Krüger kan centra ja, men herregud även om vi tar in en center istället för Linkan har vi fortfarande väldigt ont om centrar. En center måste in helt enkelt. Vi kan inte leva på hälften så många som ifjol.Highwind skrev:Kan tyckas tjatig. Men det är lite löjligt att vi/ni sitter och diskturar centrar när vi har elitseriens främsta spelfördelare är fri på marknaden. Han är dessutom djurgårdare.
... Ja, visst. Det är Linkan jag pratar om.
Krüger är utbildad center och kan spela där och göra det mer än bra.
Det handlar om att vinna guld.
Med dessa två kedjor har jag väldigt svårt att se hur vi inte ska göra det:
Ekman(powerforward/målskytt/spelfördelare), Krüger(en ännu bättre center än Ottosson), Bremberg(elitseriens smartaste spelare och bästa spelfördelare).
Nilson(spelfördelare/målskytt)-Ottosson(en av elitseriens bästa tvåvägscentrar)-Ölvestad(powerforward/målskytt).
Får vi detta lag så ska du sätta allt du äger på att DIF vinner SM-guld!
Can you hear me?
Silly Season 2010/2011 - nyförvärv, förluster och lagbygget.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Re: Silly Season 2010/2011 - nyförvärv, förluster och lagbygget.
Expert.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Du har så rätt. Men frågan är om det ändå inte handlar om pengar i Linkans fall. Annars förstår jag inte hur man kan ignorera honom.Highwind skrev:Kan tyckas tjatig. Men det är lite löjligt att vi/ni sitter och diskturar centrar när vi har elitseriens främsta spelfördelare är fri på marknaden. Han är dessutom djurgårdare.
... Ja, visst. Det är Linkan jag pratar om.
Krüger är utbildad center och kan spela där och göra det mer än bra.
Det handlar om att vinna guld.
Med dessa två kedjor har jag väldigt svårt att se hur vi inte ska göra det:
Ekman(powerforward/målskytt/spelfördelare), Krüger(en ännu bättre center än Ottosson), Bremberg(elitseriens smartaste spelare och bästa spelfördelare).
Nilson(spelfördelare/målskytt)-Ottosson(en av elitseriens bästa tvåvägscentrar)-Ölvestad(powerforward/målskytt).
Får vi detta lag så ska du sätta allt du äger på att DIF vinner SM-guld!
Can you hear me?
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
- Remy Lebeau
Sm-Guld med Linkan och Nilson?
Nja, är ytterst tveksam. Det gäller att kolla vad dom andra lagen fått in, och där ser färjestad ruskigt starka ut.
Lägg till våran backsida som är relativt osäker. Håller Lassen? Josef är skadebenägen, Ragnarsson kan ha fortsatt problem med ryggen. Oscar Eklund måste hålla samma klass som i slutspelet. Sedan har Riddarn väldigt mycket att bevisa.
Inget fel på våra forwards, det är backsidan och målvakterna jag är mest orolig över.
Nja, är ytterst tveksam. Det gäller att kolla vad dom andra lagen fått in, och där ser färjestad ruskigt starka ut.
Lägg till våran backsida som är relativt osäker. Håller Lassen? Josef är skadebenägen, Ragnarsson kan ha fortsatt problem med ryggen. Oscar Eklund måste hålla samma klass som i slutspelet. Sedan har Riddarn väldigt mycket att bevisa.
Inget fel på våra forwards, det är backsidan och målvakterna jag är mest orolig över.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9410
Denna lirare är aktuell för Elitserien. Kan det vara våran center vi letar efter? Jag tycker det ser intressant ut iaf
Denna lirare är aktuell för Elitserien. Kan det vara våran center vi letar efter? Jag tycker det ser intressant ut iaf
- alskar_dif
- Medlem: Ja, ständig medlem
Beast skrev:http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9410
En amerikansk Pär Bäcker. Nej tack.
Vad fan babblar du om? Du har då verkligen noll koll. Vilka likheter ser du mellan honom och Pär Bäcker?alskar_dif skrev:En amerikansk Pär Bäcker. Nej tack.
Jävla pajas.
Som alltid så ser jag helst Stockholmskillar i laget, men en sådan värvning hade inte på något sätt känts omöjlig. Han har spelat och producerat i NHL, samt har haft en bra säsong bakom sig i AHL. Finns väl bättre alternativ, men vi kan ju inte räkna med Pavel Datsyuk som andrecenter precis.
Om ryktena stämmer att han är på väg till elitseriens så känns det lite intressant ändå. Som sagt, inte världens bästa hockeyspelare, men han är en spelare som troligtvis skulle kunna fylla Engqvists tomrum.
Jag personligen blir nöjd om vi får in en spelare av hans kaliber. Det jag fruktar är att vi nöjer oss med Mackans underskrift, och då är en ren chansning bra mycket bättre än ingenting alls utöver Mackan.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Förevigt Djurgården
- -daniel-
Jag skulle nog vilja påstå att en vävning av en spelare av Hensick's kaliber knappast kan kallas en chansning. Snarare tror jag det är alldeles för dyrt för vår budget så av den anledningen så lär det aldrig hända. Tänk på att det är Josefson (med dennes tilltänkte lön) vi skall ersätta... Tror faktiskt inte man tar de 1.6 miljoner som vi får om Jacob stannar i NJ till spelarbudget, utan har en känsla av att de direkt går till juniorverksamheten.sthlm_dif skrev:Vad fan babblar du om? Du har då verkligen noll koll. Vilka likheter ser du mellan honom och Pär Bäcker?alskar_dif skrev:En amerikansk Pär Bäcker. Nej tack.
Jävla pajas.
Som alltid så ser jag helst Stockholmskillar i laget, men en sådan värvning hade inte på något sätt känts omöjlig. Han har spelat och producerat i NHL, samt har haft en bra säsong bakom sig i AHL. Finns väl bättre alternativ, men vi kan ju inte räkna med Pavel Datsyuk som andrecenter precis.
Om ryktena stämmer att han är på väg till elitseriens så känns det lite intressant ändå. Som sagt, inte världens bästa hockeyspelare, men han är en spelare som troligtvis skulle kunna fylla Engqvists tomrum.
Jag personligen blir nöjd om vi får in en spelare av hans kaliber. Det jag fruktar är att vi nöjer oss med Mackans underskrift, och då är en ren chansning bra mycket bättre än ingenting alls utöver Mackan.
Det är väl ändå Engqvist som skall ersättas i första hand eller?
Josefsson borde Falken och Norman kunna ersätta tillsammans kan man tycka.
Jag vill ju mena att vi inte ersatt honom ännu, inte ens nära faktiskt.
Faktum är att vi tappat väldigt många centrar och bara plockat upp en junior.
Att Ekman anslutit är givetvis bra, men det förändrar inte det faktum att vår centersituation inte ser direkt ljus ut.
Även om vi skulle lira med bara tre centrar och flera forwardspar, vilket jag misstänker kan vara Hardys plan, saknas helt klart en center till av klass. Just nu har vi Bara Otto, Falk och Norman som är naturliga centrar och detta är för svagt. En till måste in.
Visst kan det tyckas att Krüger kan litra center liksom Fimpen, men faktum är att båda dessa spelare gör sig bättre som forwards då Fimpen får utlopp för sin energi och Krüger kan inrikta sig mest på offensiven i denna roll. Att köra Mackan som center kan också fungera, men återigen får du ut mindre av spelaren ifråga om han spelas i denna roll vilket känns som ett stort ressursslöseri.
Med tanke på att den danska backen rimligtvis inte borde vara så satans dyr borde det rimligtvis finnas kapital över till Mackan samt en forward. Gör det inte detta kan det bli en mindre rolig vinter, inte minst om Norman floppar. ( Att lägga så stort ansvar på en sådan ung spelare är för övrigt rent ut sagt oansvarigt. )
Jag vill ju mena att vi inte ersatt honom ännu, inte ens nära faktiskt.
Faktum är att vi tappat väldigt många centrar och bara plockat upp en junior.
Att Ekman anslutit är givetvis bra, men det förändrar inte det faktum att vår centersituation inte ser direkt ljus ut.
Även om vi skulle lira med bara tre centrar och flera forwardspar, vilket jag misstänker kan vara Hardys plan, saknas helt klart en center till av klass. Just nu har vi Bara Otto, Falk och Norman som är naturliga centrar och detta är för svagt. En till måste in.
Visst kan det tyckas att Krüger kan litra center liksom Fimpen, men faktum är att båda dessa spelare gör sig bättre som forwards då Fimpen får utlopp för sin energi och Krüger kan inrikta sig mest på offensiven i denna roll. Att köra Mackan som center kan också fungera, men återigen får du ut mindre av spelaren ifråga om han spelas i denna roll vilket känns som ett stort ressursslöseri.
Med tanke på att den danska backen rimligtvis inte borde vara så satans dyr borde det rimligtvis finnas kapital över till Mackan samt en forward. Gör det inte detta kan det bli en mindre rolig vinter, inte minst om Norman floppar. ( Att lägga så stort ansvar på en sådan ung spelare är för övrigt rent ut sagt oansvarigt. )
- -daniel-
Nej, tanken var nog att Josefson skulle "ersätta" Engqvist i 2:a linan. Tror aldrig de hade räknat med nyförvärv för Ante utan istället låt Falken köra center i 3:e linan och typ Norman i 4:e.Kall-El skrev:Det är väl ändå Engqvist som skall ersättas i första hand eller?
Annars håller jag med dig om att centerbesättningen ser väldigt tunn ut. Där är nog alla rörande överens.
Det är ju inte bara Josefssons lön som vi kan ersätta med.-daniel- skrev:Tänk på att det är Josefson (med dennes tilltänkte lön) vi skall ersätta..
Nicklas Danielsson, Michael Holmqvist och Gustaf Wesslau (att Tjärnqvist har blivit billigare kan man nog utgå ifrån), deras löner har vi väl i stort sett inte använt oss av. Dessutom så ska det kommas ihåg att Holmqvist satt på en 260k/månaden (enligt rykten), varav Frölunda som betalade en stor del av detta.
Om Ekmans lön dessutom betalas med hjälp av finansiärer så borde vi ha kapital till en bra ersättare.
Så jag skulle inte påstå att Hensick vore en ren drömvärvning. Om han nu även ryktas på väg till Sverige så är han nog medveten om att han inte får en NHL lön, det är ju självklart. Nu när även Färjestad och hv71 har fulla trupper så finns det inget lag som kan betala monsterlöner heller... Frölunda kanske kan det, men dom känns rätt avlägsna ändå. Dom lär satsa på mer svenskar/Göteborgare för att återfinna en god lagmoral.
Sedan så menade jag inte att Hensick vore en chansning även om det såg ut som det i mitt inlägg. Syftade mer på att en random center vore bättre än ingenting alls om det är vad DIF har tänkt sig.
Hensick vore en grym ersättare som hade kunnat bidra i en stor utsträckning.
Förluster
Gustaf Wesslau
Kyle Klubertanz
Timmy Pettersson
Jacob Josefson
Michael Holmqvist
Andreas Engqvist
Henrik Eriksson
Nicklas Danielsson
Carl Gustafsson
Mike Zigomanis
Nyförvärv
Tim Sandberg (lånas ut)
Josef Boumedienne
Stefan Lassen
Kim Lennhammer
Nils Ekman
Arvid Strömberg
Stefan Söder
John Norman
-Timmys och Kyles löner tillsammans lär motsvara Lassens och Boumediennes löner. Så här går vi nog jämnt ut.
- Gustaf Wesslau fick förlängt och höjde sin lön rejält. När han sedan stack till NHL så får vi räkna bort den summan/månaden som han hade efter förlängningen. Mark Owuya lär knappast vara dyr, så här lär vi nog gå en 100k +/månaden (Sandberg lånas ut och kostar därför inget).
- Nils Ekman betalas enligt rykten till en stor del av externa finansiärer, så det vi betalar för honom lär väl på ett ungefär (?) motsvara det som vi betalade för Engqvist.
- 4 juniorer har kommit in, 2 lämnar. Lär inte vara någon större förändring rent lönemässigt, kanske en 20-30k mer att betala/månaden.
- Zigomanis lön kan vi ej räkna med eftersom hans lön till en stor del betalades med hjälp av Tjärnqvist försäkringspengar under tiden han var skadad.
Utifrån dessa beräkningarna så lär vi ungefär gå jämnt ut eller möjligtvis lite plus.
Efter detta så har vi Nicklas Danielssons, Jacob Josefssons och Michael Holmqvists löner att använda oss av om vi ska ligga på samma budget som ifjol.
Nu vet jag inte riktigt vad vi har betalat för dessa, men om man ska chansa lite hej vilt på vad som känns troligt så gissar jag på följande:
- Michael Holmqvist fick enligt rykten 260k/månaden, men Frölunda betalade en stor del av detta. 120-140k/månaden känns troligt att vi gav till honom.
- Nicklas Danielsson lär ha fått en lön runt omkring 100k/månaden.
- Efter Jacob Josefssons förlängning så lär han ha fått runt 100k/månaden.
Då borde vi ha 300k att jobba med för att få hit en center. Att Hensick är dyrare än så känns inte så troligt, men jag tror dock inte att vi ger så mycket för en spelare.
Mackan lär inte heller bli dyrare, så kapital för en bra center ska vi bara ha om vi ska ligga på samma budget som ifjol.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Förevigt Djurgården
Hensick har under säsongen haft högre lön än bland annat Rickard Wallin, Staffan Kronwall, Jonas Gustavsson, Daniel Larsson, Erik Ersberg och Patric Hörnqvist.
Sen behöver det inte säga så mycket.
Sen behöver det inte säga så mycket.
- -daniel-
Bra post sthlm_dif, men du glömmer en sak och det är löneförhöjningar på förlängningar av kontrakt. Vet inte hur mycket det kan motsvara men det är nog en slant trots allt.
Sen tror jag, men det är ren spekulation, att vi nog betalar en del mer för Nisse än Engqvists lön. Svårt att veta iofs när det gäller de här finansiärerna...vore ruskigt intressant att få lite mer information om det. Hoppas Hallman kan gräva i den frågan vid tillfälle.
Sen tror jag, men det är ren spekulation, att vi nog betalar en del mer för Nisse än Engqvists lön. Svårt att veta iofs när det gäller de här finansiärerna...vore ruskigt intressant att få lite mer information om det. Hoppas Hallman kan gräva i den frågan vid tillfälle.
- SirDIFalot
Tänk på vad Järlan sa, vi kan inte använda de där 1,6 millarna för Josefson i sommar.
.. vad Djurgården får i ersättning, enligt NHL-avtalet för Jacob Josefson
- NHL ska betala runt 225 000 dollar per spelare men det pågår diskussioner just nu om potter som ska fördelas så som det ser ut nu så landar det nog på runt 200 000 dollar (= ungefär 1,63 miljoner kronor) för Jacob som vi får i höst först när vi vet OM han stannar kvar där borta. Vi får bara ersättningen om han stannar.
Och om han inte platsar utan till exempel lånas ut till er kommande säsong?
- Då får vi inga pengar nu utan då får vi de pengarna först nästa år OM han går till NHL då. Det är först när man vet att spelaren verkligen går dit (till Nordamerika) som vi får pengarna.
.. vad Djurgården får i ersättning, enligt NHL-avtalet för Jacob Josefson
- NHL ska betala runt 225 000 dollar per spelare men det pågår diskussioner just nu om potter som ska fördelas så som det ser ut nu så landar det nog på runt 200 000 dollar (= ungefär 1,63 miljoner kronor) för Jacob som vi får i höst först när vi vet OM han stannar kvar där borta. Vi får bara ersättningen om han stannar.
Och om han inte platsar utan till exempel lånas ut till er kommande säsong?
- Då får vi inga pengar nu utan då får vi de pengarna först nästa år OM han går till NHL då. Det är först när man vet att spelaren verkligen går dit (till Nordamerika) som vi får pengarna.
Expert.
- -daniel-
Ja, fast tar vi hit en nordamerikan så lär det ändå vara på artistkontrakt så då löser sig den frågan automatiskt (med tanke på artistspelare inte får anlända förrens i typ Oktober eller när det är).SirDIFalot skrev:Tänk på vad Järlan sa, vi kan inte använda de där 1,6 millarna för Josefson i sommar.
Jo, men likväl så kan ju vissa spelare ha gått ner i lön.-daniel- skrev:Bra post sthlm_dif, men du glömmer en sak och det är löneförhöjningar på förlängningar av kontrakt. Vet inte hur mycket det kan motsvara men det är nog en slant trots allt.
Det lär ju endast vara juniorerna som får löneförhöjning, och jag tror inte att varken Cehlin eller Brodin höjer sina löner så markant.
Visst är det möjligt att vi går lite back sett till löneförhöjningar, men jag tror inte att det är så stora summor om så blir fallet.
Någon lär troligtvis ha gått ner aningen i lön, så det borde inte vara någon markant skillnad jämnt emot hur det såg ut ifjol.
Det är som sagt väldigt svårt att spekulera i exakta siffror, men av allt att döma så känns det som om att vi bara ska ha 250k att arbeta med för att få hit en center, och med lite flyt så kan den siffran likväl nästan uppgå i 350k, eller kanske med en massa oflyt så går den ner till 200k.
Som jag skrev tidigare så känns det som om att 300k är en rimlig siffra som vi har i överskott, men den siffran är ju allt annat än exakt. Det kan nog skilja 100k både upp och ner, även om 200k känns betydligt närmare än 400k om man nu säger så.
Men hur som helst så ska vi ha råd med en duktig center, frågan är dock hur mycket vi har att arbeta med. 200k i sämsta fall eller 300k+ i bästa fall, allt runt omkring dom siffrorna känns väldigt troligt, så allt vi kan hoppas på är att antalet tusenlappar lutar mot det högre och positivare hållet.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Förevigt Djurgården