Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

DIF_Soldier skrev:Ni har nog missuppfattat det hela. Kall-El menar inte att Printz är en dålig back, utan bara fel spelartyp, d.v.s stor tung och defensivt lagd, något som vi har mer än nog av.

Vad DIF borde söka efter är en tvåvägsback som är snabb på rören och producerar poäng. Det är därför Kall-El tycker mindre om värvningen, eftersom backsidan i stort sett är fylld nu, och att chansen för en ny offensiv back nästan är obefintlig. (Hoppas att jag inte sa för mycket nu)
Ungefär det jag menar ja. Känns som att vi "köper på oss ett namn och ett rykte" i detta fall 16 matcher i NHL, men behöver vi verkligen den typen av spelare? Min uppfattning i denna fråga är i alla fall helt klar och om inte någon av ungtupparna visar sig vara väldigt bra i PP kommer vi återigen spela en serie utan fungerande PP-back. vad är minsta gemensamma nämnare för lagen med bra PP? Jo de har alla haft minst en bra back på blå.

Om man ser Printz som en ren ersättare för Liwing är det rätt uppenbart att vi snackar om att vi bytt upp oss rejält. Tyvärr tror jag dock att vi knappast får se något mer namn till DIF av klass inför nästa säsong och då kan jag omöjligen se ljust på framtiden. Den mest spelskickliga backen vi har kommer inte heller att lira de 15 första matcherna av serien...

Antagligen kommer vi tvingas spela ytterligare en sösong i elitserien utan en första center av hög klass och utan en naturlig PP-back... Just nu känns det inte som att många lag är sämre än vad vi är. Skulle väl möjligen vara SSK och Luleå då.

På tal om Philly så kan man ju lugnt säga att detta lag är på helt fel väg i NHL: Man har trots de nya reglerna valt att satsa vidare på tunga, långsamma backar vilket fört med sig att man blivit mer eller mindre frånsprungna av de flesta andra lagen. Att Printz fått speltid där är med andra ord kanske inte så konstigt då detta lag alltid föredragit kilon framför fart.
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Printz var inte riktigt den backen jag hade väntat mig. Dock är det en bra värvning, utan tvekan. Backsidan, som var våra svaga punkt förra säsongen, ser onekligen bättre ut i år. Frylén är en bra back med ett tungt skott - träffar oftast mål. Printz är tuff - kanske använder sin hydda lite bättre än Fernholm (som jag tycker avslutade förra säsongen i Liwing-klass). Och utan Lindman slipper vi puck-out-utvisningar. Dessutom två lovande juniorer.
Forwardsidan är jag inte ett dugg orolig över - möljigtvis att vi bara har 12 kontrakterade forwards. Bort med lat-Dragan och hoppas på att Fimpen fortsätter där han slutade...

Jag är egentligen bara orolig över två saker;
1 - klarar backarna av att stå upp för våra unga målvakter? Gör dom det kommer målvaktssidan inte vara några problems.
2 - Tränarna! Inga Wikegåds eller Boorks i båset direkt. Känns som det kan bli lite lamt... men hoppas jag har fel.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Jag skulle snarast vilja formuler om frågan angående backarna till följande: Kommer de hänga med i svängarna?

Lindman och Liwing tillhörde inte mina favoriter skall villigt erkännas, men de stod båda två för lite fart och skridskoåkning i alla fall. Nu har dessa båda spelare ersatts med Frylén och Printz. Känns som att slagsidan kilon kontra fart just nu ligger klart till fördel för kilona. Med de nya reglerna ser jag detta som minst sagt olustigt då man istället för kilon bör satsa på just fart.

Skall detta funka måste vi täppa till i mitten och se till att minimera möjligeheterna till att få kontringar på oss. Med andra ord blir vi piskade att spela väldigt defensivt och sedan hoppas på kontringar. Denna taktik hade kunnat fungera om vi haft ett giftigt PP, men nu har vi inte det heller tyvärr.

Tyvärr känns det också som att backarna saknar handleder lika mycket som de saknar fart. Och snälla kom inte och hävda att frylén skulle kunna bli räddaren i nöden. En spelare som drar på sig -21 håller ingen högre kvalité och hade han varit bra i PP hade han väl rimligen utnyttjas i denna spelform av MIF eller? Om han nyttjades i denna spelform är hans -21 än mer oroande.

anfallsmässigt känns det lite småintressant, men tittar man defensivt känns det väldigt ihåligt och inte alls bra sammansatt.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

konstig dubbel post bry er inte om det hela...
Senast redigerad av Kall-El den 2007-06-04 19:15:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Antagligen kommer vi tvingas spela ytterligare en sösong i elitserien utan en första center av hög klass och utan en naturlig PP-back... Just nu känns det inte som att många lag är sämre än vad vi är. Skulle väl möjligen vara SSK och Luleå då.
Men å andra sidan så har LHC blivit av med sin bästa back och kapten. HV kör en jävla chansning med både Jämtin och Ledin - personligen tror jag HV kommer att floppa pga av dessa båda herrar.
Brynäs blev av med Bäckström och tar in Brendl. Brendl och Boork kommer icke att komma bra överens kan jag ju säga. Brynäs floppar...

Nej, jag anser inte att vi är sämst. Tycker vi har fått stabila tillskott och blivit av med våra orosmoln. Liwing, Ribbenstrand och Lindman.
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Kall-El skrev:Jag skulle snarast vilja formuler om frågan angående backarna till följande: Kommer de hänga med i svängarna?

Lindman och Liwing tillhörde inte mina favoriter skall villigt erkännas, men de stod båda två för lite fart och skridskoåkning i alla fall. Nu har dessa båda spelare ersatts med Frylén och Printz. Känns som att slagsidan kilon kontra fart just nu ligger klart till fördel för kilona. Med de nya reglerna ser jag detta som minst sagt olustigt då man istället för kilon bör satsa på just fart.

Skall detta funka måste vi täppa till i mitten och se till att minimera möjligeheterna till att få kontringar på oss. Med andra ord blir vi piskade att spela väldigt defensivt och sedan hoppas på kontringar. Denna taktik hade kunnat fungera om vi haft ett giftigt PP, men nu har vi inte det heller tyvärr.

Tyvärr känns det också som att backarna saknar handleder lika mycket som de saknar fart. Och snälla kom inte och hävda att frylén skulle kunna bli räddaren i nöden. En spelare som drar på sig -21 håller ingen högre kvalité och hade han varit bra i PP hade han väl rimligen utnyttjas i denna spelform av MIF eller? Om han nyttjades i denna spelform är hans -21 än mer oroande.

anfallsmässigt känns det lite småintressant, men tittar man defensivt känns det väldigt ihåligt och inte alls bra sammansatt.
+/- räknas endast i spel 5 mot 5. Det säger inte heller mycket om man drar på sig -21 i elitseriens i särklass sämsta lag. Frylén utnyttjades rätt hårt i Malmö och gjorde det bra. Han är skottvillig och träffar oftast mål. Dessutom är han faktiskt överraskande snabb på grillorna. Jag hävdar inte att Frylén är vår räddare utan bara att han är en stabil back.
Värt att tillägga - Lindman drog på sig 80 utvisningsminuter, Frylén 36. Vi har med andra ord värvat en back som inte kör puck-out.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Rocker skrev:
Men å andra sidan så har LHC blivit av med sin bästa back och kapten. HV kör en jävla chansning med både Jämtin och Ledin - personligen tror jag HV kommer att floppa pga av dessa båda herrar.
Brynäs blev av med Bäckström och tar in Brendl. Brendl och Boork kommer icke att komma bra överens kan jag ju säga. Brynäs floppar...

Nej, jag anser inte att vi är sämst. Tycker vi har fått stabila tillskott och blivit av med våra orosmoln. Liwing, Ribbenstrand och Lindman.
Tycker inte heller att vi är sämst just nu. SSK och Luleå känns svagare fortfarande. Att du sedan nämner LHC i samma andetag som du nämner oss är rätt märkligt. Det laget har förstärkt rejält, även om förlusten av JOhansson givetvis blir kännbar. Truppmässigt är lag som LHC och HV klasser bättre än oss vilket de allra flesta torde inse. Även lag som Brynäs och Mora ( kors i taket ) känns mer stabilt byggda än vad vi är...
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Rocker skrev:
Kall-El skrev:Jag skulle snarast vilja formuler om frågan angående backarna till följande: Kommer de hänga med i svängarna?

+/- räknas endast i spel 5 mot 5. Det säger inte heller mycket om man drar på sig -21 i elitseriens i särklass sämsta lag. Frylén utnyttjades rätt hårt i Malmö och gjorde det bra. Han är skottvillig och träffar oftast mål. Dessutom är han faktiskt överraskande snabb på grillorna. Jag hävdar inte att Frylén är vår räddare utan bara att han är en stabil back.
Värt att tillägga - Lindman drog på sig 80 utvisningsminuter, Frylén 36. Vi har med andra ord värvat en back som inte kör puck-out.
Alright kan vara på det viset, men om han nyttjades mycket i PP borde han inte gjort mer poäng då? Det är en sak att dominera i Allsvenskan en helt annan att hänga med i elitserien...Frylén kan säkert fungera i ett tredje backpar eller något liknande, men bättre än så är han knappast.
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Kall-El skrev:
Rocker skrev:

Tycker inte heller att vi är sämst just nu. SSK och Luleå känns svagare fortfarande. Att du sedan nämner LHC i samma andetag som du nämner oss är rätt märkligt. Det laget har förstärkt rejält, även om förlusten av JOhansson givetvis blir kännbar. Truppmässigt är lag som LHC och HV klasser bättre än oss vilket de allra flesta torde inse. Även lag som Brynäs och Mora ( kors i taket ) känns mer stabilt byggda än vad vi är...
Okej, att dra in LHC i det här måste jag erkänna är rätt komiskt. Men däremot hävdar jag att flera lag faktiskt kör med tok-chansingar. Som exempelvis Jämtin-Ledin, Boork-Brendl eller Färjestads värvning av Lakos. Där om något har du en stor och seg back - 203cm och väger 108 pannor. Både Frylén och Printz kommer framstå som Ölvestadare på grillorna.
Användarvisningsbild
Christopher J

Inlägg av Christopher J »

stolpskott skrev:
Christopher J skrev:Det är många här som tror att vi ska åka ut, men varför skulle vi göra det, Vår trupp är bättre en lagens i allsvenskan och skulle vi hamna i kvalserien så kommer vi garanterat att klara oss kvar.
Säsongen börjar om 3 1/2 månad och det är mycket som kan hända tills dess, dessutom så blir det ett möte med ledningen den 13 Juni där vi säkert kan få svar på våra frågor. Vi behöver inte få panik än och kritisera allt.

Djurgården för evigt!!!
Sant... Men DIF Hockey satsar iofs på Slutspel!

Det är klart jag vet att Dif satsar på slutspel och de hoppas jag också på inför säsongen som kommer, men det var många som inte trodde på Dif och då försökte jag förklara för dem att vi har en bra chans.
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Alright kan vara på det viset, men om han nyttjades mycket i PP borde han inte gjort mer poäng då? Det är en sak att dominera i Allsvenskan en helt annan att hänga med i elitserien...Frylén kan säkert fungera i ett tredje backpar eller något liknande, men bättre än så är han knappast.
Kom ihåg att han spelade i ett lag som var sämre än Kungälv (som Salo tränar) Inte ens ens Lidström skulle ha utmärkt sig i det laget. Men jag håller med dig, Frylén ska hålla till i tredje. Han är ingen superback - men kan få skotten på mål och slå en icing utan att missa isen och få upp den på läktaren.
Användarvisningsbild
Stocky
Säsongskort: Ja

Inlägg av Stocky »

Bara den där Printz tacklar så är jag nöjd, för ovavsett hur stora backar vi har så tacklar INGEN. Och Kronwall ska vi inte höja allt för mycket till skyarna när han var här sist spottade dom flesta på han. Skulle det vara Niklas förstår jag om blir lyrisk!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

HV 71 tycker jag personligen ser väldigt starka ut inför kommande säsong. Liv i målet, 4 bra centrar samt hårt arbetande forwards. Skulle förvåna mig mycket om inte HV slutar topp 3 i grundserien.

Just nu känns vi som plats 9-12 lag ungefär...
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Stocky skrev:Bara den där Printz tacklar så är jag nöjd, för ovavsett hur stora backar vi har så tacklar INGEN. Och Kronwall ska vi inte höja allt för mycket till skyarna när han var här sist spottade dom flesta på han. Skulle det vara Niklas förstår jag om blir lyrisk!
Han använder kroppen i sitt spel... Ingen Ferna här inte. Seriöst, Fernholm är 190 väger 100 kg och tacklar som Bremberg... dvs inte alls.
KapZ
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av KapZ »

”Säcken” tycker också att laget som helhet ser bra ut.
– Jag tycker vi är i klass med det laget vi avslutade säsongen med, då vi den andra halvan var näst bäst av alla lagen.

lite oroväckande att han är nöjd med laget nu? vill se iaf en offensiv back.. helst en forward som gör mål med.
Skriv svar