Silly Season 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
EspenK
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av EspenK »

Tveksam till Thore. Inte pga att hockey utan pga musiksmak. Pink? Förväntat mig att se honom på the Boss men nu…
Känns mer plastigt än LHC och Lakers. 😂😂
EspenK

Silly Season 2024/25

Inlägg av EspenK »

Skämt åsido. Vi behöver inte ha panik med backplatsen. Tar gärna ett artistkontrakt i januari om vi får in topnotch då.

Hellre det än en tokchansning som ska dumpas under säsong eller en skadeförföljd föredetting.
Nypovich

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nypovich »

Någon som kan delge Mw ”kamikazetips” på Ab? Om det går att utläsa något gällande truppen där.
In Wikegård we trust!
Nattuggla_

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nattuggla_ »

EspenK skrev: 2024-07-25 16:07:41 Skämt åsido. Vi behöver inte ha panik med backplatsen. Tar gärna ett artistkontrakt i januari om vi får in topnotch då.

Hellre det än en tokchansning som ska dumpas under säsong eller en skadeförföljd föredetting.
Vet inte alltså.
Hur väl funkar en backsida, och ett helt spelsystem, av att spela helt utan en rightare på backsidan?
Jag tror jag aldrig har sett det.

Och om J20 truppen stämmer på EP så har vi inte ens en back där som är rightare.
Osten östlund

Silly Season 2024/25

Inlägg av Osten östlund »

Nypovich skrev: 2024-07-25 19:15:56 Någon som kan delge Mw ”kamikazetips” på Ab? Om det går att utläsa något gällande truppen där.
1. BJÖRKLÖVEN
Kommentar: Ny etta efter att sportchefen Per Kenttä öst på med toppvärvning efter toppvärvning. Det känns som det är nu eller aldrig där uppe i universitetsstaden. Nye tränaren Björn Hellkvist har serverats ett riktigt smörgåsbord, som gör Löven till favoriter i mina ögon. Ett namn som Marcus Nilsson kommer naturligtvis ha ett stort tryck på sig. Hockeyallsvenskans mest uppmärksammade värvning då han lämnade Färjestad. Men det finns fler stora namn som kan dela det ansvaret. Men känslan är att Björklöven inte har råd med en ny djupdykning. Då tror jag det väntar ett stålbad för en redan ansträngd ekonomi.
Plus: Klassvärvningar rakt igenom.
Minus: Enorm press på laget efter fjolårets fiasko.

2. DJURGÅRDEN
Kommentar: Nye sportchefen Niklas Wikegård är naturligtvis Djurgårdens största värvning, vare sig han vill det eller inte. Han har blivit själva symbolen för ett ny satsning efter två raka finalförluster. Nu har inte plånboken räckt till någon uppsjö av nyförvärv, men när det gäller offensiv uppsida är både Tyler Kelleher och comebackande Dick Axelsson en garanti för publikfrieri på hög nivå. Mina frågetecken gäller målvakter och backsida, där prognosen är mer osäker. Men det är ett lag och en klubbledning som definitivt kommer skapa rubriker i vinter. Konstigt vore det annars.
Plus: Niklas Wikegård ger klubben både ett nytt ansikte och framtidstro.
Minus: Två raka fjärdeplatser och två förlorade finaler är dåliga tecken i tiden.

3. Karlskoga

4. Oskarshamn
Medlem: Ja, ständig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av #10 »

Är kakan bakad eller????
Praetori

Silly Season 2024/25

Inlägg av Praetori »

#10 skrev: 2024-07-25 20:23:22 Är kakan bakad eller????
Nån som är på Pink får väl kolla efter smulor i skägget.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
dr111DIF

Silly Season 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

Nattuggla_ skrev: 2024-07-25 19:44:03
EspenK skrev: 2024-07-25 16:07:41 Skämt åsido. Vi behöver inte ha panik med backplatsen. Tar gärna ett artistkontrakt i januari om vi får in topnotch då.

Vet inte alltså.
Hur väl funkar en backsida, och ett helt spelsystem, av att spela helt utan en rightare på backsidan?

Och om J20 truppen stämmer på EP så har vi inte ens en back där som är rightare.
Alltså om man kollar på absoluta toppnivån (NHL/landslag) så har Sverige inte alltid varit bortskämda med högerfattade backar. Samtliga två OS-guld tagna med bara leftare på backsidan. Jag tycker man kan sammanfatta det med att det är en fördel men inget krav för att det ska fungera. Det har sina fördelar framför allt i vad gäller back-back och urspel i egen zon och man kan få bra utväxling på att bygga spelet på det om man tex har rightare i alla par. Men det går också att bygga runt det om man har ett bra lagspel i övrigt. Utbudet av högerfattade backar är såpass mycket mindre att alla vänsterfattade är mer eller mindre vana att spela på båda sidor. Det är mycket viktigare med bra backar än att de är högerfattade om man säger så.

Hade gärna sett att vi satt på 1-2 högerfattade backar abolsut. Men håller med Espen att det inte är någon panik, vi har bra bredd med backar som bevisat sig på denna nivån. Ska någonting in så ska det vara rightare och toppklass, gärna solid tvåvägs. Annars är det ok att börja försäsong och även säsong med det vi har.
Nattuggla_

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nattuggla_ »

dr111DIF skrev: 2024-07-25 21:30:47
Nattuggla_ skrev: 2024-07-25 19:44:03

Vet inte alltså.

Alltså om man kollar på absoluta toppnivån (NHL/landslag) så har Sverige inte alltid varit bortskämda med högerfattade backar. Samtliga två OS-guld tagna med bara leftare på backsidan. Jag tycker man kan sammanfatta det med att det är en fördel men inget krav för att det ska fungera. Det har sina fördelar framför allt i vad gäller back-back och urspel i egen zon och man kan få bra utväxling på att bygga spelet på det om man tex har rightare i alla par. Men det går också att bygga runt det om man har ett bra lagspel i övrigt. Utbudet av högerfattade backar är såpass mycket mindre att alla vänsterfattade är mer eller mindre vana att spela på båda sidor. Det är mycket viktigare med bra backar än att de är högerfattade om man säger så.

Hade gärna sett att vi satt på 1-2 högerfattade backar abolsut. Men håller med Espen att det inte är någon panik, vi har bra bredd med backar som bevisat sig på denna nivån. Ska någonting in så ska det vara rightare och toppklass, gärna solid tvåvägs. Annars är det ok att börja försäsong och även säsong med det vi har.
Jag tror också som du säger att bra backar är viktigare än L/R.

Men det enda jag ifrågasätter här är isåfall att OS är en kort turnering i sammanhanget och där pratar vi absolut toppklass. Rent krasst hade du kunnat sätta Erik Karlsson eller Cale Makar i en forwardroll en hel landslagsturnering med lyckad utgång, så skickliga är dem.

Håller också med om vad som isåfall ska in. Att bara ta in en rightare som ska spela i tredje backpar behövs naturligtvis inte. Det ska vara en ersättare till Axel Andersson.
Användarvisningsbild
Buford

Silly Season 2024/25

Inlägg av Buford »

Osten östlund skrev: 2024-07-25 20:09:02
Nypovich skrev: 2024-07-25 19:15:56 Någon som kan delge Mw ”kamikazetips” på Ab? Om det går att utläsa något gällande truppen där.
1. BJÖRKLÖVEN
Kommentar: Ny etta efter att sportchefen Per Kenttä öst på med toppvärvning efter toppvärvning. Det känns som det är nu eller aldrig där uppe i universitetsstaden. Nye tränaren Björn Hellkvist har serverats ett riktigt smörgåsbord, som gör Löven till favoriter i mina ögon. Ett namn som Marcus Nilsson kommer naturligtvis ha ett stort tryck på sig. Hockeyallsvenskans mest uppmärksammade värvning då han lämnade Färjestad. Men det finns fler stora namn som kan dela det ansvaret. Men känslan är att Björklöven inte har råd med en ny djupdykning. Då tror jag det väntar ett stålbad för en redan ansträngd ekonomi.

2. DJURGÅRDEN
Kommentar: Nye sportchefen Niklas Wikegård är naturligtvis Djurgårdens största värvning, vare sig han vill det eller inte. Han har blivit själva symbolen för ett ny satsning efter två raka finalförluster. Nu har inte plånboken räckt till någon uppsjö av nyförvärv, men när det gäller offensiv uppsida är både Tyler Kelleher och comebackande Dick Axelsson en garanti för publikfrieri på hög nivå. Mina frågetecken gäller målvakter och backsida, där prognosen är mer osäker. Men det är ett lag och en klubbledning som definitivt kommer skapa rubriker i vinter. Konstigt vore det annars.
Minus: Två raka fjärdeplatser och två förlorade finaler är dåliga tecken i tiden.

3. Karlskoga

4. Oskarshamn
Äh, tycker han låter lite väl lyrisk över Löven! Han glömde dessutom nämna Kimby som kan bli tungan på vågen.
Cyber

Silly Season 2024/25

Inlägg av Cyber »

Buford skrev: 2024-07-25 23:01:21
Osten östlund skrev: 2024-07-25 20:09:02
1. BJÖRKLÖVEN

2. DJURGÅRDEN

3. Karlskoga

4. Oskarshamn
Äh, tycker han låter lite väl lyrisk över Löven! Han glömde dessutom nämna Kimby som kan bli tungan på vågen.
Löven har fått en väldigt (förvisso rätt bra) backuppsättning. Blir det för mycket med den där juniorbacken som gick som andra svenska val i draften, Maione och Theocharidis?
Klarar Hellkvist leda tillsammans med bara putfärske tränaren Rahimi? Hur fungerar han numera under press och blir det självmedicinering med sponken igen?
Manijock

Silly Season 2024/25

Inlägg av Manijock »

Känns som att Löven kan bli årets Brynäs. Vissa sitter och tjatar om att de egentligen minsann inte är så bra, trots att de vinner och vinner. "Slutspel är något annat!" "Backsidan är inte så jättebra eGeNTliGeN"...

De vinner varje serie i fyra raka, och enda in i final så fortsätter man banka huvudet.... "De är inte bra, de är inte bra" :lol:
Karlander

Silly Season 2024/25

Inlägg av Karlander »

Man kan ju givetvis inte väga poäng rakt av men Löven har tappat topp-6 i deras interna poängliga från förra säsongen (totalt 208 poäng), samt tunga defensiva pjäser. Givetvis kommer Lilliz, Ottosson, Forsberg, Theocharidis och Maione täcka upp för en hel del, men det är som sagt inte bara "IN" utan mycket "UT" hos Löven. Även fast det är beprövade spetsspelare så ska ett helt nytt lag komponeras.

Offensivt har DIF inte alls tappat mycket av värde i jämförelse, utan vi kan fortsätta bygga vidare.
Osten östlund

Silly Season 2024/25

Inlägg av Osten östlund »

Tror Oskarshamn kan "bli obehagliga". Ingen press, 30 pers som ev. bryr sig. 6 mille extra!
Nypovich

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nypovich »

Karlander skrev: 2024-07-26 11:25:11 Man kan ju givetvis inte väga poäng rakt av men Löven har tappat topp-6 i deras interna poängliga från förra säsongen (totalt 208 poäng), samt tunga defensiva pjäser. Givetvis kommer Lilliz, Ottosson, Forsberg, Theocharidis och Maione täcka upp för en hel del, men det är som sagt inte bara "IN" utan mycket "UT" hos Löven. Även fast det är beprövade spetsspelare så ska ett helt nytt lag komponeras.

Offensivt har DIF inte alls tappat mycket av värde i jämförelse, utan vi kan fortsätta bygga vidare.
Stora skillnaden som jag känner just nu är att löven kan matcha två bra kedjor. Vi kan däremot trumma på med fyra. Tror det kan bli en skillnad i ett slutspel. Sen att alla ser att försvaret måste bli bättre så lär ju även wiken se det. Tror vi kan trycka in någon tung värvning till medans löven gjort av med sin pengasäck.
In Wikegård we trust!
Låst