Silly Season 2026/27
Silly Season 2026/
Man hade ju höga förväntningar nu år två när vi blev av med lite kontrakt och kunde bygga laget i lugn och ro. Och så måste vi köpa loss en spelare som Hartmann och dessutom ge honom tre år! Vad hände med alla spelare som stod på kö för att komma hit? Hartmann är väl en ok spelare men blir knappast bättre kommande säsonger. Jag vill se spelare med utvecklingspotential.
Silly Season 2026/27
Gillar faktiskt denna värvningen , tror på Hartmann. Gunler har jag ialf noll koll på. Gillar att vi får in lite riviga spelare så det händer något på isen. Självklart hade det suttit fint med 1-2 håll käften värvningar på detta.
- Mattias_87
- Inlägg: 9669
- Blev medlem: 2008-10-21
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
- Ort: Johanneshov
Silly Season 2026/27
Nu börjar det verkligen bli dags för en riktig bomb till förstakedjan.
Avskaffa tre mot tre
-
Knickedick
- Inlägg: 3979
- Blev medlem: 2014-05-13
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Silly Season 2026/27
Ja det kan gå snabbt utför när man blir farsaJim Morrison skrev: ↑2026-06-22 15:21:02 Hur ser laget ut jämfört med förra säsongen?
Centersidan
En klar förbättring. Förra säsongen hade vi större delen av tiden Krüger, Salsten, Josefson och Rensfeldt, med några matcher av Palve och Björck. Nu ser det ut att bli Björck, Vejdemo, Josefson och Salsten.
Om vi dessutom får in en tydlig förstacenter och kan flytta ner Josefson till fjärdekedjan skulle centersidan hålla väldigt hög SHL-klass. Även med nuvarande uppställning är det dock en tydlig förbättring jämfört med förra året.
Forwardsidan
Här skulle jag säga försämring eller möjligtvis status quo.
De största tappen är Frondell och Eklund. Där fick vi enorm produktion till en väldigt låg kostnad, vilket är svårt att ersätta. Eftersom vi ännu inte vet vem den sista forwardsvärvningen blir får man väl säga att ersättarna är Ny, Hartmann och Gunler.
Jag ser inte Hartmann som bättre än någon av spelarna vi tappar, men om den sista värvningen håller hög klass kan det väga upp. Gunler verkar ha tappat lite sedan sin senaste SHL-sejour, men tanken är väl att han ska bli det vi hoppades att Ylönen skulle vara.
I övrigt är forwardsbesättningen i stort sett densamma. Där får man hoppas på ett genombrott från Stockselius eller Nordmark.
Backsidan
Kanske en marginell förbättring.
Om Lucas Carlsson håller sig skadefri får vi in en betydligt bättre tvåvägsback än LaLeggia, även om vi sannolikt tappar lite offensiv produktion. Samtidigt finns det offensiv uppsida även i Lucas spel.
Om vi dessutom värvar den tydliga etta som det har pratats om tycker jag att kombinationen av Ny och Lucas Carlsson blir starkare än Kylington och LaLeggia sett till helheten.
Lindström kan också gynnas av att inte behöva bära rollen som uttalad förstaback.
Däremot hade jag nog inte förlängt med både Sissons och Holm. Där är jag lite orolig för bristen på skridskoåkning, samtidigt som Holm börjar komma upp i åren, vilket ibland kan leda till en ganska snabb nedgång.
Målvakter
Oförändrat jämfört med förra säsongen.
Sammanfattningsvis tycker jag att vi är ett något bättre lag än förra året. För att ta större kliv än förväntat krävs dock att flera spelare fortsätter utvecklas. Vi har också fått in lite mer storlek i truppen, vilket jag ser som positivt. Det krävs också att vi skruvar lite på spelet och inte spelar lika destruktivt som vi gjorde förra säsongen. Börja äga lite puck och driva lite offensivt spel.
Samt(!) hitta kedjor tidigt och HÅLL I DOM. Ju färre kedjekombinationer som möjligt desto bättre.
Med det sagt så tycker jag att Holm avslutade säsongen som vår bästa back. Orkar han träna på och hålla sig pigg och fräsch så ser jag inga problem. Skridskoåkningen är ju inte en svaghet hos Holm, tvärtom! Sissons tror jag kommer hamna utanför laget iaf på 6 backar.
Enhet för enhet har vi ju inte tappat så många spelare jämfört med förra säsongen. Det är som sagt Eklund och Frondell som är märkbara tapp. Möjligen Krüger om han lägger av. Men tillskottet av Vejdemo fyller ju den platsen samt en hel del av Frondells mål.
Nordmark mot Stockselius, Gunler mot Eklund.
Hartmann uppgraderar Blomman.
En spetsback och en spetsforward och ingen kan säga att vi inte uppgraderat på pappret iaf.
-
Knickedick
- Inlägg: 3979
- Blev medlem: 2014-05-13
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Silly Season 2026/27
Hudon- X - Björck
Snively- Vejdemo- Gunler
JJ- Krüger- Hartmann. alt. Nordmark-JJ-Hartmann
Pettersen- Salsten- Grewe
X- LC
Holm- gurra
Blixt/Sissons- JP
Snively- Vejdemo- Gunler
JJ- Krüger- Hartmann. alt. Nordmark-JJ-Hartmann
Pettersen- Salsten- Grewe
X- LC
Holm- gurra
Blixt/Sissons- JP
Silly Season 2026/27
2+1 på Hartmann. Lär väl brytas inför tredje om han går ner sig för mycket. Men borde väl hålla till han är 35 om det inte blir massa skador. Hade väl hellre sett en yngre men ser inte denna som något problem. Kommer väl funka bra i en andra/tredjekedja men kanske inte vara den drivande offensivtmen ge plats för spetsen som paras ihop med honom.