Säsongen 2025/26: Återkomsten

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Janzoo
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Janzoo »

Osten östlund skrev: 2026-03-19 23:41:11 Mange har det tufft nu. Varit sjuk, samt tufft på hemmaplan? Flyger hem ikväll. Kanske lika bra att låta Marmelind stå på lördag. Så får Mange vila, ta hand om livet.

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... lutspelet/
Ja, ge honom vila nästa match. Livet är alltid det viktigaste och vi har sannolikt som bäst två hemmamatcher för det ekonomiska att spela för. Mange ska vara den som för oss framåt kommande säsonger, i år har han gjort tillräckligt med mirakel. Marmeladen är dessutom tillräckligt bra för att kunna vinna mot Malmö med ett dugligt lag framför sig (speciellt eftersom han har två vinster mot Malmö med lågpresterande utespelare), fattar verkligen inte hatet när han står. Att laget vi ställer upp med sällan är dugligt är inte hans fel.

Hade säkerligen inte med samma lugn känt samma sak om det var en finalserie där vi har att vinna eller i förra årets HA-finalserie, men "vet din plats" passar bra in i att kunna tycka att livet ibland kan få gå före när vår plats inte är att gå för SM-guldet, utan snarare att bygga för framtiden.
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

Konstigt att Malmö har över 20.000 mindre i publik denna säsong än DIF fast de har en Arena som tar drygt 5 tusen mer. Och så snackar de om att Malmö har sådant bra stöd.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Mattias_87 »

klintan85 skrev: 2026-03-20 03:41:14 Konstigt att Malmö har över 20.000 mindre i publik denna säsong än DIF fast de har en Arena som tar drygt 5 tusen mer. Och så snackar de om att Malmö har sådant bra stöd.
Fast även Malmö har väl all time high i publik? Dessutom i en stad som inte andas hockey alls.
Avskaffa tre mot tre
dr111DIF

Inlägg av dr111DIF »

https://hockeynews.se/nyheter/dif-trana ... ch-bankade

Kimby säger i stort sett att vi gjorde det ganska bra igår men att Malmö var omöjligt bra. Vi försökte finna oss i det och "döda momentum".

Gillar mycket med Kimby men en sådan analys oroar fan stort inför nästa säsong.

Är det by design att vi vill falla tillbaka på ett slags kompakt 5v5-boxplayspel när forecheck och anfallsspel inte får bett? Alla försöker hålla position och vi pressar lite en och en beronde på var pucken är?

För mig leder en sådan plan oundvikligen till dessa horribla överkörda perioder i matcherna. Stillastående utan puck blir lika stillastående om vi vinner puck, ergo väldigt dålig chans till bra understöd eller att någon är i spelbar yta.

Spelar ingen roll vilka vi har på banan om detta är planen vi faller tillbaka på när det är motig matchbild.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Mash skrev: 2026-03-19 23:49:00
Du måste ju vara djupt ned på flaskan ikväll LHO? :D

Vi har bättre resultat mot topplagen vs bottenlagen. Absolut att bottennappet mot t.ex Frölunda 2-11 var en unik omgång, men premiäromgången mot saik och t.ex vändningen mot Växjö har visat moralen i årets upplaga. Vinst på lördag samtidigt som Örebro vinner ger ju oss en rimlig chans till semifinal.

Tycker att årets upplaga får oförtjänt mycket kritik med tanke på den prestation de åstadkommit. 2 vinster från en säkrad 5e plats förtjänar enormt hyll! Vi har slagit alla lag i serien under ordinarie tid så nog fan har vi det i oss att ta sig till semifinal oavsett motstånd.
Nu får du allt ha lite rimliga förväntningar på mig.
Jag har ju varit snudd på outhärdligt Göteborgs-optimistisk senaste 3 veckorna här inne.
Det är klart att det kommer en motreaktion

Så, kände mig nödd samt tvungen att jorda mig.... och peta in lite realism igen
:wink:
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Mattias_87 skrev: 2026-03-20 04:18:03
klintan85 skrev: 2026-03-20 03:41:14 Konstigt att Malmö har över 20.000 mindre i publik denna säsong än DIF fast de har en Arena som tar drygt 5 tusen mer. Och så snackar de om att Malmö har sådant bra stöd.
Fast även Malmö har väl all time high i publik? Dessutom i en stad som inte andas hockey alls.
Lite så

Malmö är ju precis som gnägget Fotboll per definition
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
DIFLuWi

Inlägg av DIFLuWi »

Lee Harvey Oswald skrev: 2026-03-20 08:59:04

Vi har bättre resultat mot topplagen vs bottenlagen. Absolut att bottennappet mot t.ex Frölunda 2-11 var en unik omgång, men premiäromgången mot saik och t.ex vändningen mot Växjö har visat moralen i årets upplaga. Vinst på lördag samtidigt som Örebro vinner ger ju oss en rimlig chans till semifinal.

Tycker att årets upplaga får oförtjänt mycket kritik med tanke på den prestation de åstadkommit. 2 vinster från en säkrad 5e plats förtjänar enormt hyll! Vi har slagit alla lag i serien under ordinarie tid så nog fan har vi det i oss att ta sig till semifinal oavsett motstånd.
Jag har ju varit snudd på outhärdligt Göteborgs-optimistisk senaste 3 veckorna här inne.

Haha, det har jag faktiskt tänkt på!
Flera gånger jag läst och ba ”vem är du och vad har du gjort av den riktiga LHO…?!”

Skönt att se dig tillbaka på banan :wink:
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Coaches challenge skulle lösa många många problem i SHL.
Lagen skulle tillsätta videocoacher i båset på en pisskvart utan att ens bli ombedda. Domarna skulle kunna fatta beslut utan att gå in och kolla video i tid och otid. Om det finns något uppenbart fel som lagen vill utmana så gör de det. Annars flyter det bara på.
Tar bort en del av ansvaret och bajsnödigheten i dombesluten och minskar antalet uppehåll.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Olon

Inlägg av Olon »

Praetori skrev: 2026-03-20 09:49:10 Coaches challenge skulle lösa många många problem i SHL.
Lagen skulle tillsätta videocoacher i båset på en pisskvart utan att ens bli ombedda. Domarna skulle kunna fatta beslut utan att gå in och kolla video i tid och otid. Om det finns något uppenbart fel som lagen vill utmana så gör de det. Annars flyter det bara på.
Tar bort en del av ansvaret och bajsnödigheten i dombesluten och minskar antalet uppehåll.
Det blir ju precis tvärtom. Sedan coaches challenge infördes i NHL har videobedömningarna ökat lavinartat, både i antal och i tid. Tar bort allt flyt i matcherna och bedömningarna drar ut ännu mer på tiden eftersom de måste vara ännu mer säkra, jämfört med vanliga videogranskningar där de måste kunna motbevisa sitt eget beslut utan annan konsekvens än själva domslutet. Och det är ju inte som att se inte kan göra videobedömningar själva, bara för att coaches challenge har införts - även om coaches challenge täcker in ännu fler situationer, som exempelvis offside långt innan målet...

Jag tycker snarare att domarna borde fråntas rätten att välja att utföra videogranskningar. Gör något åt situationsrummet istället, som ändå ska kolla på alla mål. Ser situationsrummet något mål som bör granskas så kontaktar de arenan och låter domarna videogranska innan spelet kan fortsätta.
Mash

Inlägg av Mash »

Lee Harvey Oswald skrev: 2026-03-20 08:59:04

Hoppet är det sista som överger oss, haha.
Nog har truppen överpresterat, men reaktionerna på uddamålsförlusterna är i mitt tycke uppblåsta.

Kom att tänka på en sak sen igår. Malmö var mycket mer benägna att åka närmre Hellberg än Marmenlind, det var mycket mer markeringar och pååkningar i match 2 jämfört med match 1. Kanske klokt att spela Marmenlind baserat på relationerna med Malmö? Hellberg har gjort sin plikt över förväntan, så låt hjälten ta tidig semester och ta hand om det som uppenbart behöver tas om hand.
Art Vandelay

Inlägg av Art Vandelay »

Jag vet inte hur det är med er men det är en lite märklig känsla att följa matchserien mot Malmö. Man kan vara otroligt avslappnad och allt är bara en bonus egentligen. Samtidigt ser man plingen från HS-kvalet och får rysningar. Om vi inte gått upp hade vi kanske fått se Viggo i Växjö-tröjan nästa säsong. Huvva. Ja jag vet att vi inte kallt kan räkna med att han stannar hos oss men vi slipper se honom i ett annat svenskt lag i alla fall.
Art Vandelay

Inlägg av Art Vandelay »

Rigge56 skrev: 2026-03-19 22:48:17
Art Vandelay skrev: 2026-03-19 13:16:15 Om Kylington är beredd att skriva ett lite längre kontrakt (typ två år) samt är villig att 100% underkasta sig vår försäsongsträning tycker jag man bör behålla honom. Jag har dock en känsla av att han drar vidare till Schweiz efter säsongen.
Kylington har verkligen fått sina chanser att bevisa sig nu och han har VERKLIGEN INTE tagit den. Katastrof på alla sätt och vis, radar upp indianare och riktigt märkliga aktioner på löpande band. Säkerhetsrisk delux och riktigt tafflig med puck...
Det är möjligt att gårdagens insats var spiken i kistan för hans del. Han blev väl bänkad en bit in i matchen. Det jag menar är dock att en hel försäsongsträning med oss kanske kan slipa bort lite av hans misstag. Känns som han skulle behöva lite stabilitet och vara i samma lag under en lite längre tid.
Användarvisningsbild
Disciplinnämnden
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Disciplinnämnden »

Art Vandelay skrev: 2026-03-20 12:25:15
Art Vandelay skrev: 2026-03-19 13:16:15 Om Kylington är beredd att skriva ett lite längre kontrakt (typ två år) samt är villig att 100% underkasta sig vår försäsongsträning tycker jag man bör behålla honom. Jag har dock en känsla av att han drar vidare till Schweiz efter säsongen.
Kylington har verkligen fått sina chanser att bevisa sig nu och han har VERKLIGEN INTE tagit den. Katastrof på alla sätt och vis, radar upp indianare och riktigt märkliga aktioner på löpande band. Säkerhetsrisk delux och riktigt tafflig med puck...
Det är möjligt att gårdagens insats var spiken i kistan för hans del. Han blev väl bänkad en bit in i matchen. Det jag menar är dock att en hel försäsongsträning med oss kanske kan slipa bort lite av hans misstag. Känns som han skulle behöva lite stabilitet och vara i samma lag under en lite längre tid.
Hur mycket är det han varit borta sedan han anslöt? Jag minns dåligt nu men känns som att det var katastrof i början direkt när han kom hit innan han spelat in sig. Kändes sedan bra/helt ok tills det började bli frånvaro sen har han nog knappt gjort en bra match? Bara jag som känner så eller?

Sen när vi är inne på backar. Holm - Sissons tycker jag oftast är ett fungerande backpar som vi bör behålla nästa säsong men som ett andra eller tredje och Colby skall väl inte logga 20-30min då blir det misstag. Lindström är för dyr för vad vi fått ut av honom. Blir intressant att se vad vi får in till nästa säsong.
-Det är ingen slump!
BigJ

Inlägg av BigJ »

Disciplinnämnden skrev: 2026-03-20 14:40:38
Art Vandelay skrev: 2026-03-20 12:25:15
Hur mycket är det han varit borta sedan han anslöt? Jag minns dåligt nu men känns som att det var katastrof i början direkt när han kom hit innan han spelat in sig. Kändes sedan bra/helt ok tills det började bli frånvaro sen har han nog knappt gjort en bra match? Bara jag som känner så eller?

Sen när vi är inne på backar. Holm - Sissons tycker jag oftast är ett fungerande backpar som vi bör behålla nästa säsong men som ett andra eller tredje och Colby skall väl inte logga 20-30min då blir det misstag. Lindström är för dyr för vad vi fått ut av honom. Blir intressant att se vad vi får in till nästa säsong.
Helt rätt om Kylington, han var riktigt bra perioden innan han blev sjuk/skadad i slutet på november. Efter det blev hela laget dåligt dessutom.

Märkligt att han gör så grova misstag nu i match efter match, man såg ju vad han kan där i november.
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

Mattias_87 skrev: 2026-03-20 04:18:03
Man hade ännu värre publiksnitt förra säsongen. Ändå väldig dålig publiksnitt för några som har den näst största arenan efter Globen. Tänk om DIF hade getts möjligheten att spela på Globen hela tiden vilken publiksnitt man hade haft.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Skriv svar