Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Morwin
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av Morwin »

Henke95 skrev:Vet att det spekulerats kring ämnet tidigare men nu skriver även Mr. Madhawk att Huddinge-trion ryktas till DIF:

http://mrmadhawk.se
Med andra ord 80 % säkerhet att det blir så :)
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Användarvisningsbild
136_Djurgårdare
Medlem: Ja, vanlig medlem
Kontakt:

Inlägg av 136_Djurgårdare »

Henke95 skrev:Vet att det spekulerats kring ämnet tidigare men nu skriver även Mr. Madhawk att Huddinge-trion ryktas till DIF:

http://mrmadhawk.se
Skulle gilla det här som fan om det stämmer. Dessa grabbar är på stark frammarsch och har tagit steg i rätt riktning varje säsong. Noterbart är att de också fortsatte ösa in poäng i kvalserien där motståndet blev tuffare. Stor uppsida på samtliga och alla har potential att slå stort i Allsvenskan.

Med vår budget ser jag gärna att vi tar in den här typen av spelare och satsar på några få spetsspelare. Vi har inget val annat än att chansa lite och hoppas på att spelare slår igenom.
Jimmie Ölvestad är Djurgår'n Hockey.
Rix

Inlägg av Rix »

Angående Erik Hanses så skulle det vara en bra värvning, slutade inte allt för långt efter Chet i målvaktsligan rent % mässigt. Erik och Adam vore ett bra målvaktspar, frågan är bara om han är intresserad av ett år i DIF.

Angående Huddinge killarna så är det kul om dem kommer, så länge vi dessutom tar in bra spetsspelare också, vill inte ha ett lag med 10 forwards under 22 år.
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:
-daniel- skrev: Men du ser tydligen hellre en talanglös 25-åring (?) som Ahlén i laget.

Jag säger inte att man inte behöver brunkare (vilket är en benämning som passar utmärkt på honom, Hank osv) i ett vinnande lag men det fungerar liksom inte att bygga ett lag på spelare som saknar talang i det offensiva spelet. Skall de liksom käka in pucken i mål? Nä...
Haha, lika mycket som jag ogillar Wennberg ogillar du Ahlén. Dock har jag aldrig mig veterligen påstått det du skriver, att jag hellre väljer Ahlén framför Wennberg.

Om man istället för dina filosofiska observationer rörande "kreativitet" och "talang i spelet", använder mätbara företeelser så ser vi ju att exempelvis Ahlén har gott om kapacitet att göra poäng, dvs raka motsatsen till vad du hävdar.
Say whaaat?

Låt mig se, 14 poäng på 45 matcher förra säsongen.
22 poäng 44 säsongen innan.
31 poäng på 52 säsongen innan dess.

Vilka mätbara företeelser, förutom statistik, menar du att du kollar på och går efter? Vi har en spelare som vid 25 års ålder förmodligen peakat, dessutom har han alltså gjort färre och färre poäng per säsong.

I övrigt förstår jag ju vad du menar och kan hålla med om att hans spelartyp är viktig i ett lag. Absolut! Men man måste också ha kreativa spelare som vet hur man bryter ett mönster i en match med annat än en fläskig tackling. Det är den här mixen av olika spelartyper som krävs för att få ihop ett fungerande kollektiv, som du inte verkar inse.

I NHL som du alltid jämför med är grundkvalitéerna på spelarna så sjukligt mycket högre att det är tämligen meningslöst att ens försöka jämföra.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Boeman skrev:
-daniel- skrev:Fransson har gedigen HA-erfarenhet, och den största skillnaden mellan honom och Hanses är att han lyckades vara bäst när det gällde som mest i fjolårets KS med Rögle när de gick upp på vår bekostnad. Men han kan bli för dyr, vet att han står ganska långt i från RBK och deras bud... beror lite på hur man tänker i Djurgården; vill man göra Adam till uttalad förstakeeper och ta in en riktigt billig backup eller skall man ha Reideborn som backup / slåss om förstaspaden?

(btw så har jag som du märker gjort en stor uppoffring och tagit bort ignoren på dig, Rocky. :lol: )

Visst har Fransson fin HA erfarenhet.Men även Hanses har varit bäst när det gällde,inte denna KS men förra.Vad som hände i år med honom vet jag inte och jag saknar lite kunskap för att spekulera om det.

i min värld ligger båda målisarna på samma nivå,dock med två frågetecken:
Vill man ha en bra målvakt med stor potential som har framtiden framför sig men som saknar rutin? eller vill man ha en bra målvakt som man vet vad han går för men som förmodligen har haft sin topp i karriären? Jag GISSAR att Hanses är den billigare av dom två.

Edit: Känns som mitt svar blev slarvigt,Hoppas du hängde med.
Jodå, jag förstår vad du menar och kan till viss del hålla med. Men är verkligen Hanses en vinnare som höjer sig i viktiga matcher? Jag har inte fått uppfattning att det är så, varken av de matcher jag själv sett de senaste säsongerna eller av framförallt Leksands-fans... att han inte presterade under den enda (?) match han stod i den här gångna KS kan jag dock inte lasta honom för; det var upplagt för det scenariot när Ahlsenfeldt hade kommit in och rört om i den trygga stämningen bland målvakterna.

Vi behöver en målvakt som har potential att "göra en Tim Sandberg" och verkligen vara bra när det helt plötsligt gäller som mest. Nu är det förvisso så mycket annat som skall stämma för att målvakten skall spela på topp men min känsla är att Reideborn faktiskt kan vara den målvakt vi eftersöker. Ger vi honom stort förtroende så finns definitivt potentialen där.
Användarvisningsbild
Mattebo

Inlägg av Mattebo »

-daniel- skrev:Say whaaat?

Låt mig se, 14 poäng på 45 matcher förra säsongen.
22 poäng 44 säsongen innan.
31 poäng på 52 säsongen innan dess.

Vilka mätbara företeelser, förutom statistik, menar du att du kollar på och går efter? Vi har en spelare som vid 25 års ålder förmodligen peakat, dessutom har han alltså gjort färre och färre poäng per säsong.

I övrigt förstår jag ju vad du menar och kan hålla med om att hans spelartyp är viktig i ett lag. Absolut! Men man måste också ha kreativa spelare som vet hur man bryter ett mönster i en match med annat än en fläskig tackling. Det är den här mixen av olika spelartyper som krävs för att få ihop ett fungerande kollektiv, som du inte verkar inse.

I NHL som du alltid jämför med är grundkvalitéerna på spelarna så sjukligt mycket högre att det är tämligen meningslöst att ens försöka jämföra.
Jag tror att Ahléns starka poängproduktion första säsongen berodde på mycket powerplayspel. Han gjorde 31 poäng men hade -16 (!) i plus/minus. Klassisk powerplaystatistik. Andra säsongen 22 pinnar, +12, betydligt bättre där, fick ta kaptensbindeln. Säkerligen mindre pp-tid. Denna säsong mycket svaragre 14 poäng med +3. Lite som med Blomstrand. Öste in poäng i Almtuna för att han fick en annan roll.

Edit: ja vad ville jag säga med detta. Att Ahléns poängproduktion kanske är helt orelevant, eftersom han verkar vara som Blomstrand. Han kommer aldrig få den rollen i ett lag som Djurgården. Han kommer som brunkare producera mellan 10-20 poäng. Vi har andra som kan göra det och göra det Ahlén gör bättre, tror jag.
LT10

Inlägg av LT10 »

Hoppas verkligen att vi försöker knyta till oss Erik Hanses. Förvisso var han ganska ojämn förra säsongen men man vet ändå vilka kvalitéer han har och det visade han inte minst säsongen innan. Skulle vilja se att båda målvakterna matchas flitigt också, ungefär som Luleå har matchat sina målvakter de senaste säsongerna. Sen när slutspurten börjar närma sig ställer man en uttalad 1:a som fortsätter i en eventuell kvalserie.
Morwin
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Morwin »

Huddinge trion, Martin Strandfeldt och Ahlen så har vi bra utgångsläge ;)
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Användarvisningsbild
Boeman

Inlägg av Boeman »

-daniel- skrev:
Boeman skrev:
-daniel- skrev:Fransson har gedigen HA-erfarenhet, och den största skillnaden mellan honom och Hanses är att han lyckades vara bäst när det gällde som mest i fjolårets KS med Rögle när de gick upp på vår bekostnad. Men han kan bli för dyr, vet att han står ganska långt i från RBK och deras bud... beror lite på hur man tänker i Djurgården; vill man göra Adam till uttalad förstakeeper och ta in en riktigt billig backup eller skall man ha Reideborn som backup / slåss om förstaspaden?

(btw så har jag som du märker gjort en stor uppoffring och tagit bort ignoren på dig, Rocky. :lol: )

Visst har Fransson fin HA erfarenhet.Men även Hanses har varit bäst när det gällde,inte denna KS men förra.Vad som hände i år med honom vet jag inte och jag saknar lite kunskap för att spekulera om det.

i min värld ligger båda målisarna på samma nivå,dock med två frågetecken:
Vill man ha en bra målvakt med stor potential som har framtiden framför sig men som saknar rutin? eller vill man ha en bra målvakt som man vet vad han går för men som förmodligen har haft sin topp i karriären? Jag GISSAR att Hanses är den billigare av dom två.

Edit: Känns som mitt svar blev slarvigt,Hoppas du hängde med.
Jodå, jag förstår vad du menar och kan till viss del hålla med. Men är verkligen Hanses en vinnare som höjer sig i viktiga matcher? Jag har inte fått uppfattning att det är så, varken av de matcher jag själv sett de senaste säsongerna eller av framförallt Leksands-fans... att han inte presterade under den enda (?) match han stod i den här gångna KS kan jag dock inte lasta honom för; det var upplagt för det scenariot när Ahlsenfeldt hade kommit in och rört om i den trygga stämningen bland målvakterna.

Vi behöver en målvakt som har potential att "göra en Tim Sandberg" och verkligen vara bra när det helt plötsligt gäller som mest. Nu är det förvisso så mycket annat som skall stämma för att målvakten skall spela på topp men min känsla är att Reideborn faktiskt kan vara den målvakt vi eftersöker. Ger vi honom stort förtroende så finns definitivt potentialen där.
Jag vettetusan om Hanses kan avgöra en KS själv,
Enligt mig finns absolut potential.Men först och främst måste den plockas fram,
Samtidigt så måste den plockas fram nu och inte om 5 säsonger.
Han visade förra KS att han verkligen kan leverera.
Men visst blir det lite av en chansning,Absolut.
Rix

Inlägg av Rix »

Om vi får Hanses till DIF ska vi vara glada, visst är han ung men han är riktigt duktig målvakt och han saknar inte anbud från andra klubbar.
Jag anser inte att Adam är redo för första spaden ännu. Men han ska definitivt få minst 20-25 matcher, då är Hansens perfekt, han tar 25-30 matcher och Adam 20-25 matcher och sen kan den som är hetast få stå i KS.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

-daniel- skrev: I NHL som du alltid jämför med är grundkvalitéerna på spelarna så sjukligt mycket högre att det är tämligen meningslöst att ens försöka jämföra.
Nej, självklart har du fel.

Skälet till att jag ibland använder mer kända spelare för att visa en viss poäng är just att de är allmänt kända bland folk som följer hockey, därför blir det enklare att få fram budskapet.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:
-daniel- skrev: I NHL som du alltid jämför med är grundkvalitéerna på spelarna så sjukligt mycket högre att det är tämligen meningslöst att ens försöka jämföra.
Nej, självklart har du fel.

Skälet till att jag ibland använder mer kända spelare för att visa en viss poäng är just att de är allmänt kända bland folk som följer hockey, därför blir det enklare att få fram budskapet.
Hur vore det med att svara på det väsentliga som 90% av min post handlade om? Vad menar du med mätbara företeelser om du inte går på poängproduktion? Är faktiskt genuint intresserad.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Haha, jag börjar på allvar misstänka att Sensei trollat med oss i flera år :lol:
Expert.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:Haha, jag börjar på allvar misstänka att Sensei trollat med oss i flera år :lol:
Haha, du är bara fortfarande sur för att Blomstrand gick till AHL/NHL samtidigt som den spelare som du tyckte var bäst fick nöja sig med frölunda. Jaja, det skiler ett år kommer du säkert påpeka energiskt -- men innerst inne vet du att det är där skon klämmer 8)
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Boeman

Inlägg av Boeman »

Jag röstar för att den här lilla "Tävlingen" som har blossat upp läggs åt sidan.
Låst