Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget
Tycker redan nu ledningen borde börja skramla i bössorna efter medel för att införskaffa en målskytt av något högre rang än vad som finns i laget idag. Det är ganska uppenbart att det är det som saknas mest för närvarande. Känns väl ändå som försvaret totalt sett har klivit upp någon procent jämfört med inledande matcherna (OK, kanske helt jävla fel läge att kläcka ur sig det dagen efter en pinsam ett-femma mot frölunda - men har inte riktigt känts lika virrigt i egen zon som i början), därför bör vi redan nu se över möjligheterna och fundera inför framtiden om det faktiskt inte är så att det är prio 1.
Jag vet att kassan är skral och att vi redan nu verkar leva över budget, men alternativet är ju att vi står där om 45 matcher med en mindre trevlig kvalserie runt hörnet.
Märker vi inte inom 4-5 matcher - när serien börjar sätta sig ännu mer - att det på något sett fortfarande inte lossnat så tycker jag man bör agera och åtminstonde se över möjligheterna.
Jag vet att kassan är skral och att vi redan nu verkar leva över budget, men alternativet är ju att vi står där om 45 matcher med en mindre trevlig kvalserie runt hörnet.
Märker vi inte inom 4-5 matcher - när serien börjar sätta sig ännu mer - att det på något sett fortfarande inte lossnat så tycker jag man bör agera och åtminstonde se över möjligheterna.
Nästan slöseri att ha någon som Linkan som slänger fram drömpassningar när ingen verkar kunna trycka in dem i mål..-daniel- skrev:Tycker redan nu ledningen borde börja skramla i bössorna efter medel för att införskaffa en målskytt av något högre rang än vad som finns i laget idag. Det är ganska uppenbart att det är det som saknas mest för närvarande. Känns väl ändå som försvaret totalt sett har klivit upp någon procent jämfört med inledande matcherna (OK, kanske helt jävla fel läge att kläcka ur sig det dagen efter en pinsam ett-femma mot frölunda - men har inte riktigt känts lika virrigt i egen zon som i början), därför bör vi redan nu se över möjligheterna och fundera inför framtiden om det faktiskt inte är så att det är prio 1.
Alltid oavsett - förevigt Djurgården.
-
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
I försvaret så håller jag helt med om samtliga omdömen du har gjort. De stämmer till fullo.
I anfallet känns det emellertid som att några betyg saknar grund och är aningen populistiska.
* Otto har varit och är just nu mycket bra (otrolig blick och gudabenådad skridskoåkning, helt klart VG).
* IG:et på Holmqvist tyder mer på att förväntningarna varit lite för höga snarnare än att han verkligen varit så usel. Men han kan helt klart få ut lite mer. Han är ändå godkänd, inte sämre än nån annan.
* G- känns också orättvist mot Tim. Han är irrationell och åker hela tiden skridskor vilket är det han ska göra. Således har han till stor del utfört det som han är hithämtad för. Alla som inte gör en massa mål kan inte automatiskt få sämre betyg.
* Figren har absolut fått en ok start med ett drömmål och god företagsamhet men han måste bevisa mer över en längre tid innan han kan få ett så pass högt betyg. Helt klart lovande, men snarare VG-.
I övrigt håller jag med om betygen, i synnerhet om Engqvist, Anger (som varit riktigt svag) och Linkan som ska bedömas direkt efter poängproduktiviteten.
I anfallet känns det emellertid som att några betyg saknar grund och är aningen populistiska.
* Otto har varit och är just nu mycket bra (otrolig blick och gudabenådad skridskoåkning, helt klart VG).
* IG:et på Holmqvist tyder mer på att förväntningarna varit lite för höga snarnare än att han verkligen varit så usel. Men han kan helt klart få ut lite mer. Han är ändå godkänd, inte sämre än nån annan.
* G- känns också orättvist mot Tim. Han är irrationell och åker hela tiden skridskor vilket är det han ska göra. Således har han till stor del utfört det som han är hithämtad för. Alla som inte gör en massa mål kan inte automatiskt få sämre betyg.
* Figren har absolut fått en ok start med ett drömmål och god företagsamhet men han måste bevisa mer över en längre tid innan han kan få ett så pass högt betyg. Helt klart lovande, men snarare VG-.
I övrigt håller jag med om betygen, i synnerhet om Engqvist, Anger (som varit riktigt svag) och Linkan som ska bedömas direkt efter poängproduktiviteten.
Blue Brigade Sthlm
Nu utgick jag som sagt efter mina förväntningar. Jag förväntade mig skillnad emellan Pär Bäcker och Holmqvist. I nuläget är Bäcker strået vassare. -8 håller INTE.spiik skrev:I försvaret så håller jag helt med om samtliga omdömen du har gjort. De stämmer till fullo.
Tim värvades som klasspelare och han spelar nästan identiskt med Fimpen. Han ska ösa in poäng om han spelar med rätt spelare.
- Lee Harvey Oswald
Om man värvar Tim med syftet att han ska ösa in poäng är man nog ute & far på 2-hjuligt fordon (cyklar).odburt skrev: Tim värvades som klasspelare och han spelar nästan identiskt med Fimpen. Han ska ösa in poäng om han spelar med rätt spelare.
Tim har väl mig veterligen aldrig varit någon poängspruta (rätta mig gärna..)
Har går till jobbet varje dag & sliter hårt, thats It
Minns att jag ställde mig något tveksam till den värvningen..
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Tycker nog du varit väl snäll mot Falken och Printz, de är i min bok G-spelare inte mer. ( och knappt det i vissa fall. )odburt skrev:Tänkte göra en ranking efter 10 omgångar:
Sätter betyg efter mina egna förväntningar.
Spelartruppen 2008/2009
Målvakter
30 Mark Owuya 19 år 187 cm 91 kg
39 Stefan Ridderwall 20 år 188 cm 91 kg G
41 Gustaf Wesslau 23 år 193 cm 85 kg G
Backar
03 David Printz 28 år 193 cm 100 kg VG
04 David Schneider 29 år 175 cm 86 kg
06 Ronnie Pettersson 37 år 192 cm 96 kg G
07 Tero Konttinen 23 år 180 cm 77 kg IG-
08 Alexander Deilert 19 år 182 cm 81 kg G
10 Marcus Ragnarsson 37 år 186 cm 97 kg MVG
15 Oscar Eklund 20 år 181 cm 84 kg
16 Nichlas Falk 37 år 182 cm 89 kg VG
24 Niklas Andersson 22 år 188 cm 92 kg IG-
33 Timmy Pettersson 31 år 188 cm 89 kg
36 Alexander Urbom 18 år VG
Forwards
09 Kristofer Ottosson 32 år 179 cm 84 kg G
13 Robin Figren 20 år 180 cm 82 kg VG+
14 Dick Axelsson 21 år 190 cm 84 kg
17 Niklas Anger 31 år 187 cm 87 kg IG
18 Michael Holmqvist 29 år 191 cm 91 kg IG
19 Jimmie Ölvestad 28 år 185 cm 88 kg IG
20 Christian Eklund 31 år 182 cm 84 kg G
21 Andreas Engqvist 20 år 190 cm 88 kg VG
23 Fredrik Bremberg 35 år 183 cm 91 kg IG
26 Tim Eriksson 26 år 174 cm 75 kg G-
28 Carl Gustafsson 18 år 169 cm 80 kg G
37 Henrik Eriksson 18 år 183 cm 95 kg VG
40 Jacob Josefson 17 år 183 cm 85 kg MVG
44 Nicklas Danielsson 23 år 184 cm 83 kg IG
Sammantaget blir detta 7 IG, 8 G, 6 VG och 2 MVG.
Detta ger ett snitt på (7x5)+(8x10)+(6x15)+(2x20)=(35+80+90x40)/23 = 10,7
10,7 är ett svagt G och om man jämför dagens åttondeplats med min kalkylerade sjundeplats så stämmer väl det ganska bra tycker jag.
Vidare bör Otto uppgraderas till ett VG och Figrens VG efter så få matcher får man väl också sätta vissa frågetecken för. Holmqvists IG känns kanske lite småhårt det med, men med tanke på lönen han sitter med är det svårt att ge killen godkännt. Lite tror jag dock att han lider av att det saknas naturliga målskyttar i laget. Dessutom spelade han mycket med Bremberg ibörjan och denna spelare har ju tyvärr varit helt under isen så här långt.
Lätt VG för Figren, förstår inte det här snacket om att han spelat för få matcher. Det är ju ingen summering av säsongen detta.
Sen tycker jag nog Ridderwall förtjänar ett VG med tanke på hans orutin. Han har ju räddat oss i ett par matcher. Sen lite väl mycket IG bland anfallarna, så dåliga har vissa inte varit (Holmqvist, Tim, Anger tex).
Sen tycker jag nog Ridderwall förtjänar ett VG med tanke på hans orutin. Han har ju räddat oss i ett par matcher. Sen lite väl mycket IG bland anfallarna, så dåliga har vissa inte varit (Holmqvist, Tim, Anger tex).
Rätt och slätt - Anger har gjort det sämre än vad Daniel Rafner eller Nicklas Eckerblom hade gjort det. Större målsumpare finns inte i serien just nu.
Han bränner ju helt klart en hel del för närvarande. Men han tar sig fram till lägena och får chanserna vilket ju faktiskt visar lite tycker jag. Fortsätter han att jobba sig till lägena så lossnar det förr eller senare.odburt skrev:Rätt och slätt - Anger har gjort det sämre än vad Daniel Rafner eller Nicklas Eckerblom hade gjort det. Större målsumpare finns inte i serien just nu.
Fast han kanske bara missat öppna mål och liknande jättelägen? Isf får jag ta tillbaka "försvaret" av Anger

Anger ut Ekman in please..
Om det ändå gick!

Om det ändå gick!
Trist att det gnälls så mycket på Anger här inne. Killen brinner för klubben, jobbar hårt hela tiden och gjorde över 30 poäng förra året. Känns som han helt plötsligt är hela forumets hackkyckling, väldigt oförtjänt enligt mig.
- Emil Svelander
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Det handlar väl ändå inte om vad han presterade ifjol? Den här säsongen har han varit usel och är mer lämpad för bänken än andrafemman.MAP skrev:Trist att det gnälls så mycket på Anger här inne. Killen brinner för klubben, jobbar hårt hela tiden och gjorde över 30 poäng förra året. Känns som han helt plötsligt är hela forumets hackkyckling, väldigt oförtjänt enligt mig.
Sjunger avgå Johnny...
Emil,
Jag håller inte med. Jag tycker han är en av våra 12 bästa forwards och förtjänar sina minuter varje match. Men vad vet jag, jag missade ju trots allt en match 1982.
Jag håller inte med. Jag tycker han är en av våra 12 bästa forwards och förtjänar sina minuter varje match. Men vad vet jag, jag missade ju trots allt en match 1982.
Har sett 10 av de 11 inledande matcherna antingen på plats eller på tv och då betygsatt spelarna efter varje match efter betygskriterierna nedan. Modomatchen är den enda jag missat.
Och efter knappt 20% av säsongen ser mina betygsnitt ut så här om man lägger ihop betygen från samtliga matcher. Lägger endast upp de spelare som spelat tillräckligt i minst 5 av matcherna för att få en rättvis bedömning.
0= Katastrof
1= Dålig
2= Godkänd/Medioker
3= Bra
4= Mycket Bra
5= Suverän
Marcus Ragnarsson 3,8
Tim Eriksson 2,9
Robin Figren 2,8
Jacob Josefsson 2,78
Nichlas Falk, Kristofer Ottosson, Michael Holmqvist, David Printz 2,6
Christian Eklund 2,44
Henrik Eriksson, Calle Gustafsson 2,43
Andreas Engqvist 2,4
Jimmie Ölvestad, Alexander Urbom 2,33
Fredrik Bremberg 2,25
Niklas Anger 2,2
Ronnie Pettersson 2,14
Nicklas Danielsson 2,1
Niklas Andersson 1,88
Finns de någon mer som gör på liknande sätt? Man får en väldigt bra överblick under en lång säsong på hur bra en spelare är när man gör på detta sättet tycker jag då man direkt efter en match har ett färskt minne på hur varje spelare presterade under den matchen och senare också en rättvis bild över hur bra en spelare varit under säsongen.
Och efter knappt 20% av säsongen ser mina betygsnitt ut så här om man lägger ihop betygen från samtliga matcher. Lägger endast upp de spelare som spelat tillräckligt i minst 5 av matcherna för att få en rättvis bedömning.
0= Katastrof
1= Dålig
2= Godkänd/Medioker
3= Bra
4= Mycket Bra
5= Suverän
Marcus Ragnarsson 3,8
Tim Eriksson 2,9
Robin Figren 2,8
Jacob Josefsson 2,78
Nichlas Falk, Kristofer Ottosson, Michael Holmqvist, David Printz 2,6
Christian Eklund 2,44
Henrik Eriksson, Calle Gustafsson 2,43
Andreas Engqvist 2,4
Jimmie Ölvestad, Alexander Urbom 2,33
Fredrik Bremberg 2,25
Niklas Anger 2,2
Ronnie Pettersson 2,14
Nicklas Danielsson 2,1
Niklas Andersson 1,88
Finns de någon mer som gör på liknande sätt? Man får en väldigt bra överblick under en lång säsong på hur bra en spelare är när man gör på detta sättet tycker jag då man direkt efter en match har ett färskt minne på hur varje spelare presterade under den matchen och senare också en rättvis bild över hur bra en spelare varit under säsongen.
- grandstoff
All bedömning är ju subjektiv, men jag anser att betyget på dessa är alldeles för lågt...jensa85 skrev:Marcus Ragnarsson 3,8
Jacob Josefsson 2,78