelsson ser också intressant ut men känns dock att många från Luleå och Skellefteå hatar DIF över allt, Jonathan Pudas för att dra ett exempel.
Om Barry Smith nu har goda kontakter i Amerika och i Blackhawks så kan man väl hoppas att han kan lösa en bra spelare, exempelvis Brandon Pirri som är kontraktlös just nu, har spelat mycket i NHL och i AHL och har ett par säsonger i AHL där han har snittat runt 1 poäng per match. Men möjligheten att han kommer till DIF är väl låg, han är 30 år och vill väl försöka slå sig in i ett NHL lag.