-daniel- skrev:Bra post sthlm_dif, men du glömmer en sak och det är löneförhöjningar på förlängningar av kontrakt. Vet inte hur mycket det kan motsvara men det är nog en slant trots allt.
Jo, men likväl så kan ju vissa spelare ha gått ner i lön.
Det lär ju endast vara juniorerna som får löneförhöjning, och jag tror inte att varken Cehlin eller Brodin höjer sina löner så markant.
Visst är det möjligt att vi går lite back sett till löneförhöjningar, men jag tror inte att det är så stora summor om så blir fallet.
Någon lär troligtvis ha gått ner aningen i lön, så det borde inte vara någon markant skillnad jämnt emot hur det såg ut ifjol.
Det är som sagt väldigt svårt att spekulera i exakta siffror, men av allt att döma så känns det som om att vi bara ska ha 250k att arbeta med för att få hit en center, och med lite flyt så kan den siffran likväl nästan uppgå i 350k, eller kanske med en massa oflyt så går den ner till 200k.
Som jag skrev tidigare så känns det som om att 300k är en rimlig siffra som vi har i överskott, men den siffran är ju allt annat än exakt. Det kan nog skilja 100k både upp och ner, även om 200k känns betydligt närmare än 400k om man nu säger så.
Men hur som helst så ska vi ha råd med en duktig center, frågan är dock hur mycket vi har att arbeta med. 200k i sämsta fall eller 300k+ i bästa fall, allt runt omkring dom siffrorna känns väldigt troligt, så allt vi kan hoppas på är att antalet tusenlappar lutar mot det högre och positivare hållet.
Cehlin och Brodin skrev tvåårsavtal förra säsongen som sträckte sig över 10/11. Så antar att de har samma grundlön. Sen har väl alla spelare i DIF prestationsbaserade kontrakt, i viss mån i alla fall.
Möjligt att Falken fick gå ner ett par tusenlappar i lön, Ragnarsson lär väl ha samma.
SirDIFalot skrev:
Cehlin och Brodin skrev tvåårsavtal förra säsongen som sträckte sig över 10/11. Så antar att de har samma grundlön. Sen har väl alla spelare i DIF prestationsbaserade kontrakt, i viss mån i alla fall.
Cehlin har i alla fall förlängt under säsongen, och likaså har Brodin om jag minns rätt. Båda har kontrakt över säsongen 11/12.
Sedan så tror jag inte att varken Ragge eller Falk har gått ner i lön, jag syftar mer på Tjärnqvist som troligtvis hade ett saftigt kontrakt när han kom. Han lär ha gått ner lite i och med hans gångna säsong där han rehabiliterade för det mesta.
SirDIFalot skrev:
Cehlin har i alla fall förlängt under säsongen, och likaså har Brodin om jag minns rätt. Båda har kontrakt över säsongen 11/12.
Sedan så tror jag inte att varken Ragge eller Falk har gått ner i lön, jag syftar mer på Tjärnqvist som troligtvis hade ett saftigt kontrakt när han kom. Han lär ha gått ner lite i och med hans gångna säsong där han rehabiliterade för det mesta.
Svårt att veta hur klubbar resonerar kring Tjärnqvists situation. DIF pröjsade ju inte lönen under skadeperioden. Det gör ju försäkringskassan. Annars hade man aldrig haft råd att ta in Zigomanis.
Men visst, skulle inte gett Tjärnqvist de 200 000 kr som han hade förra året igen.
Ja, möjligtvis så kan man väl tänka sig någon lönesäkning på exempelvis Tjärna, men säg exempelvis Andreas Holmqvist tror jag gick upp en del i pröjs för att stanna.
-daniel- skrev:Ja, möjligtvis så kan man väl tänka sig någon lönesäkning på exempelvis Tjärna, men säg exempelvis Andreas Holmqvist tror jag gick upp en del i pröjs för att stanna.
Där har du nog helt rätt, jag glömde helt bort Honkens förlängning.
Så det är nog som du säger. Vi lär nog gå en del back pga löneförhöjningar, men det bör ändå inte kunna påverka vår jakt efter en center i en allt för stor utsträckning. Honken höjde nog sin lön rejält, men övriga spelare som fick förlängt lär inte höjt sin lön med allt för mycket. Det är ju ingen som har stuckit ut ur mängden och varit överlägsen, vår framgång kom tack vare lagarbetet och inte tack vare individuella insatser (vilket vi får vara tacksamma över, för att annars så hade vissa spelare blivit betydligt dyrare).
-daniel- skrev:Ja, möjligtvis så kan man väl tänka sig någon lönesäkning på exempelvis Tjärna, men säg exempelvis Andreas Holmqvist tror jag gick upp en del i pröjs för att stanna.
Där har du nog helt rätt, jag glömde helt bort Honkens förlängning.
Så det är nog som du säger. Vi lär nog gå en del back pga löneförhöjningar, men det bör ändå inte kunna påverka vår jakt efter en center i en allt för stor utsträckning. Honken höjde nog sin lön rejält, men övriga spelare som fick förlängt lär inte höjt sin lön med allt för mycket. Det är ju ingen som har stuckit ut ur mängden och varit överlägsen, vår framgång kom tack vare lagarbetet och inte tack vare individuella insatser (vilket vi får vara tacksamma över, för att annars så hade vissa spelare blivit betydligt dyrare).
Jo, så är det. Men frågan är om man kryddar budet till Mackan lite extra efter hans fina förra säsong eller om han inte egentligen bryr sig speciellt mycket (pga en hälsosam dos av redan intjänat kapital från tiden i NHL & Ryssland)?
Crashmash skrev:Hensick har under säsongen haft högre lön än bland annat Rickard Wallin, Staffan Kronwall, Jonas Gustavsson, Daniel Larsson, Erik Ersberg och Patric Hörnqvist.
Sen behöver det inte säga så mycket.
Man ska även komma ihåg att spelarna med 2-vägskontrakt (vilket de flesta unga icke-superstjärnor har) "over there" får en lön ifall de spelar i NHL, och ungefär en tiondel så mycket som den lönen om de får husera i AHL...